Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 16:46
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du styrka det här genom att länka till information som är bekräftad av polisen?
Du tror nog att livet finns på internet, OM DET FANNS EN LÄNK MED DESSA UPPLYSNINGAR SÅ SKULLE DET HA PUBLICERATS PÅ ALLA NYHETSSAJTER!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Åklagaren har begärt yppandeförbud för advokterna. Sedan skämdes han lite grand efter att ha kritiserats för att vara den enda som får och har uttalat sig och idag lagt till att även han ska avhålla sig från att prata.
Tack för svar!

Gäller förbudet även de som är förhörda, MP och annat löst folk?

Eller är det vanligt att det läcker så otroligt lite som det gjort i detta fallet?
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Gott att du bringade klarhet i detta!
Borde varit likartat i Blomberg!

Läser du inte i tråden, uppgifter om Blomberg finns här: http://freemeteo.se/vader/blomberg/historik/daglig-historik/?gid=2721302&station=820&date=2015-06-07&language=swedish&country=sweden seså, skingra dig, här finns ingenting att se, släpp det nu.
2015-06-17, 16:47
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heeth
Ganska säkra källor som jag hört det här med skåpet ifrån. Men att hon hittades väldigt dåligt skick är det väl inga tvivel om eftersom dom inte kunde fastställa att det var Lisa för ens dagen efter.

Jo det råder det tvivel om. Åtminstone om man har kunskaper om hur identifiering går till formellt. Vilket du uppenbarligen inte har.

Jag har aldrig stött på ett fall där polisen gått ut med en säker identifiering enbart baserad på vad de själva har observerat. Åtminstone inte när det gäller personer som varit döda några dagar eller längre. Det minsta som krävs är bekräftelse från anhöriga, men ofta inväntar man säker identifiering via tandkort/DNA innan den formella bekräftelsen.

Alla vi som till skillnad från alla fantasifulla gökar i tråden vet litegrann åtminstone inser att uppgiften om att Lisas föräldrar identifierat henne talar MYCKET STARKT EMOT att kroppen skulle ha varit styckad. Även skulle jag säga att den var ovanligt illa tilltygad. Jag skulle iofs inte utesluta att man pga att pappan är militär och begärde det själv kanske satte gränserna lite högre än vad man brukar för att låta anhöriga identifiera. Men någonstans går ändå gränsen.

Du kan jämföra med styckmordet på Vatchareeya Bangsuan. Kroppen hittades efter två veckor ca. Det var aldrig någonsin tal om att låta mamman eller styvpappan göra en identifiering där, utan kroppen skickades direkt till rättsläkarstationen där man gjorde formell identifiering med tandkort innan säkert besked kom från polisen. Man visste naturligtvis att det var hon - personer som var med bekräftade att man såg att det var en asiatisk kvinna. Men man väntade som sagt med att bekräfta innan tandkortsidentifieringen var klar.
2015-06-17, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IreneHysteri
Tack för svar!

Eller är det vanligt att det läcker så otroligt lite som det gjort i detta fallet?

Vet inte vilka det gäller utanför rättssalen, men alla är överens om att sekretessnivån är klart ovanlig. Andra här vet mer om sånt än mig.
2015-06-17, 16:49
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IreneHysteri
Tack för svar!

Yppandeförbud är ett förbud för den som har deltagit vid en domstolsförhandling eller har medverkat vid ett polisförhör att berätta för andra vad som sagts vid förhandlingen eller förhöret.

Det är domstolen (förhandling) eller åklagaren (förhör) som kan besluta om yppandeförbud. Sådana beslut är ovanliga. Det är straffbart att bryta mot förbudet.

Det som sagts ovan att innebär att ja även de som medverkat vid förhör kan bli belagda med yppandeförbud men då måste beslut härom ha fattats. Vi vet att domstolen fattat beslutet såvitt avser försvararna men i övrigt har jag ingen kunskap om att åklagaren skulle fattat något beslut för en viss förhörsperson.
2015-06-17, 16:51
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag förstår dock inte GW's roll i detta, känns så sjukt oproffsigt det han håller på med. Om han nu är en "tung" tyckare och professor inom kriminologi med en betydande pondus i liknande frågor, så ska han väl inte uttala sig om en pågående polisutredning stick i stäv med de arbetande poliserna?

Känns lite Lambertz-varning över det hela. Är GW bitter för att han inte får vara med, eller vad händer?
2015-06-17, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag förstår dock inte GW's roll i detta, känns så sjukt oproffsigt det han håller på med. Om han nu är en "tung" tyckare och professor inom kriminologi med en betydande pondus i liknande frågor, så ska han väl inte uttala sig om en pågående polisutredning stick i stäv med de arbetande poliserna?

Känns lite Lambertz-varning över det hela. Är GW bitter för att han inte får vara med, eller vad händer?

Men lägg ner det irrelevanta agget mot GW för att han inte gillar rasister.
2015-06-17, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Det är ju det som är det märkliga. Men vi vet ju inte exakt var på gården hon hittades. Hon kan ju ha legat väl dold där.
Ok, jag trodde hon hittades i den lilla Boden med galler för fönstren?
2015-06-17, 16:53
Medlem
Well tänkte lägga min första(långa) teori sen jag följt tråden sen start. Självklart mkt spelulationer.

Känslan är att den yngre brodern fattat intresse för Lisa när han besökt kafét och varit extra trevlig mot henne. Under något tillfälle kanake han erbjudöd henne att köpa billig alkohol och hon blir intresserad iom studenten o därför väljer ett datum hon tar mopeden för att frakta alkoholen. Yngre brodern väntar tills hon slutar på söndagen, möjligtvis i ladan. Han framstår som trevlig o hon oroar sig inte särskilt men vill ändå mötas vid kafét som känns "hemma". Kanske har hon smsat honom innan för att meddela att kollegorna åkt o att han kan komma dit med alkoholen.. De möts upp vid kafét, hon får alkoholen och smsar att hon är på väg hemåt. Vantarna är i hjälmen som ligger vid moppen, hon sätter nyckeln i moppen men innan hon hinner få på sig hjälmen gör yngre brodern en stöt och blir väldigt avvisad, möjligtvis till sin förvåning. Vilt spekulerandes så är han onykter då han druckit alkohol innan (kanske på det fik hans mor uttalande som om i Aftonbladet det fanns vittnen till) för att få mod att göra en stöt. När han blir avvisad tar han hjälmen och slår den hårt i huvudet på henne. Detta kan vara ett dödande slag. Han får panik och försöker dra kroppen till ladan där han ställt bilen något avsides. Han struntar i moppen och hennes påse men tar med alkoholen och hjälmen som har hans fingeravtryck. En vante i hjälmen faller ut i ladan utan att det uppmärksammas. Kroppen lyfts in i bilen o i panik tar han bilen och gör sig av med tillhörigheterna och sprider ut dessa. Han kontaktar sin bror som han plockar upp. man åker till den plats man tror det är svårast att finna kroppen. Man har god lokalkännedom. Både hjälps åt att lasta av kroppen så bådas avtryck finns nu. Kvinnan vet inget men börjar ana oråd när det blir stort pådrag och männen börjar agera underligt.

Allt annat är för mkt spekulation känner jag. Men möjligtvis insåg kvinnan vad de gjort och var kroppen låg och planterade ut föremål för att visa vart den kunde hittas. Hon kanske Berättade för
MPS hur männen agerat konstigt som snabbt meddelade polis. Därför greps hon även relativt lugnt. Hoppas lite på en sådan teori o att Lisa inte behövde lida. Eventuellt blev hon först medvetslös, men fick inte vård i tid där hon hårts gömd och att detta är det som tar extra hårt på polisen var på plats som inser att man var försena. RIP Lisa
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Han är pensionerad jobbar inte med detta längre, men han har kunskap och rutin.
Därför ringer självklart tidningarna upp honom och frågar om hans åsikt!
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det kan jag. Enligt rl.se var det 18 grader, NV 4 m/s och sprucket på Skövde flygplats kl 18:20, ca 4 mil från Blomberg.
Och i Blomberg var det kl 18.20 15 grader varmt (i skuggan), delvis molnigt och det blåste måttlig vind, 5,5 m/sek (20 kmh).
Källa: http://freemeteo.se/vader/blomberg/historik/daglig-historik/?gid=2721302&station=820&date=2015-06-07&language=swedish&country=sweden

Nu är förhoppningsvis vädret vid den aktuella tidpunkten klarlagt en gång för alla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in