Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 15:39
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Kommer vi någonsin få svaret på hur allt gick till när LH mördades?

Det jag tror vi alla är överens om här oavsett diverse meningsskiljaktigheter är att;

1. Få svaret på den fråga du ställde,
2. Att den som tagit hennes liv hålls ansvarig härför,
3. Att hon slapp lida i samband med dådet.

Jag tror dock att en förutsättning för svaret under punkten 1 är punkten 2....sen är det bara hoppas oavsett 1 och/eller 2 att svaret är ja på punkten 3.
2015-06-17, 15:40
Medlem
Passepartouts avatar
SVT refererar:

"Åklagaren yrkade på att 31-åringen ska förklaras häktad för mord som ska ha skett någon gång mellan den 7:e och 12:e juni. Enligt åklagaren ska det finnas risk för att den misstänkte avviker eller håller sig undan straff och att det finns risk för att han ska förstöra bevis och fortsätta sin brottslighet." http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/haktningsforhandlingar-i-skovde

Vad menas med "fortsätta sin brottslighet? Kan sekretessen vara så stark för att det finns andra brottsliga gärningar med i spelet? Narkotikasmuggling, stöldligor, torpedverksamhet osv? Saker som oväntat har uppdagat sig för polisen efter att de tre blivit häktade?

"1.500 personer ur utländska inbrottsligor kartlagda av svensk polis"

Medlem
Kan den höga sekretessen ha att göra med faderns jobb?
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vi vet inte vilka som låg bakom mordet på henne - ännu! Vi kan enbart ha våra egna uppfattningar. Min uppfattning är att de nu häktade bröderna är de rätta personerna. Framtiden får utvisa vilka som hade rätt och vilka som hade fel.

Detta är också min uppfattning. Alla vi som "tror saker" måste emellertid vara ödmjuka inför det faktum att utredningen är i ett tidigt skede. Mycket kan inträffa på vägen. Och vi kan, i skenet av exempelvis teknisk bevisning, mycket väl ha fel.

Det pratas mycket om bevisning(teknisk). Det är med dagens teknik ganska lätt att finna spår efter GM. Men polisen måste veta var (och ibland vad) de skall leta efter. Därför är två saker viktiga:
1. Fastställande av mordplats(olycksplats?)
2. Hitta ett mordvapen (om det finns, hon kan ju ha strypts med bara händer)
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Kommer vi någonsin få svaret på hur allt gick till när LH mördades?

Man kan alltid hoppas att folk som P3 Dokumentär tar tag i det här och fixar ihop det. Jag tror faktiskt att vi kommer få reda på allting så småningom.

Jag ser här att vissa är väldigt säkra på sin sak om vad polisen har och inte har. Man kanske t.o.m har ett mordvapen? Det råder yppandeförbud för tillfället så vi får helt enkelt se när analyserna är tillbaka. Är det inte dessa bröder så får man hoppas att DNA-analyserna leder åt ett annat håll.

Polisen har inte misskött sitt arbete ett dugg, och man har inte slutat arbeta med spaning bara för att man har folk häktade. Det känns mest som att ni vill att det ska vara en "rättsskandal". Fast även om dessa är oskyldiga så är det ingen rättsskandal, det har gått till på rätt sätt så vitt vi kan se.
2015-06-17, 15:41
Medlem
En twist som vi kanske kan tänka på är om MP hittat kvarlevorna av Helena, varför detta blivit så komplicerat. Väldigt långsökt, men man vet fan aldrig.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det ligger mycket i detta som du och Deco89 har tagit upp i edra inlägg.

Detta måste ha kommit som en chock för Lisas banemän och de måste ha blivit ordentligt uppskrämda och nervösa.

Pappans snabba agerande gjorde att hennes försvinnande kom mycket snabbt till polisens kännedom och det ena gav det andra. Ett sådant enormt pådrag som det blev hade de säkert aldrig kunnat tänka sig.

Har själv tidigare tagit upp just detta.

Vi vet inte vilka som låg bakom mordet på henne - ännu! Vi kan enbart ha våra egna uppfattningar. Min uppfattning är att de nu häktade bröderna är de rätta personerna. Framtiden får utvisa vilka som hade rätt och vilka som hade fel.

De räknade förmodligen med rörelse tidigast nästa dag, de trodde att de hade hela kvällen/ natten på sig att planera/ göra.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
En twist som vi kanske kan tänka på är om MP hittat kvarlevorna av Helena, varför detta blivit så komplicerat. Väldigt långsökt, men man vet fan aldrig.

Kvarlevor av Helena finns nog inte kvar, såvida inte skelettet är väl bevarat och begravt någonstans.
2015-06-17, 15:42
Medlem
Xonixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
"Mamman berättar samtidigt att hon varit i kontakt med människor i Sverige som känner hennes söner. De hade sett de litauiska bröderna dricka kaffe utanför sitt hus vid kvart över sex på kvällen - samma dag som Lisa försvann vid 18-tiden."

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

Tackar, men vart framgår det att någon av dem har ljugit? Givetvis kan det ta en stund att få fram vilka dessa alibin är och även att de var där ute ska styrkas. Du vet inte ens om polisen undersöker detta(vilket jag hoppas de gör).

Men med tanke på alla fynd och att det inte finns någon teknisk bevisning mot bröderna så tror jag att de är fria om två veckor.

Eller har du läst om något vittne som sett bröderna på caféet för ett halvår sedan kollat mystiskt på LH?

Polisen kan inte ens lösa fall där de har GM:s id så tror inte de löser detta heller, tyvärr.
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke H
En fråga:

Hur exakt kan rättsmedicin slå fast tidpunkten för då hon avled? På timmen, dagen, eller dygnet etc?
Aldrig på timmen, sällan på dagen.

Man har lite olika sätt att fastställa dödstiden. Första är kroppstemperatur, den sjunker med någon grad i timmen till den når temperaturen på omgivningen. På sommaren så är alltså detta värdelöst efter några timmar, bättre om kroppen är nergrävd, villket INTE tycks vara fallet här. Här verkar det som kroppen legat under något som kastats eller lastats upp på. Men möjligheten finns, för att hon kan ha varit nergrävd, men jag såg inga med spadar innan de hämtade ut henne.

Nästa tidspunkt är dödsfläckar, det är när hjärtat slutat pumpa blod som tyngdkraften ser till att kroppens fura-fem liter blod samlas där kroppen ligger närmast jorden. Det blir det mårken av, dödsfläckar kallad. Därefter har vi dödsstivheten som släpper efter något dygn. Därefter insekter som har invaderat hålrummen i kroppen(det börjar efter 15 minuter sommarstid) om offret inte är packad i plast eller nergrävd. Om insekter kommit till, brukar det finnas ägg i hålrummen innan några timmar. Fluglarver kläcks alltså inom första dygnet efter döden.
Därefter bakteriefloran i tarmarna, efter 3 dygn har dessa producerat så mycket metan att det börjar spricka inuti kroppen (tarmar spricker), så att gasen finns i måbfa hålrum.

Om kroppsdelar skurits av så är det alltså bålen som är bäst att se på, men kroppen verkade hel när den lades in i bilen på båren den låg på.
Senast redigerad av wizardinrobe 2015-06-17 kl. 15:42. Anledning: skrivfel
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
SVT refererar:

"Åklagaren yrkade på att 31-åringen ska förklaras häktad för mord som ska ha skett någon gång mellan den 7:e och 12:e juni. Enligt åklagaren ska det finnas risk för att den misstänkte avviker eller håller sig undan straff och att det finns risk för att han ska förstöra bevis och fortsätta sin brottslighet." http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/haktningsforhandlingar-i-skovde

Vad menas med "fortsätta sin brottslighet? Kan sekretessen vara så stark för att det finns andra brottsliga gärningar med i spelet? Narkotikasmuggling, stöldligor, torpedverksamhet osv? Saker som oväntat har uppdagat sig för polisen efter att de tre blivit häktade?

"1.500 personer ur utländska inbrottsligor kartlagda av svensk polis"

Med det menas väl fortsätta röja undan bevis...
2015-06-17, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ja, men deras chef är svensk, ska de anlita tolk var gång de ska få uppgifter?
Tycker det verkar skumt om de inte kan snacka engelska iaf, eller iaf göra sig förstådda på engelska.
Och förstå engelska när de får sina uppgifter.
De är tydligen hantverkare, och som hantverkare måste man vara på det torra innan man börjar jobba. Så uppgifter måste de ha fått, om inte dagligen så veckovis!

Av egen erfarenhet så vet jag hur det funkade för egen del. Anlitade polacker för ett bygge, firman är svensk likaså chefen men polackerna som jobbade kunde inte ett ord svenska eller engelska, ändå har de varit verksamma i sverige många år.

Det fanns då en polsk förman/förmedlare som jag förde samtal med om jag ville förändra nåt etc som han då i sin tur förmedlade infon till hantverkarna.

De föll också inom samma ram som dessa bröder, är kanske naiv men de jobbade stenhårt, var otroligt duktiga och skötsamma och kom alltid på sekunden i tid och gick när de skulle. Sparade pengarna för att åka hem till polen på semestern.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in