2015-06-17, 13:38
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
De med koll på dig förstår att det du skriver är faktiskt jävligt intressant och kan lyfta vår Svenska fotbolls framtid, men att det suger att se på må hända. Men du har självklart rätt, grus kontra konstgräs är löjligt stor.

Tror det är en vanesak och sedan finns det konstgräs och konstgräss det kan vilken som helst Sthlmare som spelar serie Fotboll intyga. Spelar man seniorfotboll på Zinken eller Östermalms IP (där det är betongskivor under som man islägger på vintern) så går det i princip ett korsband varannan match. ...

Jag ser mest av mina fotboll live det är mest ungdomslandslag och U19 och U17 Allsvenskorna.
Där har jag aldrig känt någon större skillnad i själva spelet vare sig det var Sthlms kanske vackraste gräsplan (och länge enda innanför tullarna) Hjorthagen eller ett konstgräs Skytteholm eller Enskedes Fridrottsarena. Nu är ju Hjorthagen konstgräs sedan några år tillbaka det funkar det med fortfarande idylliskt och soligt när man är där.

Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Du har säkert rätt, du har nog bättre koll på det.

Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Larsson, spelade hemma på naturgräs
Quison, spelade hemma på naturgräs
Strandberg, spelade hemma på naturgräs
Hrgota, spelade hemma på naturgräs ?
IKT, spelade hemma på naturgräs
...tror jag.

Ulven nu får du inte ge dig så lätt så rätt har han inte

Quaison spelade i princip all sin ungdomsfotboll på Skytteholms IP det är konstgräs
mötte andra Sthlmslag vilket de senaste 5åren har inneburit konstgräs.

Strandberg spelade också mycket av sin ungdomsfotboll på konstgräs. Spelade i Backa FC som sedemera blev Hisningsbacka (efter hopslagning)

Kolla länken
http://svenskfotboll.se/elitettan/publikliga/?scr=venue&faid=2826

Hrgota kommer ju från Jönköping och han spelade nog på gräs.
IKT spelade all sin ungdomsfotboll i Karslund (förort till Örebro) flytta till Norrköping runt sin 19års dag...

Citat:
Under 2007 fick föreningen klart med att bygga en anläggning ute på Rosta gärde i Örebro, efter att tidigare ha spelat på Örnsro IP. Läktare, nytt klubbhus på ca 600 m2 och en uppvärmd konstgräsplan med belysning finns på arenan. Hela projektet finansierades med Karlslunds IF HFK:s egna kapital.

För att sedan flytta till hör å häpna IFK Norrköping som vid hans flytt 2011 redan hade klart med "Nya Parken" som är konstgräs.

Senast redigerad av L-illuminato 2015-06-17 kl. 13:58.
Citera
2015-06-17, 13:57
Medlem
Vi har haft konstgräs i Allsvenskan i mer än 10 år och folk fortsätter att diskutera om hur dåligt det. Tröttnar ni aldrig?
Citera
2015-06-17, 14:01
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenWW
Vi har haft konstgräs i Allsvenskan i mer än 10 år och folk fortsätter att diskutera om hur dåligt det. Tröttnar ni aldrig?

Vad är det för jävla argument?

Hör du inte själv hur illa det låter?
Citera
2015-06-17, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Vilka elfsborgare hade en realistisk chans att bli någon av klass utomlands av dem som har prövat på lyckan? Man måste ju ha talangen också.

Niclas Hult får mycket speltid i Nice och Hiljemark gick bra i PSV innan skadan. Bajrami hade för mycket skador och kan nu inte spela alls. Samuel Holmén som dock kom fram på Ryavallen har haft en bra utlandskarriär även om det inte varit de bästa ligorna. De fyra är väl de mest lovande.
Citera
2015-06-17, 14:09
Medlem
Citat:
Niclas Hult får mycket speltid i Nice och Hiljemark gick bra i PSV innan skadan. Bajrami hade för mycket skador och kan nu inte spela alls. Samuel Holmén som dock kom fram på Ryavallen har haft en bra utlandskarriär även om det inte varit de bästa ligorna. De fyra är väl de mest lovande.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Vad är det för jävla argument?

Hör du inte själv hur illa det låter?

Hur tolkade du mitt inlägg egentligen? Det är inget argument överhuvudtaget utan jag är bara så trött på evighetsdiskussionen om konstgräs. Samma argument om och om igen. Tolkade du mitt inlägg som att man ska acceptera konstgräs för att det funnits så länge eller vad?
Citera
2015-06-17, 14:35
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Hur tolkade du mitt inlägg egentligen? Det är inget argument överhuvudtaget utan jag är bara så trött på evighetsdiskussionen om konstgräs. Samma argument om och om igen. Tolkade du mitt inlägg som att man ska acceptera konstgräs för att det funnits så länge eller vad?

Eller menar du att man ska hitta på nya fräscha argument för att konstgräs är dåligt? De bästa och mest logiska argumenten är nog redan nämnda efter 10 års debatt.
Citera
2015-06-17, 14:39
Medlem
Citat:
Eller menar du att man ska hitta på nya fräscha argument för att konstgräs är dåligt? De bästa och mest logiska argumenten är nog redan nämnda efter 10 års debatt.

Vad är poängen med att diskutera det i oändlighet?
Citera
2015-06-17, 14:53
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Vad är poängen med att diskutera det i oändlighet?

Jag vet inte. Genuin frustration mot att sporten blivit rätt tudelad inom ett land, mellan lag som har gräs och lag som har plast.

Det är en sorglig utveckling, sen är det ju såklart meningslöst att debattera det om fansen till respektive lag vänder kappan efter vinden och accepterar och stöder plastgräs så fort det läggs på sin egna arena.

Då blir det svårt att göra något åt utvecklingen.
Citera
2015-06-17, 15:46
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchester496
Men det är ju en add on på marginalen när man använder lampor, på t ex Gamla Ullevi.
Varför tror du annars att Veltins Arena körde sin lösning?
"Det är ju bara att sätta upp ett par lampor ju..."

Du kan få en hint vad en matta kostar. På Amsterdam Arena byter man matta sex ggr per säsong till en kostnad av sju millar styck.
Inget man tar inom ramen för en allsvensk omsättning direkt.

Tja.. nu är ju det där ett extremfall.

Citat:
Jag vet inte. Genuin frustration mot att sporten blivit rätt tudelad inom ett land, mellan lag som har gräs och lag som har plast.

Det är en sorglig utveckling, sen är det ju såklart meningslöst att debattera det om fansen till respektive lag vänder kappan efter vinden och accepterar och stöder plastgräs så fort det läggs på sin egna arena.

Då blir det svårt att göra något åt utvecklingen.

Just detta att det blir så många som byter åsikt så fort det blir konstgräs på deras arena fördärvar debatten. Alla vill att så mycket som möjligt skall vara bra med sin arena att man ser förbi vissa saker...
Dock kritiseras ju arenor ändå men extremt sällan mattan...
Citera
2015-06-17, 15:58
Medlem
Lätt för landets daltande bebislag att slå sig för bröstet. Kom igen när ni har hela etablissemanget emot er och med alla medel försökt få en egen arena i över 50 år. Jesus.
Citera
2015-06-17, 16:36
Moderator
easy_dans avatar
Citat:

Problemet blir ju snarare när man medvetet försöker göra det tudelat istället för att diskutera situationen i sig. Sedan är det en enorm skillnad på att stödja och acceptera, men det är just påståenden som dina som gör debatten meningslös, kastar man hellre skit än att komma med något vettigt så blir det skit.

Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Just detta att det blir så många som byter åsikt så fort det blir konstgräs på deras arena fördärvar debatten. Alla vill att så mycket som möjligt skall vara bra med sin arena att man ser förbi vissa saker...
Dock kritiseras ju arenor ändå men extremt sällan mattan...

Jag tror inte att så många faktiskt bytt åsikt för att laget man håller på eller spelar för byter underlag även om det givetvis existerar. Att sedan gå så långt som att påstå att det är dessa som fördärvar debatten ja då blir det bara larvigt.

Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Lätt för landets daltande bebislag att slå sig för bröstet. Kom igen när ni har hela etablissemanget emot er och med alla medel försökt få en egen arena i över 50 år. Jesus.

Fast det enda man utläser av ditt inlägg är ju att den klubben som jobbat 50 år på att få en egen arena och inte lyckats är sjukt inkompetent.
Citera
2015-06-17, 16:40
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Problemet blir ju snarare när man medvetet försöker göra det tudelat istället för att diskutera situationen i sig. Sedan är det en enorm skillnad på att stödja och acceptera, men det är just påståenden som dina som gör debatten meningslös, kastar man hellre skit än att komma med något vettigt så blir det skit.

"försöker göra det tudelat".

När man har lag (Läs Elfsborg.) som slåss om guldet år efter år som knappt vunnit en bortamatch på gräs på 5-7 år så är sporten redan tudelad oavsett hur diskussionen går.

Tyvärr har svensk fotboll fått ytterligare en faktor att lägga till i seriesystemet utöver hemma/bortaspel. Nämligen konstgrässpelet.

Jag ser konstgräs som fantastiskt bra för att kunna träna på gräs/gräsliknande underlag året om. Att ha det som underlag i högsta serien som jag som helt otänkbart. Men så länge svensk fotboll är såpass ekonomiskt svag samt vi har så många sporter som ska dela på pengarna kommer kommunerna kunna diktera villkoren och säga "det är plast eller inget alls".

Tyvärr.
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2015-06-17 kl. 16:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in