Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 21:53
Medlem
Men är det någon som har en förklaring till varför fynden är så utspridda? Vem har slängt dem där? Handsken kan eventuellt blivit kvar efter en våldtäkt. Mobilen kan man ju vilja slå sönder och kasta bort. Men sen får man intrycket av att det ligger fynd utplacerade längs vägen. Var Lisa vid liv och släppte saker för att göra spår?
2015-06-16, 21:54
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
handsken i ladan är ju helt uppenbart planterad,
för att avleda och fördröja polisen, tror inte polisen hittat ett jota i den där ladan förutom den,

En rimlig hypotes är att hon var i ladan direkt efter det att hon lämnade mopeden med nyckeln i, och tappade handsken där. Sedan vet vi inte om hon fördes till ladan med våld eller gick dit frivilligt, men det faktum att nyckeln satt kvar i mopeden talar för att det inte var frivilligt.

Det är inte omöjligt att mordet skedde redan i ladan, och att kroppen transporterades därifrån. Vi vet för övrigt inte vad polisen kan ha hittat i ladan utöver handsken, som andra hittade.
Citat:
Ursprungligen postat av dejanexus
Varför har du Stefan Löven som avatarikon?
Nej denna tråd är död och vi får helt enkelt finna oss i att vi har en otroligt lång rättegång framför oss Kanske 1 tom 1.5 år innan det hela blir klart.
Att GM har stoppat ned fingrarna i den klassiska syltburken står helt klart och man har
säkert 100 DNA Massa fotspår Massa fingeravtryck ja you name it.
Decenniets mest idotiska brott där man vände på kuttingen och lade ut bevis som ledde till dom själva. Det är så j-a dumt så det skulle inte ens en författare kunna skriva i en kriminalroman.
Ingen skulle köpa boken eftersom alla reccensioner skulle peka på att han var just en idiot.

Tråkigt det som hänt men svenska folket fick i alla fall något som liknar någon form av avslut.
Lisa hittades och gärningsmännen kommer att bli fällda.
Bye!
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Ja eller att åklagaren lämnar dörren öppen att Litauerna är inblandade och ev nån ytterligare verklig mördare..

Knappast. Det handlar ENDAST om att man inte kan fastställa vem som är den slutgiltiga mördaren och vem som medhjälpt till mordet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
De två männen var tidigt misstänkta och lämnade DNA-prov. Jag TROR att polisen haft ögonen på dessa herrar hela veckan. Jag TROR att polisen har solklara bevis för att det är dessa män som är skyldiga.

Men det är en sak som förbryllar mig väldigt mycket. Varför låter dom moppen stå kvar på platsen?

För att dom inte ens visste att den stod där. Dom träffade på Lisa utanför caféet.
2015-06-16, 21:55
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Som jag skrev tidigare ikväll och nu GW säger:

"Leif GW Persson menar att Lisa Holms kropp borde vara obducerad vid det här laget, och att tidpunkten för hennes död då borde kunna fastställas närmare än till "någon gång mellan den 7-12 juni" vilket står i häktningsbesluten för de misstänkta."

Att inte kunna precisera en dödstidpunkt vid häktningsförhandlingen är svagt, mycket svagt. Tidpunkten är ju mycket viktig för om de misstänka ska ha kunnat utföra brottet eller om de har alibi för brottet. Utan en tid så kan ju i princip vem som av alla som rört sig i området under 5 dagar vara mördaren.

Det kan också vara av taktikskäl, som inte ett tydligare angivet datum/klockslag anges. Alltså, om det förekommer anledning att hålla detaljen om tidsangivelsen öppet (7-12), officiellt och allmänt.

Citerar dig:
"Utan en tid så kan ju i princip vem som av alla som rört sig i området under 5 dagar vara mördaren"

Understryker att detta inte är en spekulation av mig. Det är snarare en av alla tänkbara anledningar.
2015-06-16, 21:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nu är väl detta inte en teori utan polisens vittnesmål, att persedlar placerats ut i redan genomletad terräng. Mördaren trodde kanske att man inte skulle leta på samma ställe två gånger?

Nej, vad jag vet har polisen aldrig påstått detta.
2015-06-16, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Precis vad jag tror. Lisa har aldrig varit i ladan. Hon fördes bort alternativt lurades bort direkt bakom cafeet.

Lisa kanske var död redan när hon passerade caféets ytterdörr?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Detta med att de tidigt fick lämna DNA-prov har jag enbart läst i en intervju med de misstänktas mamma. Är det någon som har sett den info:n på annat ställe?

Vad de eventuellt har tutat i sin mamma, eller vad mamman säger i intervju med svensk tabloid tycker inte jag räknas i det här läget.

Här undrar man ju ifall det är många individer som fått lämna DNA?

Eller ifall litauerna sagt så till sin mamma så att de senare ska kunna skylla på att "någon planterat vårt DNA för att sätta dit oss"...
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Det sista fyndet hittades i närheten av Lisas kropp och i samband med detta hade Missing People kontakt med bröderna. Bröderna gick hem och polisen kom och plockade upp dem.

Därefter gav sig polisen iväg för att kolla på fyndet. Strax därefter spärrade de av Martorp och började leta efter Lisas kropp.

Det är INGET konstigt att de så snabbt efter fyndet hittade Lisa. Det behöver absolut inte bero på att fyndet eller bröderna fick polisen att tänka på Martorp.

De som hängde med i liverapporteringarna i fredags minns att det plötsligt blev livat och två hundpatruller gav sig in i skogen. Detta var för att möta upp Missing People och titta på fyndet.

Fyndet har uppgetts vara ett klädesplagg. Plagget låg ca 100 meter från Lisa. Det har inte flugit dit, utan det finns spår på marken. Kanske inte för dig eller mig, men för HUNDARNA SOM VAR MED! Det var inte svårt för hundarna att från fyndet spåra fram till gården. Gården spärrades av och sökning påbörjades. Fler poliser, fler hundar, utökad avspärrning osv. Slutligen hittades Lisa.

Har ni glömt liverapporteringen redan?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Fast om det vore en olycka och dessa personer är skyldiga till det. Vore det inte en bra idé att omedelbart rapportera detta till polisen istället för att försöka mörka det?

Olycksteorin känns tyvärr väldigt väldigt långsökt.

Jo, den är nog långsökt. Fyllekörning och kört på henne när hon gick på vägen i så fall, men njaä..
2015-06-16, 21:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Min teori är att de bara dumpade grejerna på väg hem. En körde bilen medan den andre gick igenom BO's saker och sedan kastade ut dem. Som oftast vid mord, våldtäkt och andra grova brott så är GM berusad. Tror det gäller här också. Mer en impulsgrej där de inte riktigt kunde tänka logiskt.

Kan möjligen ha gått till så. Och sedan var de ute och letade efter persedlarna när de insåg att dessa kunde bli hittade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in