Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 07:14
Medlem
welcometorealitys avatar
Jag tror att dessa bröder är oskyldiga faktiskt, sen att GM ska vara i samma ålder som Lisa, men men det är vad jag tror
2015-06-18, 07:22
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Jag tror att dessa bröder är oskyldiga faktiskt, sen att GM ska vara i samma ålder som Lisa, men men det är vad jag tror
Om du satsar dina två pungkulor på det kortet så kommer du tyvärr bli punglös.
Det vi väntar på är bindande bevis och ett erkännande.
Senast redigerad av AREA-51 2015-06-18 kl. 07:24.
2015-06-18, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Intressant är vilka som jobbar på gården där kroppen hittades, jordbruk, djurhållning och maskiner.

Är det rimligt att bröderna lägger om tak och gör andra byggjobb på ladan samtidigt som de tar hand om produktionen på gården där Lisa hittades? Jag tror att fler personer jobbar på gården och att de har nycklar till utrymmena där.
Vet inte, men det låter i mina ögon osannolikt att de skulle ha ansvarsfulla arbetsuppgifter angående driften. Sådant kräver ju antingen utbildning eller lång erfarenhet, och gästarbetarna var väl stadsbor i hemlandet, inte bönder?

Edit: Lade till "ansvarsfulla". Det är klart att vem som helst kan utföra något enskilt moment efter att ha blivit visad.
Senast redigerad av DjILY 2015-06-18 kl. 07:26.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latexjossan
Kan inte, försiktig av helt naturliga skäl.
Jag är inte källan ... röjer heller inte källan för hens skull och polisens arbete.
Men jag vet att jag skrivit stämmer.
Resten är bara mina gissningar och spekulationer ... men de passar ihop givetvis

Jag kan bekräfta Latexjossans info
Medlem
kanske BO använde mobilkameran med automatisk uppladdning till molntjänst under dagen? Läste någonstans, om jag inte har drömt det, att hon hade dåligt med batteri (uppgift tidigt vid försvinnandet). Foton och eventuella filmsnuttar som kanske inte bevisar något brott men kontakt med personer som blir intressanta i utredningen.
2015-06-18, 07:26
Medlem
BeataVonYxkulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality

Det är ungefär vad Leif GW antyder också.

http://www.expressen.se/gt/leif-gws-nya-teori-om-mordet-pa-lisa/

Besvärande, tycker jag. Han har ofta rätt.
Inte alltid. Men ofta.
2015-06-18, 07:29
Medlem
andersaanderssonas avatar
Har följt tråden sedan starten.

Några tankar kring brottet.

Att som utsocknes åka en okänd väg och placera ett lik i eller utanför en byggnad som man inte i förväg känner till finns inte min värld. Där man löper alla risker i sammanhanget att bli iakttagen. Dessutom som en främling i trakten. Men ingen reagerar på personer som man dagligen ser på samma plats. Allt pekar på att gärningsmannen, männen har lokal anknytning med kännedom om platsen hon hittades. Och där de samtidigt inte riskerade att väcka uppmärksamhet eftersom han, de fanns där naturligt.

Denna strössel med hennes ägodelar.

Det finns något här som inte stämmer. Om man nu ska gömma ett mordoffer. Vad tjänar man då på att göra sig av med dessa nära den plats där man dumpar kvarlevorna. Historiskt sett så hittar man ev. ägodelar på mordplatsen men där det i övrigt saknas. Det finns undantag, jag vet! Men inte i denna mängden. Påminner om en snitslad bana med udden riktad mot förvaringsplatsen. Vilket jag tror är anledningen till att polisen misstänkte att hon fanns kvar i trakten. Men om hon nu hade haft sina ägodelar på sig som dumpad, så hade det inte funnits något som pekade mot fyndplatsen....
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-06-18 kl. 07:39.
2015-06-18, 07:39
Medlem
Polisen & MP utökar ju sökningen till "vartenda" hus mellan källby & Husaby på Fredag morgon.
Kanske förklarar de misstänktas underliga/hotfulla betéende på Fredag eftermiddag.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20985117.ab

Tekniker i skyddskläder gick ju in i byggboden enligt flera foton.
Kan någon bekräfta att dessa också gick in i det gula gårdshuset på Martorp
Kanske de undersökte/gjorde fynd i det gula först och sen med hundar hittade....

En eloge till Polisens Facebookinlägg, jag förstår att de inte kan säga så mycket mer just då
pga av fallets känsliga natur och utredningsskäl!
2015-06-18, 07:40
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vet inte, men det låter i mina ögon osannolikt att de skulle ha ansvarsfulla arbetsuppgifter angående driften. Sådant kräver ju antingen utbildning eller lång erfarenhet, och gästarbetarna var väl stadsbor i hemlandet, inte bönder?

Edit: Lade till "ansvarsfulla". Det är klart att vem som helst kan utföra något enskilt moment efter att ha blivit visad.

AJ säger om den äldre brodern:

http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/

"Den äldre av dem är så skicklig att han är konstruktör till olika saker som vi diskuterar, och därför rör han sig lite fritt."
2015-06-18, 07:41
Medlem
Charlie6789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Men jösses. Det är inget "bredare perspektiv". Det är att förneka vad som är känt och stolligt hålla kvar sina egna fantasier mot bättre vetande. Om det är ett olycksscenario du vill åt så finns bättre och rimligare sådana redan postade i tråden (som jag inte tror på heller, anm).

Om allting hände långt ifrån caféet hade de inte rubricerat det som olaga frihetsberövande så fort. Det fanns ju - detta VET vi - intressanta spår kring mopeden. Man kunde omedelbart konstatera att något hänt. Vad för spår vet vi inte, men tecken på överfall, strid eller bortsläpande av något tungt, är väl relativa lågoddsare. Eller något mycket enklare än så.

Varför så nedvärderande? Tänk lite nyanserat vetja

Alltså säg att scenariot såg ut såhär:
Litauer: fan hon va snygg vi våldtar henne, hoppar på henne och hon skriker så hon stryps för att tystas. Hon dör och gärningsmännen tänker: vi tar med henne i bilen och lämnar spår däri vetja, ja så gör vi sen slänger vi ut grejer i ett spår hem till oss så dem lätt hittar oss. Ja skitbra idé brorsan sen kan vi lägga hennes döda kropp på vårat jobb i lada nr2 . Fan Nice brorsan vi gör fan så så kommer vi lätt undan.

Eller:

Scenario nr2 :
Våldtäks och kidnappning där dem tar med henne vid liv, dem tänker inte att dem direkt gjort något grovt brott ännu så dem kastar ut saker lite varstans. (Ännu bara kidnappning så) dem glider hem med nyinköpt tjej som dem skall ha kul med. Låser in henne i lada nr2 för att godsägaren är bortrest till Sthlm. Då kan dem passa på att göra va dem vill.
Dock osäker på hur hon dog.... tror Gm kan ha blivit skrämd av att det rört sig polis, helikopter , drönare, hästfolk, militär, 2000 frivilliga , sökhundar och fan allt ... i det läget tror jag dem dräpte henne efter nån/några dagar och det var först då dem börja ångra att dem slängt ut spåret med saker så dem började planera och flyttade Lisas lik till ladan så spåren skulle leda förbi deras hus i hopp om att Polis skulle fortsätta förbi dem och misstänka någon annan.
2015-06-18, 07:42
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Har följt tråden sedan starten.

Några tankar kring brottet.

Att som utsocknes åka en okänd väg och placera ett lik i en byggnad som man inte i förväg känner till finns inte min värld. Där man löper alla risker i sammanhanget att bli iakttagen. Dessutom som en främling i trakten. Men ingen reagerar på personer som man dagligen ser på samma plats. Allt pekar på att gärningsmannen, männen har lokal anknytning med kännedom om platsen hon hittades. Och där de samtidigt inte riskerade att väcka uppmärksamhet eftersom han, de fanns där naturligt.

Denna strössel med hennes ägodelar.

Det finns något här som inte stämmer. Om man nu ska gömma ett mordoffer. Vad tjänar man då på att göra sig av med dessa nära den plats där man dumpar kvarlevorna. Historiskt sett så hittar man ev. ägodelar på mordplatsen men där det i övrigt saknas. Det finns undantag, jag vet! Men inte i denna mängden. Påminner om en snitslad bana med udden riktad mot förvaringsplatsen. Vilket jag tror är anledningen till att polisen misstänkte att hon fanns kvar i trakten. Men om hon nu hade haft sina ägodelar på sig som dumpad, så hade det inte funnits något som pekade mot fyndplatsen....
Svårt att veta hur de tänkte. Men gissar att de slänger ut dessa delar när de åker i väg med kroppen via den väg som går via åkrarna och sedan upp mot bostaden. Därifrån fortsätter man på vägen som går genom skogen framtill säteriet. Och där låser man in kroppen.
Men det är inte säkert hon dödas vid ladan i närheten av kaféet. Hon kanske dödades uppe vid säteriet.
2015-06-18, 07:42
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Om du satsar dina två pungkulor på det kortet så kommer du tyvärr bli punglös.
Det vi väntar på är bindande bevis och ett erkännande.

Exakt och det är väl det som är problemet så länge inga bevis kan visas så är det väl självklart att man börjar tvivla på om det är rätt GM dom har tagit in.
Lutar mer åt att det är en helt annan GM.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in