Citat:
Ursprungligen postat av
crowman
Pinsamt problem. Jag har just gått med i ett insatskompani och gjorde introkursen för några veckor sedan. Problemet är att jag inte vet min militära grad och nu måste jag sy på gradmarkeringar. Jag gjorde lumpen i 115 dagar 2009 och gjorde färdigt GSU. Dock gjorde jag aldrig skyddsvakt samt spräng/handgranatskursen. Jag blev hemförlovad efter en olycka och efter ett tag ringde dem och sa att jag fick avbryta utbildningen, att GSU:n blev färdig och att jag blev krigsplacerad som grupp chef på ett skytteförband. Jag hade en gruppchefsutbildning i lumpen och skulle mucka efter 11 månader som vice korpral. Så vad är jag?
FM har koll på din grad. Du har ju lämnat tjg-intyg med betyg? Där borde klart framgå vilken grad du har (och annars - så till vida att du gjort GU någon gång de senaste två decennierna - kan försvarsmakten skaffa fram originaldatat från din myndighet - oavsett om den är nedlagd eller inte).
Vidare har vi inte haft "vicekorpral" i hemvärnet efter ett tag. OR3 är inte tillämpbart. Ska du gå i tjänstebefattning som gruppchef på ditt insatskompani kommer du att vara korpral.
Nu är problemet ofta att det finns "fler hövdingar än indianer", så har du inte fullgjort GU lär du högst troligen vara "menig".
Se f.ö. hur befälssystemet ser ut här:
http://nyheter.hemvarnet.se/?action=...&artikelid=290 Artikel från 2009, då det nya systemet infördes.