Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 16:43
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jo, jag kan förstå vad du menar. Jag pratar dock inte om beslut från HovR:n som fattas samma dag. Jag pratar om tiden fram tills dess - den tiden kan den frihetsberövade aldrig få tillbaka. Av den anledningen efterlyser jag alltid mer eftertanke i de lägre instanserna.

Vad gäller tingsmeriteringen. Jag skulle vilja hävda att jag en gång i tiden satt vid Sveriges bästa TR. Men, vad innebär det? Att det inte begicks fel i rättsutövningen i den aktuella TR:n? Absolut inte. Således är det av yttersta vikt att våra rättsutövare i TR:n iakttar än större försiktighet innan det överhuvudtaget går upp till HovR:n.

Nej men då krävs det att den misstänkte väntar med att överklaga för överklagar han en häktning samma dag och den visar sig vara felaktig släpps han omgående. Om hovrätten inte bifaller överklagandet får man givetvis sitta kvar men då har beslutet i vart fall gått genom den säkerhetsventil som jag menar att hovrätten utgör.

Håller med om att fel alltid kan begås och därför är det tur att hovrätten finns men jag ser det mer som att det är undantag en regel att fel begås och att man därför inte behöver "förlita" sig på att övre instans ska behöva gå in och ställa saker tillrätta.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatasnigel
Alltså, du måste ju bara trolla, eller är du möjligtvis inavlad? Pojkvännen har alibi, vilket har diskuterats flitigt genom hela tråden.

Förlåt för jag inte sitter och läser tråden hela dagarna på jobbet, vet bara att folk snackade om det och du kunde bara sagt nej? Finns ingen anledning till att vara lack för det var vad FOLK skrev, inte jag som började sprida det för jag har ingen aning lol.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Tänk så här. Du har nyss begått ett mord du inte planerat och vet inte vad du ska göra med kroppen, du har panik. Självklart väljer du då att gömma liket på en plats du känner till och är bekant med. Därav valde bröderna Martorp trots att det givetvis inte var den bästa platsen. Men jag tror som sagt att tanken hela tiden var att flytta liket inom en relativt snar framtid. Dessutom kanske de valde en plats på Martorp som bara de eller ett fåtal hade tillgång till.
Så kan det vara, men hur troligt är det att hon befunnit sig där sen hon försvann?

Jag tänker att om en ung flicka försvinner i närheten, det springer runt poliser och det står i alla tidningar, alla pratar om det, skulle inte de flesta då kolla runt på sin egen gård/arbetsplats?
De skriver ju idag att det finns djur på gården, alltså jobbar det folk där dagligen...
Känns ju väldigt otroligt om de inte kollat runt på gården så hon inte ligger skadad eller liknande någonstans?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Heeth
Ganska säkra källor som jag hört det här med skåpet ifrån. Men att hon hittades väldigt dåligt skick är det väl inga tvivel om eftersom dom inte kunde fastställa att det var Lisa för ens dagen efter.

Det dåliga skicket kan lika gärna betyda att liket legat i 4-5 dagar och någon sorts föruttnelse har påbörjats. Behöver inte alls röra sig om styckning.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det kan jag. Enligt rl.se var det 18 grader, NV 4 m/s och sprucket på Skövde flygplats kl 18:20, ca 4 mil från Blomberg.

Gott att du bringade klarhet i detta!
Borde varit likartat i Blomberg!
2015-06-17, 16:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Om nu kroppen var i "väldigt dåligt skick" så hade det naturligtvis tagit längre tid att identifiera henne. Poliserna som hittade henne under sen kväll fastslog att det med största sannolikhet var Lisa, föräldrarna identifierade henne sedan tidigt på lördag morgon. Alltså tog det inte speciellt lång tid att identifiera...

En kropp som är delad i två ben, två armar och en torso med huvud får väl ändå anses vara i ett väldigt dåligt skick, tycker du inte? Trots det skicket bör man kunna urskilja det långa håret.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Okej, jag tänker så, och då uppstår nästa problem, även när jag har flyttat kroppen så finns spår av ond bråd död kvar på platsen där kroppen var placerad, hur ska jag komma ur det, jag kan fortfarande bindas till en död människa, vad tjänade jag på att mellanlagra kroppen på en plats som någon annan med stor sannolikhet kommer att besöka någon gång.
Svårt att säga. Var skulle de annars ha gömt kroppen? Skulle de åka iväg många mil på måfå och sen bara dumpa den i någon skog eller liknande?
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
En slarvig tingsrätt, enligt dina beskrivningar, är helt klart ett rättssäkerhetsproblem, speciellt om det är systematiskt.

Systematiskt var det inte. Åtminstone inte mig veterligen. Men fel begicks p g a den mänskliga faktorn.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
En slarvig tingsrätt, enligt dina beskrivningar, är helt klart ett rättssäkerhetsproblem, speciellt om det är systematiskt.

Absolut. Vi har tre instanser av en anledning och ingen av dessa ska göra sitt jobb slarvigt. Det är därför även mål kan återförvisas till tingsrätten om hovrätten finner att ett grovt rättegångsfel begåtts. Detta är förvisso mindre aktuellt i förtursmål som häktning men det är ett exempel på att vi har som grundsyn att man alltid ska ha rätt att få sin sak prövad i tre instanser och har någon instans slarvat får dem göra om det.
2015-06-17, 16:45
Medlem
Tror att det här är en konfrontation som har gått överstyr och slutat med att flickan blev mördad.
Leif GW har ju rätt i att det rent statistiskt sett är osannolikt att de här tre misstänkta, aldrig tidigare straffade, är skyldiga. Han pekar istället åt att kika på någon jämnårig i trakten, eventuellt med kriminell belastning. Våld? Det är ju inte omöjligt i och för sig, men polisen måste ändå har något på fötterna eftersom bröderna är misstänkta. Det gjordes ju en husrannsakan hemma hos dem och i samband med denna hittas Lisa, säger polisen.

Är detta vad som hände: Den yngre av bröderna är hemligt kär i flickan och gör ett närmande den där dagen när han ser henne ensam utanför. Han står i ladan ropar på henne att komma och titta på något precis när hon sätter nyckeln i mopeden och ska sätta på sig hjälmen. Eftersom hon ju känner till honom, så går hon över till ladan med hjälmen i handen. Vad vill du? Nu tar han i henne och gör han närmanden. Hon vill inte och knuffar bort honom. Det blir handgemäng och ett ordentligt bråk, som slutar med att hon ligger livlös på golvet. I panik kallar han då på sin äldre bror. Men istället för att ringa polisen så beslutar de sig för att försöka dölja brottet. De flyttar kroppen och på vägen hem mot herrgården sprider de ut hennes ägodelar längs ängarna och åkrarna och hoppas på att de aldrig hittas.

Mordet bör enligt min teori ha skett i ladan, strax efter Lisas sms till föräldrarna. (Polisens tekniker återvände till ladan vid kafeet idag.)

En GM, en medbrottsling och en "skyddande av brottsling", i så fall. Men jag är inte övertygad om att kvinnan i så fall har känt till exakt vad som hade hänt.
Senast redigerad av PDec 2015-06-17 kl. 16:51.
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det kan jag. Enligt rl.se var det 18 grader, NV 4 m/s och sprucket på Skövde flygplats kl 18:20, ca 4 mil från Blomberg.

Se där, och på dagen var det 11 m/s i medelvinden och 12 grader. Lite skillnad.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IreneHysteri
Så kan det vara, men hur troligt är det att hon befunnit sig där sen hon försvann?

Jag tänker att om en ung flicka försvinner i närheten, det springer runt poliser och det står i alla tidningar, alla pratar om det, skulle inte de flesta då kolla runt på sin egen gård/arbetsplats?
De skriver ju idag att det finns djur på gården, alltså jobbar det folk där dagligen...
Känns ju väldigt otroligt om de inte kollat runt på gården så hon inte ligger skadad eller liknande någonstans?
Det är ju det som är det märkliga. Men vi vet ju inte exakt var på gården hon hittades. Hon kan ju ha legat väl dold där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in