Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 15:48
Medlem
Domstolar måste kompletteras
med människor som kan "läsa av folk".
-En polis säger efter första månadens
tjänstgöring på gatan:
"alla ljuger -mer eller mindre".

Ta nån som tex Henrik Fexeus el. dyl.
som kan iaktta personers vittnesmål
och värdera sanningshalten i det som sägs.

Låt domstolar använda de "talanger" som finns
när det gäller människokännedom.
(Man kan kanske också säga "inkännande människor",
som kan "känna av andra", inte bara "läsa av andra".)
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Kan dock säga en sak, utan att detta betyder någonting alls men om jag läser häktningsframställan och protokollet från häktningsförhandlingen ser jag fler "slarvfel" än vad jag gjorde under hela min notatrietid sammanlagt.

Hoppas de ansvarig inte är lika slarviga när det gäller det som är av egentlig vikt i detta fall....

Jag reagerar lite på att man ska ha överlagt i endast två minuter för ena brodern och fem minuter för den andra. Brukar det gå till på detta sätt i vanliga fall?

Den korta överläggningstiden tyder ju på att rådmannen knappt har tvekat angående brödernas häktning. Det tog dock 17 minuter för att bestämma sig angående kvinnan. Men detta säger väl inget om de inblandades skuld, eller?
Medlem
Stina-Linas avatar
Vad jag vet har polisen inte lämnat några andra uppgifter än att hennes kropp är funnen inte ens var. Alla uppgifter som florerar har journalister och personer som varit i närheten lämnat ut. Polisen vägrar säga något om några andra uppgifter annat än att hennes familj vill bli lämnad ifred och att de inte kommer att lämna ut några uppgifter. Jag har lyssnat på de intervjuer som gjorts med polis och utredare och de säger just ingenting.

Och nu har ju alla inblandad yttrandeförbud så det lär inte komma fler uppgifter heller på ett bra tag

Jo fynden har man talkat om en del av dem som handsken tex men inte var man fann dem så långt jag vet

För min del verkar detta ytterst märkligt.

Jag har också funderat på vad denna enormt stora människoansamling kan betyda för utredningen. De kan ju ha trampat ner spår i tex gräset som de inte visste var spår

Sanningen är att ingen av oss skulle jag vilja säga vet särskilt mycket såvida den inte har direktkontakt med polisen ?
Senast redigerad av Stina-Lina 2015-06-17 kl. 15:51.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xonix
Men med tanke på alla fynd och att det inte finns någon teknisk bevisning mot bröderna så tror jag att de är fria om två veckor.

Eller har du läst om något vittne som sett bröderna på caféet för ett halvår sedan kollat mystiskt på LH?

Polisen kan inte ens lösa fall där de har GM:s id så tror inte de löser detta heller, tyvärr.

Grejen är ju att vi vet ingenting hur den tekniska biten ser ut eftersom det är sekretess och yppandeförbud på ALLT.

Men att dom satt och drack kaffe 18.15, 8 minuter innan Lisas sista livstecken kom (smset) , tydligen i hård blåst och dåligt väder, känns bara något dom sagt till sin mamma för att försöka skaffa sig ett billigt alibi.

För varför skulle dom ljuga vad dom gjorde om dom inte är skyldiga? Det är nog inte svårt för polisen att kolla upp om detta stämmet då mamman säger att hon varit i kontakt med folk i Blomberg.
2015-06-17, 15:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
De räknade förmodligen med rörelse tidigast nästa dag, de trodde att de hade hela kvällen/ natten på sig att planera/ göra.

De hade ju hela kvällen och natten på sig att köra liket och tillhörigheter tio mil ifrån Blomberg och gräva ner. Märkligt att de inte gjorde så, istället kastas föremål i det omedelbara närområdet och kroppen placeras i en byggnad som fler än de själva har access till, helprilligt och oförståeligt.
Medlem
Enligt Klart.se så var vädret följande i Blomberg(Västra Götaland) den 7 Juni 2015:

Vind ca 11 meter per sekund.
Medeltemperatur ca 12 grader Celsius.
Nederbörd 6,5mm

http://www.klart.se/väder-blomberg.html?v=historik
Medlem
En liten fundering bara. Om det nu skulle visa sig att det är något helt sjukt ritualmord eller att hon hålls levande o fången i flera dagar som hänt lisa. Eller tortyr osv, hur mycket är polis mm skyldiga att gå ut med till allmänheten ? Och det dom behöver gå ut med, hur mycket detaljer går man ut med, tex om hon blivit torterad, hur ingående kommer man få veta då ?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
En twist som vi kanske kan tänka på är om MP hittat kvarlevorna av Helena, varför detta blivit så komplicerat. Väldigt långsökt, men man vet fan aldrig.

Hittat kvarlevorna efter Helena i närheten av Lisas kvarlevor? I så fall skulle det nog vara på tiden att nagelfara godsägaren och de i hans närhet. De litauiska bröderna var vid tidpunkten för Helenas försvinnande typ 8 och 12 år så då kan vi nog stryka dem.
2015-06-17, 15:50
Medlem
Mack-Bolans avatar
Det är väldigt många som är skeptiska till att bröderna är skyldiga.

Jag kan lova att om det visar sig att ev DNA-spår inte matchar de misstänkta så kommer de att släppas fria. De kommer inte bli dömda på det som finns som bevis idag.

Dock är jag personligen övertygad om att det är rätt GM som sitter.
2015-06-17, 15:51
Medlem
Man blir ju galen på det här yppandeförbudet. Hoppas verkligen polisen har något jävligt övertygande som dom kan presentera senare.

Men reagerade på något som någon skrev tidigare. Det är ju tämligen osannolikt att första gången hon någonsin åkte hem själv med moped - ja, då blir hon mördad. Inte omöjligt att mördaren visste detta, hur då? Ja, varför kan det inte ha varit en dejt som hon inte berättat för föräldrarna.. Antar att polisen inte har funnit hennes mobil? Det vore ju riktigt intressant att veta om hon tex reggat sig på Tinder och bestämt träff efter jobbet med någon snubbe.
2015-06-17, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Mamman ljuger. Jag lover er att bröderna hade varit frisläppta redan nu ifall deras alibi hade styrkts om att de satt ute på verandan och drack kaffe vid 18.15-tiden.
Hur långt är det mellan verandan hon sa att de befann sig vid och kafét?
2015-06-17, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Vad jag vet har polisen inte lämnat några andra uppgifter än att hennes kropp är funnen inte ens var. Alla uppgifter som florerar har journalister och personer som varit i närheten lämnat ut. Polisen vägrar säga något om några andra uppgifter annat än att hennes familj vill bli lämnad ifred och att de inte kommer att lämna ut några uppgifter. Jag har lyssnat på de intervjuer som gjorts med polis och utredare och de säger just ingenting.

Och nu har ju alla inblandad yttrandeförbud så det lär inte komma fler uppgifter heller på ett bra tag

För min del verkar detta ytterst märkligt.

Även Hasse Aro har uttalat sig om att sekretessen är total, något han inte stött på tidigare.

Jag tror det finns flera faktorer till det.

- Ett enormt medialt intresse samt från allmänhetens sida
- Offret är endast 17 år
- Pappan har en hög befattning inom det svenska försvaret (man ska inte underskatta detta)
- Läckor kan försvåra den fortsatta utredningen

Jag tror på främst alternativ 1 och 4. Låter mest logiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in