Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 14:19
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Har väl avhandlats en del här. Jag har för mig att jag hört uttrycket förr utan att det avsett styckad kropp. Det är sas bara kroppen av vad som en gång var LH, människan LH var mer än bara den fysiska kroppen. Men uttrycket är så praktiskt att det kan innebära både en hel kropp och en enskilld del.
Min uppfattning är den att man ofta använder ordet kvarlevor (oftast vis styckningsmord) det är ett
mer respektfullt ord än att istället säga likdelar.
2015-06-17, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Är nog inte någon här som bestämt sig, däremot åklagaren. Även om han inte tror att han kan väcka åtal om 2 veckor, så kommer det, var så säker!

Jo, polisen bestämde sig för dessa litauer efter bara några timmar, det går att läsa i medierna. Ett sådan förfarande är knappast önskvärt i ett fall som detta. Att peka ut någon efter några timmar är bara bra för den som vill hitta syndabockar istället för att hitta den rätte mördaren.
2015-06-17, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelguden
Nej och det är verkligen inget ovanligt. När det handlar om mord så tar det nästan alltid flera månader innan åtal väcks.

Japp, omhäktningar om och om igen, inte ovanligt som du säger!
Så därför tycker jag det verkar väldigt konstigt att vi sitter och tvivlar på att MGM är just GM.
De har inga tekniska bevis, nej, men något förutom deras uppträdande på måndagen har lett till just dem. Snyfthistorier från deras familj på AB och Expressen är fan bara löjligt!
Alla pratar gott om sina nära och försörjare!
Medlem
SmartSkalles avatar
Lisa kör själv mopeden in i ladan mittemot, för ett planerat möte med sin blivande mördare, det är där det spårar ur och hon blir våldtagen och mördad.
Handsken missades när mördaren plockade ihop hennes tillhörigheter.
Mördaren kör tillbaks moppen till baksidan av fiket och lämnar den med nyckeln i.
Hennes tillhörigheter kastas under tiden hon transporteras till det ställe där hon hittades, en tillfällig lagringsplats - som inte kunde förbättras pga av aktiviteten som uppstod allt för snabbt i mördarens ögon.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn Lauritz A
Nej det är du som har noll koll.
GW har själv erkänt vid flera tillfällen att han haft fel vid 50% av sina analyser. Vilket också har visat sig vara fallet.

Du använder statistik som bevisning, ser jag. Källa? Och källa på att det inte är helt normalt eller kanske bättre än statistiken för många andra?

Citat:
Med så knapphändiga uppgifter som polisen har släppt så finns det inte mycket för GW att bygga den minsta analys som talar i en annan riktning. Han vet inte mer än vad vi gör.
Naturligtvis vet han oändligt mycket mer om brott och brottshistoria än du. Och hur kan du veta mer än honom i så fall?

Citat:
GW bygger sina antaganden för det mesta på ren statistik, eftersom han tillhör den gärningsmannaprofilskolan, men statistik har inget med den reella verkligheten att göra, då det finns oändligt många fall som bryter mot statistiken.

Varenda människa refererar till omedveten statistik hela tiden, när de ska ta banklån, kolla om någon ljuger, i en massa vardagliga händelser. Naturligtvis stämmer det inte alltid, det är inte meningen och framställs inte heller som att det alltid stämmer. Säg mig: vilken häst och varför skulle du satsa pengar på? Häst A som vunnit 70% av gångerna, eller häst B som vunnit 20% av gångerna?

Det fungerar säkert för GW åt andra hållet också: för många saker som är väldigt ovanliga blir också en larmklocka. Om han har rätt eller fel har ingen av oss den minsta aningen om
Senast redigerad av adminulator 2015-06-17 kl. 14:27.
2015-06-17, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus
Är det inte precis det man gör om man är på fyllan eller så stressad att man inte tänker klart?

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorWatson
Ni som tror att de gripit litauerna för att ha någon att gripa "för syns skull" måste väl ändå förstå att de inte kan bi häktade på sannolika skäl misstänkta för mord, för syns skull. Tänk ett varv till.

Enligt Troians statistik blir 10% frisläppta efter att ha häktats på sannolika skäl. Så nog har åklagaren något på fötterna.

Jag tror man har ganska mycket på litauerna redan nu innan den tekniska bevisningen ens är slutförd.
2015-06-17, 14:23
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Ni som är insatta och har följt liknande fall innan, är det mer sekretess idag än förr? Varför tror ni det har blivit så? (yppandeförbud, få läckor etc)

För annars fläker media ut allting och gottar sig som riktiga gamar, samt kan börja rikta kampanjer för eller emot dom frihetsberövade.
2015-06-17, 14:24
Medlem
Bra bild hur det såg ut bakom cafeet http://www.ladda-upp.se/bilder/lunuqzaufpgby/
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMeduza
Har jobbat på ett av Sveriges fängelse som då var skyddat sådant. Kan nämna 2 av internerna som exempel.
Den ena var en yngre kille. Bildskön, oerhört trevlig och go på alla sätt. Något blyg.
Den andre var en äldre man. Rena drömmen som pappa/morfar. Go glad och härlig på alla sätt

Den yngre killen hade krossat huvudet på en tjej med en sten.
Den äldre hade dödat sin fru och deras barn, styckat dom och hade dom förvarade i frysbox.

När skulle dessa brott ägt rum? Jag är rädd för att du ljuger , för jag hittar inte såna fall unde de sista 40 åren.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Jo, polisen bestämde sig för dessa litauer efter bara några timmar, det går att läsa i medierna. Ett sådan förfarande är knappast önskvärt i ett fall som detta. Att peka ut någon efter några timmar är bara bra för den som vill hitta syndabockar istället för att hitta den rätte mördaren.

Har du annan information än vad vi andra har?!
Polisen har nog lite mer koll, och tvivlar på att de arresterar och att åklagaren sen häktar personer utan att en seriös misstanke ligger i grund!
Polisen fattade misstanke på måndagen/tisdagen, men bröderna greps inte förrän på fredagen efter att Lisa hittades.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorWatson
Ni som tror att de gripit litauerna för att ha någon att gripa "för syns skull" måste väl ändå förstå att de inte kan bi häktade på sannolika skäl misstänkta för mord, för syns skull. Tänk ett varv till.

Så fallet är avgjort enligt dig? Då kan vi väl bura in dem direkt och strunta i fortsatt utredning och att ta det till domstol? Att de är häktade är inte det samma som att de är skyldiga och dömda. Att alla dessa tre skulle vara inblandade i mordet tar jag inte för troligt. Om någon av dem mördat är det mer sannolikt att det är en av dem, knappast två och än mindre att en tredje skulle vara inblandad. Skulle inte förvåna mig om kvinnan snart släpps.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om det nu är bröderna som ligger bakom mordet, varför grävde de inte ner kroppen och tillhörigheter direkt, samma natt. De hade tillgång till mängder med bra och undanskymda platser på säteriets ägor, lägg därtill att de förmodligen har tillgång till precis alla de hjälpmedel de kunde tänkas behöva i form av transportmedel, verktyg m.m.

Jag tycker att det osar om det här. Någon har haft kroppen i ett fordon och inte vetat hur hen ska göra och bestämt sig för att dumpa kroppen och prylar nattetid för att rikta misstankarna mot bröderna känns det som.

Har inte polisen hittat fynd INNE I brödernas bostad som kan kopplas till försvinnandet? Väldigt svårt att plantera bevis inne i bostaden.
Inte helt säker, men har för mig att jag hört/läst något om detta.

Edit; Om man dessutom använt sig av bilen som blev beslagtagen, lär man med god säkerhet kunna avgöra om en kropp fraktats i denne. Brödernas bil, alltså. Tror knappast någon annan fått tag i deras bil dessutom.
Senast redigerad av morrissey1 2015-06-17 kl. 14:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in