2015-06-17, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Nu skulle hon ju åka moppe och vädret var väl inget vidare.
Tror du då hon satte på sig ett raff-set..?

Läs nu detta noga och tänk efter ännu mer noga:
Om Lisa Holm hade utmanande klädsel och om hon just vid tillfället passerar en sex-predator så är det troligt att hon blivit omhändertagen mot sin vilja.

Inget planerat. Ren så kallad impulshandling. Ingen förslagenhet utan en sex-jagande man som ser en flicka som han blir upphetsad av till den grad att han attackerar, bearbetar sexuellt och slutligen avlivar henne för att inte kvarlämna vittne och därmed minska risken för att åka fast.

Slutsats: så länge vi ej vet 100% om detta handlar om en pre-sexuell våldshandling som slutar i död av Lisa Holmså kan vi ej förkasta teorin om hennes eventuella utmanande/sexig klädsel.
2015-06-17, 01:05
Medlem
Drar det ut på tiden allt för mycket kanske vi har ett nytt fall likt OJ i USA där man nästan bör kunna säga att någon som uppenbart är skyldig ändå frias.

Jag vill bara ha ett avslut!
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Varför skulle de tapå "hårdhanskarna" vi vet ju inte vad som mer specifikt gör bröderna mer misstänkta? Deras morsa eller frun till den ene är väl inte skyldiga....snarare har väl en presumtiv mördare ofta fler offer än det direkta i det denne sviker sin egen familj. Istället för att komma hem och skaffa bra boende till fru och barn efter jobben i Sverige kanske de blir tvungna att flytta till råtthål och barnen förlora kontakt helt med en förälder?
...och växa upp med vetskapen om att den föräldern är en hatad mördare...
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Just det! Vad kan det vara dom gjorde sig av med alt vad såg Missing People som var misstänkt. Kanske nycklar till den bod där Lisa hittades, det var ju om jag har uppfattat det rätt låst när polisen kom.

Som jag skrev ovan så tror jag att det misstänkta beteendet var att de själva gick och letade i diket efter de persedlar de tidigare slängt i panik när de transporterade bort kroppen.

Särskilt om man redan hittat något där männen letade var det ju ett misstänkt beteende.
2015-06-17, 01:07
Medlem
Jag undrar hur mördaren mår nu. Är han nöjd med det han åstadkommit? Var det det här han ville? Blev livet efter den här händelsen som han hade tänkt sig?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det vet väl egentligen ingen här, men det är ett rimligt antagande då tolk användes i domstolen, eller?
Jag kan samtala på både svenska, norska, tyska och engelska och göra mig förstådd, men ska jag sitta med polisen i förhör eller domstol eller för den delen något där jag verkligen vill veta att jag både förstår allt och blir förstådd, tar jag nog mig gärna en tolk till hjälp om det inte ska vara på svenska..
Men det kanske bara är jag?
Senast redigerad av IreneHysteri 2015-06-17 kl. 01:10.
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Har du någon källa? Jag frågar mest för att när jag beskrev tillståndet i USA så har jag fått den infon i förbigående hänvisningar i studier som egentligen inte handlar om just det och har därför aldrig riktigt kollat upp det här.

Jo men brittisk och amerikansk rätt bygger till stor del på common law system där domstol förutsätts ansvara för "normutfyllnad" genom praxis. Vi har mer den romerska rättstraditionen där vi söker reglera i möjligaste mån med relativt konkretiserad lagstiftning (där vi även i Sverige använder förarbeten för att finna tolkningshjälp och exemplifieringar. Vilket man i en del länder säkert förfasar sig över).
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Här är mina funderingar så långt (spekulationsvarning):

1. Mopeden med nyckeln i talar för att LH fördes bort med våld just innan hon skulle åka från caféet. Möjligen kan något ha inträffat - t.ex. att hon hörde någon ropa på hjälp - som gjorde att hon frivilligt rusade från mopeden utan att ta ur nyckeln. Men det är mindre troligt. Ett tredje alternativ är att hon överfölls vid mopeden och flydde därifrån för att sedan hinnas ifatt av GM.

2. Handsken i ladan talar för att hon fördes dit, eller möjligen hanns ifatt där om hon flydde från mopeden. Om motivet var ett försök till våldtäkt är det inte orimligt att GM med avsikt tog henne till en mer avskild plats. Man bör notera att de två bröderna kände väl till just ladan eftersom de jobbade med att reparera taket på den.

3. I ladan utkämpas en strid som gör att LH tappar ena handsken. Sannolikt dödas hon redan då. Ett troligt scenario är att hon ropar på hjälp och att GM i panik slår ihjäl henne.

4. GM kontaktar sin bror när han insett vad han gjort, och tillsammans transporterar de bort kroppen i en bil. Bröderna tar kroppen till den gård där de jobbar och gömmer den i ett uthus. Mobilen och en del andra persedlar slänger de i panik ut ur bilen under transporten dit.

5. När skallgången börjar i området inser de att det var ett misstag att slänga persedlar längs med vägen, och ger sig ut för att leta efter dessa. Det är detta - att de går och letar i diket - som är det misstänkta beteendet som gör att de tas in för förhör när man hittar saker just där de letade.

6. Kvinnans skyddande av brottsling består i att hon vid förhör ger falska alibi för männen, t.ex. detta med kaffedrickandet på verandan eller fisketuren.

Detta är alltså spekulationer baserade på vad vi vet eller tror oss veta, och på det faktum att de två bröderna nu häktats som på sannolika skäl misstänkta för delaktighet i mord.

Det saknas egentligen alla skäl att anta att det skulle gått till på annat sätt än på ungefär det sätt du beskrivit. Att båda männen attackerade Lisa Holm är förstås möjligt men mycket mer osannolikt.
2015-06-17, 01:08
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkDempke
Läs nu detta noga och tänk efter ännu mer noga:
Om Lisa Holm hade utmanande klädsel och om hon just vid tillfället passerar en sex-predator så är det troligt att hon blivit omhändertagen mot sin vilja.

Inget planerat. Ren så kallad impulshandling. Ingen förslagenhet utan en sex-jagande man som ser en flicka som han blir upphetsad av till den grad att han attackerar, bearbetar sexuellt och slutligen avlivar henne för att inte kvarlämna vittne och därmed minska risken för att åka fast.

Slutsats: så länge vi ej vet 100% om detta handlar om en pre-sexuell våldshandling som slutar i död av Lisa Holmså kan vi ej förkasta teorin om hennes eventuella utmanande/sexig klädsel.
Lite väl många "om".
Sex-predator?
"Attackerar, bearbetar sexuellt och slutligen avlivar."
Slutsats: Trams.
2015-06-17, 01:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Som jag skrev ovan så tror jag att det misstänkta beteendet var att de själva gick och letade i diket efter de persedlar de tidigare slängt i panik när de transporterade bort kroppen.

Särskilt om man redan hittat något där männen letade var det ju ett misstänkt beteende.

Eller så såg de vad hela bygden höll på med och tyckte att de också kunde dra ett strå till stacken som de goda gästarbetare de är och gick en promenad och passade på att titta lite extra noga utefter dikena, kanske kunde de hitta katten i alla fall.
2015-06-17, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Jag undrar hur mördaren mår nu. Är han nöjd med det han åstadkommit? Var det det här han ville? Blev livet efter den här händelsen som han hade tänkt sig?

Han/dom mår nog inget vidare. Finns inte mycket att göra på 9 kvadrat med fulla restriktioner
2015-06-17, 01:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrfilm
För oss som inte sover med en ordbok eller som inte har en diagnos där allt är svart eller vitt så är det inte alls så konstigt att se/tolka ordet "kvarlevor" som ett plural & därmed tro att dem försagt sig om kroppen.
Och föresten betyder det mkt mer än just död kropp, det citerar du ju själv. Bara att Googla, det betyder massor mer än just död kropp.
Kvarlevor ÄR ett plural, sedan kan det användas även som singular men det är en annan femma. I slutändan är det ändå ett plural.

Så sluta kaxa dig & gå å ta din medicin & sedan kan du väll köra upp en bok där bak eller nått.

Visst betyder det mycket annat, men nu pratar vi om en död kropp. Och då citerade jag vad det ordet betyder i samband med en död kropp. Så enkelt är det. Jag tror de flesta tänker så även om du inte förstår det.

På enkel svenska: varför diskutera kring att kvarleva kan betyda ruin eller rester av en måltid när det handlar om ett lik och det finns en betydelse av ordet knuten till döda kroppar? Då tittar man på den förklaringen. Fullständigt glasklart.

För övrigt slog jag upp SAOB på nätet. Enkelt och smärtfritt. Varför tro sig veta betydelsen av ett ord (och tolka fullständigt fel) när man kan gå till källan? Så min slutsats är detta: kvarlevor betyder död kropp. Inget annat. Inte totalt sönderslagen kropp, inte en kropp som styckats till oigenkännlighet eller en kropp som malts till köttfärs. Man kan inte lägga in en värdeladdning i att poliser, åklagare etc använder ordet kvarlevor. De menar död kropp. Det är kutym i deras värld att använda det ordet istället för t ex Lisas lik eller Lisas döda kropp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in