Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 14:14
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Ni som är insatta och har följt liknande fall innan, är det mer sekretess idag än förr? Varför tror ni det har blivit så? (yppandeförbud, få läckor etc)

Det blir vanligare och det är egentligen inget konstigt i detta fallet. Det mediala intresset har varit enormt och innan förundersökningen är klar och eventuella åtal väcks är detta en ganska naturlig konsekvens.
2015-06-17, 14:15
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Sen om man mördar någon på fyllan och har massa bevis, då snitslar man inte en bana med dessa hem till sin ytterdörr.

Är det inte precis det man gör om man är på fyllan eller så stressad att man inte tänker klart?
2015-06-17, 14:16
Medlem
wizardinrobes avatar
Domare Dnielsson i Skaraborgs tingsrätt sket ner sig.

Han sa "delaktighet i mord" för båda bröderna, åklagaren uppfattade så som jag: "medhjälp till mord", men protokollet säger "mord", för det finns inget brott som heter "delaktighet i mord".

I Aftonbladet ursäktar han sig, en sån man fängslar alltså två män och en kvinna utan minste tillstymmelse till bevis, bara en historia från åklagare och polis, och att de inget vattentät alibi har, samt att de skulle ha uppträtt mistänkligt.

Jag känner mig exakt lika trygg med svenska domstolar som domstolaor i Kongo , eller NordlKorea.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Är ingen expert men många skriver att kroppen transporterats i deras bil, borde inte den vara kollad i detta nu? Och fått ev provsvar?

Sen det med nyckeln i mopeden. Hon har antagligen satt sig på mopeden för avfärd, hon träffar någon som är bekant som får henne självmant att lämna mopeden med nyckeln i. Gör man det om det är någon/några man inte känner? Verkar inte ha förekommit strid vid cafét nämligen.

Nyckeln säger inte så mycket, den kan ha suttit i innan. Men du har rätt i att inga tecken på "strid" har förekommit, däremot har flickan av allt att döma blivit inföst i ett fordon.
Rån, inbrottsteorier är ju helt befängda i sammanhanget!
Moderator
OYs avatar
Om det nu är bröderna som ligger bakom mordet, varför grävde de inte ner kroppen och tillhörigheter direkt, samma natt. De hade tillgång till mängder med bra och undanskymda platser på säteriets ägor, lägg därtill att de förmodligen har tillgång till precis alla de hjälpmedel de kunde tänkas behöva i form av transportmedel, verktyg m.m.

Jag tycker att det osar om det här. Någon har haft kroppen i ett fordon och inte vetat hur hen ska göra och bestämt sig för att dumpa kroppen och prylar nattetid för att rikta misstankarna mot bröderna känns det som.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avsandare82
Efter att ha läst artikeln ( http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4077965-flera-inbrott-pa-kinnekulle ) om stöldvågen i området, finns det ju också en möjlighet att det är denna person/ dessa personer som begått brottet. För bara en månad sedan var det inbrott i ladan mitt emot caféet där Lisa arbetade (som jag tolkar det).

Och då tror jag inte det är de MGM som begått stölderna.

Tycker i alla fall det är högintressant med stölderna i området, och tror verkligen inte de MGM skulle var så dumma att de stjäl för småsummor här och där. Kan ju röra sig om en mindre stöldliga, eller en ensam person som drar runt i området.

Ja det är faktiskt väldigt intressant, dom verkar ju haft stora problem med inbrott och stölder i det lilla området tidigare.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realisten73
Lider med Lisas familj och anhöriga att Svensk polis och rättsväsendet är så okunniga och slöa. Jävla lekstuga i häktingsförhandlingarna med en okunnig domare som hittar på egna ord och inte ens vet vad han pratar om.

Sen Svensk polis som griper fel personer. Dom tänker "Vi måste gripa nån för syns skull. Vi tar bröderna".

En mördare går fri där ute och vad gör polisen?
Fy fan så illa skött detta är. Hade det inte vart för Missing People så hade väl polisen fortfarande vart ute och letat efter kroppen.
Inte ett rätt kan den Svenska polisen göra. Bara misstag och fel. Det gör mig så förbannad.

Släpp dom stackars Litauerna nu och erkänn att ni grep dom endast för gripandes skull. Erkänn att ni inte har den minsta koll på vem som ligger bakom detta hemska som har hänt.

Gör om. Gör rätt

Hur mycket info om fallet har du eftersom du är helt hundra att dom gripit fel personer?

Totalt lock på mot media och allmänhet dom enda som vet nuvarande bevis är Åklagare polis och tingsrätten... Vem vet dom kanske redan har mordvapen och allt men inväntar NFCs analys svar?
2015-06-17, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Inte enligt åklagaren själv heller (tror det var AB jag såg det på)

Nej och det är verkligen inget ovanligt. När det handlar om mord så tar det nästan alltid flera månader innan åtal väcks.
2015-06-17, 14:18
Medlem
MissMeduzas avatar
Har jobbat på ett av Sveriges fängelse som då var skyddat sådant. Kan nämna 2 av internerna som exempel.
Den ena var en yngre kille. Bildskön, oerhört trevlig och go på alla sätt. Något blyg.
Den andre var en äldre man. Rena drömmen som pappa/morfar. Go glad och härlig på alla sätt

Jo så verkade dom.

Den yngre killen hade krossat huvudet på en tjej med en sten.
Den äldre hade dödat sin fru och deras barn, styckat dom och hade dom förvarade i frysbox. Detta gjorde han vid sina sinnes fulla.
Det yttre speglar sällan det inre.

Vi får hoppas på att det är rätt män som nu är anhållna.
Bara för att vi inte fått vetskap om bevisningen ännu så betyder inte det att den inte finns.
Mig veterligen så behöver inte detta nämnas till media eller allmänhet. Och absolut inte om det ligger ett yttrandeförbud.

Om det är fel män ....ja då är det som många sagt innan riktigt jävligt. Då lär väl mördaren sitta på Costa Rica eller i något annat land som inte har utlämningsavtal med Sverige och dricka öl i solen och skratta åt rättsväsendet i Sverige.

Att gubben stakade sig och verkade nervös i intervjun är väl inte så konstigt?
Hela Sverige kollar, han har säkert blivit tillsagd att inte nämna för mycket. Om han ens vet mer än att han lämnat handsken till polisen. Hade man stått i hans ställe där som markägare med noll insyn så hade man nog stammat rätt bra själv.

Styckad, syra etc?
Det får vi verkligen inte hoppas. Djur däremot som gått illa åt kroppen. På ett sånt ställe finns massor av tex råttor. Menar då inte husmus. Utan råttor på typ 40 cm.
OM kroppen nu var sargad.

Önskar vi kunde hitta en teori som är logisk!

Att det har med Lisas pappa att göra är ju bara löjligt, skulle någon ta hans dotter av något skäl så skulle hon nog hållas levande tror jag. Då är hon mer värd. Och människor som skickas ut på sådana uppdrag gör knappast misstag.

Till sist så vill jag spy på användaren som använder namn och bild av Lisa. Provokation i all ära men där har du väl iallafall tappat huvudet totalt? Vidrigt är det. Fattar du inte det?
2015-06-17, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus
Är det inte precis det man gör om man är på fyllan eller så stressad att man inte tänker klart?

Fullt möjligt att det kan vara så, men det låter lite väl otroligt att mörda någon, ta diverse föremål och kasta åt sidorna på väg hem. Mer troligt att man på fyllan rånar sitt offer och tar det man vill ha (tex pengar) och dumpar resten direkt eller i närmsta buskage/papperskorg.
2015-06-17, 14:19
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Dock ger RB 24:18, 3 st, mening 2 faktiskt domstolen möjlighet till att häkta i mer än två veckor i taget utan den häktades medgivande, faktiskt utan tydligt angiven övre gräns, och det händer sällan men dock någon gång då och då. Senast det var uppe på tapeten här i forumet var i Uddevallatrippelmordsfallet: (FB) Trippelmord i Uddevalla, 2015-03-07 - två bröder häktade

Jo jag har suttit på en del förhandlingar där man gått utöver två veckor och det var därför jag skrev att det var mer svensk "praxis" än svensk lag att man använder sig av två veckor.

Jag tror vidare att om den misstänkte är ålagd restriktioner vill åklagaren nog helst inte ha längre frister, eftersom häktningsförhandlingen i mångt och mycket blir den misstänktes enda kontakt med omvärlden.
2015-06-17, 14:19
Medlem
DoktorWatsons avatar
Ni som tror att de gripit litauerna för att ha någon att gripa "för syns skull" måste väl ändå förstå att de inte kan bi häktade på sannolika skäl misstänkta för mord, för syns skull. Tänk ett varv till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in