Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 15:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Chockade, uppskrämda och nervösa.

Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Visst är det så. MP:s största insats någonsin samt en av polisen i Skaraborgs största insatser någonsin. Inte fan hade någon väntat sig ett sådant enormt pådrag.

Det ligger mycket i detta som du och Deco89 har tagit upp i edra inlägg.

Detta måste ha kommit som en chock för Lisas banemän och de måste ha blivit ordentligt uppskrämda och nervösa.

Pappans snabba agerande gjorde att hennes försvinnande kom mycket snabbt till polisens kännedom och det ena gav det andra. Ett sådant enormt pådrag som det blev hade de säkert aldrig kunnat tänka sig.

Har själv tidigare tagit upp just detta.

Vi vet inte vilka som låg bakom mordet på henne - ännu! Vi kan enbart ha våra egna uppfattningar. Min uppfattning är att de nu häktade bröderna är de rätta personerna. Framtiden får utvisa vilka som hade rätt och vilka som hade fel.
2015-06-17, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Kan hon haft en jobbig typ efter sig som hon avvisat gång på gång till slut slog det över för Gm. Kanske en diagnos eller liknande som gör att han inte kan lägga band på sig. Sedan tänker han att sprider jag ut allt runt utlänningarna som jobbar här så får de skulden. Som jag sagt innan kolla upp misstänkta i omgivningen på Lexbase är det en med Adhd så brukar de vara fixerade. Många är dessutom motor intresserade.

Så tror jag det kan vara! Någon som bor i bygden eller eventuellt bor nära Lisas hem. Om det är det sistnämnda så måste han i så fall ha kunskap om Blomberg och dess invånare för att kunna rikta bevisen mot litauerna.
2015-06-17, 15:32
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Du verkar jobba vid en bra tingsrätt. Men tingsrätterna i Sverige har dessutom olika bra rykten och olika bra resultat.

Det är möjligt att min bild av rådmän är färgad över den omständigheten ja. Eftersom jag inte jobbat vid någon annan tingsrätt skulle jag ljuga om jag blankt förnekade något annat.
2015-06-17, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Finns dock vittnesmål om att det blåste rätt så hårt den dagen. 7 mil är en lång sträcka, kan blåsa kuling så pass långt bort och ändå vara vindstilla där man befinner sig!
Jag bor 2 mil från Blomberg och här i alla fall var det rejält blåsigt och kallt.
2015-06-17, 15:34
Medlem
Ang deras ev språkkunskaper: De behöver nödvändigtvis inte tala svenska eller engelska, kan vara så enkelt att de har en förman/förmedlare som är kunnig inom yrket som sköter samtalen mellan arbetsgivare och bröderna.

Dock så borde de ha lärt sig några fraser på svenska efter ha varit verksamma i landet ett par år. Därmed är det fullt möjligt att de inte klarar av att föra en dialog på svenska med tex myndigheter.
2015-06-17, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Eftersom det har sagts att det var alldeles för kallt och blåsigt för att bröderna skulle ha kunnat sitta ute och dricka kaffe vid 18.15 (som deras mamma uppger) vill jag bara påpeka att det inte alls var så dåligt väder.

Vi har vår sommarstuga drygt sju mil från Blomberg och visst blåste det lite, nio m/sek för att vara exakt, men det var 15 grader varmt i skuggan och solen sken fram alltsomoftast (samma väder som i Blomberg - jag har kollat). Vi satt ute och drack eftermiddagskaffe i lä vid femtiden och det var hur skönt som helst.

Det kan ju ha varit blåsigt just i Blomberg. Sju mil är ändå en lång sträcka. Har varit med om att det varit blåst samt vindstilla mellan två platser inte längre än 3 km.
2015-06-17, 15:36
Medlem
Horrorgrams avatar
Kommer vi någonsin få svaret på hur allt gick till när LH mördades?
2015-06-17, 15:37
Medlem
På 1.5-2 tim hinner man ganska mycket, speciellt dumpa föremål oavsett hur stressad man är.

Dock kan jag hålla med om att när det kommer till att göra sig av med en kropp så förefaller tiden vara knapp.
2015-06-17, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Ang deras ev språkkunskaper: De behöver nödvändigtvis inte tala svenska eller engelska, kan vara så enkelt att de har en förman/förmedlare som är kunnig inom yrket som sköter samtalen mellan arbetsgivare och bröderna.

Dock så borde de ha lärt sig några fraser på svenska efter ha varit verksamma i landet ett par år. Därmed är det fullt möjligt att de inte klarar av att föra en dialog på svenska med tex myndigheter.

Ja, men deras chef är svensk, ska de anlita tolk var gång de ska få uppgifter?
Tycker det verkar skumt om de inte kan snacka engelska iaf, eller iaf göra sig förstådda på engelska.
Och förstå engelska när de får sina uppgifter.
De är tydligen hantverkare, och som hantverkare måste man vara på det torra innan man börjar jobba. Så uppgifter måste de ha fått, om inte dagligen så veckovis!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Kommer vi någonsin få svaret på hur allt gick till när LH mördades?

Min helt oinsatta i detaljerna farhåga är att om dessa är fel killar så är det stor risk att vi inte löser detta.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Bara en liten teori tidsangivelser från mig varför allt gick så rasande snabbt den där fredagen när MGM greps.

Fredag 19.00 MP konfronterar MGM vid sista fyndplatsen De tar genast kontakt med polisen.
20:00 Polisen griper MGM med handbojor
20:30 Nu finner man henne (och vet du vad jag tror att dom var så in I helvete dumma så dom har tagit bilder BO på vad dom presis gjort I verkstaden.
(och detta Finns I mobilen) den beslagtar man givetvis vid gripandet.
20.30-21.00 Tar kontakt med åklagare om husrannsakan verkstad.
21:00 Bekräftar att man funnit avliden person
2100-22.00 Tekniker kallas på plats för identifiering samt anhöriga ska underättas samt bekräfta Lisa
22.30 Går ut med att den avlidna personer är Lisa Holm
22,30-0015 Presstalesmannen reser upp från Göteborg och har sedan
Presskonferens 00.15

Varför skulle de ta bilder?? Eller varför tror du det?
Bannlyst
Frågan är om polisen hade tagit detta på allvar lika fort ifall pappan vore bilmekaniker eller arkitekt?

Vi får tacka våra lyckliga stjärnor att pappan har en hög befattning inom det svenska försvaret. Tänk om sökningarna hade inletts någon dag senare. Är helt övertygad om att litauerna eller ev annan GM var i färd med att göra sig av med liket/spår/bevis för gott.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in