Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 22:28
Medlem
MoveToTheBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Jag tror också polisen haft ögonen på dessa 3 hela veckan.
Men hur har de då kunnat lägga ut sakerna utan att polisen har sett detta?! Går inte ihop.

Såvida inte ytterligare någon person som smälter in i miljön och kan röra sig fritt har lagt ut dem.

Smygit ut under natten? Det var ju inte alltför långt ifrån deras bostad, så åtminstone en mindre risk att bli upptäckt. Samt närhet till Martorp, om man nu arbetade däruppe också, tänker då på det senare fyndet, innan de togs in för förhör.
2015-06-16, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Om jag inte minns fel så är väl enda gången "bröderna hittat handsken" i intervjun med deras mor. Samma intervju som påstår att bröderna satt i trädgården klockan 18:15 (mitt i ovädret som rådde i området den 7/6). Den källan känns aningen tendensiös och oseriös.

Sedan kan man fråga sig vem fan som letar efter en katt samtidigt som 1500 personer letar efter en försvunnen 17-åring...
Vem fan letar efter en katt när 1 500 letar efter en 17-åring ?? Dagens bästa fråga ? Det är helt klart förbryllande !!
2015-06-16, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Antagligen engelska eller svenska...

Antagligen kan kvinnan litauiska men ryska är modersmålet så hon föredrar tolk på det språket.
2015-06-16, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Läser i tråden att en eller flera uppmärksammat samma sak som mig och det är ägarinnan till cafét. Den intervjun hon gav i tv gjorde mig stum.

Helt lugn, nästan likgiltlig när hon beskrev hur det känns att tösen är död, visade inga känslor alls till skillnad mot flickorna som jobbade med Lisa som storgrät, även folk som inte hade någon koppling alls till Lisa grät.

Istället pratade ägarinnan glatt om vad för mat som skulle serveras och hur verksamheten skulle fortsätta. Säger inte att hon är mördare eller att hon är inblandad men hon uppvisade för mig ett onormalt uppförande sett till vad som hänt. Till och med polisen säger hur uttömda de var när kroppen hittades m.m men ägarinnan är helt iskall.

Nu när annan info har kommit fram gällande bröderna så tror jag som så att:

Den yngre har ihjäl Lisa med mopedhjälmen, får panik och tar hjälp av sin äldre bror och de flyttar kroppen för att sen otroligt nog sprida ut föremålen i närområdet.

Pratar ihop sig med kvinnan och att alla ska hålla fast vid historien. Dock blir de antagligen panikslagna när de ser hur många som ansluter sig till sökandet efter Lisa, för de känner antagligen inte till missing people, så de beslutar sig för att vara kalla nog för att gå ut och samla in föremålen de dumpat.

Folk lägger märke till dem, då de upprepade ggr säger sig leta efter sin katt, de har en tom påse som antagligen innehållit något av Lisas tillhörigheter som någon hund får upp ett spår på, sen går det fort.

Allt hänger väl på att få ihop pusslet, alla bitar har de men de ska bara lägga pusslet. Dock undrar jag, vittnet som säger sig ha sett bröderna sitta och fika vid tidpunkten för försvinnandet?

De kan väl knappast ha hunnit ordna ett sådant vittne i sådana fall? Särskilt pga bristande språkkunskaper etc.

Jag får helt enkelt inte ihop allt, om bröderna nu har vittnen som talar för att de är oskyldiga.

Jag såg intervjun med ägarinnan efter att det uppdagats att liket har hittats. Hon såg mäkta upprörd ut och mycket ledsen ut. Har också sett intervjun från onsdag eller torsdag. Hon förklarar ju att LH:s anhöriga har bett henne hålla cafét öppet och inte deppa ner sig. Jag tror inte hon riktigt kunde ta in att en av flickorna på hennes café var försvunnen. Hon var chockad.

FB har nu fått se på prov att kollegorna i cafét och ägarinnan agerar på ett sätt som inte samstämmer med bilden som Hollywood har målat ut. Många människor i chock reagerar inte känslosamt utan mer känslolöst, som att känslorna har frysits fast till is. Detta känsloläge kommer från början av evolutionen när människorna antingen slogs, sprang iväg eller blev stående utan möjlighet att röra sig.
Senast redigerad av Forvirradbrud 2015-06-16 kl. 22:32.
2015-06-16, 22:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bra formulerat.

Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det svänger snabbt i den här tråden.

När polsk/litauerna hängdes ut som mördare verkade dessa troliga som GM för många just pga sitt utseende.

Dessa lituaer, som har fru och barn och är skötsamma enligt grannar, tar en del i försvar och finner det fullständigt osannolikt.
En del tycker att en av dem ser "för bra ut" för att vederbörande ska kunna vara en mördare.
Hagamannen hade också ordnade familjeförhållanden.

Skrämmande att folk går så mycket på utseende och skötsamhet hos ev. GM. Lika illa det som att påstå att det här fallet fått sitt stora mediala intresse till stor del pga Lisa Holms utseende.

Mycket bra formulerat av dig! Delar din uppfattning.

Den ökände amerikanske seriemördaren Ted Bundy såg ut som en "svärmmorsdröm". Skenet kan verkligen bedra.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-16 kl. 22:35.
2015-06-16, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag har länge trott på inbrottsförsök, börjat fundera lite på våldtäkt eller att Lisa avfärdat en romantisk invit.

Nu fick jag en tanke. Lisa har ju uppenbarligen stannat en stund efter att de andra åkt. En av de andra skulle med en buss som gick 18:20, bilfärden dit skulle ta 5 minuter, de borde således åkt kanske 18:05-18:10. Vad gjorde Lisa mellan denna tidpunkt och smset till föräldrarna 18:23? Då ser jag två alternativ, att hon letat efter något hon tappat eller att hon messat med någon. Hon hänger en påse på styret, sätter i nyckeln, hänger hjälmen på styret och går runt och messar. Hon går till framsidan för att komma i lä från den ganska kalla, starka vinden. När hon till slut messar sina föräldrar går hon runt hörnet och ser två män (eller en) gå iväg med hennes hjälm, mot en bil. Ogenomtänkt, uppfostrad med civilkurage säger hon ifrån, det blir lite hetsigt, hon blir slagen med hjälmen och tuppar av.

Hon lastas in i bilen. Jag tror de åkt runt och dumpat hennes mobilfodral och bankomatkort, körkort mm som funnits i fodralet. Hjälmen har man också dumpat. De har letat efter en plats att dumpa liket. Till slut kör de upp till Martorp och lägger henne i byggboden. Man inser att hon kommer hittas snabbt eftersom boden r liten och har flera fönster. De flyttar henne in i den stora byggnaden. Denna flytt kan ha skett senare också, men det är lite osannolikare.

På fredagen gör de ett misstag så nån från MP fattar misstankar, detta kopplas av polisen ihop med tipset om två män som befunnit sig på en verkstad vid Martorp. Sökandet koncentreras där, hon hittas i det stora uthuset, men något har teknikerna också hittat i byggboden.

Jag är osäker på man placerat ut nåt i efterhand, högst handsken (kan ju ha råkat bli kvar i bilen) och något i samband med att de "avslöjade" sig för MP.

Tror absolut något i den stil är det som har hänt. Inget j-a tortyrsexlustmord som många andra hoppas på.
2015-06-16, 22:35
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Tror absolut något i den stil är det som har hänt. Inget j-a tortyrsexlustmord som många andra hoppas på.
För egen del tror jag det här fallet är mer bestialisk än vi kan föreställa oss.
Poliser som gråter, gärningsmän som förnekar brott till pungen kommer ramla av.
2015-06-16, 22:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Delaktighet till mord, låter som åklagaren själv skulle varit osäker när han skrev sin häktningsframställan och inflikade "delaktighet" istället för skyldiga till mord, vagt är bara förnamnet
Formuleringen är rättens, inte åklagarens.
2015-06-16, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det svänger snabbt i den här tråden.

När polsk/litauerna hängdes ut som mördare verkade dessa troliga som GM för många just pga sitt utseende.

Dessa lituaer, som har fru och barn och är skötsamma enligt grannar, tar en del i försvar och finner det fullständigt osannolikt.
En del tycker att en av dem ser "för bra ut" för att vederbörande ska kunna vara en mördare.
Hagamannen hade också ordnade familjeförhållanden.

Skrämmande att folk går så mycket på utseende och skötsamhet hos ev. GM. Lika illa det som att påstå att det här fallet fått sitt stora mediala intresse till stor del pga Lisa Holms utseende.

Hur fick du in polsk i det där? Polackerna hängdes ju ut av nån granne, och sen att den ena hade fotats bredvid en bil som liknande en bil på ett foto där GM's blev arresterade.

Väldigt lösa grunder som byggde på svenskars förutfattade meningar om polacker. Men dessa svenskar som misstänkta polackerna verkade i regel inte ha särskilt mkt innanför pannbenet.
2015-06-16, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
På presskonferensen på lördagen så sa polisen: "- Vi har hela helhetsbilden. Vi vet saker ni inte vet om. Jag förstår att det låter konstigt för er men hade ni haft samma bild som oss hade ni förstått.".

Eller någonting liknande.

Jag tycker det är något man skall tänka på innan man spekulerar loss allt för mycket eller kritiserar polisen för att man har en magkänsla innan vi får tillgång till FUP i höst eller sensommar. De kan givetvis ha fel gärningsmän men vissa postare härinne verkar inte förstå att allting inte redovisas för oss. I detta fall har polisen och MP varit extra duktiga med att inte "läcka". Obduktionen kan säkert vara klar, men tro inte att vi är de första som får reda på resultatet av den. De har säkert fått svar på analyser. Ännu en gång - vi får vackert vänta på infon.

Jag är lika fascinerad varje gång folk börjar med konspirationsteorier och direkt tänker att någonting riktigt avancerat har hänt med en riktig mastermind som huvudperson när det oftast är så mycket "enklare" än så. Jag försöker fortfarande skaka av mig minnena från vissa konspirationsteoretiker från Bodenmordstråden där polisen framstod som värsta maffian emellanåt för att de skulle kunna få ihop sin älskade teori.

Huvudet på spiken. Polisen vet 90% mer än vad som finns i vetskap här. Allting är bara teorier och spekulationer på FB förutom den information som dags/kvällstidningar gett ut. Tycker också det är starkt av polis/MP att försöka få tag på den riktige GM genom att inte "läcka". Av respekten för Lisa antar jag.
2015-06-16, 22:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Som någon skrev tidigare. Mopeden stod väl på baksidan och dom kanske aldrig såg den ifall Lisa gått över till framsidan.

Sant, i någon mån talar det faktiskt för att Lisa lämnade moppen bakom caféet för att göra något, det går jag med på och har också resonerat lite kring anledningen till det. Mitt förslag, nu hukar jag mig för att inte få en hjälm i skallen, att Lisa faktiskt frivilligt träffade någon, möjligtvis i ladan.

Om syftet med sms:et till pappan är att hålla familjen lugn därför att hon vet att hon inte kommer att komma hem exakt den tid det tar att köra från jobbet och hem om hon slutar klockan arton så stödjer det ovanstående.

Jag tänker inte föreslå att det kan ha varit bröderna eller en av dem som hon träffade, ty det är alltför perverst och kontroversiellt, men om jag tar en ung svensk grabb med koppling till säteriet, slipper jag en knack i skallen då?
Senast redigerad av OY 2015-06-16 kl. 22:39.
2015-06-16, 22:37
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlesbronson-69
Dem ville inte åka fast för rattfylleri!

Men herregud, lär dig för f-n att skriva på svenska! Om du är helt obildbar och osäker - använd "dom"!!!!

OnT: "http://www.expressen.se/gt/de-tre-misstankta-haktade-i-lisa-fallet/". Alla tre häktade..

Citat:
Efter mycket utdragna förhandlingar stod det klart att alla de tre personerna häktas misstänkta för inblandning i mordet på Lisa Holm.
Det vara bara på en punkt som tingsrätten valde att inte gå på vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholmslinje: Kvinnan häktades som skäligen misstänkt i stället för den högre misstankegraden, sannolika skäl.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in