Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 23:12
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det där har jag missat helt. Vad har du för källa på att pappan ringde sina militärpolare först?

Det stod i någon Aftonbladsartikel. Vet jag läste just den formuleringen också.
2015-06-16, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATLAS64
frågan är också varför kopplade man in interpol så snabbt ?

Kanske Interpol kopplades in pga att de tre häktade är litauer och inte svenska, (risk att smita ur landet)?
Sen att hennes föräldrar reagerade så snabbt, ringde polis, efterlyste, etc. vad är det för konstigt med det? Om de vet hur hon brukar vara, det var ansvarsfullt av dem enligt mig, men, men...
Jag ber till gudarna varje dag att mördaren ska hittas och åka fast en gång för alla.
hoppas inte heller att Sverige bekostar en resa för litauernas mamma hit, står ju i tidningarna att hon vill vara här, eeh, de är ju inte tre år precis! De är vuxna som nu får ta sina konsekvenser!!
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Citat:
Ursprungligen postat av Shpdv
Hur länge får dom sitta häktade nu?
Två veckor i taget tills åtal väcks eller tills något extraordinärt händer i utredningen så åklagaren självmant begär att häktningen ska hävas.
Männen. Kvinnan får bara sitta en vecka, och om inte misstanken har höjts då måste hon släppas.
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Instämmer i vad du säger och jag kan inte heller uttala mig med någon särskild precision utan endast att jag tycker det "talar" för att det fanns en stark utredning om domaren behövde fundera under så kort tid.

Inget mer och inget mindre.

Du har all rätt att tycka det du vill. Personligen önskar jag starkt att det är så som du skriver, att det finns en stark utredning bakom - stark utredning som bygger på bevisning och inte godtycklighet. I annat fall riskerar man att potentiella gärningsmän går fria eventuellt att oskyldiga döms.
2015-06-16, 23:14
Medlem
Någon på den här sidan https://instagram.com/p/385MSZpvgw/ nämner något om ett avskuret huvud.
Medlem
Ravsvanss avatar
Är det känt var innanmätet av mobilen hittades? Alltså det som måste dumpas om man är rädd för att mobilen spåras? Har sett uppgifter om mobilskalet, men inget om resten vad jag kan minnas.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Men mararontförhandlingar som belägger adfopkater med tystnad och bestämmer deras deteende är helt klart viktigt, inte bara för att de är maratonlånga och därmed ganska unika, utan också för att de påverkar hur pass mycket spelrum åklagare och försvar får. Spm det är nu så har åklagagaren mycket större makt och spelrum i bevisframställningen i förundersökningen.

Det är sant att åklagaren styr mer över en häktningsförhandling och det är också sant att de flesta personer som begärs häktade också blir det, det är vidare sant att det är en stor skillnad på att häktas och sedermera dömas för ett brott. Med det sagt har jag suttit på en del häktningsförhandlingar och advokaterna brukar få ha en del spelrum, så vi ska inte måla fan på väggen här. Att advokater får yppandeförbud är vidare inget som skadar deras klienter, det påverkar i vart fall inte häktningsfrågan, sen vid en huvudförhandling har ingen yppandeförbud så då är det en icke-fråga.

De längsta häktningsförhandlingarna jag suttit på har varit långa p.g.a. att den misstänkte vill "tala av sig" inte för att åklagaren pratat under hela förhandlingen, det är min erfarenhet och jag tycker heller inte att det är konstigt att den misstänkte vill det.
.
2015-06-16, 23:15
Medlem
pobeda1945s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Skriver detta sen beger jag mig.

Jag tror det var planerat att Lisa skulle tas. L. tas med våld alternativt luras iväg bakom cafeet vid mopeden. Ladan på andra sidan vägen har hon aldrig varit i. Varför skulle man riskera att ta henne över vägen in i en lada när det är så pass skyddat för insyn bakom cafeet? Hon har varit gömd & vid liv i ett par dagar. Planen var att hon skulle flyttas från området tidigare men pga den snabba polisinsatsen gick detta inte att genomföra. Istället fick man försöka rädda sig själva från upptäckt. Vissa saker såsom klocka, hjälm, mobil m.m. går inte att få att försvinna helt. Därav utplacerandet av dessa fynden. Kroppen är möjligt att avlägsna helt. Se kartan till Arn*s sammarbetspartner. Vad finns där? Vilket fynd finns på halva vägen dit i korsningen vid kyrkan? Kroppen identifierad genom foto.

Youtube filmen är äkta och har med fallet att göra. JV är inblandad men som syndabock. Hur kan en hemlös resa, köra fina bilar m.m.?

På ålderns höst blev någon lite slarvig och högmodig. Se tidigare uppmärksammat fall några år bakåt i tiden.

Sök på Arn* J*nsson på flashback innan något hade skrivits om honom på Flashback.
Läs Elaka mannen och kakburks noveller. Liknelse någon? Berättelse om Arne 79 år uppväxt på bonngård som nu bor på Arnska herresätet. Första efternamnet i berättelsen är Jönsson. Sök på namnen i texten och Blomberg. Geografiskt samma område. Handlar om en kvinna som kidnappas m.m. Andra liknelser oxå.

Vilka är Arn*s affärsbekanta? Enbart 2st. Vilka är dessa? (Who`s crying now) for Lisa

De häktade är inblandade i detta men det finns fler. Därav så tyst från polisen.

Tack för mig.
Läsvärt o många trådar. För oss som inte tror fullt ut på Hans o Greta spåret.
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bl. a. den enorma uppslutningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogge12
Majoriteten här inne verkar just nu tro att "bevisen" "planterades ut" av någon annan GM i närheten av MGM. Rationellt sett kan de ju inte vara så dumma att de slänger grejer på en kringelikrokaväg på väg tillbaka hem till sig själva.

Men de hade knusat telefonen och de spred ut grejerna utmed vägen. De var nog panikslagna och kanske helt enkelt inte hade räknat med Missing People och att de + polisen skulle leta där?

Sen vet jag inte om Leif GW Persson är riktigt nykter. Motsäger sig en del i artiklarna (yppandeförbud från åklagaren för att advokaterna inte ska "djäklas" och i nästa mening att yppandeförbudet är irrationellt).

Jag tror också att de blev panikslagna av att allt gick så fort alltifrån pappans snabba anmälan till att MPS sattes in i sökningarna. De hade säkert inte räknat med att det skulle bli en sådan enorm uppslutning som det kom att bli.

All denna enorma aktivitet och intresse måste ha gjort dem verkligen panikslagna.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-16 kl. 23:20.
Medlem
Citat:
Det viktiga är inte att förhandlingarna tog så lång tid utan att överläggningen tog så kort tid.

Normalt avsätts en timma per förhandling. När förhandlingen sker via tolk brukar det ta det dubbla. Det var nog tingsrätten som missbedömt tiden.
Att rådmannen skulle behöva mer än fem minuter för att överlägga med sig själv brukar inte vara så vanligt.
2015-06-16, 23:18
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Detta med att de tidigt fick lämna DNA-prov har jag enbart läst i en intervju med de misstänktas mamma. Är det någon som har sett den info:n på annat ställe?

Vad de eventuellt har tutat i sin mamma, eller vad mamman säger i intervju med svensk tabloid tycker inte jag räknas i det här läget.
Polisen knackade på hos MGM natten mot Måndag. Vore väl naturligt att de topsade dem då. De jobbade ju i området och hade säkert lämnat spår lite varstans.
2015-06-16, 23:18
Medlem
Citat:
Det är sant att åklagaren styr mer över en häktningsförhandling och det är också sant att de flesta personer som begärs häktade också blir det, det är vidare sant att det är en stor skillnad på att häktas och sedermera dömas för ett brott. Med det sagt har jag suttit på en del häktningsförhandlingar och advokaterna brukar få ha en del spelrum, så vi ska inte måla fan på väggen här. Att advokater får yppandeförbud är vidare inget som skadar deras klienter, det påverkar i vart fall inte häktningsfrågan, sen vid en huvudförhandling har ingen yppandeförbud så då är det en icke-fråga.

De längsta häktningsförhandlingarna jag suttit på har varit långa p.g.a. att den misstänkte vill "tala av sig" inte för att åklagaren pratat under hela förhandlingen, det är min erfarenhet och jag tycker heller inte att det är konstigt att den misstänkte vill det.
.

Bara det faktum att de var maratonlånga är värt uppmärksamhet. Jag tro dessutom att de beror denna gång bl.a. på att försvaret varit upprörda över att de belagts med munkavel och eventuellt andra hinder som följer därav, dvs att åklagaren styr informationen mer än de tycker är acceptabelt och normalt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in