Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 16:54
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Nej men då krävs det att den misstänkte väntar med att överklaga för överklagar han en häktning samma dag och den visar sig vara felaktig släpps han omgående. Om hovrätten inte bifaller överklagandet får man givetvis sitta kvar men då har beslutet i vart fall gått genom den säkerhetsventil som jag menar att hovrätten utgör.

Håller med om att fel alltid kan begås och därför är det tur att hovrätten finns men jag ser det mer som att det är undantag en regel att fel begås och att man därför inte behöver "förlita" sig på att övre instans ska behöva gå in och ställa saker tillrätta.

Som jag skrev i föregående inlägg - jag förstår din inställning och jag köper din argumentation. Jag är även benägen att hålla med dig gällande undantags-fall. Något annat vore ju en rättsskandal. Men, jag fokuserar just på dessa undantag som tycks växa i antal. Man kan inte leka med människors liv eller tilltro till rättsväsendet på sådant vis, även om syftet ergo uppsåtet inte är att leka med människors liv eller rättssystemet alltså.

Hoppas att vi förstår varandra bättre nu.
2015-06-17, 16:54
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heeth
Kan säkert vara sagt här i tråden. Men det nya jag hört angående skicket Lisa hittades i är skrämmande. Har hört från folk i Blomberg att dom hittade henne styckad i fem delar. Har även hört på omvägar, men uppgifterna kommer från polisen, att hon ska ha hittats i nån form av skåp. Där dom tryckt in henne så våldsamt så att benen varit brutna. Dessa människor som gjort detta skall plågas till döds i flera år.

Om detta skulle stämma är väl inte olycksteorin helt osannolik?
Påkörd,benen brutna sen handlar den eller dom i panik.
2015-06-17, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IreneHysteri
Ok, jag trodde hon hittades i den lilla Boden med galler för fönstren?
Det råder oklarheter kring det. Enligt Skövde nyheter hittades hon här:
http://media.shootitlive.com/DNGBDEcwP7ovoCALMSL3Bwe1WFq/1200.jpg?project_id=jonkopingsposten/206

http://www.skovdenyheter.se/artikel/361540/har-hittades-17-ariga-lisa-holms-kropp
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag förstår dock inte GW's roll i detta, känns så sjukt oproffsigt det han håller på med. Om han nu är en "tung" tyckare och professor inom kriminologi med en betydande pondus i liknande frågor, så ska han väl inte uttala sig om en pågående polisutredning stick i stäv med de arbetande poliserna?

Känns lite Lambertz-varning över det hela. Är GW bitter för att han inte får vara med, eller vad händer?

Varför ska han inte det? Vad säger att polisen drar bättre slutsatser än någon annan? Polisen har mer information, helt klart bättre förutsättning, dock kan vem som helst dra slutsatser som polisen inte ens har tänkt på. Ibland kan för mycket information vara en nackdel, särskilt om det är svårt att sortera ut det som är relevant.
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Och i Blomberg var det kl 18.20 15 grader varmt (i skuggan), delvis molnigt och det blåste måttlig vind, 5,5 m/sek (20 kmh).
Källa: http://freemeteo.se/vader/blomberg/historik/daglig-historik/?gid=2721302&station=820&date=2015-06-07&language=swedish&country=sweden

Nu är förhoppningsvis vädret vid den aktuella tidpunkten klarlagt en gång för alla.

Fast de observationerna är ju faktiskt från Skövde flygplats.
2015-06-17, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Hoppas verkligen att Litauerna går fria ur detta. Polisen har tabbat sig ordentligt och man väljer att gå all in på arbetarna bara för att dem är invandrare.

Dem är värda ett fett jävla skadestånd efter detta om det är så att dem är oskyldiga. Det finns inga jävla motiv alls.

Råna henne? Wow, några hundralappar.
Våldta henne? Dem skulle alltså ta en tjej de säkert träffat ett antal gånger i en liten by precis vid sin egen bosättning? Knappast

Nej, åklagaren kommer fortsätta hitta på bevis som tingsrätten inte får ta del av för att på ett desperat sätt hålla fast vid någon misstänkt - för det är dem enda polisen och kommer ha.

Den riktiga mördaren är redan försvunnen.

Edit: Eftersom hennes pappa är inblandad i säkerhetspolisen så ligger det otroligt mycket prestige i detta fallet. Man kommer alltså försöker få dem dömda även om bevisningen är noll.

Du måste skämta. Du har verkligen ingen koll på hur en brottsutredning går till, du verkar inte heller veta hur en rättegång går till eller vilka regler som gäller vid en häktningsprocess.
Kan du någonting om lagar, rättssäkerhet överhuvudtaget?!

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
2015-06-17, 16:57
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Som jag skrev i föregående inlägg - jag förstår din inställning och jag köper din argumentation. Jag är även benägen att hålla med dig gällande undantags-fall. Något annat vore ju en rättsskandal. Men, jag fokuserar just på dessa undantag som tycks växa i antal. Man kan inte leka med människors liv eller tilltro till rättsväsendet på sådant vis, även om syftet ergo uppsåtet inte är att leka med människors liv eller rättssystemet alltså.

Hoppas att vi förstår varandra bättre nu.

Absolut, och min poäng är att då de tack och lov rör sig om undantag utgår jag ifrån att tingsrätten handlar korrekt. Men som sagt det säger inte att den alltid gör det, så ja jag tror vi förstår varandra
2015-06-17, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag förstår dock inte GW's roll i detta, känns så sjukt oproffsigt det han håller på med. Om han nu är en "tung" tyckare och professor inom kriminologi med en betydande pondus i liknande frågor, så ska han väl inte uttala sig om en pågående polisutredning

Han är bara expert åt media i såna frågor. Han har sitt speciella sätt men många gillar hans sätt att rasonera.

Han får väl komma fram med sina teorier precis som alla andra, speciellt här på FB finns det helt sjuka antagelser och konspirationsteorier.
2015-06-17, 16:58
Medlem
Var kommer informationen om att LH hittats vid Martorp?
Det har snackats om denna gården länge, men är vi säkra på detta?!
2015-06-17, 16:59
Medlem
Kan LH flyttats från ladan mitt emot cafét under kvällen/natten till måndag och handsken missats i mörkret (eller är den upplyst?). Kan MP sett MGM bära en garderob från boden till den låsta byggnaden i Martorp eller är det väl långsökt? Kan kvittot som hittades vara på örhängena- som kanske var en gåva från GM? Lite nya infallsvinklar.
2015-06-17, 16:59
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag pratade med FBF precis innan jag skrev.
Är det Gu*stav eller har han en son till? T.ex Chri*tian?
Jag gillar inte slumpen att de bodde 2 mil från Mariestad där Helena försvann.
Sonen kan ju t.o.m varit bekant med henne.
Vet dock inte om de bodde där just då.
2015-06-17, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorWatson
Ja han måste ju slänga fram något, kan tänka hur nedlusad med mail och samtal han blivit.

Ja hans mobil har nog gått varm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in