2010-12-10, 17:52
Citat:
Ursprungligen postat av swazze
Är du intresserad av att köra fordon så hade jag rekommenderat att du genomför både GMU och Bilkårens bandvagnskurser (eller den ditt lokala regemente anordnar). Det är nämnligen så att från och med 2012 så kommer alla förartjänster förutom på stab och tross och bataljonsledningen att vara tillika skyttesoldat och då krävs GMU för att få tjänsten.
Det är inga skillnader mellan GMU och GMU-HV rent utbildningsmässigt. Anledningen till att det heter GMU-HV/GSU-HV är att Hemvärnet började med 3-månadersutbildningar något tidigare än övriga Försvarsmakten. Dessa utbildningar håller nu på att slås ihop och ansökningsförfarandet är nu även det helt likvärdigt. Det finns en skillnad som är värd att uppmärksammas. GMU-HV genomförs till stor del på nedlagda regementen av personal som tillhör hemvärnet eller hemvärnets utbildningsgrupper. Detta påverkar egentligen dig bara om du tänker söka dig vidare och ta anställning då det kan vara bra med den personliga kontakten man får på det regemente man eventuellt ska bli anställd på än.
Det är inga skillnader mellan GMU och GMU-HV rent utbildningsmässigt. Anledningen till att det heter GMU-HV/GSU-HV är att Hemvärnet började med 3-månadersutbildningar något tidigare än övriga Försvarsmakten. Dessa utbildningar håller nu på att slås ihop och ansökningsförfarandet är nu även det helt likvärdigt. Det finns en skillnad som är värd att uppmärksammas. GMU-HV genomförs till stor del på nedlagda regementen av personal som tillhör hemvärnet eller hemvärnets utbildningsgrupper. Detta påverkar egentligen dig bara om du tänker söka dig vidare och ta anställning då det kan vara bra med den personliga kontakten man får på det regemente man eventuellt ska bli anställd på än.
Underbart med människor som har koll på vad dom pratar om, stort tack!
Tyvärr vet jag ganska lite om försvarsmakten och benämningar, befattningar osv, men om jag nu går GMU så vet jag inte om jag är så sugen på att bli förare om det finns roligare saker att göra. Enda anledningen till att söka sig till Bilkåren var väl egentligen för att det var det jag tycker verkade passa mig bäst av frivillig-kårerna.