2015-06-18, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Tror inte en sekund på att någon avsiktligt placerat ut fynden, utan att de hamnat där de låg under transport.
Dessa teorier om Hans & Greta spår och att GM skulle ha planterat ut dem anser jag föga sannolikt

Det som motsäger att dom skulle "ramlat" dit är den trasiga iphonen, en iPhone delas inte på mitten av ett fall/kast. Den borde förslagsvis slagits sönder innan den slängdes ut/placerades ut.

Jag vet inte alls vad jag ska tro, som sagt, känns som allt är möjligt i nuläget..
2015-06-18, 10:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
5:4 RB
"Har en förhandling hållits inom stängda dörrar och har det då lagts fram uppgift, för vilken det hos domstolen gäller sekretess som avses i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), får rätten besluta att uppgiften inte får uppenbaras"

Av tingsrättens beslut framgår att detta gäller de som var närvarande vid förhandlingen och ja rent krasst innebär det att det avser även de häktade. Jag ser inga rättsliga inskränkningar i att kunna göra detta heller mot bakgrund av det lagrum jag hänvisade till ovan. Släpps dem måste således yppandeförbudet hävas beträffande dem, det är min tolkning utifrån vad lagen säger och utifrån hur beslutet är formulerat. Jag förstår din fråga dock och önskar jag kunde ge ett bättre svar

Jag kom nog på svaret själv tror jag, men tack för hjälpen.

Det intressanta är ju då att bröderna kan komma att tala öppet om vad bevisningen består i, uppgifter som kan komma en gärningsperson till del och i slutänden försvåra vidare utredning och lagföring av en misstänkt.
2015-06-18, 10:39
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag kom nog på svaret själv tror jag, men tack för hjälpen.

Det intressanta är ju då att bröderna kan komma att tala öppet om vad bevisningen består i, uppgifter som kan komma en gärningsperson till del och i slutänden försvåra vidare utredning och lagföring av en misstänkt.

Precis, men under förutsättning att yppandeförbudet hävs, hovrätten kan givetvis om nu de ogillar häktningen likväl anföra att yppandeförbudet ska bestå.
2015-06-18, 10:40
Medlem
yppandeförbudet verkar ha retat upp advokaterna. Kanske tiggde åklagaren om överklagan genom att gå för långt.
2015-06-18, 10:41
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Bra fråga. Det är inte en alls otänkbar möjlighet.

Tack för snabbt svar!

Då vill jag expandera det till något som vi båda berörde tidigare i tråden.

En lägra misstankegrad blir ju då även en bakläxa till utredningspersonal och ansvariga. På sannolika skäl innebär att man utreder ett spår och att övriga spår har avfärdats.
Om nu misstankegraden sänks så skulle hovrätten även öppna för att annat/andra spår inte kan uteslutas.

Faktiskt en himla spännande situation.....
Medlem
Hunden007s avatar
sa jag hade dålig känsla att det vara dessa gästarbetare.
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kicksome
Någon som vill diskutera fynden som hittats längs med vägen?

Vad finns det för olika scenarion?

Dom jag kan komma på är:

- GM har kastat ut föremålen på väg från cafét. LH finns i bil/på fyrhjuling eller moped. (Moped känns minst troligt).

- GM har kastat ut föremålen från bil, efter kroppen lagts på Martorp. Alltså när GM var på väg därifrån.

- GM har placerat ut föremålen eftersom han är en galen seriemördare som njuter av allas förvirring kring detta.

- GM har placerat ut föremålen i hop om att leda polisen till Litauerna, för att själv slippa undan.

- Den häktade frun, som ville leda polisen rätt då hon inte vågade "tjalla" på sin man och svåger.

- LH lyckades på nåt sätt sprida spår efter sig när hon blev bortförd.

- GM har medverkat i sök och placerat ut föremål under "resans gång". (Inte så troligt enligt mig).

Vad säger ni? Finns det fler tänkbara scenarion?

Kan stämma.
Medlem
tankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Inte hälften så mycket som Skövdepolis, om det är fel killar.
Åklagaren har det yttersta ansvaret.
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kicksome
Det som motsäger att dom skulle "ramlat" dit är den trasiga iphonen, en iPhone delas inte på mitten av ett fall/kast. Den borde förslagsvis slagits sönder innan den slängdes ut/placerades ut.

Jag vet inte alls vad jag ska tro, som sagt, känns som allt är möjligt i nuläget..

Iphonen kan väl ha blivit överkörd av fordonet som man kan tänka användes vid transporten ?
tror inte att en sådan tös på 17 år har en cat utan snarare en mer ömtålig modell
Moderator
OYs avatar
Citat:
Precis, men under förutsättning att yppandeförbudet hävs, hovrätten kan givetvis om nu de ogillar häktningen likväl anföra att yppandeförbudet ska bestå.

Men om häktningen upphör så kan de inte låta yppandeförbudet bestå eller att de så att säga beläggs med ett nytt yppandeförbud, är det korrekt uppfattat?
Medlem
Hittade en gammal artikel från 16 jun 2012 07:53 på Expressen.

Funderar lite på om detta bara är en slump att Åklagaren Lars-Göran Wennerholm & Advokat Inger Rönnbäck fick detta mål eller om det kan vara så att brottet har skett på liknande sätt och Lars-Göran samt Inger har tidigare erfarenhet av sådana mål.

http://www.expressen.se/gt/foraldrarna-sag-nar-dottern-valdtogs/
2015-06-18, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Kan stämma.

Vilket av dom?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem