Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 12:58
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
På reportern uppfattade jag det som att hundarna började söka längre upp närmare herrgården.
När hundarna kom närmre "ladan" så skällde de som attan och alla poliser sprang in bakom. Vad som skedde på baksidan kunde inte jag se, tyckte dok att det var anmärkningsvärt att poliserna som stod vakt, även de gick bakom.
Sen utökades avspärrningen.
Jag håller inte för otroligt att någon av ladorna används vid säteriets jakter, och man kanske även styckar kött och hängmörar där? Skulle hundar kunna gå bananas på det?
2015-06-18, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennyCrane
Händelseförloppet är alltså:

1. Expressen visar när de misstänkta stoppas av MP/Polis
2. Expressen rapporterar om att de misstänkta grips vid bostaden
3. Expressen visar att en lada/uthus spärras av i absoluta närheten av bostaden (hundar markerar?)
4. Aftonbladet twittrar från Martorp om avspärrningar och att hundar markerar kraftigt
5. Aftonbladet twittrar om att avspärrningarna vid Martorp utökas kraftigt.

Medans Expressen stod vid MGMs bostad så spärrade de av Martorp ungefär samtidigt.
2015-06-18, 12:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
+30 000 inlägg på 10 dagar. I snitt 125 inlägg i timmen. Den här tråden måste vara FB-rekord.

On Topic:
Om det inte finns teknisk bevisning så kan vi utesluta våldtäkt/sexualbrott. Hade det rört sig om en klassisk våldtäkt/mord-historia hade polisen redan gått ut med de uppgifterna med tanke på att MGM är i häkte.

Det kan också vara så att polisen inte går ut med detaljer just för att man är osäker om MGM är rätt personer.

Du har fel på båda punkterna och bidrar till att sprida vanföreställningar i en tråd som redan lider svårt av all desinformation och missuppfattningar som sprids i den.

- För miljonte gången (eller något sånt): Att teknisk bevisning saknas i nuläget beror på att man inte hunnit få in definitiva analyssvar. Det har framgått tydligt av rapporteringen att man har tagit en mängd prover som skickats på analys. Vi vet förstås inte vad de kommer att ge, men i nuläget går det inte alls att utesluta någonting. Det kommer för övrigt aldrig att gå att utesluta att flickan utsatts för någon form av sexualbrott. Däremot kan man komma fram till att den tekniska bevisningen inte kan styrka brott från någon GM och då kommer givetvis ingen person att åtalas för det. Förstår du skillnaden?

- Vi som brukar följa krimtrådar vet att det inte går att spå utifrån den information som lämnas ut vad polisen har och inte eller varför de väljer att offentliggöra information eller ej. Det varierar mycket mellan utredningar och kan säkert handla både om utredningstekniska överväganden och vilken syn förundersökningsledaren har på hur mycket man ska informera media.

I vissa lägen kan info offentliggöras i hopp om att det ska leda till mer information från allmänheten. Det tror jag inte kommer att ske här, då det inte känns som en sån utredning där det är rimligt att anta att det kan finnas okända personer som sitter på viktig information.

Som andra än mig har påpekat så finns det också flera bra exempel från tidigare FB-trådar om grova brott där det visat sig att polisens tystnad under förundersökningen inte alls berodde på brist på bevisning eller att man var rädd att den misstänkte var oskyldig. Allt spekulerande kring detta som pågår här inne är därför i princip totalt värdelöst och bygger på okunskap kring hur man arbetar med brottsutredningar.
2015-06-18, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cubalibre77
Jag hoppas att dom har rätt gärningsmän. Min magkänsla säger dock något helt annat. Och det jag är mest rädd för är att dessa gärningsmän blir oskyldigt dömda och att den riktiga gärningsmannen/männen går fri/fria....
Det är väääldigt låg sannolikhet för det. Sannolikheten att fel MGM sitter häktade är liten, men långt ifrån obefintlig. Däremot, att fel MGM skulle fortsatt vara häktade i ljuset av all teknisk bevisning som säkert redan börjat rulla in i viss mån och fortsatt kommer göra det i veckor framöver, kanske månader, är betydligt mindre. Och att det skulle gå till åtal och fällande dom är väldigt otroligt. Om GM fortfarande är på fri fot så kommer med största sannolikhet polisen snart vara denne på spåren. Jag tror vi kan utgå från att bevisläget kommer vara rätt solklart bu eller bä.
2015-06-18, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag håller inte för otroligt att någon av ladorna används vid säteriets jakter, och man kanske även styckar kött och hängmörar där? Skulle hundar kunna gå bananas på det?

Ingen aning. Just dessa hundskall och kalabaliken som uppstod, hänger envist kvar i mitt minne.
VAD reagerade hundarna på?
2015-06-18, 13:02
Avstängd
Giant Squids avatar
Har inte följt detta så mycket, men kroppen hittades alltså i en lada?

Fanns det djur i ladan?
2015-06-18, 13:03
Medlem
Jag var i affänen i Hällekis och handlade. Det är inuti ett svinstall hon hittades. Männen som pratade utvecklade sina åsikter på ett sätt som fått mig att må väldigt dåligt.
2015-06-18, 13:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Då är det väl uthuset jag menar.
Skit samma benämning, i bild låg det snett mittemot bostadshuset iaf och där gick hundarna loss.
Det var inte Martop utan alldeles i närheten av bostadshuset.

Det är i så fall en höst intressant iakttagelse som du gjorde där.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightskyInfinitum
Ah = anhörig?

Förstår lite hur du Tänker/resonerar.. Hur ja än vrider och vänder på
det tror jag inte det är lituaerna som gjort detta.

Menade LH, vet inte varför jag skriver AH hela tiden!

Nej det ser inte ut som lithauerna men att polis intresserar sig utav diverse olika anledningar är självklart, inte minst för att om man drar ett streck mellan alla fynd så hamnar deras bostad ungefär i centrum. Jag tror dock inte att någon försöker vilseleda eller sätta dit dessa personer utan polisen har helt enkelt INGEN ANNAN ATT GÅ PÅ, dem kan inte häkta en person hursomhelst heller så visar nu de tekniska bevisen att dem är oskyldiga talar mycket för att detta förblir ouppklarat.
Medlem
Citat:
Hur långsökt tycker ni det är att Gärningsman skulle kunna vara AJ eller hans söner?

Efter vad vi vet så kan det vara vem som helst, i tråden har det inkommit tips på ev GM så som polsk speedwayförare, litauer, AJ med söner, marsianer, caféägarinnan, ISIS och det kan även vara palmes mördare eller en skyddande älgmamma som det spekuleras i.

Mest troligt är att GM är bekant med området och de som bor där omkring, så det avskriver väl iaf marsianer och ISIS från listan. Lågoddsaren just nu är att det är litauerna som gjort det, eller det är sannolikt alltså inte sagt att det nödvändigtvis är de som gjort det.

Andra som tror på AJ menar på att han ändrat sin story ang handsken m.m. Men om vi bara går efter att litauerna är häktade för att fynd har hittats som pekar mot dem och att de hållt i en handske plus att kroppens fyndplats pekar mot dem, ja då kan det lika gärna vara någon som vill sätta dit dem.

Men vi vet inte vilka andra bevis det finns mot dem. Ang att de gått med på att bli topsade så tror jag ingen, skyldig eller ej, nekar till att göra det i första skedet.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Hur långsökt tycker ni det är att Gärningsman skulle kunna vara AJ eller hans söner?

Jävligt långsökt eftersom det inte finns någon enda känd omständighet som pekar mot dem. Om man nu inte ska räkna in den våldsamt uppförstorade "handskincidenten". Det ska till en rejält uppskruvad fantasi för att göra någon till huvudmisstänkt samtidigt som andra personer sitter häktade på omständigheter man själv i princip inte har någon information om.

Vad jag vet vet man inte ens om någon av dem befann sig i trakten när hon försvann. Att en 80-åring från nån slags övre medelklass skulle vara mördare... Tja det är ju i varje fall betydligt mindre sannolikt än att två gästarbetare i 30-årsåldern skulle vara det.
2015-06-18, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madmor
Jag var i affänen i Hällekis och handlade. Det är inuti ett svinstall hon hittades. Männen som pratade utvecklade sina åsikter på ett sätt som fått mig att må väldigt dåligt.

Var det inte någon som pratade om ev. grisfarm/grisar väldigt tidigt i tråden?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in