Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Man kan ju tycka att valet av plats, där Lisa hittades på är korkat, men jag tror att gm helt enkelt aldrig fick tillfälle att flytta på henne eftersom polis var tidigt på plats och gjorde sökningar. När sedan mps också sattes in var det i princip omöjligt att göra något med kroppen.

Är det ens bekräftat exakt vart kroppen hittades? Hittar inget om det, förutom att den skulle befunnit sig i närheten av gården.
2015-06-17, 14:09
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad glappar Wennerholm? Nyfiken då jag gärna vill veta mer specifikt vad advokaterna åberopar. Länka gärna.

Funderade också över det. Jag tycker inte mycket har sagts från hans håll heller. Det enda specifika uttalandet var att det inte fanns teknisk bevisning men att han tyckte den sammantagna bevisningen räckte för misstankegraden sannolika skäl och att han skulle begära dem häktade för det. Att han skulle begära det hade framgått vid häktningen oavsett så jag förstår inte vad är han glappat om egentligen.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-06-17 kl. 14:11.
2015-06-17, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrubber
Det är ju det här som är så fantastiskt märkligt.

OM nu uppgifterna stämmer om faderns yrke så är sammanträffandet oerhört frapperande och borde inte bara läggas åt sidan..

Självklart kan ju detta tragiska mord bara vara just ett sammanträffande men det känns ruttet på något sätt....

Alldeles oavsett vad det beror på så är resultatet detsamma för Lisas familj. Jag lider med dem!
2015-06-17, 14:11
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Jag har svårt att tänka mig att hon varit i liv under flera timmar efter själva överfallet, risken för att bli påkommen är för stor. Jag tror att gm ville bli av med LH's tillhörigheter så fort som möjligt och under en stark stresspåverkan har han bara slängt ut dessa på måfå.

Hade inte hundar sökt i området hon hittades utan att få vittring (ev var hon vid livet?)? Sedan så plötsligt fredag kväll görs ytterligare sökning i området o då markerar hundarna. Hon kan ju ha blivit mördad flera dagar senare.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Skitsnack! Han säger att man ska kolla på jämnåriga till LH. Hur ska en 17 åring kunna kopplas till ett 23 år gammalt mord?
Det är snarare majoriteten här som är desperata efter att GM ska hittas så att de jublar över första bästa som häktas utan kritiskt tänkande om det är realistiska GM som är häktade.

Det kan enkelt kopplas till detta om man inte ser att bröderna är GM.
Att bröderna inte är skyldiga är GW's ord, inte mina!
Medlem
Är ingen expert men många skriver att kroppen transporterats i deras bil, borde inte den vara kollad i detta nu? Och fått ev provsvar?

Sen det med nyckeln i mopeden. Hon har antagligen satt sig på mopeden för avfärd, hon träffar någon som är bekant som får henne självmant att lämna mopeden med nyckeln i. Gör man det om det är någon/några man inte känner? Verkar inte ha förekommit strid vid cafét nämligen.
Bannlyst
Ni som är insatta och har följt liknande fall innan, är det mer sekretess idag än förr? Varför tror ni det har blivit så? (yppandeförbud, få läckor etc)
2015-06-17, 14:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Detta är en intressant frågeställning. Om motivet var av sexuell karaktär (vilket jag tror) så bör hon sakna en del kläder-osannolikt att gm skulle ha klätt på henne efter överfallet. Nu vet vi inte om andra plagg förutom handske påträffats i området. Lh har säkert kämpat emot och DNA från gm borde inte vara omöjligt att hitta på henne. Bilen kan ha använts för transport av LH, död eller levande, till FP där hon hittades. Alla dessa tillhörigheter har förmodligen slängts ur bilen i samma veva eller i nära anslutning som LH dödades. Jag har svårt att tänka mig att hon varit i liv under flera timmar efter själva överfallet, risken för att bli påkommen är för stor. Jag tror att gm ville bli av med LH's tillhörigheter så fort som möjligt och under en stark stresspåverkan har han bara slängt ut dessa på måfå. Gm hade kort om tid med att planera efterarbetet med att gömma kroppen och att göra sig av med LH's saker, därav fynden i området.
Vi vet inte heller vilken roll brodern och frun hade i detta, men det är väl otroligt att de skulle vara helt omedvetna om gärningen.
Man kan ju tycka att valet av plats, där Lisa hittades på är korkat, men jag tror att gm helt enkelt aldrig fick tillfälle att flytta på henne eftersom polis var tidigt på plats och gjorde sökningar. När sedan mps också sattes in var det i princip omöjligt att göra något med kroppen.

Har sett att några i tråden tror att kroppen blivit styckad och att fel gm sitter häktade. Styckning kan ni glömma, ni kan också glömma att det är fel personer häktade. ÅK har garanterat bevisning mot dessa som sitter på sannolika skäl, annars skulle de inte vara frihetsberövade. Att få svar från NFC tar tid och personerna kommer att sitta där de sitter fram tills rättegång.

Varför ska vi glömma styckning, vad vet du som inte vi vet? Åklagaren har garanterat bevisning säger du, okej, men ingen teknisk bevisning, inte enligt media i alla fall.
2015-06-17, 14:13
Medlem
avsandare82s avatar
Efter att ha läst artikeln ( http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4077965-flera-inbrott-pa-kinnekulle ) om stöldvågen i området, finns det ju också en möjlighet att det är denna person/ dessa personer som begått brottet. För bara en månad sedan var det inbrott i ladan mitt emot caféet där Lisa arbetade (som jag tolkar det).

Och då tror jag inte det är de MGM som begått stölderna.

Tycker i alla fall det är högintressant med stölderna i området, och tror verkligen inte de MGM skulle var så dumma att de stjäl för småsummor här och där. Kan ju röra sig om en mindre stöldliga, eller en ensam person som drar runt i området.
2015-06-17, 14:13
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coatmeal
Är det ens bekräftat exakt vart kroppen hittades? Hittar inget om det, förutom att den skulle befunnit sig i närheten av gården.

Är gården (Martorp) öde/obebodd? Den ska väl ligga ca 2 km från cafét o har MGM någon relation till gården?
2015-06-17, 14:14
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det beror helt enkelt på EKMR (Europeiska konventionen för mänskliga rättigheter) och att en person i vart fall ska få chans att göra sig hörd med jämna mellanrum, vilket han får chans att göra vid en omhäktning.
Dock ger RB 24:18, 3 st, mening 2 faktiskt domstolen möjlighet till att häkta i mer än två veckor i taget utan den häktades medgivande, faktiskt utan tydligt angiven övre gräns, och det händer sällan men dock någon gång då och då. Senast det var uppe på tapeten här i forumet var i Uddevallatrippelmordsfallet: (FB) Trippelmord i Uddevalla, 2015-03-07 - två bröder häktade
2015-06-17, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför ska vi glömma styckning, vad vet du som inte vi vet? Åklagaren har garanterat bevisning säger du, okej, men ingen teknisk bevisning, inte enligt media i alla fall.

Inte enligt åklagaren själv heller (tror det var AB jag såg det på)

Citat:
Kommer ni kunna väcka åtal om två veckor?
- Nej

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in