Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 07:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Hur kommer det sig att polisen började söka igenom gården? Var det av ren slump? Om jag minns rätt så hittades Lisas kropp först o sedan började polisen koppla ihop fyndet Missing People gjorde till litauerna.

Fynd hittas av MP (klädesplagg har uppgetts i tråden, ej polisuppgift), MGM grips och sen hittas Lisa.
Nedskrivet från intervjun med polis M Fredman:

Polisen får uppgifter från MP om att man har gjort fynd på ett område. Polisen kommer då till platsen. Personer har även uppträtt underligt och uppgifterna finner polisen intressanta. Polisen "kommer ikapp dom ett antal 100 meter från platsen" och personerna säkras för identifiering. Detta övergår sen till hämtning för förhör.

Polisen åker sen tillbaks till fyndplatsen och anser att fynden kan knytas till Lisa. Området spärras av, husrannsakan sker och senare på kvällen hittas Lisa död.
Fynden som Missing People hittade låg i samma område som Lisa hittades, inom avspärrningarna.

Media frågar om MP haft kontakt med "dom här gärningsmännen" tidigare varav Fredman svarar nej - kontakten skedde där och just då. Via intuition sammankopplar polisen uppgifter som framkommer och deras beteende - att personerna därmed blir intressanta.
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/81295

Liverapportering på twitter. Där stämmer dock inte tiderna (troligen tekniskt fel). Det finns ändå en tidsföljd i rapporteringen (via kommentaren om gripandet av MGM och sen aktiviteten på Martorp).
Eftersök/spårning med hundar och hög aktivitet på baksidan rapporteras:

"Räddninstjänsten har nu anlänt till Martorp. Tidigare idag letade de i gödselbrunnar vid kaféet. Även här finns brunnar. Bakom huset."
"Missing people har markerat på flera ställen med gula band här. Jag ska försöka gå runt huset och dokumentera aktiviteten på andra sidan."
"Men det lilla man ser är det mycket aktivitet bakom. Flera polisbilar på plats även där. Ska se om jag kan gå runt ännu mer"
"Nu skäller hundar ordentligt från bakom husen."
"Runt om helt på andra sidan nu. En piketbuss står parkerad bakom. Hundarna skäller fortfarande"
" Två civila polisbilar kvar på framsidan. Verkar som att det fortfarande är aktivitet bakom husen "
" Nu ska polisen alldeles strax lämna info."
Sen kommer meddelande från pressträffen i Källby att avliden person påträffats och rapporteringen vid Martorp fortsätter:
"Polisens teknikerbuss anländer nu till gårdsplanen vid de avspärrade husen."
"Kriminalteknikerna på gårdsplanen bytte precis kläder. Från vita heltäckande overaller till blå."
https://twitter.com/oskar_forsberg?lang=sv&lang=sv
2015-06-17, 07:29
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Polisen beter sig allt underligare i Lisa-fallet. De tycks medvetet förhala obduktionen för att ingen ska få reda på att hon hölls vid liv tillräckligt många dagar för att polisen skulle ha kunnat hitta henne levande om dom agerat omdömesfullt, snabbt och rätt.

Jag tror fortfarande Litauerna är oskyldiga. Eftersom det polisen har på dom bara är att "de uppförde sig underligt" före gripande så fick häktningsförhandlingarna ske inför lykta dörrar.

Höjningen av misstankegraden från skäligen misstänkt till sannolika skäl förmodas vara
ren formalia och är sannolikt inte grundat på ytterligare fynd eller bevis som pekar
ut litauerna.

Nu skjuter polisen alltså obduktionen framför sig för att rädda sitt eget skinn. Vi intresserade kommer inte att erhålla nån klarhet över huvet taget förr än saker och ting blivit helt kallt och ointressant. Polis och åklagare borde inte ha rätt att agera så här godtyckligt och maktfullkomligt.
Det är rättsosäkert. Nu kan ingen avgöra om bröderna häktats på sakliga grunder eller inte.
Det är rättsosäkert, men vad skiter inte polisen i det, bara de räddar sitt eget skinn och slipper
kritik. Under tiden löper den rätte mördaren.
höjningen av misstankegrsden är långt i från formalia.
vid den högre har åklagaren 2 veckor åå sig. Vid den lägre enbart en vecka.
Att rätten inte godtog den högre misstankegraden på kvinnan ger en vink att åklagaren inte har några som helst bevis.
Det sätter även press på polis och åklagare.
2015-06-17, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Undrar hur många som har nycklar till utrymmet där hon hittades?

Finns det uppgift på att det var låst? ( ligger många inlägg efter, kan ha missat)
2015-06-17, 07:32
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
samt:
-Polisen har pejlat Lisas telefon, den sista platsen de fått fram är hennes arbetsplats.

dvs inte samma plats som dom hittar lisa

Det borde betyda att idioterna bara efterfrågat lisas telefon och inte alla som var i sökområdet vid försvinnandet. D v s polisen har ingen aning om var mgm befann sig eller om det kan ha varit fler än litauerna i närheten. Ren och skär idioti. De har säkert inte ens sökt på litauernas mobiler.
2015-06-17, 07:32
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Det begås våldtäckter hela tiden men hur många av dessa slutar i mord? Måste vara ytterst få.

Då tror jag mer på fel identitet på den mördade personen. Första dagen hon kör moped samtidigt som tjejen som brukar köra moped får skjuts. Någon ska göra något planerat mot denna person och upptäcker sitt misstag för sent.
Med reservation för att jag missuppfattat att någon annan brukade köra moped.

Du menar att det är vanligare att man mördar fel person än att man mördar efter våldtäkt?
Det handlar i slutänden inte om vad som är mest sannolikt, det handlar om vad som faktiskt hände.
Jag kan inte komma på något annat som är mer troligt scenario än våldtäkt-mord teorin.

Vad skulle annars kunna göra att en eller 2 bröder rövar bort en 17-årig flicka och mördar?
2015-06-17, 07:33
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
En teori jag kom på nu.

Lisa går till sin moppe. Innan hon precis ska åka kommer hon på att hon är kissnödig. Hon har ingen lust att åka 50 min nödig. Eftersom arbetskamraterna har åkt är cafeet uteslutet. Hon går runt hörnet och ser att ladan på andra sidan vägen är öppen och går dit. Hon drar ned brallorna och sitter halvnaken när litauerna kommer in från baksidan. Handsken har hon tagit av för stt sms:a medan hon kissar. De är i ladan för att jobba eller hämta verktyg eller likn. När de ser Lisa med neddragna trosor. De får för sig att gå fram till henne kåta som de är. Hon uppfattar det som ett våldtäksförsök och attackerar GM. De drar in henne i bilen och kör iväg till Martorp där de våldtar och dödar henne.

Sjuk teori men så är jag seg just nu också
Nja..ingen direkt sjukteori..mycket möjligt scenario..dock tror jag gm lockade henne över för att tex "..kom och titta på kattungar som katten xx fick igår..", mycket möjligt att Lisa och gm känner varandra ytligt..hejat och kortare vardagsfraser på engelska..
2015-06-17, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
18.23 sender hun sms. 18.30 er mobilen avstengt. Muligens batteriet, muligens ikke.

Ursäkta , men hur vet du att det var hon som både skrev och skickade sms? Vem har sagt detta till dig?
2015-06-17, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Det borde betyda att idioterna bara efterfrågat lisas telefon och inte alla som var i sökområdet vid försvinnandet. D v s polisen har ingen aning om var mgm befann sig eller om det kan ha varit fler än litauerna i närheten. Ren och skär idioti. De har säkert inte ens sökt på litauernas mobiler.

njaaa, polisen är klurigare än så

dom har även kollat upp youtube klippet "13"
2015-06-17, 07:40
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde

Det tar tid och kostar pengar att pejla och begära ut data från mobiltelefonoperatörerna.
De kan även vägra att lämna ut det.

I fallet med Vachareya Bangsuan i Boden som mördades och styckades finns väldigt mycket information gällande detta.
Bl.a. kan man på smartphones i många fall återställa raderade sms etc.
2015-06-17, 07:42
Medlem
Glufses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Finns det uppgift på att det var låst? ( ligger många inlägg efter, kan ha missat)
Polisen fick bryta upp dörren.
2015-06-17, 07:44
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
18.23 sender hun sms. 18.30 er mobilen avstengt. Muligens batteriet, muligens ikke.

Sju minuter... Tyder inte detta på att GM haröverfallit och tagit ifrån henne telefonen i princip direkt efter att hon skickat sitt SMS? Telefonen hittades 1 km från caféet, den sträckan går man inte på 5 min. (antag att det tog minst 2 min. att övermanna henne och få loss telefonen).
Det talar för minst 2 GM, och att en av dem använde ett fordon för att åka bort en bit och dumpa telefonen, köra över eller trampa sönder den innan man snabbt måste åka tillbaka och bistå GM1 med att ta hand om offret.
Två 'våldtäktande' bröder som tillsammans och i rasanade takt riskerar allt för ett nyp känns inte troligt. Om man i stället betänker vad en flicka med hennes utseende kan vara värd i människohandeln faller bitarna bättre på plats.
"Dessväre" dyker både fadern och polisen upp på scenen inom kort och plötsligt är de omringade. Man mördar henne i panik och kastar prylar lite här och var för att inte bli ertappad med dem i sin besittning.
Vi får väl se vad som framkommer när det hela klaras upp, det blir nog en hel del med tanke på det medieintresse detta fall har väckt.
2015-06-17, 07:47
Medlem
Vi kan konstatera några saker efter dagens info.

* BO är med största sannolikhet inte våldtagen. Om så hade varit så hade det efter närmare 4 dagar funnits "viss teknisk bevisning".
DNA hade garanterat funnits efter en sådan sak och man hade självklart inte missat en sådan chans.
Tiden är också fullt tillräckligt att få fram detta.

Kroppen är med all sannolikhet ganska välbevarad.

* Jag utesluter också att det förekommit häftigt bråk och handgemäng. Även då hade DNA varit väldigt enkelt att få fram på 4 dagar.
Men framförallt så hade någon noterat detta en tidig söndagkväll i fullt dagsljus. Samt att spår hade funnits.

* Däremot tror jag sexualdriten var den utlösande faktorn till närmandet från början. Men det hela spårade ur väldigt snabbt och då jag utgår ifrån att det varit minimal fysisk kontakt så är ett kraftigt slag mot huvudet det troligaste scenariot.

* En oplanerad gärning där GM varken har för avsikt att döda eller har något mordvapen med sig använder flickans hjälm för det kraftiga slaget mot huvudet. Det är det enda som finns.
Det är också därför den idag är spårlöst borta och det är den polisen så febrilt letat efter när man grävt upp en halv lada.

* Man får panik.
Man slänger ut tillhörigheterna ifrån vägen (Alla fynd är hittat i anslutning till vägen) och gömmer tillfälligt kroppen på Margård.

* GM har tänkt göra sig av med kroppen men i takt med att poliser och frivilliga blir allt fler och dessutom dygnet runt finns inga luckor att hämta kroppen och göra sig av med den.

* Efter 3-4 dagar har man inget val. Det är bara att stanna kvar och leka oskyldig. Att avvika i detta läge är detsamma som att erkänna brottet. Man har dessutom avlagt DNA och de vet såklart att de inte hade kommit särskilt långt. Det bästa är att stanna och hoppas.

* Jag tror detta kommer sluta med dråp. Inte mord.
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2015-06-17 kl. 07:52.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in