Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ja, dvs fynd som visar bortförsel mot sin vilja. Hade det ens varit övervägbart att hon åkt på en frivillig åktur med någon bekant hade det kollats upp och avförts innan det blev världens mediacirkus. Så nej, din idé håller inte. Igen.
Inte din teori heller.
Du har ju ingen aning om hon bortfördes mot sin vilja eller inte,,eller????
Tror du verkligen den som hon ev åkt med på en frivillig åktur skulle erkänna det om hon ramlat av och dött och han gömt henne ..neej precis.. så min teori är precis lika bra som din eller någon annans
2015-06-18, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Besynnerlig uppfattning. Du är övertygad om deras skuld, trots att du inte vet om det finns bindande bevis. Typiskt förutfattad mening.

Varför skulle litauerna lägga ut ett hansochgretaspår hem? Och varför tog de inte närmaste vägen hem? Eftersom de hade jobbat i området kände de säkert till genvägen från avtagsvägen 100 meter söder om kaféet till Blombergs Säteri.

Just hansochgretaspåret gör mig tämligen övertygad om att GM är någon annan, som ville sätta dit litauerna. Efter säteriet fortsatte han till Martorp och dumpade kroppen. På vägen därifrån hittade han klockspännet i bilen och kastade ut det på ett fält vid Marklanda Kyrka, i avsikt att det skulle försvinna för alltid. Han kunde inte veta att 1000 man skulle leta rätt på varenda knappnål i Götene med omnejd.

Jag tror att vi ska leta efter en GM bosatt norr om Marklanda.

Här är ett inlägg gjort tidigt i tråden, innan Lisa blev funnen.

Jag delar postarens uppfattning, om man hittar ledtrådar efter den vägen så är det en lokal person. Men det gjorde man inte, man hittade efter en omväg, alltså är det inte en lokal person.

Varför lägga ut HansochGretaspår? Tja, för att man inte är nykter? För att man har bråttom hem efter brottet för att skaffa så snabbt "alibi" som möjligt och då slänger ut saker från sin bil längs vägen hem? För att man inte tänker klart p g a stark stress/ panik och inte har insett vilka resurser som kommer läggas ned på flickans försvinnande, resurser som kommer leda till att de utslängda sakerna hittas snabbt? Detta är några förslag till att HansochGretaspår finns.

Sen detta med att "sätta dit någon". Visst, det skulle kunna skett, men är oerhört sällsynt. Kräver att ditsättaren har kunskap om vem man vill sätta dit (och vart denne bor) och att ditsättaren vet att den man vill sätta dit förmodligen inte har ett alibi för aktuell tidpunkt. Dessutom verkar det som att ditsättaren i detta fall hade mycket ingående kunskap om vilka byggnader i trakten den/ de ditsatta har tillgång till eftersom ditsättaren lyckades dumpa kroppen i en sådan byggnad. Inte så svårt att konstatera att det måste röra sig om en mycket begränsad krets tänkbara ditsättare.
2015-06-18, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latexjossan
Skåpbil, kille med öststatsdialekt, stannar och frågar om vägen till minst en tjej längs vägen som tycker han är mycket obehaglig. Sitter med karta och vill veta exakt vägbeskriving bara någon mil bort, gärna få in henne i bilen.

Gav vittnet du refererar till någon beskrivning av skåpbilens utseende?
2015-06-18, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av candy67
PC kommer förbi på sin fyrhjuling precis när LH slutat och ska till att åka iväg , han fågar om hon vill med på en tur och det vill hon så klart, hon ställer tillbaka moppen har hjälmen på sig och hoppar på .PC buskör som vanligt efter grusvägen mot lada nr 2 LH ramlar av slår i huvudet /hjälmen i ett träd,,sten eller dyl nånstans i närheten av ladan bryter nacken och dör, PC får panik gömmer LH i ladan åker hem igen och på vägen slänger han iväg hennes ägodelar efter vägen sedan kommer han med ut och hjälper till att söka efter henne

Vet du om PC har någon anknytning till gården?
Jag tänker då närmast på nycklar.
Nycklar kan ju i och för sig "gömmas" på ganska simpla ställen, lätthittade.
2015-06-18, 09:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Varför lägga ut HansochGretaspår? Tja, för att man inte är nykter? För att man har bråttom hem efter brottet för att skaffa så snabbt "alibi" som möjligt och då slänger ut saker från sin bil längs vägen hem? För att man inte tänker klart p g a stark stress/ panik och inte har insett vilka resurser som kommer läggas ned på flickans försvinnande, resurser som kommer leda till att de utslängda sakerna hittas snabbt? Detta är några förslag till att HansochGretaspår finns.

Sen detta med att "sätta dit någon". Visst, det skulle kunna skett, men är oerhört sällsynt. Kräver att ditsättaren har kunskap om vem man vill sätta dit (och vart denne bor) och att ditsättaren vet att den man vill sätta dit förmodligen inte har ett alibi för aktuell tidpunkt. Dessutom verkar det som att ditsättaren i detta fall hade mycket ingående kunskap om vilka byggnader i trakten den/ de ditsatta har tillgång till eftersom ditsättaren lyckades dumpa kroppen i en sådan byggnad. Inte så svårt att konstatera att det måste röra sig om en mycket begränsad krets tänkbara ditsättare.
Det hjälper inte ett dugg att kasta ut grejer utefter vägen om man har en kropp i bilen. Hur vet du att det är oerhört sällsynt att någon blir ditsatt? Av naturliga skäl saknas statistik. Hur många jobbade till och från i ladan och kände till litauerna och var de bodde?
2015-06-18, 09:16
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vet du om PC har någon anknytning till gården?
Jag tänker då närmast på nycklar.
Nycklar kan ju i och för sig "gömmas" på ganska simpla ställen, lätthittade.

Har inte hängt med. Vem är PC? Inga utskrivna namn tack, bara vad det är för figur och varför denne diskuteras här.
2015-06-18, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Har inte hängt med. Vem är PC? Inga utskrivna namn tack, bara vad det är för figur och varför denne diskuteras här.
Fyrhjulingskillen som var med mycket tidigt och letade
2015-06-18, 09:21
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
Man hittade tydligen också eventuellt ett kvitto som skulle till hört henne, på i ladan där man hittade

handsken/handskarna.

Se här:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/grafik-har-mordades-lisa-holm/

Som någon sa tidigare, jobbade dom överhuvudtaget på söndagen.

Kan hon har tappat handsken och kvittot där redan på lördagen eller på morgonen
på söndagen.

Kan hon ha handlat något åt dom som hon har överlämnat till dom, där av att dessa saker har hamnat i ladan.

kan någon av killarna tagit sig hem från jobbet med mopeden tillsamman med LH och att då LH har blivit rammad.
Och kan i såfall LH ha ramlat av mopden påvägen hem till där killarna bor.

Och då kan dom i princip haft hennes kropp i närheten av där dom bor ett tag och sedan flyttat på kroppen.

En sak är säker dom som är inblandade i det jobbar eller känner någon som jobbaroch som har access till gården där LH hittades. Kan inte vara hur många som helst

Handsken kan inte ha lämnats där på lördagen eftersom söndagen var första gången hon körde moped till caféet.

Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Om boden var låst då är det nog ingen tvekan om att det är rätt personer som sitter anhållna.
Återstår bara bindande bevis.

Jag vet att jag i samband med att Lisa hittades såg en bild på ladan i media där det stod något om att bröderna var de enda som (just då?) hade nycklarna till ladan. Tyvärr minns jag inte var jag läste det. Likaså vet jag inte om det var sanning eller bara ett antagande från journalisten.
2015-06-18, 09:25
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge12
Aftonbladet skrev faktiskt i går att om de hade haft häktningsförhandlingar "nu" så hade HON häktats på sannolika skäl.

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20982140.ab

Hur får du ut det av artikeln?
2015-06-18, 09:25
Medlem
Småintressant citat av GW:
Citat:
Sannolika skäl i samband med en häktning är ju obetydligt mer än 50 procent.
2015-06-18, 09:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har letat, men inte hittat. Vänligen, länka till den bästa förklaringen.

Bästa vet jag inte, dock rimlig tycker jag. Någon i trion har spritt ut föremålen till fots. Utgått ifrån bostaden. Att gå den aktuella sträckan kan kännas långt hemifrån, det tar tid.

Med fordon kan man sprida över ett större område och på kortare tid. Ett fordon syns lättare än en person som går, kan dessutom gömma sig om det kommer någon.

EDIT;Har kvinnan körkort?
2015-06-18, 09:26
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Den enorma insatsen känns mer som ett utslag av tidigare nämnda poängen att rättssystemet är, och ingår i, en bra mycket mer socialt konstruerad samhällsföreteelse än en väloljad mekanik. Förmodligen har familjens lokala status osv påverkat här.

Den här stora eftersökningen är nog resultatet efter att ett flertal "omständigheter" har slagits samman....varav en del kanske är okända för oss FB-detektiver?

Dom omständigheter som har sipprat ut via media visar ju på en liten sannolikhet att flickan frivilligt försvunnit!

Under det här försvinnandet så försvann samtidigt en mörkhyad ung kvinna. Polisen gick då ut med att dom inte misstänkte att hon försvunnit ofrivilligt.....och mycket riktigt så hittades hon i gott skick i någon stad. (kommer inte ihåg detaljerna)

Kanske du har rätt då du menar att Lisas faders status spelar in.....men jag tror att hans agerande efter hennes sms är långt viktigare i polisens bedömning för att sätta igång eftersökandet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in