Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-18, 02:00
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, så kan det vara. Däremot har jag svårt att tro att det slagit slint för båda bröderna samtidigt, att båda velat våldta en flicka och att båda mördat Lisa. Att bli mördad vid gruppvåldtäkter (om detta nu är en våldtäkt eller ett våldtäktsförsök) är extremt ovanligt. Kan inte komma på när det senast skedde. Men jag är trött så minnet är segt. Det kanske finns flera exempel på det. Däremot brukar det vanliga vara att det är en en enskild man som dödar och ev våldtar en kvinna. De flesta flickor och kvinnor som mördas blir ju dödade av en man de har en relation till eller haft en relation till. Sen finns det några få som dödas av någon som inte passar in i den kategorin. Att en flicka/kvinna blir dödad av flera män är något utöver det vanliga...
För allt vi vet så behöver det inte vara båda.
Det är kanske bara en av bröderna som har gjort detta.
2015-06-18, 02:01
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Han har kanske bråttom att åka hem till mamma.
Jag finner det också en aning märkligt är att det endast hans Facebook konto som är nerstänkt.
De övriga finns kvar.

Kanske hans fru har tillgång till hans Facebook (via datorn i deras hem i form av sparat lösenord) och stängt ner den?
2015-06-18, 02:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Så syftet med att sprida ut hennes tillhrigheter i närområdet kanske ändå var ett försök att leda uppmärksamheten från stuteriet....
Jag har inte så bra koll på riktningar och geografin i området.

Som jag skrev igår så tror jag att hon dödades i ladan eller möjligen redan vid mopeden och sedan transporterades med bil till gården. Under vägen dit kastade GM i panik ut mobilen och vissa andra persedlar ur bilen.

Att GM eller någon annan skulle ha placerat ut persedlar senare är såvitt jag förstår bara en obekräftad trådteori.
2015-06-18, 02:02
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Så syftet med att sprida ut hennes tillhrigheter i närområdet kanske ändå var ett försök att leda uppmärksamheten från stuteriet....
Jag har inte så bra koll på riktningar och geografin i området.
Du kan faktiskt ha rätt, för det är inte den logiska vägen varken till gm eller marstorp
2015-06-18, 02:02
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
För allt vi vet så behöver det inte vara båda.
Det är kanske bara en av bröderna som har gjort detta.

Ja, precis. Är den andre helt oskyldig så måste vara obeskrivligt skrämmande att vara häktad för mord. Har han däremot hjälpt till att undanröja eller dölja kroppen så förbannar han nog sin egen dumhet just nu...
2015-06-18, 02:04
Medlem
Låt säga att det finns DNA från båda bröderna på Lisa och spår av Lisas DNA i deras bil osv. Men att de sedan skyller på varandra. Det kan ju vara den ene av bröderna som är mördaren medan den andre hjälp till. Hur gör man då? Döms båda ändå till mord?
2015-06-18, 02:05
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Han har kanske bråttom att åka hem till mamma.
Jag finner det också en aning märkligt är att det endast hans Facebook konto som är nerstänkt.
De övriga finns kvar.

Hans fru i Litauen har säkert kunnat logga in på hans konto och stängt ner det. Lösenordet kan ha varit sparat på en gemensam dator.

Edit: Tvåa på den.
2015-06-18, 02:06
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Du kan faktiskt ha rätt, för det är inte den logiska vägen varken till gm eller marstorp

Eller så greps de av panik? Varför ens vara så dumma och slänga ut dessa fynd? Det hade väl varit bättre då att gömma dom?
2015-06-18, 02:07
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Låt säga att det finns DNA från båda bröderna på Lisa och spår av Lisas DNA i deras bil osv. Men att de sedan skyller på varandra. Det kan ju vara den ene av bröderna som är mördaren medan den andre hjälp till. Hur gör man då? Döms båda ändå till mord?
Ingen aning. men jag tror det är oväsentlig vem som dödade henne om båda var närvarande.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyngoallaz
Här har jag läst nästan alla inlägg. jösses vilka teorier! I mina funderingar så är de misstänkta antagligen skyldiga men brottsplatsen förbryllar. Hur kan hon levande eller död bli bortförd utan spår? (polisen vet kanske) men jobbigt i mitt huvud. Det var ljust, ladan alla pratar om är snett över vägen där många åker förbi, mopeden på baksidan av kaféet, skulle vara spår om hon gick/släpades över gärdet. Lockad in i ett fordon för att någon behöver hjälp eller liknande?

Det finns egentligen bara några alternativ:
- Ladan är inte så konstig som det verkar, men hon måste gått dit frivilligt i så fall. Väl där inne kan allt hända och du kan osedd få dit en bil (ja, även IN i ladan om du vill det). GM ser också personalen (genom fönster), men de ser inte honom, när de går ut från fiket och han ser att LH är ensam.
- Bakom fiket. Möjligt och dolt, men då måste GM ta i beaktande att det ligger en privatbostad på den sidan som kan observera. Och han måste veta att hon kommer ensam och kollegorna måste vara borta.
- Bil som stannar. Möjligt, OM en okänd förövare kan pricka in tidpunkten (nycklarna satt i mopeden så hon måste varit bra nära att åka) OCH få henne att gå in i bilen - moppen stod upp och det fanns inga tecken på strid/motstånd i gruset.

Det är väldigt synligt på platsen: norrut är fikets parkering och bortanför slätter och vägen, "bakom" fiket ligger en privatbostad, västerut vägen (och på andra sidan ladugården) och söderut parkering + nästan som ett torg mellan de båda ladugårdarna. Således väldigt synligt. Just synligheten gör det helt omöjligt med en "trafikolycka", till att börja med.

Angående trafiken kan man väl säga att det snittar en bil i minuten vid denna tidpunkt och dag på året. Så en "random" GM är i stort sett uteslutet, men en bil i minuten ger dessutom GM (i ladan/bakom fiket) en risk för oönskade vittnen.

I min värld ligger ladugården bäst till. GM måste på något sätt dessutom vara känd av LH eller av henne bedömd som ofarlig om hon ska gå in i ladugården frivilligt (eller gå in i en bil eller liknande). Hade det varit en okänd "snuskgubbe" hade hon tagit moppen eller sprungit åt andra hållet...
GM ska också ha tillgång till Martorp en bit därifrån (om hon låg i någon byggnad eller var där vet jag inte - ett enormt område runt byggnaderna var också avspärrat).

MGM ligger således bra till. Är det bara indicier kommer de snart att gå fria, för det är ju omöjligt att inte DNA kommer att påträffas i (något) fordon, bostäder, byggnader, föremål, kläder och kroppar.
Medlem
Liiitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Förstår inte varför de använde hundar som kunde lukta sig till henne, för det kan de ju inte ha gjort!
Och en likhund borde ju ha nosat sig till kroppen relativt snabbt.

Ja det är ju också något som faktiskt förbryllar en hel del, kan dom ha missat att gå den vändan med hunden/hundarna, kan det verkligen vara så illa?
2015-06-18, 02:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Motivet behöver inte vara märkligare än att det har slagit slint för den yngre brodern.

Det är en rimlig teori. Den ene brodern kanske gjorde ett närmande som gick snett och ledde till handgemäng och dråp. Den andre brodern hjälpte sedan till att forsla bort kroppen.

Kan förstås också ha varit ett planerat överfall, men även i det fallet är det mest troligt att bara en av bröderna låg bakom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in