Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Det är intressant med deras namn som slutar på betydelsen "ondska" - vicious
Malevicious....

Min uppfattning är den att den yngre av bröderna genomfört brottet på egen hand och sedan kontaktat storebrodern när han insett att det lilla roliga han tänkt att ha med Lisa gick fruktansvärt snett.

Frun har sedan genom hotelser från de båda blvit tvingad att fronta med att ljuga o ge dem alibi. Såklart att hon inte varit medhjälpande av egen fri vilja. Man ska komma ihåg att detta är enkla människor från landsbygden utan utbildning och med en jämförelsevis bedrövlig kvinnosyn i bagaget. Kvinnan står under mannen o sköter hushållet, männen är i sin egen sfär med supande o spel som fritidsaktiviteter. ( obs. reservation för fördomar som jag står för)

Det är inte ovanligt att folk från öststater o baltiska länder har en grotesk bild av Svenska Kvinnan och med tanke på den enorma prostitutionsvågen som väller in från dessa länder vittnar detta om en vidrig syn på kvinnor som handelsvara, sexobjekt och mindre värda, samtidigt som deras hustrur ses som asexuella hemmafruar som ska sköta matlagning o barn o släppa till när mannen så önskar utan att göra motstånd.

Det ligger då nära till hands att denna yngre broder och den andra haft ögonen på de unga tjejerna på cafet och haft gott om tid på sig att diskutera deras kroppar o behag o raljera över det. den yngre brodern fastnar för Lisas vackra utseende, hennes vackra hår och smala gestalt. Han får för sig i drömmar o under fylla att han nog ska kunna få henne , och denna dag så ser han sin chans.
Nu har jag uppfattningen att Lisa var en stark o tuff tjej och vad han inte räknat med var att hon skulle komma att göra kraftigt motstånd när han på det vis vi inte vet har lockat henne till sig och gjort sina framstötar. Lisa har troligen då gjort så chockartat motstånd genom att skrika o försöka komma loss att det utvecklat sig otroligt våldsamt. Han gör som så många andra förövare gör när offret sätter till krafttag att han kommer att ta stryptag alternativt slår henne mot golvet eller med ett tillhygge för att få tyst på henne. Just detta att få tyst på henne som förvandlar hans övertro på sig själv som en snygg adonis som har slagit vad med sig själv och eventuellt sin brorsa att lätt att han kan få den där tjejen, vänta bara. - till att han plötsligt blev en 31-årig mördare.

Sen har de andra två varit tvungna att bli inblandade, storebror som medhjälp till mord o brott mot griftefrid genom att de båda har flyttat kroppen till annan plats, frun till skyddande av brottsling genom att hon tvingats ge dem alibi och andra lögner i sin kontakt med polis o arbetsgivaren Arne.

Jajamänsan, håller med dig till punkt och pricka, frågan är dock varför Lisas föremål var utspridda på de platser där de låg? Har du någon teori om det också? Jag själv köper inte teorin om att en annan GM planterat föremålen för att peka ut bröderna, men det baserar jag mest på min magkänsla och lite grann på Ockhams rakkniv....det känns helst enkelt lite för avancerat, det är sådant som händer på film och sällan IRL tror jag.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
I Lindomefallet friades både efter att ha skyllt på varandra,.

nej, det stämmer inte, men däremot lite för ivrig åklagare och bristande bevisläge,
åklagaren valde att åtala A enbart för mord och B enbart för medhjälp till mord.
vilket inte gick att säkerställa (vem som gjort vad), men med tanke på det material som fanns i FUP, så borde åklagaren ha formulerat alternativa gärningsbeskrivningar så att BÅDE A och B åtalades för "mord alternativt medhjälp till mord".

se sidan 18 här:

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4229569&fileO Id=4249759

står även lite mer om hur praxis ändrats sedan dess och även hur "medhjälpsansvaret" har vidgats.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det svänger snabbt i den här tråden.

När polsk/litauerna hängdes ut som mördare verkade dessa troliga som GM för många just pga sitt utseende.

Dessa lituaer, som har fru och barn och är skötsamma enligt grannar, tar en del i försvar och finner det fullständigt osannolikt.
En del tycker att en av dem ser "för bra ut" för att vederbörande ska kunna vara en mördare.
Hagamannen hade också ordnade familjeförhållanden.

Skrämmande att folk går så mycket på utseende och skötsamhet hos ev. GM. Lika illa det som att påstå att det här fallet fått sitt stora mediala intresse till stor del pga Lisa Holms utseende.

1) Hagamannen begick många brott som eskalerade under lång tid. Han överföll kvinnor under alkoholpåverkan men mördade aldrig någon. De här litauerna verkar ha mindre alkoholproblem än Hagamannen och om vore skyldiga borde de ha överfallit kvinnor förr.

2) Det är helt otrolig att alla 3 skulle vara delaktig i detta hemska brott. Hagamannen agerade själv.

Skulle kvinnan vara skyldig till grov skyddande av brottsling borde hon till 90% erkänna och berätta vad hon vet vid det här laget. Hon har inget att vinna på att skydda bröderna längre om hon tro att polisen är så nära att lösa fallet. Att bröderna och hon själv är häktade borde få henne att knäckas och berätta sanningen. En skicklig polis borde lätt få henne att erkänna. Enda anledning att hon skulle fortsätta ljuga vore om hon var mer delaktig i mordet.
2015-06-16, 23:19
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipolino
Någon på den här sidan https://instagram.com/p/385MSZpvgw/ nämner något om ett avskuret huvud.

Nämner ja..

Vad är sannolikheten att vederbörande vet ?

Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Visst. Cirka 85% av alla häktningar på sannolika skäl leder till någon typ av fällande dom. De övriga 15% gör det alltså inte.

Är inte en vän av statistik, då även den kan vara missvisande. Men, om statistik visar på någonting så är det åtminstone att ingenting är bulletproof. Tack för procentsatsen!
Medlem
Godkväll!

Jag sitter och stör mig på just Varför..
Varför får två gifta män med barn, som ingen verkar ha något ont att säga om, utan tidigare brott, helt plötsligt en söndag vid middagstid för sig att de ska"ta" en okänd 17 åring flicka?

Ingen såg dem där och det måste ju ha gått mycket snabbt?
Har inte koll på exakta tider, men från arbetskompisar lämnar och hon smsar är det väl kort tid och sen försvann hon bara. ..
Första gången hon åkte själv?

Ska de ha stått gömda och hoppats alla skulle åka och de hinna ta henne innan hon hann i väg och dessutom hoppas ingen annan kom?
Bara sådär på infall, helt plötsligt?
Var de så fulla eller höga, på ett så litet ställe borde de väl väckt nån uppmärksamhet om de nu befann sig i närheten och på den korta tid hann fram innan Lisa hann åka?

Var det en olycka så känns det ologiskt att de inte bara ringde och berättade att hon sprang ut framför bilen.

De beskrivs som lugna, trevliga och duktiga, vilket jag kan tycka bekräftas av att de jobbat både flera säsonger och längre tid.. och verkar har en bra relation med sin arbetsgivare. .. ingen har något ont att säga om dem?

Varför sprang kvinnan till grannen och bad henne ringa arbetsgivaren, om de var skyldiga?
Lite fördomsfullt tänker jag att de inte hade en personlig relation med honom, utan mer respekterade honom och såg han som en bra människa.
Vänder man sig då till en sådan person om man vet att det ligger en död flicka i ladan, man själv dödat?

Någon som har lust slå lite hål i mina funderingar?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blechtrommel
Funderar mycket eller ja, något på varför fadern eftersöker henne så tidigt, förstår sedan att han är en kamikaze i svenska militärväsendet. Men fortfarande märkligt att ringa in sina hemliga militärkompisar att leta efter ens förvunna dotter under en timme istället för att åtminstone i början ringa och fråga efter henne via polisen. Hon kanske skulle kunna fått ett allergianfall, blivit påkörd eller whatever, tycker det är märkligt att fadern ringer sina militärpolare, de letar en timme, sen ringer han polisen. De hade ju kunnat (militärerna) söka igenom området under flera dagar. Fadern måste ha insett något, vad vet han och vilken roll har han i hela soppan? Tror mer och mer att det har med anhöriga att göra än några främmande litauer som lever familjeliv och jobbar hårt. Lisas far, i hans uppsatta militära ställning torde ha kontakt med godsägarna i fråga.

Har också funderat lite åt det hållet...SMS när hon skulle börja hemfärden,ringa in kollegor.En ,tror jag,väldigt tidig efterlysning av dottern till Interpol samt den massiva,snabba, polisinsatsen....lite märkligt faktiskt.Man skulle ju kunna tänka sig en grym hämdaktion eller liknande.
Avstängd
Förhastade slutsatser verkar det som. Tror inte riktigt på litauernas skuld, min magkänsla säger mig att de har fångat fel personer.
2015-06-16, 23:20
Medlem
Citat:
Någon på den här sidan https://instagram.com/p/385MSZpvgw/ nämner något om ett avskuret huvud.

Varför skulle litauer skära huvudet av henne för?
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Normalt avsätts en timma per förhandling. När förhandlingen sker via tolk brukar det ta det dubbla. Det var nog tingsrätten som missbedömt tiden.
Att rådmannen skulle behöva mer än fem minuter för att överlägga med sig själv brukar inte vara så vanligt.

Det tog 17 minuter för honom att fatta beslutet att häkta kvinnan. Av min brukar en "överläggning" (innebärande diskussion med notarien och en och annan fundering om domaren är osäker) hålla på mellan 5-20 minuter, 5 om domaren känner sig säker på sin sak 20 om han måste fundera lite extra.

Behöver inte betyda något alls i detta specifika fallet men det är min erfarenhet i alla fall.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Varför? Varför är maratonförhandlingar som bestämmer formen för förundersökningen och hur försvaret får bete sig oviktiga? GW håller inte med. Varför var de maratonlånga?
Häktningsförhandlingar bestämmer absolut inte formen för förundersökningen, vad är det för trams? Och varken försvaret eller åklagaren får bete sig hursomhelst under häktningsförhandlingen, det ser rättens ordförande till. När det gäller längden på häktningsförhandlingarna tar det ju alltid väsentligt längre tid med tolkning. Den effektiva jämförelsetiden på dem var betydligt kortare.
2015-06-16, 23:21
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:

Du bör kanske inte ta det som 100% sanning då det förekommer en hel del falska rykten... Tråkigt för anhöriga om det visar sig stämma dock..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in