Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Kvarlevor av Helena finns nog inte kvar, såvida inte skelettet är väl bevarat och begravt någonstans.

Ja det rör sig om skelettdelar isf. Vet att MP hittat lite skelett i ett dike, men sen blev det tyst om vad de hittat efteråt (Dikesfyndet var ett djur vad jag förstått)
2015-06-17, 15:43
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
SVT refererar:

"Åklagaren yrkade på att 31-åringen ska förklaras häktad för mord som ska ha skett någon gång mellan den 7:e och 12:e juni. Enligt åklagaren ska det finnas risk för att den misstänkte avviker eller håller sig undan straff och att det finns risk för att han ska förstöra bevis och fortsätta sin brottslighet." http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/haktningsforhandlingar-i-skovde

Vad menas med "fortsätta sin brottslighet? Kan sekretessen vara så stark för att det finns andra brottsliga gärningar med i spelet? Narkotikasmuggling, stöldligor, torpedverksamhet osv? Saker som oväntat har uppdagat sig för polisen efter att de tre blivit häktade?

"1.500 personer ur utländska inbrottsligor kartlagda av svensk polis"

Domstolar brukar ofta slentrianmässigt ange detta som grund när det gäller grov brottslighet, det kan väl diskuteras i och för sig men i och med att när det gäller grov brottslighet så krävs denna häktningsgrund egentligen inte utan det föreligger s.k. obligatorisk häktning. Den angivna omständigheten utgör således sinte något praktiskt problem, men givetvis, rätt ska vara rätt.
2015-06-17, 15:44
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Med det menas väl fortsätta röja undan bevis...

Nej det faller under häktningsgrunden "försvåra utredningen om den misstänkte försätts på fri fot".
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ja det rör sig om skelettdelar isf. Vet att MP hittat lite skelett i ett dike, men sen blev det tyst om vad de hittat efteråt (Dikesfyndet var ett djur vad jag förstått)

Menar du att MP har sökt efter Helena? Eller pratar du om fynden som MP gjorde efter sökningen av LH?
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Hoppas verkligen att Litauerna går fria ur detta. Polisen har tabbat sig ordentligt och man väljer att gå all in på arbetarna bara för att dem är invandrare.

Dem är värda ett fett jävla skadestånd efter detta om det är så att dem är oskyldiga. Det finns inga jävla motiv alls.

Råna henne? Wow, några hundralappar.
Våldta henne? Dem skulle alltså ta en tjej de säkert träffat ett antal gånger i en liten by precis vid sin egen bosättning? Knappast

Nej, åklagaren kommer fortsätta hitta på bevis som tingsrätten inte får ta del av för att på ett desperat sätt hålla fast vid någon misstänkt - för det är dem enda polisen och kommer ha.

Den riktiga mördaren är redan försvunnen.

Edit: Eftersom hennes pappa är inblandad i säkerhetspolisen så ligger det otroligt mycket prestige i detta fallet. Man kommer alltså försöker få dem dömda även om bevisningen är noll.

Så din känsla säger att det är någon "utifrån" som nu är försvunnen som begått mordet? Har den personen då isf lagt ut bevisen som sägs ha blivit utplacerade av "bröderna"? Jag kan tro på fler inblandade, eventuellt en annan mördare, men "bröderna" har ju sprungit runt och letat katt i skogen när MPS sprungit runt och letat lik... De känns inblandade i vilket fall som helst.

Mvh
Senast redigerad av HanSomForsvann 2015-06-17 kl. 15:45. Anledning: stavning
2015-06-17, 15:46
Medlem
Tingsnotariens avatar
Kan dock säga en sak, utan att detta betyder någonting alls men om jag läser häktningsframställan och protokollet från häktningsförhandlingen ser jag fler "slarvfel" än vad jag gjorde under hela min notatrietid sammanlagt.

Hoppas de ansvarig inte är lika slarviga när det gäller det som är av egentlig vikt i detta fall....
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterbarbie
Tycker att godsägaren och hans son är intressanta. Tydligen är han som äger fastigheten där de tre jobbade ett riktigt arsle. Lurat folk på pengar betett sig illa mot folk som bor i närheten och är inte speciellt omtyckt. Detta är från en säker källa. Ett annat lösare rykte här i lidköping är att bröderna som är misstänkta hade stått och tittat på lisa som att dom inte kunde ta blicken från henne när hon jobbade i flera dagar. Och att hon blev våldtagen. Detta är enbart rykte dock men staden är inte stor.
Om man räknar med jägare, nuvarande och f.d lantbruksarbetare, sommarjobbare och dyl. finns det nog en hel del som har kunskap om område och byggnader. Kan någon utomstående gjort det både för eget syfte och för att smutskasta godsherre eller son p.g.a någon konflikt? Låter snurrigt men inte totalt osannolikt?
Är detta ett troll som säger att Arne blåst dom?
https://m.facebook.com/b*ngtinge.c*rlsson?fref=nf
*=e,a
Bannlyst
Mamman ljuger. Jag lover er att bröderna hade varit frisläppta redan nu ifall deras alibi hade styrkts om att de satt ute på verandan och drack kaffe vid 18.15-tiden.
Medlem
Citat:
Frågan är om polisen hade tagit detta på allvar lika fort ifall pappan vore bilmekaniker eller arkitekt?

Vi får tacka våra lyckliga stjärnor att pappan har en hög befattning inom det svenska försvaret. Tänk om sökningarna hade inletts någon dag senare. Är helt övertygad om att litauerna eller ev annan GM var i färd med att göra sig av med liket/spår/bevis för gott.

Förmodligen, men nu fick de lämna DNA, fingeravtryck redan på Måndagen vilket de nog inte hade räknat med. Sen var pådraget igång. Men sen utökades ju sökpådraget från 300 m till 600 m upp till 1 km radie så nog låg Martorp surt till alltid. Därav det desperata försöket under Fredag eftermiddag/kväll att flytta kroppen. Varför? De måste haft en koppling till gården på ett eller annat sätt.
Kopplingen mellan Martorp-förövarna är oerhört viktig. Inte minst nycklarna till byggboden!
2015-06-17, 15:47
Medlem
Citat:
Menar du att MP har sökt efter Helena? Eller pratar du om fynden som MP gjorde efter sökningen av LH?

Jag funderar väldigt långt utanför boxen nu.
Vad jag tänkte på var att MP söker efter LH, men hittar Helen*, på samma ställe.
Ja jag vet, är skitlångsökt, men inte omöjligt.
Fast vet att skelettdelar försvinner hyfsat snabbt, så möjligheten är minimal.
2015-06-17, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Spår i området och definitivt fyndplatsen minskar drastiskt antalet möjliga banemän, det hade varit betydligt knivigare om hon hittats mitt ute i ingenstans av någon bärplockare eller hundägare långt från platsen hon försvann. Jag har hela tiden varit inne på att det har utförts av någon som kan området som hand i handske och väcker ingen särskild uppmärksamhet då personen bor eller jobbar i området.

Tittar man på den klassiska triangeln, platsen för försvinnandet - fynd (mobil delar) - fyndplats av offret så finns t.o.m. bostaden inom den triangelytan. Denna yta och angränsade områden lär man söka av nogsamt om man fortfarande saknar tillhörigheter från offret eller söka efter MP om man inte tror sig ha den redan.

Det enkla är ofta det rätta, jag håller med om att triangeln är klassisk,gärningsmän håller sig gärna i trakter de känner igen.
Polisen är på rätt spår till 99% enligt min åsikt, så det är bara att avvakta dna och andra bevis.
Finns ingen anledning att spekulera med den lilla info som kommit fram,men är lite nyfiken på de bevis som hittades bredvid fyndplatsen som direkt kunde knytas till Lisa. Sko eller hjälm??
borde ha varit något som polisen kände igen på tidigare beskrivning av klädsel osv.
Det kommer att bli en intressant fup.
2015-06-17, 15:48
Medlem
Lisa.Holms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Om man räknar med jägare, nuvarande och f.d lantbruksarbetare, sommarjobbare och dyl. finns det nog en hel del som har kunskap om område och byggnader. Kan någon utomstående gjort det både för eget syfte och för att smutskasta godsherre eller son p.g.a någon konflikt? Låter snurrigt men inte totalt osannolikt?
Är detta ett troll som säger att Arne blåst dom?
https://m.facebook.com/b*ngtinge.c*rlsson?fref=nf
*=e,a

Låter långsökt att mörda en oskyldig flicka för att någon annan ska få skulden, men det är ju inte omöjligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in