Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 23:05
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag förstår din hänvisning till "generellt sett", det gör jag sannerligen. Jag förstår även errare humanum est, ergo det är mänskligt att fela.

Huruvida åklagaren har mer på fötterna eller inte är jag inte rådig att uttala mig om - har alldeles för lite insyn i bevisningen som har lagts fram för att jag ska kunna uttala mig mer specifikt om detta.

Instämmer i vad du säger och jag kan inte heller uttala mig med någon särskild precision utan endast att jag tycker det "talar" för att det fanns en stark utredning om domaren behövde fundera under så kort tid.

Inget mer och inget mindre.
2015-06-16, 23:05
Medlem
Ingen som tänkt följande:

Alla säger att dem är dumma som planterat bevis så nära sig själva. Att det då inte kan vara dem.

Men tänker man såhär.
Att bevisen är planterade så långt bort dem kunnat komma med tanke på all aktivitet i området. Dem har inte kunnat komma längre utan misstanke & då har dem slängt sakerna där.
Det är detta polisen sett.

Sakerna är småsaker man kan ha i fickan.
Mobilskal, mobildelar, ett klockspänne... Småsaker man lätt kan kasta ifrån sig & som då kan hamna en bit ifrån.
2015-06-16, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det viktiga är inte att förhandlingarna tog så lång tid utan att överläggningen tog så kort tid.

Varför? Varför är maratonförhandlingar som bestämmer formen för förundersökningen och hur försvaret får bete sig oviktiga? GW håller inte med. Varför var de maratonlånga?
2015-06-16, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Vet inte om vi sett samma intervju men andra här på FB upplevde samma sak som mig, hon uppvisade ett avvikande beteende. Alla hanterar sorg olika självklart men det där var något annat. Särskilt som de flesta som befann sig på platsen grät eller visade tecken på sorg och bedrövelse.
....

Dom som grät öppet och skrek av sorg hade väl inga mikrofoner uppkörda framför käftarna just då..caféägarinnan hade ju det, men hon betedde sig som folk beter sig när dom är chockade och samtidigt ska bli intervjuade i TV...alla i stor sorg bölar inte oavbrutet även om du inbillar dig det....Du har noll koll på psykiatri du!!!! Folk kan skratta när dom får reda på att deras barn blivit styckmördade t.o.m...men inte av glädje precis....
2015-06-16, 23:07
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Varför? Varför är maratonförhandlingar som bestämmer formen för förundersökningen oviktig? GW håller inte med.

Inte oviktig, låt mig omformulera mig. Det intressanta för mig var att domaren inte funderade i mer än 5 minuter på sitt beslut, jag har själv suttit på flertalet häktningar och jag vet hur det kan dra ut på tiden om domaren tvivlar på undersökningen. För kvinnan idag tog det t.ex. 17 minuter och för den andra brodern 2 minuter. Det tycker jag är intressant, om det är viktigt eller inte det låter jag för närvarande vara osagt.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Särskilt illa är det när polis/åklagare samtidigt läcker sin version till media.
Ja. Då är man ju inte bättre än Silbersky, vars vana att, tillsammans med några av sina kollegor, bedriva försvaret i media, var en väsentlig anledning bakom det utvidgade yppandeförbudets införande.

Men i det här fallet har ju så inte skett alls.
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Jag förstår din hänvisning till "generellt sett", det gör jag sannerligen. Jag förstår även errare humanum est, ergo det är mänskligt att fela.

Huruvida åklagaren har mer på fötterna eller inte är jag inte rådig att uttala mig om - har alldeles för lite insyn i bevisningen som har lagts fram för att jag ska kunna uttala mig mer specifikt om detta.
Har för lite insyn för att kunna uttala dig?
Du har väl ingen insyn alls eller?
Hade du haft det hade du haft yppandeförbud....
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av odlarmaja
Om bröderna behöver litauisk tolk och damen rysk så funderar jag på hur dom kommunicerade hemma?

Det är en sak att språkas vid i vardagen. I en rättssal är det kutym att en tolk tilldelas, om den anklagade har ett annat modersmål, för att undanröja missförstånd på grund av språket.
I detta fall var det tre anklagade och tre tolkar.
2015-06-16, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Inte oviktig, låt mig omformulera mig. Det intressanta för mig var att domaren inte funderade i mer än 5 minuter på sitt beslut, jag har själv suttit på flertalet häktningar och jag vet hur det kan dra ut på tiden om domaren tvivlar på undersökningen. För kvinnan idag tog det t.ex. 17 minuter och för den andra brodern 2 minuter. Det tycker jag är intressant, om det är viktigt eller inte det låter jag för närvarande vara osagt.

Men mararontförhandlingar som belägger advokater med tystnad och bestämmer deras beteende är helt klart viktigt, inte bara för att de är maratonlånga och därmed ganska unika - vilket i sig är värt uppmärksamhet - utan också för att de påverkar hur pass mycket spelrum åklagare och försvar får. Som det är nu så har åklagaren mycket större makt och spelrum i bevisframställningen i förundersökningen.
Senast redigerad av adminulator 2015-06-16 kl. 23:11.
2015-06-16, 23:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Att övertyga en rådman torde inte kunna visa på huruvida rådmannen i sig är kompetent och proffesionell inom sitt yrke.

Man bör inte heller glömma att det trots misstankegraden på sannolika skäl kan resultera i en friande dom ifall bevisningen sedermera inte visar sig hålla. Detta har, enligt svensk rättspraxis, skett tidigare.
Visst. Cirka 85% av alla häktningar på sannolika skäl leder till någon typ av fällande dom. De övriga 15% gör det alltså inte.
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Ponera att handsken i ladan är ditplacerad i efterhand...

Polisen har redan sökt i ladan, fotat och allt. Sen hittas handsken. Då har man BEVIS på att den är ditplacerad. Men nu läcker det ut och rykten börjar gå i media att handsken är utplacerad.

Polisledningen blir vansinnig. De letar ju potentiellt efter en bortrövad person. Är det så vill man inte stressa en gärningsman till mord... Man ger alla poliserna en jävla avhyvling "håll käften annars kommer ni sparkas ut ur kåren och aldrig få ett jobb igen". Kanske man rent av skickad hem någon som sagt för mycket. Så det gör att polisen faktiskt för en gångs skull håller tyst. Sen går man ut med "teorin" att handsken kan ha blåst in i ladan, bara för att lugna GM. Enligt vissa i tråden blåste det inte så mycket på kvällen. Allt polisen gjort där i ladan sen dess kanske har med skoavtryck att göra... Hundratals avgjutningar.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrfilm
Ingen som tänkt följande:

Alla säger att dem är dumma som planterat bevis så nära sig själva. Att det då inte kan vara dem.

Men tänker man såhär.
Att bevisen är planterade så långt bort dem kunnat komma med tanke på all aktivitet i området. Dem har inte kunnat komma längre utan misstanke & då har dem slängt sakerna där.
Det är detta polisen sett.

Sakerna är småsaker man kan ha i fickan.
Mobilskal, mobildelar, ett klockspänne... Småsaker man lätt kan kasta ifrån sig & som då kan hamna en bit ifrån.

Hur svårt skulle det vara för någon av de tre att helt enkelt sätta sig i bilen och köra till närmsta köpcenter och handla och därefter kasta en påse tillhörigheter i valfri soptunna på bygden? Är det misstänkt att de kör utanför femtioskyltarna eller vad menar du?

För övrigt heter det de har inte kunnat ... inte dem, läspar du också?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in