Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ponera att handsken i ladan är ditplacerad i efterhand...

Polisen har redan sökt i ladan, fotat och allt. Sen hittas handsken. Då har man BEVIS på att den är ditplacerad. Men nu läcker det ut och rykten börjar gå i media att handsken är utplacerad.

Polisledningen blir vansinnig. De letar ju potentiellt efter en bortrövad person. Är det så vill man inte stressa en gärningsman till mord... Man ger alla poliserna en jävla avhyvling "håll käften annars kommer ni sparkas ut ur kåren och aldrig få ett jobb igen". Kanske man rent av skickad hem någon som sagt för mycket. Så det gör att polisen faktiskt för en gångs skull håller tyst. Sen går man ut med "teorin" att handsken kan ha blåst in i ladan, bara för att lugna GM. Enligt vissa i tråden blåste det inte så mycket på kvällen. Allt polisen gjort där i ladan sen dess kanske har med skoavtryck att göra... Hundratals avgjutningar.

När det pratas om ladan så får i alla fall jag lätt en bild av en liten lada med en ingång och ett utrymme på sisådär 5x5 meter. Troligen från mina egna upplevelser av små lador. Känslan är att fler härinne gör samma koppling, men kikar man bilderna är ju ladan jättestor. 50x10 meter eller nåt sånt? Och två våningar väl? Så "ladan" borde egentligen anges på ett helt annat sätt i det här fallet. T ex östra ingången till ladan, västra ingången, gaveln osv osv. I vilken del av denna "megabyggnad" hittades egentligen den där förbaskade handsken? Exakt var har polisen "grävt"? Vad består ladan av för "rum" och annan inredning? osv osv.. Finns väldigt väldigt lite info om allt detta, vad jag har läst. Någon som har mer detaljinfo om byggnaden osv?
2015-06-16, 23:21
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Du har all rätt att tycka det du vill. Personligen önskar jag starkt att det är så som du skriver, att det finns en stark utredning bakom - stark utredning som bygger på bevisning och inte godtycklighet. I annat fall riskerar man att potentiella gärningsmän går fria eventuellt att oskyldiga döms.

Enig.
2015-06-16, 23:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är precis vad jag själv skrev för en stund sedan. Men vet vi verkligen att ladan genomsöktes utan att handsken hittades?

Om fadern med militärkompisar var ute och letade direkt han kom och såg moppen med nycklar i bör de rimligtvis ha gluttat igenom där de kan. Ladan kan ju i och för sig varit låst.
2015-06-16, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det där har jag missat helt. Vad har du för källa på att pappan ringde sina militärpolare först?

Jag hittar inte den källan efter helhjärtade försök på google. Aftonbladets journalist (det var aftonbladet som publicerade det som jag återgav) skrev att Lisas pappa började leta efter henne efter att hon inte kommit hem en halvtimme efter beräknad tid, under den tiden kom (enligt Aftonbladet) militärer och letade henne sedan ringde Lisas far efter ca. 1 h polisen och anmälde henne försvunnen. Därefter vet jag intet mer.
2015-06-16, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Häktningsförhandlingar bestämmer absolut inte formen för förundersökningen, vad är det för trams? Och varken försvaret eller åklagaren får bete sig hursomhelst under häktningsförhandlingen, det ser rättens ordförande till. När det gäller längden på häktningsförhandlingarna tar det ju alltid väsentligt längre tid med tolkning. Den effektiva jämförelsetiden på dem var betydligt kortare.

De avgör väl bevisframställningen i åklagarens regi och om det räcker att gå vidare med. Vidare har man bestämt formen såtillvida att advokaterba belagts med vissa restriktioner, vilket jag förmodar är också enligt åklagarens begäran. Åklagaren verkar äga saken just nu.
2015-06-16, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det tog 17 minuter för honom att fatta beslutet att häkta kvinnan. Av min brukar en "överläggning" (innebärande diskussion med notarien och en och annan fundering om domaren är osäker) hålla på mellan 5-20 minuter, 5 om domaren känner sig säker på sin sak 20 om han måste fundera lite extra.

Behöver inte betyda något alls i detta specifika fallet men det är min erfarenhet i alla fall.

Kan man inte, angående kvinnan alltså, varit osäkra på om man skulle följa åklagarens linje och häkta på sannolika skäl och därav den lite längre betänketiden? Med bröderna verkar det ju varit en "no brainer".
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Har för lite insyn för att kunna uttala dig?
Du har väl ingen insyn alls eller?
Hade du haft det hade du haft yppandeförbud....

Vad är det jag, i förekommande fall, har "yppat" i en flashback-tråd menar du? Rörande det rubricerade fallet alltså.
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrfilm
VEM äger marken där Lisa hittades?
Vem äger Martorp?

âgaren är godsägaren Arn* Jönsso*, han som, måndag morgon, tog upp Lisas handske i ladan (Ladan mitt imot Cafeet) efter att både en av hans medarbetare (en av bröderna) och hans kompanjon LÅ hade haft den i händerna.

Här är AJs mysko förklaring, som han ändrat minst en gång:

http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/s%C3%B6kandet-efter-lisa-man-s%C3%A5g-hjulsp%C3%A5r-ned-mot-damm-5577d853b9a9f671f6000076

1:26 inne i video nr 3 säger godsägare Arn* Jönsso*:
"Jo det var så at på måndag morgon så diskuterade vi dom vanliga arbetarna som skulle gøras under dagen och då låg der helt pløtsligt den handsken nere på marken mitt inne i ladan och då sa vi den där handsken verkar vara liten modell. Då tog först en av dom anställda upp den, så to såsåto så tog tog min sammarbetspartner L*** Å**** ochså upp den och sedan tog jag den och sa att den här måste vi bära till polisen och så tog jag den i fingret och sakta bar den bort polisen som dem tog hand om den..
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
De avgör väl bevisframställningen i åklagarens regi och om det räcker att gå vidare med. Vidare har man bestämt formen såtillvida att advokaterba belagts mer vissa restriktioner.

Hur skadar advokaternas restriktioner deras huvudmän? Jag tror inte det finns en rådman i världen som hade beslutat annat i en häktningsfråga bara för att en advokat babblat om målet i media. Den rådmannen hade i vart fall inte fått uppdraget att de en häktningsförhandling som denna.
2015-06-16, 23:25
Medlem
AREA-51s avatar
På vilket sätt hade dessa personer kopplingar till säteriet där hon hittades?
Jobbade de där också?
2015-06-16, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Har också funderat lite åt det hållet...SMS när hon skulle börja hemfärden,ringa in kollegor.En ,tror jag,väldigt tidig efterlysning av dottern till Interpol samt den massiva,snabba, polisinsatsen....lite märkligt faktiskt.Man skulle ju kunna tänka sig en grym hämdaktion eller liknande.

Kan det inte ha o göra med att flickan och pappan i själva verket hade mer kontakt än det där sms:et? Hon kanske skickade smset 18:23 och därefter ringde upp för att skrika om hjälp och pappan han uppfatta att det var ngt heltokigt. Hörde dottern i panik och därefter var kontakten bruten. Det skulle förklara den snabba insatsen av både pappan och polisen.
2015-06-16, 23:26
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Kan man inte, angående kvinnan alltså, varit osäkra på om man skulle följa åklagarens linje och häkta på sannolika skäl och därav det lite längre betänketiden? Med bröderna verkar det ju varit en "no brainer".

Säkerligen, och det beror antagligen på att utredningen beträffande bröderna avseende delaktighet i mord var starkare än kvinnans delaktighet i skyddande av brottsling.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in