Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Deras MAmma sa att dom satt och drack kaffe klockan 18.30.. hade detta STÄMT så hade dom varit fria nu, det är uppenbarligen SKITSNACK.

18:15 ska det va, men ja skitsnack. Förmodligen en psykologisk mekanism över ett ofattbart
bestialiskt handlande. Söker trygghet i nära personer och i sin bostad!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det vet du inte. Det råder yppandeförbud. (Dock ej för mamman.)

Hur ska dom kidnappa och mörda Lisa om dom sitter och dricker kaffe?

OM polisen kollat upp det och det stämmer hade dom varit frisläppta nu.
Medlem
different_trips avatar
Hoppas verkligen att Litauerna går fria ur detta. Polisen har tabbat sig ordentligt och man väljer att gå all in på arbetarna bara för att dem är invandrare.

Dem är värda ett fett jävla skadestånd efter detta om det är så att dem är oskyldiga. Det finns inga jävla motiv alls.

Råna henne? Wow, några hundralappar.
Våldta henne? Dem skulle alltså ta en tjej de säkert träffat ett antal gånger i en liten by precis vid sin egen bosättning? Knappast

Nej, åklagaren kommer fortsätta hitta på bevis som tingsrätten inte får ta del av för att på ett desperat sätt hålla fast vid någon misstänkt - för det är dem enda polisen och kommer ha.

Den riktiga mördaren är redan försvunnen.

Edit: Eftersom hennes pappa är inblandad i säkerhetspolisen så ligger det otroligt mycket prestige i detta fallet. Man kommer alltså försöker få dem dömda även om bevisningen är noll.
Senast redigerad av different_trip 2015-06-17 kl. 15:13.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Skulle detta vara åklagarens enda bevisning kan jag nog garantera att de inte kommer dömas för mord, gör dem det kommer hovrätten fria dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nu är det ju inte så att dessa tre är dömda. De häktas så att förundersökningen kan få pågå ifred. OCH att, ifall de är skyldiga, inte skall kunna avvika eller försvåra utredningen på annat sätt. Som det är nu så har indicier pekat på att dessa två bröder KAN vara skyldiga. Det finns ännu så länge ingen teknisk bevisning. Själv är jag tveksam om de häktat rätt människor. Jag skulle leta efter en kille mellan 17 och 21 år som känner Lisa och som bor i närheten av caféet eller i hennes eget bostadsområde/skola.

Absolut men frågan är om det finns en risk att åklagaren väljer att åtala trots svag bevisning? Med tanke på trycket från media och allmänheten att hitta den skyldige, då kan det se för jävligt ut att man släpper ut de häktade i allmänhetens ögon eller något liknande.

Nu har ju de tre MGM blottats i både litauisk och svensk press. Man har haft reportage med de misstänktas familjer. Det står liksom skrivet subtilt någonstans att de häktade är skyldiga till detta. Dessutom är jag kritisk till yppande förbudet. Det verkar som att åklagaren vill ha fritt spelrum och har riktat in sig på de misstänkta.

Jag tror fortfarande det är litauerna som är skyldiga, men det vore knepigt ifall ingen teknisk bevisning kunde binda dem till LH. Man ska komma ihåg att de fortfarande kan vara mördare även om DNA eller liknande inte hittas. Det finns nog en och annan skyldig som sätts på fri fot för att denne har städat upp skickligt efter sig.

Å andra sidan borde det mesta tala för att den tekniska bevisningen kommer binda bröderna till LH om vi ser hur man har spridit ut massa föremål hokus pokus längs grusvägen som leder till brödernas bostad.
Bara en liten teori tidsangivelser från mig varför allt gick så rasande snabbt den där fredagen när MGM greps.

Fredag 19.00 MP konfronterar MGM vid sista fyndplatsen De tar genast kontakt med polisen.
20:00 Polisen griper MGM med handbojor
20:30 Nu finner man henne (och vet du vad jag tror att dom var så in I helvete dumma så dom har tagit bilder BO på vad dom presis gjort I verkstaden.
(och detta Finns I mobilen) den beslagtar man givetvis vid gripandet.
20.30-21.00 Tar kontakt med åklagare om husrannsakan verkstad.
21:00 Bekräftar att man funnit avliden person
2100-22.00 Tekniker kallas på plats för identifiering samt anhöriga ska underättas samt bekräfta Lisa
22.30 Går ut med att den avlidna personer är Lisa Holm
22,30-0015 Presstalesmannen reser upp från Göteborg och har sedan
Presskonferens 00.15
2015-06-17, 15:11
Medlem
Citat:
Nej hon hade PRATAT med kompisar i Sverige som Sett dom dricka kaffe vid den tiden, och vilka dessa är har ingen en aning om, antagligen skitsnack.

Ja, det är lätt att lita på vad folk säger. Men vi vet inte.
Folk har blivit mördade tidigare pga lösa rykten, så det kan vara så att hon "hört" detta från vänner i Sverige.
Medlem
Antagande 1
GM har lämnat spåren efter BO. Slutsats: Litauerna oskyldiga (man lämnar inte spår till sin ytterdörr)

Antagande 2
LH har lämnat spåren. Slutsats: Litauerna skyldiga och BO levde vid bortförandet, men mördades senare (ännu mer brutalt/överlagt).

Troligaste scenariot
BO tar mopeden till jobbet för första gången p.g.a. att hon ska ha dejt med jämnårig kille som hon träffat på caféet (lokal kille från trakten). Hon har inte sagt detta till någon eftersom de ska ses på cafeét, hon väntar tills kollegorna har åkt. Dejten dyker upp och de går in på caféet (de ska bara ses en kort stund för hon ska ju hem). Någonting går fel, GM städar upp inne på caféet. Vilket är ganska lätt med all städutrustning som finns där. Caféet är stängt så det finns ingen insyn och han kan arbeta ostört. GM som är ganska ung resonerar som de flesta här i cluedo-stil och forslar bort kroppen samt placerar ut föremålen i en röd tråd till lämpliga GM. Han bor på orten och känner till Litauerna som blir lämpliga måltavlor.

Mindre troliga scenariot
GM gömmer sig på tillräckligt nära avstånd för att ha uppsyn så att han ska kunna överfalla BO när denne blir ensam. Sannolikheten att han ska hinna detta bygger på att han är tillräckligt nära för att hinna detta innan BO åker iväg (väldigt kort tidsfönster). Troligaste scenariot är att kollegorna åker samtidigt. Alternativet är att GM bara passerar precis efter att kollegorna åkt och BO håller på med telefonen eller dyl. Ett spontant överfall mitt på ljusa dagen utan att ha hunnit kolla av omgivningarna känns oerhört impulsivt och aningen långsökt. Att denna person sedan ska kunna tänka rationellt och undanröja bevisningen etc medans BO fortfarande lever (antagande 2) gör det nästan helt osannolikt.
Medlem
Citat:
Deras MAmma sa att dom satt och drack kaffe klockan 18.30.. hade detta STÄMT så hade dom varit fria nu, det är uppenbarligen SKITSNACK.

Förstår inte heller vittnet eller mamman som påstod sig veta att de satt och fikade.

enda anledningen för att mamman vet detta är för att en av dem ringde hem och helt enkelt sa att de fikade.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Jag ifrågasätter starkt att 90% av häktningar skulle leda till dom. Finns det någon källa?

Nu har ju inte häktning hänt i alla de fallen, men dessa tillhör kategorin allvarliga brott och då lär det vara vanligt med häktning.

Jag vet inte om jag missuppfattade Troian rätt, men enligt honom så ska 10% av de uppklarade fallen innehålla frisläppta personer efter att de häktats på sannolika skäl. Frågan är dock vad för typ av statistisk det är och vilka kriterier de utgår ifrån.
2015-06-17, 15:12
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Intressant det du skriver. De fem punkterna du radar upp tål att läsa igenom flera gånger.

Det du tar upp under punkt 4 är väl det kanske mest "känsliga" för vissa. Du har emellertid helt rätt i det skriver. Skulle det visa sig att de här personerna är oskyldiga, så har jag mycket svårt att se att någon eller några någonsin skulle komma att gripas för mordet på Lisa Holm. Det skulle i s f med stor sannolikhet att förbli ouppklarat.

I dagsläget kan ingen av oss med säkerhet säga att de är vare sig skyldiga eller oskyldiga. Enbart att bröderna är häktade på sannolika skäl delaktiga i mord. Helt klart är att åklagaren måste ha en hel del under fötterna för att få rådmannen att fatta dessa beslut så snabbt som han nu gjorde.

Det är bara för oss intresserade att vänta tills åklagaren, polisen m. m. släpper ytterligare information samt att vi väntar med stor spänning på de tekniska resultaten.

Exakt, och ingen rådman skulle någonsin vilja riskera att döma oskyldiga bara för att döma någon.
Skulle det mot förmoda finnas något sådant rötägg därute så finns som sagt hovrätten....utan krav på prövningstillstånd.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glufse
GW hävdar att
Citat:
Sannolika skäl i samband med en häktning är ju obetydligt mer än 50 procent. Och hittar man inget som binder dem till brottet, och det fortfarande är samma knackiga gärningsbeskrivning och förnekanden – då tror jag du kan glömma ett framgångsrikt åtal.
http://www.expressen.se/gt/leif-gws-nya-teori-om-mordet-pa-lisa/
Hur kan det då led till 90% fällande domar?
Dels därför att det GW menar med obetydligt mer än 50% bara innebär att det ska vara lite mer sannolikt att den på sannolika skäl misstänkte ska vara skyldig än alla andra ihop. Det har ingenting med utfall vid rättegång att göra. Och dels därför att bevisläget gentemot de misstänkta väsentligt förbättras under utredningens gång i en genomsnittlig brottsutredning.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Bara en liten teori tidsangivelser från mig varför allt gick så rasande snabbt den där fredagen när MGM greps.

Fredag 19.00 MP konfronterar MGM vid sista fyndplatsen De tar genast kontakt med polisen.
20:00 Polisen griper MGM med handbojor
20:30 Nu finner man henne (och vet du vad jag tror att dom var så in I helvete dumma så dom har tagit bilder BO på vad dom presis gjort I verkstaden.
(och detta Finns I mobilen) den beslagtar man givetvis vid gripandet.
20.30-21.00 Tar kontakt med åklagare om husrannsakan verkstad.
21:00 Bekräftar att man funnit avliden person
2100-22.00 Tekniker kallas på plats för identifiering samt anhöriga ska underättas samt bekräfta Lisa
22.30 Går ut med att den avlidna personer är Lisa Holm
22,30-0015 Presstalesmannen reser upp från Göteborg och har sedan
Presskonferens 00.15

Mobilbilder kan vi nog utesluta då man sagt att man inte har några tekniska bevis

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in