2015-06-07, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Vanligtvis genomförs ju alltid FSU för de soldater som blir GSS/K eller GSS/T. Men på senare tid har vissa utbildningsgrupper som kört GMU med inriktning Hv också kört FSU. Tanken är att från och med nästa år ska i princip alla som gör GMU mot Hv göra FSU eftersom grundutbildning då är 4-7 månader till Hv.

Den GMU som Dalregementsgruppen har hand om under 2016 ska vara inriktad mot grk och den ska vara från januari till juni. Så det börjar bli en del förändringar när det gäller utbildningen.

Källa: http://drg.hemvarnet.se/?action=visaenhet&enhetid=2274
Citera
2015-06-10, 12:21
Medlem
Pan-Everts avatar
Gjorde en intresseanmälan på HVs hemsida i måndags(2015-06-08) idag ringde kompanichefen till det lokala insatskompaniet.
Verkar bli grg-skytt eller psg-skytt då det var vad dom behövde.
Då jag har utbildning på alla handburna vapen i FM så kände jag att jag kunde ta vilken tjänst som helst, bara de behövde mig och jag kunde bidra.
Var med 2004-2008 och hoppade av pga att det satsades för lite på försvaret, trots Rysslands-Georgienkriget.
Nu när de verkar satsa iallafall lite så känns det rätt att bidra, särskilt med tanke på att omvärlden blir allt osäkrare.
Är mellan 30-35 om någon känner att det är information de vill ha.
Citera
2015-06-15, 22:05
Medlem
Pinsamt problem. Jag har just gått med i ett insatskompani och gjorde introkursen för några veckor sedan. Problemet är att jag inte vet min militära grad och nu måste jag sy på gradmarkeringar. Jag gjorde lumpen i 115 dagar 2009 och gjorde färdigt GSU. Dock gjorde jag aldrig skyddsvakt samt spräng/handgranatskursen. Jag blev hemförlovad efter en olycka och efter ett tag ringde dem och sa att jag fick avbryta utbildningen, att GSU:n blev färdig och att jag blev krigsplacerad som grupp chef på ett skytteförband. Jag hade en gruppchefsutbildning i lumpen och skulle mucka efter 11 månader som vice korpral. Så vad är jag?
Citera
2015-06-15, 22:09
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Pinsamt problem. Jag har just gått med i ett insatskompani och gjorde introkursen för några veckor sedan. Problemet är att jag inte vet min militära grad och nu måste jag sy på gradmarkeringar. Jag gjorde lumpen i 115 dagar 2009 och gjorde färdigt GSU. Dock gjorde jag aldrig skyddsvakt samt spräng/handgranatskursen. Jag blev hemförlovad efter en olycka och efter ett tag ringde dem och sa att jag fick avbryta utbildningen, att GSU:n blev färdig och att jag blev krigsplacerad som grupp chef på ett skytteförband. Jag hade en gruppchefsutbildning i lumpen och skulle mucka efter 11 månader som vice korpral. Så vad är jag?

Gick du aldrig klart chefsutbildningen och blev befordrad bör du ju rimligtvis fortfarande vara menig?
Citera
2015-06-15, 22:14
Medlem
Citat:
Du har alltså gjort lumpen under 115 dagar och blev därefter avskild?
Menig är väl troligast att du är. Att du skulle muckat som vicekorpral efter fullgjord vpl är irrelevant.
Är du säker på att du var krigsplacerad som gruppchef? Det låter nämligen märkligt då du inte fått den utbildningen.
Hela inlägget är märkligt då jag misstänker att du egentligen skulle muckat som furir, vicekorpral var väl ett tag sedan som det användes.
Citera
2015-06-16, 09:35
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:

FM har koll på din grad. Du har ju lämnat tjg-intyg med betyg? Där borde klart framgå vilken grad du har (och annars - så till vida att du gjort GU någon gång de senaste två decennierna - kan försvarsmakten skaffa fram originaldatat från din myndighet - oavsett om den är nedlagd eller inte).

Vidare har vi inte haft "vicekorpral" i hemvärnet efter ett tag. OR3 är inte tillämpbart. Ska du gå i tjänstebefattning som gruppchef på ditt insatskompani kommer du att vara korpral.

Nu är problemet ofta att det finns "fler hövdingar än indianer", så har du inte fullgjort GU lär du högst troligen vara "menig".

Se f.ö. hur befälssystemet ser ut här: http://nyheter.hemvarnet.se/?action=...&artikelid=290 Artikel från 2009, då det nya systemet infördes.
Citera
2015-06-16, 14:02
Medlem
REALINs avatar
Förtydligande: Menig 1. klass. "Menig" är man endast underutbildning så alla krigsplacerade soldater i Hv är minst menig 1. klass, ingen är menig.

Om du är osäker på din grad så ring utbildningsgruppen. Dem har tillgång till PRIO och kan kolla upp vad du ska ha för grad beroende på bakgrund och din nuvarande befattning.
Citera
2015-06-16, 14:03
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pan-Evert
Gjorde en intresseanmälan på HVs hemsida i måndags(2015-06-08) idag ringde kompanichefen till det lokala insatskompaniet.
Verkar bli grg-skytt eller psg-skytt då det var vad dom behövde.
Då jag har utbildning på alla handburna vapen i FM så kände jag att jag kunde ta vilken tjänst som helst, bara de behövde mig och jag kunde bidra.
Var med 2004-2008 och hoppade av pga att det satsades för lite på försvaret, trots Rysslands-Georgienkriget.
Nu när de verkar satsa iallafall lite så känns det rätt att bidra, särskilt med tanke på att omvärlden blir allt osäkrare.
Är mellan 30-35 om någon känner att det är information de vill ha.

Roligt att höra att det gick så fort. Hoppas du trivs!
Citera
2015-06-16, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
FM har koll på din grad. Du har ju lämnat tjg-intyg med betyg? Där borde klart framgå vilken grad du har (och annars - så till vida att du gjort GU någon gång de senaste två decennierna - kan försvarsmakten skaffa fram originaldatat från din myndighet - oavsett om den är nedlagd eller inte).

Vidare har vi inte haft "vicekorpral" i hemvärnet efter ett tag. OR3 är inte tillämpbart. Ska du gå i tjänstebefattning som gruppchef på ditt insatskompani kommer du att vara korpral.

Nu är problemet ofta att det finns "fler hövdingar än indianer", så har du inte fullgjort GU lär du högst troligen vara "menig".

Se f.ö. hur befälssystemet ser ut här: http://nyheter.hemvarnet.se/?action=...&artikelid=290 Artikel från 2009, då det nya systemet infördes.

Kan man bli OR6/OF1 inom hv utan att ha genomfört något av försvarsmaktens officersutbildningar? eller är det jag som missuppfattar vad jag läser
Citera
2015-06-16, 20:32
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.S.I
Kan man bli OR6/OF1 inom hv utan att ha genomfört något av försvarsmaktens officersutbildningar? eller är det jag som missuppfattar vad jag läser

Japp.
Citera
2015-06-17, 13:21
Medlem
Roddarens avatar
Man kan hoppas på att det förändrats men jag vet inte hur det är tänkt att Hemvärnet skall kunna försvara sig själva eller någon annan mot en organiserad fiende utan artilleri, mekaniserade fordon och förmågan att slå ut pansar. Ni som är inne i gamet vet nog att rätta mig
Citera
2015-06-17, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Man kan hoppas på att det förändrats men jag vet inte hur det är tänkt att Hemvärnet skall kunna försvara sig själva eller någon annan mot en organiserad fiende utan artilleri, mekaniserade fordon och förmågan att slå ut pansar. Ni som är inne i gamet vet nog att rätta mig
Rätta mig gärna om jag har fel men var det inte på tapeten att Hemvärnet skulle få tillgång till GRK (eller har de alltid haft det & det är bara så att jag har helt missat detta?) vilket nog hade varit ganska uppskattat.

Sedan vet jag inte hur bra genomslag Pvpjäs 1110 har men den finns enligt Wiki (var det någon i någon tråd, kanske denna, som sade) i lager. Vore det inte på sin plats att Hemvärnet får ta del av denna pjäs & förhoppningsvis öka pv-förmågan någorlunda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in