Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 23:29
Medlem
Långsökt teori: lisa smsar, en okänd person dyker upp och hon känner sig hotad. Hon vet vart litauerna bor och börjar springa i den riktningen. Personen jagar henne och hinner ifatt henne. Någonting händer och lisa avlider. Denne okända gärningsman vet att det bor folk på gården och placerar ut fynden men även kroppen på "andra sidan" från caféet sett för att ringa in dessa litauer.

Annars: kan "klädesplagg" mena att det är hjälmen som hittats?
2015-06-16, 23:29
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Man letar inte efter katter och det är en efterkonstruktion det här med katten.

Katter är inget djur som man släpper lös och sen behöver gå och hämta. De kommer tillbaka automatiskt.
Självklart kan litauerna ha letat efter sin katt! Bor du under en sten? Folk letar ju ständigt efter bortsprungna katter och sätter upp lappar!
2015-06-16, 23:30
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vi vet ju inte hur många och vilka föremål det handlar om, men det är ju möjligt att de kastats ut ur en bil när man transporterade bort kroppen.

Hur långt från vägen låg prylarna och hur långt kan en människa kasta småprylar. ?
Det kan i alla fall inte vara flera hundra meter.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
När det pratas om ladan så får i alla fall jag lätt en bild av en liten lada med en ingång och ett utrymme på sisådär 5x5 meter. Troligen från mina egna upplevelser av små lador. Känslan är att fler härinne gör samma koppling, men kikar man bilderna är ju ladan jättestor. 50x10 meter eller nåt sånt? Och två våningar väl? Så "ladan" borde egentligen anges på ett helt annat sätt i det här fallet. T ex östra ingången till ladan, västra ingången, gaveln osv osv. I vilken del av denna "megabyggnad" hittades egentligen den där förbaskade handsken? Exakt var har polisen "grävt"? Vad består ladan av för "rum" och annan inredning? osv osv.. Finns väldigt väldigt lite info om allt detta, vad jag har läst. Någon som har mer detaljinfo om byggnaden osv?

Ja precis. Här i Norr så kallar vi små hus på ca 5X5 meter som man förr förvarade hö i för just lador (de är för övrigt utrotningshotade numera). Sådana där stora byggnader bestående av ett stort och kanske flera mindre rum, kallar vi för ladugård.
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
VISAGINAS. Mitt under intervjun får den 34-åriga kvinnans föräldrar beskedet.
Deras dotter, svärson och hans bror har häktats av Skaraborgs tingsrätt - misstänkta i samband med mordet på Lisa Holm, 17.

– Min dotter eller någon av de andra två kan inte ha någonting att göra med det som har hänt, säger mamman.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20978608.ab

"Kan inte ha någonting att göra med det som har hänt"

Ja, det brukar låta så från anhöriga som bekant. Hade något annat uttalats så hade det
väl varit läge att sätta ett stort jävla kryss i taket som man plägar uttryckar det...
Nej, hon är inte den första och kommer heller inte bli den sista.
Att omgivningen har svårt att begripa är ingen nyhet precis.
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IreneHysteri
Godkväll!

Jag sitter och stör mig på just Varför..
Varför får två gifta män med barn, som ingen verkar ha något ont att säga om, utan tidigare brott, helt plötsligt en söndag vid middagstid för sig att de ska"ta" en okänd 17 åring flicka?

Ingen såg dem där och det måste ju ha gått mycket snabbt?
Har inte koll på exakta tider, men från arbetskompisar lämnar och hon smsar är det väl kort tid och sen försvann hon bara. ..
Första gången hon åkte själv?

Ska de ha stått gömda och hoppats alla skulle åka och de hinna ta henne innan hon hann i väg och dessutom hoppas ingen annan kom?
Bara sådär på infall, helt plötsligt?
Var de så fulla eller höga, på ett så litet ställe borde de väl väckt nån uppmärksamhet om de nu befann sig i närheten och på den korta tid hann fram innan Lisa hann åka?

Var det en olycka så känns det ologiskt att de inte bara ringde och berättade att hon sprang ut framför bilen.

De beskrivs som lugna, trevliga och duktiga, vilket jag kan tycka bekräftas av att de jobbat både flera säsonger och längre tid.. och verkar har en bra relation med sin arbetsgivare. .. ingen har något ont att säga om dem?

Varför sprang kvinnan till grannen och bad henne ringa arbetsgivaren, om de var skyldiga?
Lite fördomsfullt tänker jag att de inte hade en personlig relation med honom, utan mer respekterade honom och såg han som en bra människa.
Vänder man sig då till en sådan person om man vet att det ligger en död flicka i ladan, man själv dödat?

Någon som har lust slå lite hål i mina funderingar?

Jag tycker 13 minuter från de hennes arbetskompisar ser henne gå med hjälmen i hande mot moppen åt andra hållet än de ska, innan hon messar fadern är jävligt lång tid. Får mig att undra om hon hann iväg en bit och antingen stoppades av någon som körde tillbaka moppen eller vände ifall hon glömt något och då mötte någon som inte ville bli sedd. Messade hon då själv kan man undra (eller under tvång?).
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Om fadern med militärkompisar var ute och letade direkt han kom och såg moppen med nycklar i bör de rimligtvis ha gluttat igenom där de kan. Ladan kan ju i och för sig varit låst.

Om ladan låg på andra sidan vägen fanns det väl ingen direkt anledning att leta just där. Snarare då i caféet, om det inte redan var låst.

Jag tror också att handsken mycket väl kan ha missats av folk som egentligen letade efter LH. Däremot borde polisen ha hittat den om de verkligen sökte igenom ladan.
Medlem
Bra sammanfattning av expressen: http://www.expressen.se/gt/lisa-17-forsvunnen--detta-har-hant-i-fallet/
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Kan man inte, angående kvinnan alltså, varit osäkra på om man skulle följa åklagarens linje och häkta på sannolika skäl och därav den lite längre betänketiden? Med bröderna verkar det ju varit en "no brainer".

Snarare om hon alls skulle häktas – eftersom hon till visso gränsande sannolikhet inte är involverad alls.
2015-06-16, 23:31
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Kan det inte ha o göra med att flickan och pappan i själva verket hade mer kontakt än det där sms:et? Hon kanske skickade smset 18:23 och därefter ringde upp för att skrika om hjälp och pappan han uppfatta att det var ngt heltokigt. Hörde dottern i panik och därefter var kontakten bruten. Det skulle förklara den snabba insatsen av både pappan och polisen.

Det vore ju inte första gången som media "ljög". Minns själv när de påstod att Anna Lindh´s tillstånd var stabilt, det var förvisso ingen lögn då hon var stendöd men missvisande kanske...

Antingen var pappan väldigt beskyddande mot Lisa eller så hade han fått någon indikation på att något inte stod rätt till.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IreneHysteri
Godkväll!
Jag sitter och stör mig på just Varför..
Varför får två gifta män med barn, som ingen verkar ha något ont att säga om, utan tidigare brott, helt plötsligt en söndag vid middagstid för sig att de ska"ta" en okänd 17 åring flicka?

Det tycker jag också. Men bakgrunden som kanske kan läggas till för att mörka ner scenariot isåfall är väl att de som är gifta är ganska unga, är långt hemifrån, arbetar i närheten av cafet, och troligtvis isåfall har varit på cafet ganska många gånger och pratat och beställt mat av tjejen många gånger. Ska man spekulera vidare kan man ju tänka sig att brödrarna kanske diskuterat vad de skulle vilja göra med henne medan familjen ändå är hemma i litauen. Lägg till lite sommar, utmanande kläder och lite öl på det, "vårkänslor" osv.
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Vad är det jag, i förekommande fall, har "yppat" i en flashback-tråd menar du? Rörande det rubricerade fallet alltså.
Du har inte yppat något, men du skrev:
Citat:
Huruvida åklagaren har mer på fötterna eller inte är jag inte rådig att uttala mig om - har alldeles för lite insyn i bevisningen som har lagts fram för att jag ska kunna uttala mig mer specifikt om detta.
Ingen insyn alls är visserligen alldeles för lite för att kunna uttala sig men som du skriver låter det som du har insyn i bevisningen...vilket jag förmodar att du inte har.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in