Citat:
Ursprungligen postat av
Tingsnotarien
Skulle detta vara åklagarens enda bevisning kan jag nog garantera att de inte kommer dömas för mord, gör dem det kommer hovrätten fria dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Nu är det ju inte så att dessa tre är dömda. De häktas så att förundersökningen kan få pågå ifred. OCH att, ifall de är skyldiga, inte skall kunna avvika eller försvåra utredningen på annat sätt. Som det är nu så har indicier pekat på att dessa två bröder KAN vara skyldiga. Det finns ännu så länge ingen teknisk bevisning. Själv är jag tveksam om de häktat rätt människor. Jag skulle leta efter en kille mellan 17 och 21 år som känner Lisa och som bor i närheten av caféet eller i hennes eget bostadsområde/skola.
Absolut men frågan är om det finns en risk att åklagaren väljer att åtala trots svag bevisning? Med tanke på trycket från media och allmänheten att hitta den skyldige, då kan det se för jävligt ut att man släpper ut de häktade i allmänhetens ögon eller något liknande.
Nu har ju de tre MGM blottats i både litauisk och svensk press. Man har haft reportage med de misstänktas familjer. Det står liksom skrivet subtilt någonstans att de häktade är skyldiga till detta. Dessutom är jag kritisk till yppande förbudet. Det verkar som att åklagaren vill ha fritt spelrum och har riktat in sig på de misstänkta.
Jag tror fortfarande det är litauerna som är skyldiga, men det vore knepigt ifall ingen teknisk bevisning kunde binda dem till LH. Man ska komma ihåg att de fortfarande kan vara mördare även om DNA eller liknande inte hittas. Det finns nog en och annan skyldig som sätts på fri fot för att denne har städat upp skickligt efter sig.
Å andra sidan borde det mesta tala för att den tekniska bevisningen kommer binda bröderna till LH om vi ser hur man har spridit ut massa föremål hokus pokus längs grusvägen som leder till brödernas bostad.