Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Jajamänsan, håller med dig till punkt och pricka, frågan är dock varför Lisas föremål var utspridda på de platser där de låg? Har du någon teori om det också? Jag själv köper inte teorin om att en annan GM planterat föremålen för att peka ut bröderna, men det baserar jag mest på min magkänsla och lite grann på Ockhams rakkniv....det känns helst enkelt lite för avancerat, det är sådant som händer på film och sällan IRL tror jag.

Det troligaste är väl att den/de som spred sakerna inte tänkte nåt alls,
De tycks ju i alla fall tagit en liten omväg för att slippa köra vägen precis förbi säteriets entré
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blechtrommel
Jag hittar inte den källan efter helhjärtade försök på google. Aftonbladets journalist (det var aftonbladet som publicerade det som jag återgav) skrev att Lisas pappa började leta efter henne efter att hon inte kommit hem en halvtimme efter beräknad tid, under den tiden kom (enligt Aftonbladet) militärer och letade henne sedan ringde Lisas far efter ca. 1 h polisen och anmälde henne försvunnen. Därefter vet jag intet mer.

Jag hittade källan själv:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20957673.ab

Citat:
Det var inte svårt att begripa att det här var på allvar och Lisa Holms pappa kallade in sina kollegor från Försvarsmakten för att börja söka efter sin dotter runt kaféet.
Vid 22-tiden larmades polisen.
Lisa Holm hade varit försvunnen i 217 minuter.

Varför han kallade på dem? Kanske för att han var trygg med och litade på sina arbetskamrater. Visste de skulle göra ett bra jobb. Han kanske inte trodde att polisen skulle ta honom på allvar, vifta bort det med att hon ör nog ute och åker bil med en killkompis. Att eftersöket skulle dröja från deras sida.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PierreochThomas
Är det någon som vet om Arn* J*nsson har alibi mellan kl. 18-20 samma kväll som LH försvann?

Polisen lär mest troligt veta det. Vart vill du komma?
2015-06-16, 23:32
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Varför skulle litauer skära huvudet av henne för?
Kanske för att det är lättare att göra sig av med en kropp som är styckad än en kropp som är intakt? Särskilt när det är mycket folk i omgivningen. Man får hoppas att det inte var så med huvudet dock. Även om det inte "spelar roll" då Lisa redan är död så är det ju att strö salt i såren på föräldrarna att få se sitt dotters lik skändat än att bara se sin dotters lik.
2015-06-16, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillee89
Jag hade lagt mina
Pengar på johan vadman eller någon som
Känner honom!
och jag tror litauerna har varit med att försöka göra sig av
Med kroppen mot betalning! Vi pratar miljonbelopp!
Miljonbelopp????
Då borde det vara någon rik person som begått brottet...knappast den som är hemlös eller psykiskt sjuk.
Nä detta låter för otroligt!
2015-06-16, 23:33
Medlem
Nietzschessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blechtrommel
Jag hittar inte den källan efter helhjärtade försök på google. Aftonbladets journalist (det var aftonbladet som publicerade det som jag återgav) skrev att Lisas pappa började leta efter henne efter att hon inte kommit hem en halvtimme efter beräknad tid, under den tiden kom (enligt Aftonbladet) militärer och letade henne sedan ringde Lisas far efter ca. 1 h polisen och anmälde henne försvunnen. Därefter vet jag intet mer.

Det är riktigt att militärer var med och letade, åtminstone i inledningen av eftersöket, enligt vad som rapporterats i media. Däremot finns det ingen täckning för att pappan ringde in sina militärpolare. Snarare var det polisen som begärde assistans av militären.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Kanske för att det är lättare att göra sig av med en kropp som är styckad än en kropp som är intakt? Särskilt när det är mycket folk i omgivningen. Man får hoppas att det inte var så med huvudet dock. Även om det inte "spelar roll" då Lisa redan är död så är det ju att strö salt i såren på föräldrarna att få se sitt dotters lik skändat än att bara se sin dotters lik.

Jaha,men jag trodde det var tal av någon typ av halshuggning.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Formuleringen är rättens, inte åklagarens.

Så åklagaren kan ha försökt att få till en häktning for mord, men rätten tyckte inte att de bevisen de har räcker och gick bara med på delaktighet till mord?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det tog 17 minuter för honom att fatta beslutet att häkta kvinnan. Av min brukar en "överläggning" (innebärande diskussion med notarien och en och annan fundering om domaren är osäker) hålla på mellan 5-20 minuter, 5 om domaren känner sig säker på sin sak 20 om han måste fundera lite extra.

Behöver inte betyda något alls i detta specifika fallet men det är min erfarenhet i alla fall.

Instämmer helt. Det var en helt normal förhandling, det var administrationen som hade bommat att utöka tiden för tolkningen.
2015-06-16, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Polisen lär mest troligt veta det. Vart vill du komma?
Läs inlägg av NightskyInfinitum
2015-06-16, 23:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Hur långt från vägen låg prylarna och hur långt kan en människa kasta småprylar. ? Det kan i alla fall inte vara flera hundra meter.

Mobilskalet lär ha hittats i vägkanten enligt vad som skrevs tidigare i tråden. En del av hjälmen vid en kyrka, också i närheten av en väg. Var man hittade jackan (om det var en jacka) har det inte sagts något om.
2015-06-16, 23:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Du har all rätt att tycka det du vill. Personligen önskar jag starkt att det är så som du skriver, att det finns en stark utredning bakom - stark utredning som bygger på bevisning och inte godtycklighet. I annat fall riskerar man att potentiella gärningsmän går fria eventuellt att oskyldiga döms.
Det är naturligtvis trivialt. Men allt annat lika stöder det åklagarens case också rent objektivt om h*n har fått en tingsrättsrådman till att gå med på att sannolika skäl föreligger. Problemet här i tråden är ju att de som har kärat ner sig i den ena eller andra flugiga alternativhypotesen totalt vill avfärda häktningsbeslutet: Nejnej, ett häktningsbeslut i domstol betyder ingenting, domstolar kan minsann ha hur fel som helst. Minns Tomas Quick! Minns Catrine da Costa!

Och visst kan det visa sig a posteriori att ett enstaka domstolsbeslut är fullständigt åt helvete. Men det innebär inte att det är intellektuellt hederligt att anta det a priori bara för att domstolsbeslutet i fråga går mot ens osorterade tyckanden i frågan, som man har befordrat upp till teori.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in