Citat:
Ursprungligen postat av
Tingsnotarien
För det första, när det gäller männen, kan vi inte öka misstänksamhetsgraden då den redan är högsta möjliga, dvs. sannolika skäl.
Den frågan som jag tror du egentligen ställer är vad är sannolikheten att de släpps antingen via ett överklagande eller via en omhäktning.
1. Överklagande
Detta är deras största chans att bli släppa eftersom nu får hovrätten göra en oberoende bevisvärdering, har rådmannen som häktat dem gjort så utan skäl kommer hovrätten släppa dem direkt.
2. Omhäktning
Om de överklagar och hovrätten fastställer tingsrättens beslut, eller om de inte överklagar över huvud taget, kommer de med all sannolikhet omhäktas även utan att någon teknisk bevisning, eller vittnen, finns vid nästkommande omhäktningsförhandling. Jag tror att om den icke-tekniska bevisningen var så stark som tingsrättens rådman ansåg, i synnerhet om denna uppfattning delas av hovrätten, kommer de få sitta i häktet tills den tekniska bevisningen är klar.
Överklagandet är av synnerligen stort intresse må jag säga.
Ett överklagande av yngre brodern -- Hovrätten.
Där sker (oftast) ingen förhandling utan ett beslut på dagen ganska direkt.
I mina ögon innebär detta att det finns ett överhängande läge där den yngre brodern kan komma att släppas fri.
Det finns uttal om att ingen teknisk bevisning var färdig till häktningsförhandlingarna, och Hovrätten tittar på exakt samma bevisning som lades fram igår, dvs bevisningen består troligtvis i den samlade bilden av vad som kan ha hänt, där rådmannen gav "Delaktighet i mord" för bröderna, senare som "Mord" beskrivet.
(samt "skälig misstanke" för kvinnan.)
Å andra sidan kvarstod misstankegrad "Sannolika skäl" på den yngre brodern. Realistiskt sett kommer han därmed bli omhäktad av HR.
Observera att jag baserar detta på det minimala vi vet, speciellt delarna ang bevisningen.
En oskyldig ska inte sitta häktad, men jag hoppas starkt att polisens hittills uppenbart gedigna arbete, samt efterkommande rättssystem gjort Rätt med bedömningen, vad vi utåt vet och ser.
För Lisa´s skull.
För Lisa´s familjs skull.
Det svenska rättssystemets gång kan komma att ställas på ett ytterst prov. I morgon.