Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Behovet av att visa hur extremt mycket han hjälper utredningen är det som kommer bli hans fall. Han vill nästan ge sig en gudlik karaktär. Han är både extemt smart, samtidigt som han är genom god. En from potatisodlarjesus.
Antigen skyddar han en nära anhörig. Eller sig själv.

Han spelar god. Men det syns lång väg att han är elak. Intressant i intervjun är att han visste att Lisa för första gången skulle åka hem ensam med sin moped. Kan han ha sagt det till någon släkting eller kompanjon i trakten? Eller använde han den informationen själv? Eller var det någon på kaféet som hörde det när kaféägarinnan pratade om det?

"Arne träffade själv Lisa Holm för första gången samma dag som hon försvann.

– Jag träffade henne på morgonen när jag var inne spontant på kaféet. En förtjusande flicka som kaféinnehavarinnan presenterade för mig. Det var första dagen som hon åkte till jobbet själv"
Senast redigerad av hoaxgammon 2015-06-17 kl. 22:07.
2015-06-17, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Poängen, som du inte förstod, är att motiv-baserade undersökningar fäller inga brottslingar. Motivet är polisiärt ointressant därför att det antingen är sjujävla uppenbart eller sjujävla stolligt så att inte en människa kan begripa det utom GM själv.

Motivet - om det ens finns något sådant - är intressant för oss andra, javisst, men det går inte att bygga "teorier" på detta. Precis som någon skrev tidigare i tråden, det har ju tvärtom visats gång på gång på gång att de som byggt sina spekulationer på "motiv" i dylika trådar har hamnat käpprätt åt helvete när facit kommer. GW har givetvis rätt och hans beskrivning av motiv är rätt spetsfundig.

Förstår exakt vad som menas, men ett motiv finns alltid, även om det är spontant!
Att säga som GW känns rätt så amatörmässigt om jag ska vara krass.
Det har diskuterats om trafficking-spåret - det är ett motiv.
Det har spekulerats om att det är helt random, men någonstans har GM valt att vara agressiv, ytterligare ett motiv.

Om man sen väljer att tolka ordet "motiv" som att det betyder "hämnd" är en helt annan historia!

Motiv betyder återigen detsamma som: Anledning... det finns alltid en anledning!
GW är full och antagligen hög på piller! Men folk litar på honom ändå!

Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
För det första, när det gäller männen, kan vi inte öka misstänksamhetsgraden då den redan är högsta möjliga, dvs. sannolika skäl.

Den frågan som jag tror du egentligen ställer är vad är sannolikheten att de släpps antingen via ett överklagande eller via en omhäktning.

1. Överklagande
Detta är deras största chans att bli släppa eftersom nu får hovrätten göra en oberoende bevisvärdering, har rådmannen som häktat dem gjort så utan skäl kommer hovrätten släppa dem direkt.

2. Omhäktning
Om de överklagar och hovrätten fastställer tingsrättens beslut, eller om de inte överklagar över huvud taget, kommer de med all sannolikhet omhäktas även utan att någon teknisk bevisning, eller vittnen, finns vid nästkommande omhäktningsförhandling. Jag tror att om den icke-tekniska bevisningen var så stark som tingsrättens rådman ansåg, i synnerhet om denna uppfattning delas av hovrätten, kommer de få sitta i häktet tills den tekniska bevisningen är klar.

Överklagandet är av synnerligen stort intresse må jag säga.

Ett överklagande av yngre brodern -- Hovrätten.
Där sker (oftast) ingen förhandling utan ett beslut på dagen ganska direkt.
I mina ögon innebär detta att det finns ett överhängande läge där den yngre brodern kan komma att släppas fri.
Det finns uttal om att ingen teknisk bevisning var färdig till häktningsförhandlingarna, och Hovrätten tittar på exakt samma bevisning som lades fram igår, dvs bevisningen består troligtvis i den samlade bilden av vad som kan ha hänt, där rådmannen gav "Delaktighet i mord" för bröderna, senare som "Mord" beskrivet.
(samt "skälig misstanke" för kvinnan.)
Å andra sidan kvarstod misstankegrad "Sannolika skäl" på den yngre brodern. Realistiskt sett kommer han därmed bli omhäktad av HR.

Observera att jag baserar detta på det minimala vi vet, speciellt delarna ang bevisningen.

En oskyldig ska inte sitta häktad, men jag hoppas starkt att polisens hittills uppenbart gedigna arbete, samt efterkommande rättssystem gjort Rätt med bedömningen, vad vi utåt vet och ser.
För Lisa´s skull.
För Lisa´s familjs skull.

Det svenska rättssystemets gång kan komma att ställas på ett ytterst prov. I morgon.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Egentligen enda någorlunda vettiga förklaringen...
Men det påstås att fynden dykt upp efter Mp avsökt områden.

Det säger egentligen inte så mycket, MPS är inte kvalitetssäkrade, sökarna får en snabb instruktion när de ansluter till ett sök, föremålen kan ha missats av MPS sökare, finns ingen garanti för att det inte är på det viset.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Ser ni inte det här programmet med FBI-mannen som efter många år förhör alibin som sovit hela tiden då GM gett dem sprit och svensk polis aldrig frågat upp riktigt? Är alibit verkligen pålitligt?

Jo, men detta alibit är rätt så stensäkert... kan intygas av 22+ personer!
2015-06-17, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Ingen vittneplikt mot närstående i Sverige heller.

Man har aldrig skyldighet att anmäla någonsomhelst, om man inte är läkare eller präst och en person säger att han skall skada eller döda någon.
Just, det har man som läkare. Exempelvis psykoterapeut, psykolog, psykiater o.s.v.
Jag läste fel i början och svarade nonsens på din post. Sorry.
Senast redigerad av dejanexus 2015-06-17 kl. 22:09.
2015-06-17, 22:08
Medlem
79 år.... Kan ju vara så att det är sista chansen, gör inget om man åker dit , har ändå "levt" klart.

Helt beroende på hur han tänker
Får ju lite kalla kårar när han säger förtjusande tjej.....
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Behovet av att visa hur extremt mycket han hjälper utredningen är det som kommer bli hans fall. Han vill nästan ge sig en gudlik karaktär. Han är både extemt smart, samtidigt som han är genom god. En from potatisodlarjesus.
Antigen skyddar han en nära anhörig. Eller sig själv.
Man vet aldrig men det är troligtvis osannolikt då polisen vet betydligt mer än oss och inte verkar ha med honom i utredningen.

1. Han lärde känna Lisa samma dag hon försvann.
2. Han hittade hennes handske.
3. Han har tillgång till var hon och några av hennes tillhörigheter hittats.
4. Det är lätt för honom att få spåren att leda till hans anställda.

Fastnade för det här partiet i texten:

– Jag träffade henne på morgonen när jag var inne spontant på kaféet. En förtjusande flicka som kaféinnehavarinnan presenterade för mig. Det var första dagen som hon åkte till jobbet själv och det är en sådan tragedi att det liknar ingenting. Ofattbart är det, säger han."

Besökte han caféet ensam eller hade han någon med sig som också träffade Lisa?
Senast redigerad av Lavetten 2015-06-17 kl. 22:11.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Han spelar god. Men det syns lång väg att han är elak. Intressant i intervjun är att han visste att Lisa för första gången skulle åka hem ensam med sin moped. Kan han ha sagt det till någon släkting eller kompanjon i trakten? Eller använde han den informationen själv? Eller var det någon på kaféet som hörde det när kaféägarinnan pratade om det?

– Jag träffade henne på morgonen när jag var inne spontant på kaféet. En förtjusande flicka som kaféinnehavarinnan presenterade för mig. Det var första dagen som hon åkte till jobbet själv"

Han har kanske läst det i tidningen, har stått några gånger nu.
Medlem
Citat:

Låter rätt skumt faktiskt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
79 år.... Kan ju vara så att det är sista chansen, gör inget om man åker dit , har ändå "levt" klart.

Helt beroende på hur han tänker
Får ju lite kalla kårar när han säger förtjusande tjej.....

Äldre säger sånt.
2015-06-17, 22:09
Medlem
Citat:

– Jag träffade henne på morgonen när jag var inne spontant på kaféet. En förtjusande flicka som kaféinnehavarinnan presenterade för mig. Det var första dagen som hon åkte till jobbet själ"
v

Synnerligen intressant. Liksom att han nu betonade att han tog tag i handsken med fingertopparna.
Och varför sitter litauerna bäst där dom sitter? Dom sitter för att dom greps - inte för att de är konstaterade skyldiga. AJ är skum på något sätt. Säger för mycket konstigheter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in