Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-15, 23:02
Bannlyst
Det som talar emot att det hela är planerat, är det faktum att LH bestämmer sig för att åka moped för första gången. Om litauerna haft span på henne än innan så vet dem väl att hon alltid blir upphämtad av någon? Och då är risken stor att man blir upptäckt ifall man skulle försöka sig på något.

Det mesta tyder på en impulshandling.
2015-06-15, 23:03
Medlem
Mickeavensiss avatar
Ursprungligen postat av Tingsnotarien

1. De ANHÖLLS som skäligen misstänkta
2. De kommer begäras HÄKTADE såsom på sannolika skäl misstänkta.

Varför denna diskrepans? Jo för åklagaren fattar ett beslut när de anhålls och då ska en misstankegrad anges, men sen tar det fyra dagar innan häktningsframställan måste in så det är inte alls ovanligt att man anhåller någon såsom skäligen misstänkt men sedan begär vederbörande häktad såsom på sannolika skäl misstänkt, under förutsättning att utredningen ger skäl för det eftersom åklagaren är bunden av objektivitetsprincipen.

Det publicerades tidigare en artikel där det framgick att åklagaren avsåg att yrka att de häktas såsom på sannolika skäl misstänkta, en annan sak är att det enda beslutet som alltjämt finns är anhållningsbeslutet med att de var skäligen misstänkta som grund, men det var snart fyra dagar sedan....

Citat:
Ursprungligen postat av Tycker
Det flrefaller självklart att åklgaren kommer att yrka på den högre graden. I mer kommersiella situationer brukar detta förfarande kallas "prutmån". Dvs om åklagaren yrkar på den högsta graden emedan domstolen inte riktigt håller med om bevisens styrka kommer de i vart fall att för säkerhets skull häkta dem enligt den lägre graden. Om åklagaren däremot yrkar på den lägre graden finns alltid risken att domstolen inser att åklagaren förmodligen har väldig lite på föttera och då väljer att hellre fria än fälla, dvs släppa dem i avvaktan på att åklagaren får fram bättre bevisning.

Ja denna tankegång har jag också varit inne på att man kör lågt tills man får fram mer bevis, ja kanske man har överväldiga bevis imorgon att presentera men jag känner mig långt ifrån säker på detta tvärtom jag tror man gjort en dundertabbe.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
eller så är det så här,hon satte sig på sin rosa skoter satte nyckel i låset och kom på att hon glömt något ,hoppar av springer över vägen,blir över körd, gm får panik ,hämtar brollan ,och dom gömmer henne ,för dom lever ett så bra liv där å vill ej förlora detta...

Något i den stilen tror jag kommer att visa sig ligga väldigt nära sanningen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Tror du brödernas familj överhuvudtaget skulle uttala sig annat än för att intyga hur fina och oskyldiga de är? Sånt räknas ju inte. Vilken familj tror du skulle säga "ja, jo, mord låter ju som nåt våra grabbar skulle syssla med en söndagkväll, ja definitivt..."

Men HAHA är du dum eller? Jag är väl inte inte blåst som skulle tro det, men om det själva har barn, fruar, samt jobbar för att komma hem o bygga hus låter det inte konstigt? SAMT så skrev jag att det skulle lika gärna kunna vara dem och att dem kanske ljuger eller liknande. Lugna ner dig va, dum kommentar. usch.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efefile
Min egen lilla fundering just nu. Arne Jönsson hittar handsken. Lite märkligt, han plockar upp den och ger den till polisen. Visar det sig att bara han och Lisa har DNA på den så är det ju en situation som betyder att han gick dit och granskade platsen om han glömt nåt "efter brottet" han ser handsken och vet att hans DNA är på den, så vad gör man? Istället för att stoppa den i fickan och folk runtomkring anar oråd så plockar han upp den och ger polisen 👌
Jag har hört lite om denna Arne Jönsson. Och han har inte rent mjöl i påsen kan jag säga. Vad tror ni om denna fundering "?

Mycket troligt, känns inte "troligt" att han ska random gå och hitta den 1 timme senare, kan vara sonen som gjort det och han försöker skydda honom. Sonen finns på lexbase;
https://lexbase.se/personsok?Search%5Bfullname%5D=j%C3%B6nsson&Search %5Bpersonal_id%5D=19630730&Search%5Bcity%5D=&_=&

Ska köpa imon när jag kommer hem(hos tjejen och ingen plånbok med mig), för att sedan se ifall det är något intressant och ifall det är kommer jag lägga ut det här.
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Om den finns vittnen som styrker att personerna suttit hemma och druckit kaffe kl 18:15 (varför då? Den tiden? Var det inte blåsväder?), så vet polisen givetvis om detta och om det hade varit trovärdiga uppgifter hade männen inte suttit anhållna nu.

En viktig grej som det talas lite om är att polisen direkt sorterade de tre personerna - männen som misstänkta mördare och kvinnan som misstänkt skyddande av brottsling. För att kunna göra ett så direkt antagande så måste det finnas väldigt tydliga bevis som gör dem så säkra på vem som gjort vad. Bevis som vi uppenbarligen och självklart inte känner till något om.

Polisen vet väldigt mycket mer än vi anar.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Alla grannar pratade ju så got om den där Castro som hade 3 sexslavar i källaren i flera år....

och samtliga inblandade i Uddevallamorden var jättefina människor. Förutom att några av dom avrättade dom andra med skott i huvudet och sedan skrev på deras fb dagen efter att dom saknade dom och tyckte det var tragiskt att dom var döda.. och förutom att dom alla suttit inne för grov misshandel samt höll på med knarkhandel... men dom var jättefiiiiina allihop och hade så gott hjärta osv.

Man skall aldrig lyssna på vad anhöriga och kompisar har att säga om varken GM eller BO.
2015-06-15, 23:04
Medlem
NightskyInfinitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halmstadbo
Frågat innan och gör det igen...

Har ju stått i tidningen att den ena har erkänt delaktighet men inte mord!!!!!!! OM han nu inte mördat och inte andra brodern heller, då kan han ju den ena gjort det med en tredje part.
Det som skulle kunna tyda på fler inblandade är ju ändå att de faktiskt lyckats strö ut tillhörigheter på så många platser utan att bli sedda och innan det var pådrag, eller? Och, nåt proffsigt ligger bakom om de efter alla fynd och olika platser då uppenbarligen inte fått ett enda DNA, om de skulle släppas i morgon..... Någon städhjälp av nåt slag....

I vilken tidining har du läst det? tror jag ochså läste det någonstans, men källan kändes inte så trolig, har inte sett de i nå svenska tidningar? Om låt säga lisa nu hadde vart äldre så skulle man ju kunna tänka att de skulle kunna handlat om ett svartsjukedrama. Men ja nu är det ju inte så. så de är ju uteslutet. jag tycker de här är helt skevt, är dem så skeva i huvet dessa gm så blir man ju en aning mörkrädd, fast ja de är man ju förvisso redan
2015-06-15, 23:04
Medlem
Kan inte alla hjärndöda idioter som sitter och tror att det är kollegorna, godsherren eller IS vara gå runt hörnet och skjuta sig?!

Hur fan kan ni orka att sitta och hitta på den ena vansinniga teorin efter den andra när det finns personer misstänkta redan? Har det brunnit i huvudet på er eller vad fan är det för fel på er?

1 - Det är inte kollegorna.
Det finns INGET som tyder på det. INGET.

2 - Det är inte 79-åringen.
Tänk lite för i helvete.
2015-06-15, 23:05
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Jag tror fortfarande stenhårt på bröderna.
Har du någon vettig teori om motivet?
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efefile
Min egen lilla fundering just nu. Arne Jönsson hittar handsken. Lite märkligt, han plockar upp den och ger den till polisen. Visar det sig att bara han och Lisa har DNA på den så är det ju en situation som betyder att han gick dit och granskade platsen om han glömt nåt "efter brottet" han ser handsken och vet att hans DNA är på den, så vad gör man? Istället för att stoppa den i fickan och folk runtomkring anar oråd så plockar han upp den och ger polisen 👌
Jag har hört lite om denna Arne Jönsson. Och han har inte rent mjöl i påsen kan jag säga. Vad tror ni om denna fundering "?

Naturligare tror jag är att när alla går ut så kommer han med en förevändning att gå in och kolla en sak och i samband med det ta handsken, stoppa den i fickan och elda upp den i den vräkiga öppna spisen i boningshuset, han äger trots allt säteriet och det är inget konstigt om han vill titta på något.

Urbota dumt av honom att ge handsken till polisen om han har med mordet att göra.
Medlem
Detta stämmer inte, motivet finns inte där..
Som jag ser det, så är den enda tänkbara möjligheten att hon skulle hämta upp sprit av någon langare, där med tanke på att hon tagit mopeden och inte fått skjuts, sedan har något gått fel.
Dock så har jag svårt att tro på min egen teori ovanstående.
Våldtäkt håller absolut inte, så onödigt att tänka i den banan.

Jag kan bara se det från en synvinkel nu, och det är godsägarens familj, tidigare dömd för någonting på lexbase, är det någon som vet vad än? I annat fall har jag lust att begära detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in