Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Varför ville han inte låna Lisas arbetskamrats moppe då? Hon åkte typ 10 minuter tidigare än när Lisa lämnade caféet. Varför var han intresserad av just Lisas moppe?

Ja det är ju inte så svårt att begripa, hon såg mycket bra ut, han vill får en anledning till att prata med hene, lära känna henne.
2015-06-18, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
Jag menar att hon dog då hon ramlade av mopeden då hon ramades. Tror inte hon blev mördad, men dom kan ju skadad kroppen då dom velat gömma den så att det ser ut som OM hon blev mördad

Men självklart. Varför har vi inte tänkt på det innan? Mopeden blev rammad, hon ramlade av och dog. Sedan körde personen som rammade henne tillbaka mopeden och visste var den stod. Sedan få personen såklart panik, kör iväg med liket och gömmer det i en gård.

Det är ju inte alls så att om man blir rammad att mopeden skadas alls. Så att köra tillbaka den dit den stod från början är såklart fullständigt logiskt.
2015-06-18, 04:08
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ja det är ju inte så svårt att begripa, och såg mycket bra ut, han vill får en anledning till att prata med hene, lära känna henne.
Så det var alltså en speed date som spårade totalt ut.
Härligt, så måste det ha gått till.
Case closed!
Senast redigerad av AREA-51 2015-06-18 kl. 04:11.
2015-06-18, 04:09
Medlem
Det är ett besynnerligt fall med många frågetecken.

Vad hände vid kaffet efter stängning?
Det som framkommit är att en 17-åring var spårlöst borta.

Hur hamnade hennes handske vid ladan? Blåste den dit eller var det någon som placerade den där?

Hennes mobil hittades på en traktorväg en bit från kaffet, hur hamnade den där?
Det påstås vara några militärer som hittade rester av mobilen. Var kom dessa ifrån och vem hade lejt dem? Var de trovärdiga eller är även de inblandade?

Vem placerade ut hennes ägodelar i terrängen?

Vem fraktade henne till fyndplatsen?

Är det de häktade bröderna som sitter inne med svaret på gåtan eller vem är det?
2015-06-18, 04:12
Medlem
Citat:
En av gärningsmännen var på plats vid cafet när LH slutade och såg var mopeden stod, sedan ville han kanske prova den då hon skulle hem, det är då HAN ramar LH som sitter bakpå och i närheten av eller en bit ifrån gärningsmännens hus råkar LH ramla av och dör. Han blir nojig, får sedan hjälp av sin bror för att gömma kroppen, mopeden körs tillbaka och ställs på den plats där den var från början eftersom man visste var den stått.

Är det så svårt att begripa ??

Samt att man blir inte bara helt plötsligt en mördare och väldtäktsman när man är 30-35
Så din idé är att motivet är att provköra mopeden. Detta gör man (som har bil och körkort, men ändå måste få provköra en liten moped), genom att _ramma_ den? Motivet är att man vill provköra moped, och därför rammar man den?

Jag upprepar. Man vill köra moped. Därför rammar man mopeden. Med en bil.

Detta är alltså en välplanerad "mopedprovkörningsrammning". En av MGM har span vid caféet. Den andra MGM står beredd vid sin bostad och de har kontakt via mobil (eller varför inte komradio när vi ändå håller på att planera århundradets kupp), så att den andre kan _ramma_ mopeden utanför deras bostad? Alternativt har du följt efter med bil, men eftersom mopeder är mycket snabbare och ballare fordon för våra törstande mopedwannabeåkare, tar det en god stund att komma ifatt med bilen, så rammandet sker utanför deras bostad?

Innan du kläckte denna strålande logiska och koherenta idé trodde du alltså att det var frun som dödat Lisa eftersom hon kom med kakor till dem och frun fick frispel. Detta förklarar du med att "ingen blir våldtäktsman vid 30" (som om det vore styrkt för oss att hon blivit det). För "frispel" får man dock vid 30 och mördar någon efter en snäll gest?

Förutom det har du föreslagit att de skulle ha rammat henne med sin egna moped, vid caféet.

Ingen av dessa idéer har ett smack stöd för sig och ingen av dessa anknyter till NÅGONTING som är känt. Och givetvis är idéerna inte kompatibla med varandra heller.
2015-06-18, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Hade mopeden stödhjul eftersom den inte skadades när föraren rammas till döds? Eller körde någon annan mopeden och Lisa rammades av från bönpallen?

Hur menar du?

Ni missfårstår mig, rama (att sitta bakpå på mopeden) INTE rammades (bli på körd).
HHon ramlade av helt enkelt och dog av det och dom smet från sitt ansvar.
2015-06-18, 04:15
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det är ett besynnerligt fall med många frågetecken.

Vad hände vid kaffet efter stängning?
Det som framkommit är att en 17-åring var spårlöst borta.

Hur hamnade hennes handske vid ladan? Blåste den dit eller var det någon som placerade den där?

Hennes mobil hittades på en traktorväg en bit från kaffet, hur hamnade den där?
Det påstås vara några militärer som hittade rester av mobilen. Var kom dessa ifrån och vem hade lejt dem? Var de trovärdiga eller är även de inblandade?

Vem placerade ut hennes ägodelar i terrängen?

Vem fraktade henne till fyndplatsen?

Är det de häktade bröderna som sitter inne med svaret på gåtan eller vem är det?
Det är nog bara en tidsfråga innan man har teknisk bevisning och ett erkännande.
2015-06-18, 04:15
Medlem
Citat:
Ni missfårstår mig, rama (att sitta bakpå på mopeden) INTE rammades (bli på körd).
Haha du är för rolig.

"Dom smet från sitt ansvar".

Tycker du att det är rimligt att de fraktar iväg liket och gömmer det när det har skett en olycka?
2015-06-18, 04:16
Medlem
Citat:

Vill du inte bli missförstådd på flashback kan jag tipsa dig om att använda normala termer såsom "skjutsad" istället för något uttryck kids i 15-årsåldern häver ut sig på skolgården.
Senast redigerad av turtlenumber556 2015-06-18 kl. 04:18. Anledning: Felstavning
2015-06-18, 04:17
Medlem
Citat:
Ok, så återigen. De körde tillsammans och hon ramlade av, bara sådär. Därefter kom en bil och körde över henne (för du har ju påstått att hon rammades med två m). Medpiloten på mopeden bestämmer sig kvickt för att maskera person Xs smitolycka som _mord_ och se till att själv åka fast för det. Givetvis ställs mopeden på plats. Därför att vadå?

Tokboll.
2015-06-18, 04:19
Medlem
Citat:

Kan ju inte gå all-in på att det inte gått till så eftersom jag eller någon annan just inte vet hur det gått till. Men teorin känns väldigt avlägsen och oddsen skyhöga på att det skulle gått till så, efter en s.k samlad bedömning.
2015-06-18, 04:21
Medlem
Det är ju inte helt ovanligt att folk inte vill ta sitt ansvar och vill komma undan.
alla tänker inte förståndigt, grips av panik och gör kneppiga val som dom sedan inte kan ta sig ur på ett bra sätt.

Ordet "rama# är kanske ett skånskt uttryck vad vet jag, heter tydligen inte det i resten av sverige

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in