Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xrobinx
Nu har jag följt denna tråd sedan förra söndagen, men har inte vart särskilt sugen på att skriva något. Detta blir även min debut på FB efter att ha vart registrerad x antal år. Jag funderar över en sak kring detta mord, detta gör mig jävligt tveksam till att litauerna är skyldiga till detta.

Om nu Mamman påstår att hon talat med litauerna runt 18:15 tiden dagen då Lisa Holm försvann över skype så måste det finnas lagrat någonstans i deras telefoner och även samtalet/filminspelningen över samtalet? Är jag ute och cyklar?

Mamman sa ju förut att en bekant till henne i Sverige sagt att bröderna drack kaffe på verandan kl 18.15. Har hon nu ändrat det till att hon Skypeade med dem den tiden eller menar hon att de Skypeade och drack kaffe samtidigt?

Jag tror inte på mammans försök till alibi alls iofs men bara för att förstå vad du menade.
2015-06-18, 07:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vet inte, men det låter i mina ögon osannolikt att de skulle ha ansvarsfulla arbetsuppgifter angående driften. Sådant kräver ju antingen utbildning eller lång erfarenhet, och gästarbetarna var väl stadsbor i hemlandet, inte bönder?

Edit: Lade till "ansvarsfulla". Det är klart att vem som helst kan utföra något enskilt moment efter att ha blivit visad.

Stadsbor eller inte, jag vet inte vad bröderna är, men efter några år med jobb på säteriet och på gårdar i trakten lär de ha lärt sig ett och annat. Hur som helst, inte långsökt att de har nycklar till utrymmen som hyser maskiner, verktyg och fordon om de jobbar med byggnation.

Vem som i övrigt jobbar på gården är inte särskilt svårt att ta reda på, till exempel kan man se vilka fordon som står parkerade på arbetsplatsen för att kunna lista ut vem som är verksam där.

Hur jag än vrider och vänder på det så landar jag i att bröderna är mest intressanta, därefter AJ och övriga anställda inom säteriets verksamhet.
Senast redigerad av OY 2015-06-18 kl. 07:48.
2015-06-18, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latexjossan
Kan inte, försiktig av helt naturliga skäl.
Jag är inte källan ... röjer heller inte källan för hens skull och polisens arbete.
Men jag vet att jag skrivit stämmer.
Resten är bara mina gissningar och spekulationer ... men de passar ihop givetvis
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Jag kan bekräfta Latexjossans info
Det är naturligtvis väldig intressant det ni säger. Men ni förstår säkert att vi andra blir lite misstänksamma. Ni säger så att säga A men inte B. Era konton är båda registrerade efter händelsen, era inlägg tycks begränsas till denna tråd. Det kan naturligtvis förklaras med att ny är från området och reggat er just på grund av detta, men jag tycker det är märkligt att åtminstone en av er uttrycker oro för att skriva här. Även om mördaren skulle vara lös, skulle han väl knappast vara ute efter er, veta vilka ni är, osv.

Så kan ni inte försöka vara så konkreta som möjligt och berätta exakt vad ni eller andra observerat innan Lisa försvann? Går det att utesluta att personerna i bilen som sågs inte är de nu misstänkta gästarbetarna som t.ex. bara låtsades inte hitta i området?
2015-06-18, 07:45
Medlem
Charlie6789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om fyndplatsen var låst med ett fast lås, inte hänglås, är det ganska självklart att gärningspersonen är någon som jobbar på gården. De tre svenska personerna som arbetade i ladan har förmodligen inte med saken att göra då min uppfattning är att de är underentreprenörer som enbart jobbar med ladan.

Intressant är vilka som jobbar på gården där kroppen hittades, jordbruk, djurhållning och maskiner.

Är det rimligt att bröderna lägger om tak och gör andra byggjobb på ladan samtidigt som de tar hand om produktionen på gården där Lisa hittades? Jag tror att fler personer jobbar på gården och att de har nycklar till utrymmena där.

Vilka jobbar på gården? Skall det sökas efter en alternativ gärningsperson så är det i första hand personal på gården som är intressanta tycker jag.

AJ säger att bröderna fick röra sig fritt på ägorna, jag ser det närmast som självklart, är det något att poängtera?

EDIT;Att bröderna rörde sig vid gården kan bero på mycket, de fiskar kanske i närheten, promenad eller annat, men också att de har med mordet att göra. Maskiner och verktyg finns kanske i den låsta byggnaden.

Intressant
Vilka hade tillgång till nycklar? Vilka har dem i sin tur lånat ut dem till? Har det tappats nycklar till ladan någon gång?

Är enkelt att gån till en nyckelmakare och få kopior även på sekretess-nycklar (säkerhetsnycklar)
2015-06-18, 07:45
Medlem
IQ1000minsts avatar
Vad vet vi om Lisas drogvanor? Hon kanske rökte på stenhårt innan hon skulle åka hem, fick en snedtändning, irrade omkring och tappade sina ägodelar lite här och var. Sen ramlade hon nånstans och dog.
2015-06-18, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IreneHysteri
Jag antar det var svar till mig, även om citeringen vart fel?

Eller? Jag tolkar det så och frågar visare

För de som följde livesändningen när de fann henne har ju skrivit och berättat om hundar som markerar kraftigt? Eller?

Så enligt dig så ska det alltså funnits något hos bröderna eller något SAS, som direkt gör att de går nån kilometer till en annan gård och hittar Lisa där... Intressant.

Jag var helt säker på att hundarna gick från fynd till Lisa.

Kan du säga om MP fyndplats ligger mellan MGM och Där de hittade Lisa?

Japp, lite felcitering. Ledsen för det. Sitter tight till.

Fyndplatsen är närmare gården där BO hittades än MGM, så mkt kan jag säga.
2015-06-18, 07:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Mamman sa ju förut att en bekant till henne i Sverige sagt att bröderna drack kaffe på verandan kl 18.15. Har hon nu ändrat det till att hon Skypeade med dem den tiden eller menar hon att de Skypeade och drack kaffe samtidigt?

Jag tror inte på mammans försök till alibi alls iofs men bara för att förstå vad du menade.

Jasså, sa mamman verkligen kaffe på verandan, kan du länka till den informationen?
2015-06-18, 07:48
Medlem
IQ1000minsts avatar
Ju mer jag tänker på det så är det mest sannolika att hon blivit attackerad av något djur och fått en hjärnskada, varpå hon irrat runt och tappat sina ägodelar på olika platser, för att slutligen lägga sig och dö. Det skulle förklara allt...
2015-06-18, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Som svensk vet man att vara ledig på en söndag, och låste man då in kroppen på söndag kväll eller under natten så är det ju ingen som borde ha märkt något.
Och där har den förmodligen legat tills polisen hittade den.
Ingen vacker syn efter nästan en vecka i värmen.

Undrar vilka nycklar bröderna har tillgång till
2015-06-18, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie6789
Varför så nedvärderande? Tänk lite nyanserat vetja
Nyanserat? Vet du ens vad ordet betyder? Tycker du själv att dennes "teorier" håller för granskning? Du, vet, de idéer som bara har förmedlats i halva meningar och som hela tiden ändras, så att de inte är kompatibla med sig själva?

Citat:
Ursprungligen postat av Charlie6789
Alltså säg att scenariot såg ut såhär:
Litauer: fan hon va snygg vi våldtar henne, hoppar på henne och hon skriker så hon stryps för att tystas. Hon dör och gärningsmännen tänker: vi tar med henne i bilen och lämnar spår däri vetja, ja så gör vi sen slänger vi ut grejer i ett spår hem till oss så dem lätt hittar oss. Ja skitbra idé brorsan sen kan vi lägga hennes döda kropp på vårat jobb i lada nr2 . Fan Nice brorsan vi gör fan så så kommer vi lätt undan.

Eller:

Scenario nr2 :
Våldtäks och kidnappning där dem tar med henne vid liv, dem tänker inte att dem direkt gjort något grovt brott ännu så dem kastar ut saker lite varstans. (Ännu bara kidnappning så) dem glider hem med nyinköpt tjej som dem skall ha kul med. Låser in henne i lada nr2 för att godsägaren är bortrest till Sthlm. Då kan dem passa på att göra va dem vill.
Dock osäker på hur hon dog.... tror Gm kan ha blivit skrämd av att det rört sig polis, helikopter , drönare, hästfolk, militär, 2000 frivilliga , sökhundar och fan allt ... i det läget tror jag dem dräpte henne efter nån/några dagar och det var först då dem börja ångra att dem slängt ut spåret med saker så dem började planera och flyttade Lisas lik till ladan så spåren skulle leda förbi deras hus i hopp om att Polis skulle fortsätta förbi dem och misstänka någon annan.
Dessa idéer har ingenting med de idéer jag kritiserade att göra.
2015-06-18, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jasså, sa mamman verkligen kaffe på verandan, kan du länka till den informationen?

Expressen var det visst:
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
2015-06-18, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om precis alla är en del av the great unwashed är begreppet för det första helt meninglöst att använda. Poängen med mitt resonemang är att man lär sig redan i juristutbildningen att vanligt folks åsikter om vem som ska dömas hur är höggradigt suspekta och inte ska tas hänsyn till.

Det är en ganska elitistisk och oanvändbar metafor redan från början som dessutom leder till den felaktiga förställningen att rätten är skild från samhällets alla fördomar, normer, diskurser och strömningar. Min poäng är att rättsystemet inte alls är skilt från samhället och sitter neutralt och maskinellt och producerar opartiska beslut. Det är en missupfattning som väldigt många har, inte minst positivisterna inom rättssystemet, och något som tas ur en snabbt om man studerar jurisprudence, rättsfilosofi osv.

Citat:
Det kan man säkert vara. Men dömande är ju i stor utsträckning en teknik efter vissa givna kriterier, vilket gör att domare i sin yrkesutövning är något mindre beroende av sitt eget slapptyckande och sin egen fördomsbild än vad t ex forskare inom humaniora och samhällsvetenskap är.

För att inte tala om naturvetarnas cartesianska blindhet och arroganta övertygelse om sin gudomliga kunskap. Rättssystemet i sig är en ideologi och rättssystemet är för övrigt komplett ovetenskaplig - det är en samling religiöst bottnade normer, traditioner och politiska beslut.
Senast redigerad av adminulator 2015-06-18 kl. 07:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in