Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-21, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den typen av agerande brukas av organiserade gärningsmän, och de måste inte bo nära brottsplatsen. En person som inte bor i omedelbar närhet till brottsplatsen men ändå har en anknytning till säteriet, kan det vara ett alternativt uppslag till bröderna? Notera också att gärningsmannen inte har efterlämnat några kända spår på försvinnandeplatsen.

Inga kända tecken på våld bakom caféet kan ju tyda på att gärningspersonen inte har behövt bruka våld för att få med sig Lisa, han har tagit kontrollen verbalt?

Kanske var det här du läste det.

Källa:
http://www.criminology.su.se/polopoly_fs/1.75757.1328890812!/menu/standard/file/1995c_Toni_Demitz-Herlin.pdf s.22-23

Roligt att du länkade till skriften, där Leif G W var handledare. Jag har varit på flera av hans föreläsningar. Det handlar mycket om sannolika gärningsmän och offer, risker för att råka ut för brott, statistiskt.

Det betyder att det kan vara en bekant, men också någon Lisa inte känner, det har ju med hur gärningsmannen framstår. En del brottslingar har ju förmågan att framstå som ofarliga.

Det är just den omständigheten, att det inte finns tecken på våld runt kaféet som leder mig till dessa tankar om att initialt så gick Lisa med någon frivilligt, utan onda aningar. Det betyder att den som tilltalade Lisa var trovärdig, och inte skrämde henne.
2015-06-21, 12:42
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Aldrig att det tar dubbelt så lång tid. För att vara mer exakt så är det 900 meter till balternas bostäder. Alltså 100 m kortare än den sträckan jag klockade. Hon kan ju dessutom valt att gå en bit över åkern först och sen ut på vägen.

Tyvärr anser jag du har fullständigt fel, BO har inte gått en meter från sin arbetsplats på egna ben.
Antingen mördades hon på plats (mest troligt) eller blev bortförd med fordon (bil, traktor/lastmaskin)
2015-06-21, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
De hade ju tagit hand om en kattunge (och Lisa hade själv en katt) och hon var djurvän. De skulle förklara varför hon gick över vägen och in i ladan möjligtvis, men varför mörda henne?

Min tanke var att det var något som gjorde att Lisa gick med sin baneman, i stället för att åka hem. En bra story som lockade med henne. Just för att det fanns inga tecken på bråk runt kaféet.

Jag hade följt med om någon påstått att de behövde hjälp med en skadad hund eller katt!
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Tyvärr anser jag du har fullständigt fel, BO har inte gått en meter från sin arbetsplats på egna ben.
Antingen mördades hon på plats (mest troligt) eller blev bortförd med fordon (bil, traktor/lastmaskin)

Det som talar emot är väl hjälmen kanske. Jag kan inte förstå varför hon skulle gå med den på sig. Man borde ha hittat den om hon kastat iväg den. Sen nu nör jag kollade närmare på fyndkartan så är det mer troligt att sms skickades när ringen kastades kanske, fan skulle vilja åka dit och klocka tider...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Ja det är en uppgift jag också har sett i Expressen och det tolkades som att de var iskalla. Jag tycker det tyder på att de är oskyldiga, som sagt de tycks ju inte vara förhärdade brottslingar och empatistörda narkomaner utan skötsamma arbetare, att de inte deltog i sökandet kan bero på att de hade jobb att göra eller på att de inte fattade riktigt vad det handlade om (hur mycket svenska kan de?).

Flera Blombergsbor har tidigare berättat om svårigheterna att samtala med bröderna, då de inte behärskar svenska.
Men det visar sig att 35-åringen åtminstone kan prata svenska till viss del.
http://www.expressen.se/gt/misstankta-brodernas-isolerade-liv-i-haktet/
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavetten

Någon postade ett videoklipp på Lisa för ett tag sedan. Hon satt och visade upp en liten grön pappersboll (vill jag minnas). Eventuellt var någon ring synlig i den videon och det kan ge oss en förklaring till vad det för för typ av ring. Tyvärr hittar jag inte klippet.

Menar du den här? Ingen ring dock vad jag kan se.

https://www.youtube.com/watch?v=32GVuVypVaw
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Aldrig att det tar dubbelt så lång tid. För att vara mer exakt så är det 900 meter till balternas bostäder. Alltså 100 m kortare än den sträckan jag klockade. Hon kan ju dessutom valt att gå en bit över åkern först och sen ut på vägen.

Uppenbart har du inte kollat kartan, då mobildelarna enligt uppgift fanns på en vägrutt som är ca 2km:s färdväg från moped till MGM:s bostad. Jämfört med raka spåret som är ca 1km.
2015-06-21, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Jag ser inget konstigt i att hon skickar sms innan hon åker iväg. Jag är 42 år och skickar sms till min 68 åriga mor innan jag åker hem till henne om vi ska äta eller annat. Jag har en son på 15 år och jag hade också velat att han skickade sms när han slutade jobbet. Är väl inte alls underligt att pappan sedan ger sig ut och söker efter Lisa när hon är sen hem och inte svarar i mobilen. Det skulle väl varje normal förälder göra! Har aldrig varit med om maken om spekulationer som är helt uppe i det blå. Det är det som är så konstigt med det här fallet. Annars på Flashback brukar ändå några ha en vettig teori men inte i detta fallet. Inte ens polis och åklagare verkar veta. Tvivlar GW på detta borde man lyssna på honom han kan sina saker. Tror inte det är bröderna. Varför gömma kroppen så nära hemmet och sprida ut Lisas saker precis där dom bor. Nä här ligger en hund begraven.

Håller med. Helt normalt att man talar om vilken tid man kommer hem, de som tycker det är konstigt har väl dysfunktionella familjer där alla sköter sitt och inte äter tillsammans eller gillar att prata med varann efter en lång arbetsdag! Det var dessutom första gången hon skulle åka moped hem och hade det varit min dotter hade jag också bestämt att ha kontakt efter att hon jobbat klart.
2015-06-21, 12:51
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Ursäkta om ni tkr min fråga är dum.
Men förklara gärna vad ockhams rakkniv innebär.
2015-06-21, 12:51
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Du vet uppenbarligen inte vid vilken ”väg” fynden är gjorda.
2015-06-21, 12:53
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Ursäkta om ni tkr min fråga är dum.
Men förklara gärna vad ockhams rakkniv innebär.

Populärt brukar man beskriva Ockhams rakkniv som att om flera olika förklaringar till ett fenomen föreligger, så bör man välja den enklaste av dem. Detta är en olycklig formulering eftersom den enklaste förklaringen inte alltid är den som förklarar alla relevanta observationer. Den enklaste förklaringen av verkligheten är till exempel att den inte finns, utan bara är en illusion. Principen är inte heller ett formellt bevis för att den enklare förklaringen är korrekt, utan bara en princip för tänkandet. Rakkniv syftar på att man rakar bort onödiga antaganden för att nå den enklaste förklaringen.
2015-06-21, 12:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Roligt att du länkade till skriften, där Leif G W var handledare. Jag har varit på flera av hans föreläsningar. Det handlar mycket om sannolika gärningsmän och offer, risker för att råka ut för brott, statistiskt.

Det betyder att det kan vara en bekant, men också någon Lisa inte känner, det har ju med hur gärningsmannen framstår. En del brottslingar har ju förmågan att framstå som ofarliga.

Det är just den omständigheten, att det inte finns tecken på våld runt kaféet som leder mig till dessa tankar om att initialt så gick Lisa med någon frivilligt, utan onda aningar. Det betyder att den som tilltalade Lisa var trovärdig, och inte skrämde henne.

Någon som Lisa har sett tidigare, kanske talat med, bor en bit ifrån området, anknytning till Martorp och ladan vid caféet, visste att tjejerna brukar stänga vid 18. Välordnat liv, upplevs som normal, kanske sammanboende med någon, verkade inte ha tid att köra någon längre sträcka med kropp och tillhörigheter, det hade väckt partnerns misstankar. Mja, kanske skulle kunna vara så?

En förutsättning för att kunna leda Lisa utan att bruka våld är ju att kunna språket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in