Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneDoe
Det borde ju rimligtvis betyda att dom visste att telefonen vid 18.30 befann sig i området där de senare sökte och hittade delar från den. Då måste ju allting gått väldigt fort om sms:et skickades utanför caféet 18.23 och telefonen 7 minuter senare finns i det området...

Jag upprepar min tidigare fråga- hur vet man att telefonen stängdes av 18:30? Detta kan man väl bara veta om någon sökt LH t ex. Eller är det bara en trådsanning? Angående "pejling", om ovanstående stämmer så kan det vara så att LH:s telefon fått kontakt med ett Wifi-nätverk i närheten av där delarna senare hittas (t ex husraden vid avfarten in på grusvägen), det skulle nämligen synas i så fall.

Återigen, det är inte alls märkligt att fynden görs längs denna grusväg som leder till MGM bostad/godset, jag återkommer till mitt tidigare resonemang: detta är inte(!) raka spåret mellan cafét och godset. Det är istället en undanskymd, sannolikt mycket sällan trafikerad, omväg! Det är den mest troliga vägen en GM som vill till godset skulle köra för att kasta ifrån sig t ex delar av en telefon och hoppas att ingen finner dessa. Varför skulle en GM som vill förflytta sig från cafét till det som sedan visar sig vara fyndplatsen (via godset) köra en omväg, om inte för att förvilla och undvika upptäckt? Det i sig talar för en god lokalkännedom och att både GM och BO skulle sökas från godset och dess omgivningar österut, vilket jag skrev före något ingripande ens ägt rum! LH skickade sms:t innan hon blev kontaktad/konfronterad av någon, det är jag helt övertygad om. Likaså om någon vill placera ut fynd i riktning mot nu gripna MGM (långsökt i sig), varför då inte göra det just längs rakaste och kortaste vägen(?), nej släpp det.
2015-06-17, 07:51
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glufse
Polisen fick bryta upp dörren.

Var inte det dörren till där MGM greps? Inte var de väl i samma byggnad som offret när de togs?
2015-06-17, 07:53
Medlem
Efter 2 h 30 min skulle BO kunna vart ganska långt borta från platsen om detta vart planerat.
Det märkliga utspridda persedlarna skulle kunna förklara ett hastigt "drop off" senare hos 2 "vaktmästare"?
Men mest troligt är det en spontan "träff" eller en slags relation som gått rejält över styr mellan BO MGM, men har svårt att tänka mig att BO med pojkvänn skulle sitta i en bod med denna trio? Av det lilla som kommit fram angående BO så ter det sig handla om mycket svåra okontrollerbara störningar/aktioner utförda av någon?

Det finns stor fara ibland oss, vi hoppas ju alla att det är den som fångats nu.
Senast redigerad av UddaVerb 2015-06-17 kl. 07:55.
2015-06-17, 07:56
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
höjningen av misstankegrsden är långt i från formalia.
vid den högre har åklagaren 2 veckor åå sig. Vid den lägre enbart en vecka.
Att rätten inte godtog den högre misstankegraden på kvinnan ger en vink att åklagaren inte har några som helst bevis.
Det sätter även press på polis och åklagare.
Misstankegraden har höjt sen i fredags, och som det förefaller, är det mer på ingång.
Citat:
Lars-Göran Wennerholm väntar på svar från ett antal analyser, det handlar bland annat om tester av dna från föremål som hittats.

– Det är väldigt mycket som är på analys, säger Wennerholm till TT.
Länk: http://www.svd.se/tre-personer-haktade-for-lisa-holm-mordet
2015-06-17, 07:58
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vi kan konstatera några saker efter dagens info.

Jag tror du har fel gällande 4 dagar, det är säkert möjligt att få fram DNA-test på 4 dagar.
Flickan hittades på fredagkvällen.

Jag tror knappast att man jobbar 24/7 och inte heller helger om det inte begärs specifikt.
Förövrigt har det varit en hel del mord och våldtäkter den senaste tiden som alla vill prioriteras.
Bara för att detta fall fått enorm uppmärksamhet i media tror jag inte det prioriteras högre där.

I övrigt tror jag att det inte är så bråttom då jag tror polis och åklagare anser sig ha så pass torrt på fötterna att ev. DNA-bevis kommer bekräfta och stärka fallet framöver.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Sju minuter... Tyder inte detta på att GM haröverfallit och tagit ifrån henne telefonen i princip direkt efter att hon skickat sitt SMS? Telefonen hittades 1 km från caféet, den sträckan går man inte på 5 min. (antag att det tog minst 2 min. att övermanna henne och få loss telefonen).
Det talar för minst 2 GM, och att en av dem använde ett fordon för att åka bort en bit och dumpa telefonen, köra över eller trampa sönder den innan man snabbt måste åka tillbaka och bistå GM1 med att ta hand om offret.
Två 'våldtäktande' bröder som tillsammans och i rasanade takt riskerar allt för ett nyp känns inte troligt. Om man i stället betänker vad en flicka med hennes utseende kan vara värd i människohandeln faller bitarna bättre på plats.
"Dessväre" dyker både fadern och polisen upp på scenen inom kort och plötsligt är de omringade. Man mördar henne i panik och kastar prylar lite här och var för att inte bli ertappad med dem i sin besittning.
Vi får väl se vad som framkommer när det hela klaras upp, det blir nog en hel del med tanke på det medieintresse detta fall har väckt.

Telefonen kan man ha slengt fra seg senere.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
höjningen av misstankegrsden är långt i från formalia.
vid den högre har åklagaren 2 veckor åå sig. Vid den lägre enbart en vecka.
Att rätten inte godtog den högre misstankegraden på kvinnan ger en vink att åklagaren inte har några som helst bevis.
Det sätter även press på polis och åklagare.

Ska bli intressant att se om deras mobiler kan knytas till vissa platser, vissa tider (masttömning, analys av mobilerna)
Gällande teknisk bevisning så hade väl polisen haft mer att gå på om Lisa hittats först. Jag antar att i nu läget kan de inte ha en högre rubricering förrän mer analyssvar inkommer från NFC samt obduktionen. Precis som du skriver - markant tidspress. Personerna känns suspekta så jag hoppas på bra bevisföring för snabbt uppklarande.
2015-06-17, 08:01
Medlem
Katter som lägger handskar i lador. Trafficking-balter som ska ta Lisa till skumma bordellhålor. Att ni inte börjar skriva deckare, grabbar? Ni har ju fantasi så det räcker.

Men om vi nu skulle tänka efter lite grann på hur de kriminella individerna bland gästarbetare från öststaterna brukar bete sig. Det är just det som er idol GW brukar påpeka. Den enklaste och vanligaste lösningen är oftast rätt.

Brukar de kriminella individerna bland öststatsarbetarna överfallsvåldta unga tonårstjejer?
Nej.

Brukar de planera mord på unga tonårstjejer?
Nej.

Brukar östatsligorna hitta sina traffickinghoror i Sverige eller västeuropa?
Nej. De lurar ont anande tjejer från hemlandet.

Är det de riktigt intelligenta snubbarna som kommer och gästarbetar?
Nej, ibland f.d. stökiga kriminella som har svårt att få jobb i hemländerna p.g.a. domar.

Brukar de ofta dricka alkohol?
Ja. Av ren tristess. På kvällar och helger. Precis som jag (och tusentals andra svenskar) gjorde när jag var i Norge och gästarbetade.

Brukar de syssla med stölder och inbrott?
Ja, det är tyvärr vanligt förekommande med stölder, bensinslangning, alkoholsmuggel och inbrott bland dessa arbetare (därmed inte sagt att alla gör det)

Har vi sett tidigare fall där gästarbetare dödar svenska gårdsägare, vanligt folk eller sina landsmän?
Ja. Flera stycken de senaste åren. Oplanerat, vid rån, inbrott eller bråk om lön.

Alltså, rimligen:

Bröderna jobbade mitt emot caféet. Ingen hade bättre koll på kundtillströmning än de. Låt säga att cafét hade många besökare den här junihelgen. Är det HELT orimligt att de funderar på ett snabbt inbrott när personalen åkt hem? Enligt litauisk media har någon av bröderna t.om. kriminell bakgrund. Ingen av cafépersonalen brukade lämna cafét med moped. När sista bilen kör iväg sätter inbrottet igång. Verktyg för inbrottet har byggbröderna gott om, förstås. Lisa är kvar eftersom det är första kvällen då hon ska ta sig hem med moped. Hon kommer på bröderna på bar gärning. Någon flippar och attackerar henne. Kanske med hammare. Kanske är han också alkoholpåverkad. Kanske är det bara ren ADHD. (Konstigare saker har hänt i stundens hetta). Men det är förmodligen också första gången någon av dem har ihjäl en annan människa. Panik uppstår. De lägger Lisa i byggbilen. Missar uppenbarligen moppen i stundens hetta. Förmodligen är brodern som INTE attackerade förbannad och panikslagen. De tjafsar, är allt annat än lugna. Att kasta Lisas tillhörigheter omkring sig på väg hem till huset är irrationellt, men helt naturligt i den här stunden, speciellt om alkohol är inblandat. De räknar förmodligen inte med att MPS ska samla så många som de gör. Att några dagar senare gå ut på åkern och leta efter föremålen man i panik kastat ut vore misstänksamt. Om de flyr huset blir de efterlysta direkt. De sitter stilla och hoppas att skiten ska blåsa över. Hjälmen dumpas borta vid kyrkan för att vilseleda. (Kanske hade Lisa fortfarande den trasiga hjälmen på huvudet när hon dog och därmed följde den med kroppen). Men MPS söker vidare och poliserna blir allt fler. Bröderna grips. Fail.

Polisen håller käft för att leta fler bevis. De vågar helt enkelt inte riskera att bröderna ska komma undan när de betett sig underligt mot MPS. Bättre att arrestera och leta bevis i efterhand. Därför tystnad. Man vill jobba i fred.

Svårare än så behöver det inte vara. Det här snacket om att ryssar och balter är si eller så är bara idiotiskt. Utgå från dig själv istället. Hur hade du troligtvis agerat om du var en av bröderna? Sluta krångla till och förstöra tråden med alla idiotinlägg.

PS. Till den som tog upp bilolycke-teorin (som för övrigt skulle kunna stämma) Om hon blev påkörd så illa att hon dog, borde inte media eller polisen ha upptäckt skador på bilarna i brödernas ägo? DS.
2015-06-17, 08:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Sju minuter... Tyder inte detta på att GM haröverfallit och tagit ifrån henne telefonen i princip direkt efter att hon skickat sitt SMS? Telefonen hittades 1 km från caféet, den sträckan går man inte på 5 min. (antag att det tog minst 2 min. att övermanna henne och få loss telefonen).
Det talar för minst 2 GM, och att en av dem använde ett fordon för att åka bort en bit och dumpa telefonen, köra över eller trampa sönder den innan man snabbt måste åka tillbaka och bistå GM1 med att ta hand om offret.
Två 'våldtäktande' bröder som tillsammans och i rasanade takt riskerar allt för ett nyp känns inte troligt. Om man i stället betänker vad en flicka med hennes utseende kan vara värd i människohandeln faller bitarna bättre på plats.
"Dessväre" dyker både fadern och polisen upp på scenen inom kort och plötsligt är de omringade. Man mördar henne i panik och kastar prylar lite här och var för att inte bli ertappad med dem i sin besittning.
Vi får väl se vad som framkommer när det hela klaras upp, det blir nog en hel del med tanke på det medieintresse detta fall har väckt.

Men för helvette lägg ned det där jävla snacket om att hon skulle säljas i människohandel! Det har gång efter annan konstaterats här på Flashback att tvångsprostitution är en myt påhittad av media och manshatande feminister.
2015-06-17, 08:14
Medlem
MissMeduzas avatar
Är man säker på att Lisa inte börjat sin färd hem?
Tappat mobilen när hon kör, stannat och ska plocka upp den och där sker överfallet. Ena brodern kör tillbaka moppen för dom sett vart dom parkeras under arbetstid, broder nummer två kör efter i bil, plockar upp han vid ladan och kör tillbaka hem. Lisa finns då i bilen.
Dom har ju ganska bra med tid på sig trots allt.

Tycker förövrigt att detta fallet är ett av dom som skötts allra bäst av polis mm när det gäller läckor, gripande etc.
Speciellt med tanke på brottet och det enorma trycket från bla media.
2015-06-17, 08:15
Medlem
Vbg1972s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan12
Katter som lägger handskar i lador. Trafficking-balter som ska ta Lisa till skumma bordellhålor. Att ni inte börjar skriva deckare, grabbar? Ni har ju fantasi så det räcker.

Men om vi nu skulle tänka efter lite grann på hur de kriminella individerna bland gästarbetare från öststaterna brukar bete sig. Det är just det som er idol GW brukar påpeka. Den enklaste och vanligaste lösningen är oftast rätt.

Brukar de kriminella individerna bland öststatsarbetarna överfallsvåldta unga tonårstjejer?
Nej.

Brukar de planera mord på unga tonårstjejer?
Nej.

Brukar östatsligorna hitta sina traffickinghoror i Sverige eller västeuropa?
Nej. De lurar ont anande tjejer från hemlandet.

Är det de riktigt intelligenta snubbarna som kommer och gästarbetar?
Nej, ibland f.d. stökiga kriminella som har svårt att få jobb i hemländerna p.g.a. domar.

Brukar de ofta dricka alkohol?
Ja. Av ren tristess. På kvällar och helger. Precis som jag (och tusentals andra svenskar) gjorde när jag var i Norge och gästarbetade.

Brukar de syssla med stölder och inbrott?
Ja, det är tyvärr vanligt förekommande med stölder, bensinslangning, alkoholsmuggel och inbrott bland dessa arbetare (därmed inte sagt att alla gör det)

Har vi sett tidigare fall där gästarbetare dödar svenska gårdsägare, vanligt folk eller sina landsmän?
Ja. Flera stycken de senaste åren. Oplanerat, vid rån, inbrott eller bråk om lön.

Alltså, rimligen:

Bröderna jobbade mitt emot caféet. Ingen hade bättre koll på kundtillströmning än de. Låt säga att cafét hade många besökare den här junihelgen. Är det HELT orimligt att de funderar på ett snabbt inbrott när personalen åkt hem? Enligt litauisk media har någon av bröderna t.om. kriminell bakgrund. Ingen av cafépersonalen brukade lämna cafét med moped. När sista bilen kör iväg sätter inbrottet igång. Verktyg för inbrottet har byggbröderna gott om, förstås. Lisa är kvar eftersom det är första kvällen då hon ska ta sig hem med moped. Hon kommer på bröderna på bar gärning. Någon flippar och attackerar henne. Kanske med hammare. Kanske är han också alkoholpåverkad. Kanske är det bara ren ADHD. (Konstigare saker har hänt i stundens hetta). Men det är förmodligen också första gången någon av dem har ihjäl en annan människa. Panik uppstår. De lägger Lisa i byggbilen. Missar uppenbarligen moppen i stundens hetta. Förmodligen är brodern som INTE attackerade förbannad och panikslagen. De tjafsar, är allt annat än lugna. Att kasta Lisas tillhörigheter omkring sig på väg hem till huset är irrationellt, men helt naturligt i den här stunden, speciellt om alkohol är inblandat. De räknar förmodligen inte med att MPS ska samla så många som de gör. Att några dagar senare gå ut på åkern och leta efter föremålen man i panik kastat ut vore misstänksamt. Om de flyr huset blir de efterlysta direkt. De sitter stilla och hoppas att skiten ska blåsa över. Hjälmen dumpas borta vid kyrkan för att vilseleda. (Kanske hade Lisa fortfarande den trasiga hjälmen på huvudet när hon dog och därmed följde den med kroppen). Men MPS söker vidare och poliserna blir allt fler. Bröderna grips. Fail.

Polisen håller käft för att leta fler bevis. De vågar helt enkelt inte riskera att bröderna ska komma undan när de betett sig underligt mot MPS. Bättre att arrestera och leta bevis i efterhand. Därför tystnad. Man vill jobba i fred.

Svårare än så behöver det inte vara. Det här snacket om att ryssar och balter är si eller så är bara idiotiskt. Utgå från dig själv istället. Hur hade du troligtvis agerat om du var en av bröderna? Sluta krångla till och förstöra tråden med alla idiotinlägg.

PS. Till den som tog upp bilolycke-teorin (som för övrigt skulle kunna stämma) Om hon blev påkörd så illa att hon dog, borde inte media eller polisen ha upptäckt skador på bilarna i brödernas ägo? DS.
Intressant, samt fullt trolig teori, tycker jag.
2015-06-17, 08:16
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMeduza
Är man säker på att Lisa inte börjat sin färd hem?
Tappat mobilen när hon kör, stannat och ska plocka upp den och där sker överfallet. Ena brodern kör tillbaka moppen för dom sett vart dom parkeras under arbetstid, broder nummer två kör efter i bil, plockar upp han vid ladan och kör tillbaka hem. Lisa finns då i bilen.
Dom har ju ganska bra med tid på sig trots allt.

Tycker förövrigt att detta fallet är ett av dom som skötts allra bäst av polis mm när det gäller läckor, gripande etc.
Speciellt med tanke på brottet och det enorma trycket från bla media.
Det enda vi kan säga säkert i denna tråd är att inget är säkert vad gäller vad som verkligen hände med Lisa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in