Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 22:42
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
ett antal stölder i området bekräftas

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4077965-flera-inbrott-pa-kinnekulle

"— Jag fick känslan av att tjuvarna kunde mitt ställe. De stal konstigt nog mina fina blå koppar men inte vår växelkassa på cirka tusen kronor, säger kaféägaren L*na Sv*dung."

Från artikeln i länken ovan:
[quote]Inga misstänka personer utreds av polisen i de aktuella fallen. Däremot lyckades man gripa gärningsmän på Kinnekullegården för en stöld den 4 augusti förra året. Två personer från Mariestad åtalades sedan för gärningarna.[quote]

Vet nån vilka dessa var? Låter ju som GM är relativt nya i regionen eftersom denna stöldvåg bara verkar ha pågått under 'de senaste åren'.
2015-06-17, 22:42
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Även med en domare som inte ens kan formulera sig rätt. Tveksamt.

Man ska inte jämföra en felformulering med att värdera bevisning på ett adekvat sätt.
2015-06-17, 22:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
För er som är insatta i hur sånt här fungerar.

Hur pass mycket försvåras den tekniska bevisföringen av att de två misstänkta gm är bröder? När jag har läst tidigare fup:ar så vill jag minnas att man graderar sannolikheten för att det analyserade dna:et matchar den misstänkte och att man i de fall där matchningen kan anses som säkerställd ändå garderar sig med att det även kan vara en nära släkting.

Så även om man exempelvis hittar ett eventuellt mordvapen med dna på, går det då att bortom allt rimligt tvivel säkerställa vem av bröderna som har hållit i det? Och om inte, vad innebär det då för utredningen och möjligheten att få någon fälld?
Bra iakttagelse!

Utlåtandena från SLK/NFC brukar innehålla följande standardformulering, även vid en grad +4: "Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t kommer från (personen ifråga) om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting."

Kan Hamilkar, som har ett visst intresse för DNA, kanske upplysa om möjligheten till en individuell identifiering?
Jag har faktiskt svarat på det här redan tidigare i den här jättetråden, men allt försvinner ju i den, så vi tar det igen, och gör det lite utförligare, så allt blir klart:

Det är normalt inga som helst problem att identifiera isär två bröder om DNA:t som är källa till profileringarna ens är tillnärmelsevis intakt. Helsyskon ska inte dela mer än i snitt hälften av sina polymorfismer, så det är en chans på fyra att två helsyskon delar samma två alleler på ett givet locus. Sannolikheten att två helsyskon får samma profil med den marköruppsättning som NFC använder är såldes 1/4^10, eller en på en miljon. Men inte ens om syskonparet i fråga skulle vara det där syskonparet på miljonen är det kört, får då kan man plocka fram ytterligare loci och testa för dem - så länge man vet vilka syskon det skulle kunna vara fråga om, och det gör man ju i det här fallet.

Vad betyder då det där med Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t kommer från (personen ifråga) om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting? Jo, det betyder helt enkelt bara att sannolikheten blir större att en nära släkting skulle kunna matcha på slump än vad den eljest skulle vara. I en population orelaterade är sannolikheten någonstans i häradet en på hundra biljoner att någon annan skulle ha precis samma DNA-profil om det inte finns några osäkerheter i den. I en population av helsyskon är sannolikheten alltså bara en på en miljon. Nu är det inte så vanligt att man har ens nästan en miljon helsyskon, men det visar ändå att det blir fråga om helt andra sannolikhetsförhållanden om det rör sig om nära släktingar. Och i inavlade populationer med många kusingiften kan sannolikheterna bli ganska stora också mellan personer som inte ögonskenligen är så nära släkt.

Men det man är rädd för då är alltså en okänd bror eller släkting. Om det handlar om att skilja mellan två befintliga och testbara bröder går det alltså bra direkt i niohundranittioniotusen niohundranittionio fall av en miljon. Och skulle vi ha den där chansen på en miljon är det bara att kolla fler loci. Lämpligen testar man bröderna först innan man börjar testa proverna, så man inte kör slut på knappt prov-DNA på att testa för loci som bröerna ändå inte skiljer sig åt på.

Är jag begriplig?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men det handlar ju inte om en handske i en lada.

Litauerna är nu PÅ SANNOLIKA SKÄL häktade för mord.

Det byter att VÄLDIGT mycket tyder på dem. Inte nån jävla handske i en lada.

Man har såklart mycket, mycket mer på dem. Alla saker som hittats, fyndplats för kroppen, vittnen och annat.

Allt detta hade varit planerat av någon utomstående menar du som har planterat allt detta och gjort det uppenbart för Tingsrätten att häkta dem på den starkare graden.

Du har sett för mycket film.
Denna teori är helt uteslutet. 100% uteslutet.

Du snackar en massa skit.
Man har en indiciekedja. Tvivlar skarpt på såväl vittnen som teknisk bevisning.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
De hade väl redan haft snuten på sig, så att den yngre brodern kände sig låg är inte så konstigt. Kanske kände han att han var den starkast misstänkte?

Det var inte poängen. Poängen var vem den anonyme var. Man ska alltid akta sig för anonyma uttolkare av beteende hos andra som plötsligt dyker upp.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scriptor
DjILY, tack för ditt svar. Det som gör det så konstigt är ändå en massa utspridda föremål i närområdet. Av just den anledningen skulle ju spår ha kunnat fejkats kring caféet med enda anledning att dölja den verkliga brottsplatsen.

Långsökt - visst, men tycks ju (om det nu ändå är så) ha lyckats rätt väl för att få igång söket just därifrån.

Riskabelt ja, men verkliga brottsplatsen kanske var än mer riskabel för förövare/förövarna?
Jo, så kan det vara och det ligger väl kanske i linje med vad kvinnan är misstänkt för. Det förekommer ju uppgifter om att tidigare avsökta områden plötsligt upptäcks innehålla nya fynd. Men initial brottsplats är nog fortfarande i anslutning till caféet.

(Tack själv för ditt svar. Du får gärna citera i fortsättningen, det minskar chansen att jag missar ditt inlägg. )
2015-06-17, 22:44
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Arne Jönsson har själv hörts av polisen om brödernas förehavanden under förra veckan. Han säger sig ha lämnat mycket intressanta uppgifter i utredningen som polisen just nu arbetar med. Vad uppgifterna består av vill han i nuläget inte gå in på.
– Vi som vet något om det här har pratat med polisen, och det är inspelat på band, så det kommer att komma fram. Men just nu så vill jag inte gå in på den biten, säger Arne Jönsson.

Undrar just vad de intressanta uppgifterna består av ?
Och Arne själv tror ju att de är oskyldiga. Kan det vara information som kan fria dem som han har kommit med?
2015-06-17, 22:44
Medlem
Sa inte brödernas mamma att de hittat en handske o råkat ta i den ? 😆 nu sa ju arne att han hittade den och gav den till polisen direkt och i sin tur fick de bekräftat av lisas pappa att de var lisas. Något som stinker i de här, rätt rejält..
2015-06-17, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Man ska inte jämföra en felformulering med att värdera bevisning på ett adekvat sätt.

Det tyder på en mycket slarvig tjänsteman. Hur ska man då lite på att han är noggrann i sitt beslut?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Vad man än tycker om det tror jag pappans militära ställning har påverkat polisen att ta detta på det allvar de gjorde så snabbt.
Då inte just att han var militär utan kontakter osv..
Visst, det kan påverka. Men det är rätt lös spekulation att ställningen skulle medföra sådana kontakter att det kan styra initialt polisarbete. Mer troligt är väl då att familjens ställning har givit hög trovärdighet, varpå det i sin tur gjort att man tagit det på allvar tidigare.
Medlem
Undrar vem som äger byggnaden där cafét ligger. Funderar även vad är precis ovanför där? Kan gärningsmannen suttit ovanför och fluktat och lyssnat på alla samtal nere i cafét? Varav den exakta timingen tänkte jag..
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Har man varit i Sverige i två år så kan man med all säkerhet snacka engelska iaf!

Har man ingen som helst grundläggande språklära att luta sig mot och dessutom inte blir tillförordnad någon sådan tycker jag det känns högst osannolikt. Man har säkert lärt sig en liten del svenska för att klara vardagen men det lär nog vara allt skulle jag gissa på och därmed borde deras språkbruk anses som ytterst begränsad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in