Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 23:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Han berättade händelsen om handsken för morsan för att hon ska få intrycket att han och hans bror inte har något med Lisas försvinnande att göra.

Jag är övertygad om att den yngsta brodern är personen som kidnappade och/eller våldtog samt utförde mordet på Lisa Holm. Den äldre brodern var förmodligen inte ens närvarande vid händelsen, utan fick veta det först efter att hon hade dödats. Han har nog endast hjälpt med att sprida ut Lisas tillhörigheter.

Jag är väldigt intresserad av att veta motivet. Hur vanligt är det att en person vill våldta på grund av makt eller sexuella drifter för att sedan mörda och inte lida av någon psykisk störning (förutsatt att BO blivit våldtagen)? Av all den läsning om de unga männen upplever jag dom som psykiskt normala, så varför göra det?

Jo det kan förvisso vara så men då tycker man att det borde finnas sådant som inte vet om med i bakgrunden om det uttalandet skulle bero på något sådant. Sådant som de inte blivit dömda för som då tidigare sexuella närmanden mot flickor om det nog skulle röra sig om ett sexualbrott. Att någon den yngre kanske då har skulder som kanske spelskulder och trots en bra lön så vara det strul med pengar och om nu inte någon kriminell mastermind för att tro att ett landsortscafé har så mycket pengar så kan det misstänkas att en av de två varit ute efter just detta. Eller något annat som kan anta för nära och kära att de kan vara skyldiga.

Motiv kan ju vara lite vad än. Det man kan fundera på är om det nu så de faktiskt var omtyckta i omgivningen och familjen inte heller visste om något ont om dom hur osannolikt det då skulle vara att en person helt plötsligt sexmördar en helt okänd person. Där har ju GW en poäng med att detta är oftast en eskalering och det borde ha förekommit sexuella närmanden mot yngre flickor tidigare för personer en bit över 30 år. Där är det svårt att föreställa att en sådan sak även om nu det inte blev till någon rättslig sak inte hade varit ganska välkänt i ett litet samhälle där personerna visats i två år.

Då är det mer åter till rånteorin om att det hänt något i både eller ena männens liv som gjort att de varit tvungna att skaffa pengar fort. Att de i så fall bara antog att den sista personen från caféet var den som hade tillgång till helgkassan och att rånet sedan spårat ur. En knuff kanske som gjorde att flickan föll och slog huvudet i en sten och dog. Det kan ju vara ett tänkbart motiv av någon desperat människa som inte tidigare visat några våldsamma tendenser. Att desperation lett till ett rånförsök som då ledde till mord. Sedan sluter bröderna och frun ihop som en familj.
2015-06-17, 23:26
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Varför skulle polisen bryta sig in om den var öppen ?
Sägs ingenstans att de bröt sig in i den lokal där kroppen hittades.
2015-06-17, 23:27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Men ditt lilla troll.
Dom är inte dömda.
Nä, men de är häktade på sannolika skäl. De betyder mindre än en dom, men det betyder nånting.

Citat:
Aktuell tidpunkt?!?!?! När blev hon dödad?
Det vet vi inte säkert än, även om vi kan misstänka att det skedde snart efter försvinnandet. Men ditt resonemang att bröderna har automatiskt alibi eftersom vi inte vet exakt när Lisa mördades håller inte. Om Lisa inte mördas i omedelbar anslutning till att hon försvinner, har hon utsatts för ett olaga frihetsberövande i omedelbar anslutning till försvinnandet, och det är fullkomligt orimligt att anta att det olaga frihetsberövandet och mordet skulle ha totalt orelaterade gärningsmän.

Alltså är aktuell tidpunkt som det är aktuellt att ha alibi för i första hand den närmaste timmen efter Lisas försvinnande.
Medlem
Liiitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Framgår inte om fyndplatsen av kroppen var låst, nej.

Under första bilden gör de det..
Medlem
PierreochThomass avatar
Har läst någonstans att Lisa ville bli bonde. Kanske kom det på tal när AJ tittade in på cafét samma dag som Lisa försvann? AJ kanske erbjöd sig att visa lite av djuren på gården efter att Lisa skulle sluta sitt arbetspass?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Nej, de bröt sig in i en byggnad, ja, men nej vi vet inte var de hittade henne. De har inte gått ut med det. Vi vet inte om hittats inomhus eller utomhus.

Någonstans tidigare i tråden har det påståtts att hon hittades i en garderob/skåp i den större ladan i Martorp.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Förmodligen i ladan mitt emot kaféet.

Polisen vägrar släppa den ladan. Man har ju uppenbarligen gjort mer fynd än en handske där inne. Annars hade de varit borta för länge sedan.

Jag tror detta är mordplatsen.

Tekniker avlöser ju varandra fortfarande där inne.
Med stor sannolikhet mord/dråp-platsen.

kan vara så.. eller så kan polisens teori var sådan och dom letar i panik efter något som kan fälla bröderna.. och fortsätter leta eftersom dom ev ännu inte hittat något.. (se även mina frågor om "ladan" i annat inlägg)
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Men det finns ingen intervju där Arne säger att ingen annan än han själv rört handsken, även om han hoppar över hela kedjan som handsken gått i och bara säger, jag hittade handsken och lämnade den till polisen. Man får ju isåfall utgå ifrån att det han säger stämmer, att en anställd (en av bröderna), hans samarbetspartner och han själv har tagit i handsken.
Men vad är det som säger att Arne inte har dragit hela händelsekedjan men reportern valde bort att skriva om vilka andra som har tagit i handsken?
Reportrar är ett jävla pack och ibland har jag trott att dom går på nåt när dom har skrivit ut en intervju som dom har gjort med mig. Inte en enda gång har det varit helt rätt och numera säger jag ifrån att jag vill läsa intervjun innan dom publicerar den för att kunna rätta felen.
Till och med när jag har rättat felen så har det ändå blivit fel vid publiceringen
Sluta lita blint på allt som skrivs för när vi sitter där med fupen och domen kommer ni att se hur mycket som har varit fel i rapporteringen.
Journalister är hyenor och kan dom dra upp något som bara är halvsant för att locka läsare så gör dom det, för det är läsare som får tidningen att tjäna pengar!
2015-06-17, 23:28
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Bevisningen blir svår då bröderna har fått lov att röra sig fritt på ägorna vilket innebär att det inte räcker med att påvisa att de har befunnit sig på en viss plats osv. Spår efter dem kan finnas överallt.

Men detta väckte min nyfikenhet kring en annan fråga. Vet AJ var kroppen hittades? Har han möjligtvis blivit informerad om att den fanns på hans ägor och exakt var? Eller sitter han på samma information som vi gör?

Dundertabbe av polisen om dom talat om exakt för honom var den hittades.
Han bör nog inte veta så mycket mer än oss andra. ..om han inte är inblandad dvs.
2015-06-17, 23:29
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liiiten
Vilken bild?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latexjossan
Kan inte, försiktig av helt naturliga skäl.
Jag är inte källan ... röjer heller inte källan för hens skull och polisens arbete.
Men jag vet att jag skrivit stämmer.
Resten är bara mina gissningar och spekulationer ... men de passar ihop givetvis

Har du någon uppgift om var han ville bli visad vägen?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liiiten

Under första bilden var?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in