Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-18, 01:53
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Nej du mixar ihop Martorp med ladan närmast caféet där bröderna också arbetade.
Ok, det är inte lätt att hålla isär bilderna. Lada som lada och alla gårdar ser ju lika ut
2015-06-18, 01:54
Medlem
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2750856-mordmisstankt-vill-bli-slappt

har det nån juridisk betydelse att domaren skrev "delaktig"?

varför är det bakläxa för åklagaren? bara för att fruntimmret bara blev "skäligen"?

varför är just den yngre brodern så angelägen om att bli frisläppt???

mamman tjatade oxå om det i expressen...
2015-06-18, 01:55
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om jag förstått rätt så tror man att hon hittades på den gård där de arbetade, medan deras bostad ligger ett par hundra meter därifrån.

Jag skriver tror därför att inga detaljer om fyndet av kroppen har offentliggjorts. Teorierna bygger på att man sett poliser och annat folk röra sig kring en viss byggnad.

Ja man tror att hon hittats på gården Martorp om man ser på kartan så ligger den en dryg km från deras bostad. Men som sagt ingen i tråden kan med säkerhet säga var kroppen hittats men avspärrningarna vid Martorp har hävts och man är inriktad på ladan vid kaféet.
2015-06-18, 01:55
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
OK, ännu längre från bostaden då. Men min poäng var alltså att det inte var i anslutning till bostaden som hon hittades.
Så syftet med att sprida ut hennes tillhrigheter i närområdet kanske ändå var ett försök att leda uppmärksamheten från Martorp...
Jag har inte så bra koll på riktningar och geografin i området.
2015-06-18, 01:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatasnigel
Media, ex. VG.no och skövdetidningen men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att det är sant. Kan vara ett antagande baserat på den gigantiska avspärrningen kring det området.

Ja, det är ju avspärrningarna och bilderna på folk som springer omkring som gör att alla tror att det är där som kroppen hittades. Ett rimligt antagande, men än så länge inte officiellt bekräftat.
2015-06-18, 01:57
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Motivet behöver inte vara märkligare än att det har slagit slint för den yngre brodern.

Ja, så kan det vara. Däremot har jag svårt att tro att det slagit slint för båda bröderna samtidigt, att båda velat våldta en flicka och att båda mördat Lisa. Att bli mördad vid gruppvåldtäkter (om detta nu är en våldtäkt eller ett våldtäktsförsök) är extremt ovanligt. Kan inte komma på när det senast skedde. Men jag är trött så minnet är segt. Det kanske finns flera exempel på det. Däremot brukar det vanliga vara att det är en en enskild man som dödar och ev våldtar en kvinna. De flesta flickor och kvinnor som mördas blir ju dödade av en man de har en relation till eller haft en relation till. Sen finns det några få som dödas av någon som inte passar in i den kategorin. Att en flicka/kvinna blir dödad av flera män är något utöver det vanliga...
2015-06-18, 01:57
Medlem
Det som förbryllar mig mest är varför dumpar man en kropp inomhus och låser efter sig?

Detta fall kommer säkert klaras upp.

En liten sidteori kan vara att LH ertappas utanför cafeet med mobil i handen, mobilen förstörs och LH kastas in i en skåpbil, LH lyckas på något sett längst flyktvägen kasta ut ägodelar som ska avslöja flyktvägen så att hon ska bli återfunnen. Detta baseras på dem män som åkt runt i skåpbil och frågat efter vägbeskrivning dagarna innan.

Det är ju iaf någon med bra lokalkännedom samt förkärlek till ladugårdar, hur kan GM i förväg veta vilka lador som är "tomma", såvida det inte godsägarna själva är det ju någon som inte alls är skygg för att begå olaga intrång, dvs en person som säkert begått inbrott/rån tidigare, eventuellt även i ladan där handsken hittades.

Jag tror på en alternativ GM som även han bor i närområdet (inom 1 mils radie) men har tidigare begått flertalet brott såsom inbrott och stölder mm. Borde med andra ord vara straffad sedan tidigare.
2015-06-18, 01:58
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2750856-mordmisstankt-vill-bli-slappt

har det nån juridisk betydelse att domaren skrev "delaktig"?

varför är det bakläxa för åklagaren? bara för att fruntimmret bara blev "skäligen"?

varför är just den yngre brodern så angelägen om att bli frisläppt???

mamman tjatade oxå om det i expressen...
Han har kanske bråttom att åka hem till mamma.
Jag finner det också en aning märkligt är att det endast hans Facebook konto som är nerstänkt.
De övriga finns kvar.
2015-06-18, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Kan inte alla bara sluta och säga att "GW har teorier". Det har han inte. Han vet bättre än så. GW har givit ett statistiskt sakförhållande som gäller a priori. Och han har givetvis helt rätt i det. Sedan kan dummerjönsjournalister skriva "teori" i rubriker, men det är en annan sak.

Folk här inne är på tok för snabba med att hitta på fantasier som de kallar för "teorier" och som de baserar på en slarvig läsning av några enkla sakförhållanden som GW redogör för. Han varken har eller utger sig för att ha en koherent, falsifierbar, prövad hypotes om mordet med förklaringsvärde, aka "teori".

Vad är det med dig? Är du dum i huvudet? Jag använde ordet teori ja, vilket har flera synonymer. Välj vilken som passar dig bättre:

1. vetenskaplig lärobyggnad, lära, skola, dogm, filosofi, ideologi; tes, sats, lärosats, vetenskaplig åsikt, åsikt; hypotes, antagande, förklaringsförsök
2. tankemässig förklaring, tankeschema, tankevärld, modell; verklighetsfrämmande tankevärld, skrivbordsprodukt

Kan du sluta sitta och märka ord nu och diskutera brottet?

Om GW menar att Lisas mördare är "jämnårig" så hade han knappast bröderna i åldern 31-35 år i sina tankar. Lisa var 17 år och bröderna är 31 respektive 35 år. Är BO och MGM "jämnåriga" undrade en person. Jag svarar att nej, det är de inte. Menar du att BO på 17 och MGM på 31 & 35 är jämnåriga?
2015-06-18, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Thomas Ört.
– Jag har fått instruktioner om att överklaga häktningsbeslutet, säger han till Aftonbladet.

Tycker det är intressant hur han uttrycker sig, vilken dålig försvarare han är. Han borde väl säga typ " detta är helt uppåtväggarna min klient är oskyldig jag kommer att överklaga"

Nu verkar det ju som han själv inte vill överklaga utan tvingas göra det, fegis!? eller har det med yppandeförbudet att göra?

Det har nog med yppandeförbudet att göra, precis som du tänker.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge12
Inte ens det. Blomberg är en stor gård, herrgård i en kyrksocken som heter Västerplana. Tillsammans med ett gäng andra socknar på "berget" Kinnekulle, som i sin tur är en del av ytan i Götene Kommun.

Och någon annan påstod att Blomberg tillhör Husaby socken vilket är rätt men man kanske skiljer på socken och kyrksocken?
Hur som helst, är Blomberg en gård men dessutom ett mkt litet samhälle men ändå ett samhälle och inte alls enbart koncentrerat till blott en större gård. Googla! Det finns ett cafe' till exempel.
Frågan om hönan eller ägget kom först är jag däremot inte helt insatt i men rent fysiskt är jag insatt i landskapet eftersom det är hemmplan för bl a mig och kanske även för dig.

Kinnekulle avser antingen själva berget eller inkluderar ett vidare geografiskt område nedanför i anslutning till berget med småsamhällen som just nämnda Blomberg eller Västerplana, Österplana eller Medelplana, Husaby, Kinne-Kleva, Fullösa, Kestad, Hällekis, Kinne-Vedum o.s.v, på eller bredvid själva Kinnekulleberget. Alltså Kinnekullebygden.

Har vi inte rett ut den lokala geografin nu, återstår en djupdykning i arkiv eller medels den enkla vägen att Googla. Som sagt.
Medlem
Det har blivit en mastodonttråd med många teorier och spekulationer. Vad som inte har diskuterats i någon större skala är folks mobiler. Dessa är i dag att jämföra med en GPS-sändare som kan ge mycket intressant information. Om jag fattat det rätt har det skett en omfattande sökning och kartläggning av folks rörelsemönster kring de aktuella platserna.
Att flickans mobil tystnade vid en viss tidpunkt kan betyda att det var då den mosades. Låg batteristatus brukar inte betyda att den inte är sökbar bara obrukbar för kommunikation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in