Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Stämmer inte. Polisen spärrade av lada och letade igenom den innan handsken hittades av godsägaren! Har ingen länk just nu tyvärr.

Dom har inte hittat något i ladan - därför åklagaren och GW säger som dom säger. Det saknas bevisning för mordplats och tidpunkt.
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mx2015
Är inte det för att Gm inte ska gå fria för att döm skyller på varandra? Antagligen bara 1 av dom som dödat henne även om båda var inblandade
I Lindomefallet friades både efter att ha skyllt på varandra, i Malexander dömdes alla till livstid för delaktighet om jag inte minns fel.
Kanske detta åklagaren siktar på...
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Här undrar man ju ifall det är många individer som fått lämna DNA?

Eller ifall litauerna sagt så till sin mamma så att de senare ska kunna skylla på att "någon planterat vårt DNA för att sätta dit oss"...

Typ så tänker jag,, att de säger så för att lindra smällen för morsan (på ngt. skevt sätt).

Inte läst någonstans att folk i bygden har DNA-testats under veckan man letade efter Lisa.
Medlem
De har inte fått några svar alls från sakerna som skickats på analys sade Lars-Göran Wennerholm idag.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/fler-begars-haktade-i-lisa-fallet

Ändå är de misstänkta sannolikt misstänkta. Detta tyder på mycket stark bevisning och när de tekniska bevisen kommer är saken klar. LITUAUERNA ÄR SKYLDIGA!
2015-06-16, 21:59
Medlem
aftrmths avatar
Polisen verkar ju otroligt förtegen om det sista fyndet (som gjordes strax innan personerna greps). Man refererar till det lite diffust som ett "klädesplagg". Kollade intervjun med undersökningsledaren eller vad han kallades och han verkar liksom leta efter ordet innan han svarar.. kan man tänka sig kroppsdel med delar av plagg kvar? Begreppet "klädesplagg" används av respekt för anhöriga osv. då man ogärna läser om hur offret blivit styckat. Det skulle också förklara varför tidpunkten för själva dödsfallet är svårbestämt. Hittar man en kroppsdel är det dags att börja leta efter den lokal där styckningen skett, och en verktygsbod som vederbörande har tillgång till är ju inte direkt långsökt.

Sen, alla tre ger sig ut i samlad trupp för att bete sig märkligt mot MP och dra polisens blickar till sig.. hade de bara varit ute för att dumpa flickans tillhörigheter hade de ev. inte behövt vara alla tre.. de kanske försökte begrava delar, vilket kanske bäst utförs i liten grupp så att någon kan hålla utkik m.m. Jag tänker märkligt beteende som i "Nä det är lugnt vi har redan kollat här, inget att se!" vilket de i panik drar till med när MP får korn på dem ute på fältet i full akt med någon märklig syssla.

Något har ju hänt som MP reagerat på, som i samband med det fynd de gör, leder till både gripande och att de hittar kroppen.

Oavsett, helt sjukt. Stackars familj, inget någon ska behöva genomlida. Hoppas verkligen de lyckas binda rätt gärningsman till dådet.
Medlem
Undrar ifall man låtit några anställda från cafeét om möjligt identifiera en av bröderna som gästen som var besvärlig mot Lisa där på lördagen.

Sedan i förhör med honom har man frågat ifall han någon gång besökt cafeét och han då nekar.
Medlem
Vet vi att sonen inte var hemma, har ju beskrivits tidigt som udda figur. Kan Arne lagt ut villospår för att skydda sig själv och sonen på bekostnad av de anhållna - vad heter sonen och hur gammal är han? Vem har intresse av att så konstigt sprida tillhörigheter? Finns belastningsregister på familjen? Är Arne klurig och rask nog till vilseledning av spåret. Känns lite knepigt sammantaget - kopplingar till Helena? Magkänslan som ni ofta hänvisar mig att tvivla en smula kring alla ingripanden så här långt - känns lite tunnt
Medlem
MoveToTheBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Mycket talar ju för att bröderna tidigare varit ute och spridit ut bevismaterial.

Fick PM från en användare som pratat med folk som gick med MP som sagt att de stött på bröderna vid flera tillfällen när de hävdat att de letat efter sin katt....

Fyndet uppges i PM ha varit flickans jacka.

Vad kan då ha gjort att poliserna agerade så snabbt med att anhålla bröderna?

Min gissning är att de haft jackan i någon typ av påse eller något när de lagt ut den och att de ska ha hållt i en tomme påse när MP såg dem, vilket gjorde att poliserna tyckte det var viktigt att ta dem medans de fortfarande hade den tomma påsen i händerna.

Kan påsen också ha koppling till Marstorp vilket ledde poliserna dit?

Citerar mig själv sedan tidigare nedan;

Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Intressant inlägg, har inte alls tänkt på det.

En annan sak som jag funderar över vad gäller de upphittade ägodelarna som tillhörde Lisa. Nu har de ju då funnit klädesplagg efter henne på åtminstone två olika platser; hennes handske i ladan mittemot arbetsplatsen och ett annat klädesplagg funnet av MP?, vad det nu må vara, på annan fyndplats.

Eftersom man gått ut med en beskrivning av vad Lisa hade på sig; rosa Henry Lloyd jacka, svarta Adidas byxor alt. jeans, är det då inte sannolikt att det skulle vara något av dessa? Eller då delar av hennes jacka om hon nu har försökt att slita sig, etc.

Om den infon skulle stämma som du har fått, tycker det låter som en sannolik teori.
2015-06-16, 22:00
Medlem
Nu har jag följt denna tråden skapligt noga, och tänker presentera min egna teori.

Jag tror att många har varit inne på rätt spår med vantar som flugit över till andra sidan och att det hela är en olyckshändelse. Men detta är en teori jag inte sett i tråden:

Lisa sätter sig på mopeden och åker ut till vägkanten. Där kommer hon på att "ja just det, jag lovade att skicka sms till pappa". Tar av handsken, skickar sms, tappar handsken.

Det blåser "kraftigt" så handsken blåser ut i vägen. Lisa stänger av moppen och ställer den på stödet för att springa efter.

Enligt flera i tråden är det lite skymd sikt just vid cafét och där kommer litauen(erna) körandes lite för fort. Inga bromsspår syns för dels har bilen ABS och dels för att chauffören blir överraskad.

Jaha, och varför står då mopeden med nyckeln i bakom huset när pappan kommer dit, och varför står påsen med hennes tillhörigheter bredvid?

- Panik uppstår, och man skyndar sig att ställa mopeden där man tidigare sett mopeder stå parkerade, och glömmer ta ut nyckeln (hennes kollega körde moped och man har uppfattat ungefär vart den stått andra dagar). Påse/väska med tillbehör kan mycket väl åkt mellan benen i "fotbrunnen" på vespan vilket inte är helt ovanligt, och man placerar den bredvid mopeden.

Handsken då, varför ligger den i ladan?
-Ja helt plötsligt verkar det inte helt omöjligt att handsken blåst rakt över gatan/fartvind från passerande bilar

Kroppen stuvas snabbt in i bilen och transporteras till fyndplatsen. Allt är över på under 5 minuter.

Angående bevisning till häktningsförhandlingarna, kan kollegan sagt att lisas moped inte stog på samma ställe hon parkerat på morgonen?
Finns det någon som har sett en helt "buckelfri" hantverkarbil?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Precis vad jag tror. Lisa har aldrig varit i ladan. Hon fördes bort alternativt lurades bort direkt bakom cafeet.

Hennes moppe fanns ju bakom caféet så där var hon ju redan.

Förutom att passera vägen och den totala sträckan på 50m så är ladan platsen med minst insyn. Ingen dum idé att bära in någon där och utsätta för diverse brott och därefter lasta in i bil.

Visst de kan ha klubbat ner henne och lastat in henne i bilen bakom caféet men då med dödligt våld utomhus på ljusa dagen. Spår på platsen? Har svårt för mig att se att de tog henne levande hem till sig, alldeles för stor risk för att någon ska se/höra henne.

Nä mitt tips är att BO dödades i ladan.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
De har inte fått några svar alls från sakerna som skickats på analys sade Lars-Göran Wennerholm idag.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/fler-begars-haktade-i-lisa-fallet

Ändå är de misstänkta sannolikt misstänkta. Detta tyder på mycket stark bevisning och när de tekniska bevisen kommer är saken klar. LITUAUERNA ÄR SKYLDIGA!

Japp! när DNA svaren kommer är det klappat och klart
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Det blir väl svårare att fastställa när hon dog om man väntar flera dagar??

Vi har ingen aning om hur länge hon varit död. Eller hur hon förvarats. Vatten, kyla, värme .... efter så många dagar kanske det inte spelar så stor roll. Den kanske inte går att fastställa helt enkelt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in