Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 22:10
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Hmm intressant, tack. Påvisar i vart fall bristerna med juryssystemet att det kan bli så olika utgångar i precis samma mål.

Mjo men det problemet finns i vprt system oxå, koola bara på Palme och Petterson, fälld i TR friad i HR på samma bevis, borde vara en omöjlighet i ett väl fungerande rättssystem.

Men håller med, jurysystemet är ett system skapat av idioter för idioter, fattar ju vem som helst
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Förstår exakt vad som menas, men ett motiv finns alltid, även om det är spontant!
Att säga som GW känns rätt så amatörmässigt om jag ska vara krass.
Det har diskuterats om trafficking-spåret - det är ett motiv.
Det har spekulerats om att det är helt random, men någonstans har GM valt att vara agressiv, ytterligare ett motiv.

Om man sen väljer att tolka ordet "motiv" som att det betyder "hämnd" är en helt annan historia!

Motiv betyder återigen detsamma som: Anledning... det finns alltid en anledning!
GW är full och antagligen hög på piller! Men folk litar på honom ändå!

Det som var lite märkligt med GWs utspel är han faktiskt likt alla andra som inte var med under de slutna förhandlingarna kan ha den minsta uppfattning om vad för bevisning åklagare har eller vad obduktion etc visat. Känns mera som Expressen bara tjatat sig till att han ska uttala sig när det inte finns mycket att gå efter som utomstående. Visst kan han ha kontakter som avslöjat vissa detaljer för honom men känns inte som han skulle uttalat sig ens ändå utan en rejäl mängd tjat.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
Problemet är väl snarast att GW inte är tillräckligt konsekvent i sin statistiska bevisföring. Om man nu kan kan avfärda närstående (vilket verkar rimligt) och personer som skulle ha en eventuell kärleksrelation till LH (miljön är fattig på personer i samma ålder, och då skulle det rimligen ha skett i Skövde där hon bor) så pekar det mot personer som bor i den aktuella brottsmiljön. Dessutom, om man nu strängt ska följa detta statistiska resonemang är litauer mer misstänkta än andra givet deras dokumenterat högre brottsincidens. Mängder av omständigheter tyder dessutom på att gärningsmannen/männen bor i området om föremål, och dessutom krvarlevor, från BO förekommer i närmiljön.

Ja, Han ser på fallet i ett vakum när han förlitar sig på statistiken. Hur det brukar se ut i sådana här fall med en försvunnen flicka. Här tar han inte hänsyn till spår och särskilda omständigheter i just detta fallet när han ventilerar sina spekulationer. Han är en åsiktsmaskin. Här känns det som han raljerar lite generellt för att ha något att säga och då även samtidigt öppnar för att han kommer se genialisk ut om det mot förmodan skulle visa sig att polisen har häktat fel personer.

Ser man nyktert på det här så kommer teknisk bevisning när den kommer in med stor sannolikhet att binda MGM till dådet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Synnerligen intressant. Liksom att han nu betonade att han tog tag i handsken med fingertopparna.
Och varför sitter litauerna bäst där dom sitter? Dom sitter för att dom greps - inte för att de är konstaterade skyldiga. AJ är skum på något sätt. Säger för mycket konstigheter.

Vet någon hur gamla hans soner är?
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starfantast
kan vara lisa själv som slängt det om hon blivit bortförd för qatt lämna spår efter sej
Då skulle hon nog ha siktat närmare vägen och inte ut på åkern, invänder jag. Men visst, det är ju inte så lätt i en sådan situation. Sen är det väl mer sannolikt med ett mord/dråp direkt än med ett bortförande inledningsvis.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han har kanske läst det i tidningen, har stått några gånger nu.

Nej, det tror jag inte. Han berättar att han var inne på kaféet och fick träffa Lisa och fick veta att hon skulle åka hem ensam på mopeden.
2015-06-17, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse38
Äldre säger sånt.
Ja absolut, ungefär som dom säger "fin bit" istället för låt

Men ja, tycker ändå han är läskig
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ett överklagande av yngre brodern -- Hovrätten.
Där sker (oftast) ingen förhandling utan ett beslut på dagen ganska direkt.
I mina ögon innebär detta att det finns ett överhängande läge där den yngre brodern kan komma att släppas fri.
Det finns uttal om att ingen teknisk bevisning var färdig till häktningsförhandlingarna, och Hovrätten tittar på exakt samma bevisning som lades fram igår, dvs bevisningen består troligtvis i den samlade bilden av vad som kan ha hänt, där rådmannen gav "Delaktighet i mord" för bröderna, senare som "Mord" beskrivet.
(samt "skälig misstanke" för kvinnan.)
Å andra sidan kvarstod misstankegrad "Sannolika skäl" på den yngre brodern. Realistiskt sett kommer han därmed bli omhäktad av HR.

Observera att jag baserar detta på det minimala vi vet, speciellt delarna ang bevisningen.

En oskyldig ska inte sitta häktad, men jag hoppas starkt att polisens hittills uppenbart gedigna arbete, samt efterkommande rättssystem gjort Rätt med bedömningen, vad vi utåt vet och ser.
För Lisa´s skull.
För Lisa´s familjs skull.

Det svenska rättssystemets gång kan komma att ställas på ett ytterst prov. I morgon.

Bra skrivit!

Nu är det upp till bevis för Göta hovrätt samt åklagarens bevisning, och framförallt sanningen....
Medlem
vad finns det för källa att LH:s far skulle vara SOG?

Enligt detta inlägg så är en sådan befattning så hemlig att inte ens försvarsmakten vet vilka som ingår i detta "specialdförband", hur kan då Expressen veta detta?? Tycker det låter osannolikt...

http://skyttevarn.blogspot.se/2015/06/lisa-holms-forsvinnande-pressens-etik.html[/quote]
2015-06-17, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det som var lite märkligt med GWs utspel är han faktiskt likt alla andra som inte var med under de slutna förhandlingarna kan ha den minsta uppfattning om vad för bevisning åklagare har eller vad obduktion etc visat. Känns mera som Expressen bara tjatat sig till att han ska uttala sig när det inte finns mycket att gå efter som utomstående. Visst kan han ha kontakter som avslöjat vissa detaljer för honom men känns inte som han skulle uttalat sig ens ändå utan en rejäl mängd tjat.

Ja, är exakt så jag tänker också, litar inte ett dugg på vad han påstås ha sagt!
Senast redigerad av chrisemil 2015-06-17 kl. 22:16.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Precis så är det!
Expressen vill sälja tidningar. Det ger en bra rubrik.
Medlem
Jag har följt fallet medialt hela vägen och försökt läsa mig i kapp här i tråden på kvällarna, det är ju omöjligt då det rasslar in poster..

Jag har två teorier:
1. Den häktade kvinnan jobbade tidigare som städare på Cafét, efter att Lisa började jobba kanske man la om tjänsterna att personalen städar själva och därmed behövdes inte den häktade kvinnan.
Pga. språket är det svårt för henne att få nytt jobb ute på "bygden", hon går förbi cafét på nån kvällspromenad och ser Lisa stänga, eftersom hon själv blivit uppsagd pga. arbetsbrist och ser en nyanställd hamnar dom i handgemäng och utfallet blir att Lisa dör, av en olycka eller inte vette fan.
Hon får panik och ringer bröderna och ber om hjälp. Dom påbörjar städningsarbetet men snart börjar det dyka upp folk på plats och allt är inte bortforslat. mopeden t.ex.

2. Någon de två bröderna "känner" genom att dom utfört arbeten åt hör av sig och behöver hjälp med att städa, han vet att bröderna inte blir rika på vanliga jobbet och erbjuder en summa som för dom lockar att städa, men som för han själv inte är riktig fantasisumma.
Han ger allt materiel till dom för avyttring men blir lite nervös för att saker ska leda tillbaka så han ser till spåren leder bort från han själv och mot gästarbetarna, t.ex handsken eller sprider mindre tillhörigheter i närheten av deras bostad. (ja, ni kan ju gissa på vem jag menar eller dennes son)
Personen gav instruktioner om vilken gård dom skulle avyttra kroppen.

Med andra ord är det inte otänkbart för mig att dom är skyldiga till brott mot griftefriden.
Men jag tror inte bröderna har mördat någon, kvinnans anledning vore för jobbet och att det var något som gick fel och att Lisa dog av en olyckshändelse, hon hade nog inte uppsåt att döda isåfall.

My 02 cents

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in