Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 17:05
Medlem
Någon har nämnt en BMW Z3 som observerats i området i början när hon försvann som kört i hög fart. Finns det någon i området som äger en sådan? Brukar väl mest vara medelålders män som kör sådana.
2015-06-16, 17:05
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Det tog inte alls över en dag. Polisen identifierade direkt på kvällen och hennes föräldrar tidigt på morgonen dagen därpå. Då var förmodligen kroppen inte SÅ illa tilltygad som vissa vill få det till.

Och för femtioelfte gången, till alla er som tror att hon blev styckad. Hade hon blivit det så hade inte föräldrarna fått identifiera. Det fattar ni väl att man inte vill utsätta dem för sådant?

En sanning med modifikation.....föräldrarna behöver inte identifiera hela kroppen för att den skall räknas som "identifierad".

Det finns omständigheter som gjort att utvalda anhöriga identifierat en avliden med hjälp av särskilda kännetecken.
Viktigare, det räcker även med att en bild tas på den avlidnes ansikte för att närstående skall kunna identifiera den avlidne.
Att anhöriga personligen måsta stå vid kroppens sida för att den skall anses "identifierad" är således inte ett måste.
2015-06-16, 17:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Nej jag är inte normalbegåvad, så det kan vi lämna därhän.
Hur som haver, det jag efterlyste var ifall det fanns något stöd för att det inte är de här personerna. Jag har aldrig påstått att jag har någon annan teori, sannolikt är det de två häktade som är skyldiga. Jag var helt enkelt intresserad av ifall det finns något som tyder på att de har gjort det eller inte gjort det. Just nu finns ingenting, vad jag vet?
Det bästa som finns just nu är ett beslut av Skaraborgs Tingsrätt om häktning på sannolika skäl. Det tyder väsentligt starkare på att de nu misstänkta är skyldiga än vad någonting som skulle kunna andras för att de skulle vara oskyldiga gör.

Nybörjare i krimtrådar gör ofta misstaget att utgå från att polisen inte vet något mer än vad de har meddelat allmänheten. Det är i princip alltid fel. Just den här utredningen förefaller bedrivas med extremt lite läckage. Det är i sig ett tecken på en bra utredning, inte på en dålig.
Senast redigerad av Hamilkar 2015-06-16 kl. 17:10.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creepy24
Jepp har gått igenom intervjuerna med honom noggrant och det är något som inte stämmer helt klart..

Vill du utveckla? Liksom vad du har för teori.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskbacker
Oväsentligt vem som förmedlar informationen.

Om man kritiserar aftonbladet - inte informationen i sig - utan aftonbladet och dess pålitlighet så är det väsentligt vem som förmedlar informationen. Om det inte är Aftonbladet som har förmedlat informationen från början så kan man inte nöja sig med att Aftonbladet ibland har fel. Då bör man ju även kolla den riktiga källan
2015-06-16, 17:08
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
En sanning med modifikation.....föräldrarna behöver inte identifiera hela kroppen för att den skall räknas som "identifierad".

Det finns omständigheter som gjort att utvalda anhöriga identifierat en avliden med hjälp av särskilda kännetecken.
Viktigare, det räcker även med att en bild tas på den avlidnes ansikte för att närstående skall kunna identifiera den avlidne.
Att anhöriga personligen måsta stå vid kroppens sida för att den skall anses "identifierad" är således inte ett måste.

Precis, eller en bild på något speciellt kännetecken på kroppen. Det är ju inte direkt som en del fantiserar om från ungdomens kriminalserier, att en vitklädd tekniker drar ut en metalllåda med kroppen i..
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creepy24
Jepp har gått igenom intervjuerna med honom noggrant och det är något som inte stämmer helt klart..

Delge exakt vad du menar. Eller är du helt enkelt en av dessa "personkännare" som tidigt i tråden utmålade Lisas kvinnliga kollegor som huvudmisstänkta pga att dom var skärrade under intervjuerna?
Medlem
Linxieloos avatar
Rätta mig om jag har fel men talar inte bristen på andra brottsrubriceringar emot både styckning (brott mot griftefriden) och uppenbara tecken på sexuella övergrepp (våldtäkt alt. sexuellt ofredande)?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

Stämmer. Alltför många har sett amerikanska TV serier och tror att det går till så i Sverige också.
2015-06-16, 17:09
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det bästa som finns just nu är ett beslut av Skaraborgs Tingsrätt om häktning på sannolika skäl. Det tyder väsentligt starkare på att de nu misstänkta är skyldiga än vad någonting som skulle kunna andras för att de skulle vara oskyldiga är.

Nybörjare i krimtrådar gör ofta misstaget att utgå från att polisen inte vet något mer än vad de har meddelat allmänheten. Det är i princip alltid fel. Just den här utredningen förefaller bedrivas med extremt lite läckage. Det är i sig ett tecken på en bra utredning, inte på en dålig.

Eller så höjde åklagaren misstankegraden med enda syfte att kunna få personerna häktade. Domstolarna synar sällan åklagarens kort utan godkänner det mesta rakt av.
2015-06-16, 17:10
Medlem
getbusys avatar
Asså kan folk här i tråden bara fatta att polisen har rätt folk här, man har häktat den yngre brodern och misstanke graden har höjts till sannolika skäl alltså den näst högsta misstanke graden. Det pekar på att ett pussel börjar falla på plats och polisen har nog ocjså endel teknisk bevisning, men man ska spela ut korten rätt, få dom att ljuga och sen konfrontera med något konkret.
2015-06-16, 17:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Rätta mig om jag har fel men talar inte bristen på andra brottsrubriceringar emot både styckning (brott mot griftefriden) och uppenbara tecken på sexuella övergrepp (våldtäkt alt. sexuellt ofredande)?
I vart fall när det gäller brott mot griftefrid/styckning har du en poäng.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in