Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 13:59
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afresh
Man kan ju fråga sig hur i han kan bo och arbeta i Sverige när han är efterlyst av interpool för trafficking?

Det är väl inget konstigt. Vi har öppna gränser och utdrag ur belastningsregistret görs ju knappast för tillfälliga svartjobb.
2015-06-14, 14:00
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Nåt är det ja. Håller med dig där. Sen vad, det kan jag inte sätta fingret på.
I Expressens live, direkt efter att de MGM hämtats av polis, kunde man under några korta sekunder se en skröplig man i röd tröja (man såg ej ansiktet), längst ut på högerknocken av stenhuset, för att sedan gå bakom huset igen. Undrar om det var han.

Gissningsvis så har han indirekt misstänkt Litauherna som arbetat på hans mark och gårdar.
Men han har ju pratat med dom och precis som grannarna så verkade dom kanske som trevliga helt oskyldiga personer? Och då vill han ogärna gå till polisen och berätta om sin svarta arbetskraft.

Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Jag tror inte att han är inblandad i fallet, men att han döljer något är jag helt säker på. Kanske har en del olagliga saker på sina marker.

Svart arbetskraft tex?
2015-06-14, 14:00
Medlem
Det kan nog vara rätt jobbigt att vara den som hade mördare anställda på mindre lagligt vis och att dessutom förföljas av journalister. Klart att man drar någon annanstans då.
2015-06-14, 14:01
Medlem
Mer.info.007s avatar
har någon bild på likbilen? Jag inte sett någon blev kroppen styckad.
Medlem
Vem är det som äger Martorp och varför valde de att gömma henne just där?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Det känns fortfarande så otroligt med timingen, hennes kollegor åker iväg och ser ingenting, hon ska precis åka och någonting händer just vid det tillfället?

Kan alla tre anställda pratat med gästarbetarna när de kom ut, därför de var så spända i intervjun, att de grejade med smuggelsprit, tobak
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och du tycker inte att vi svenskar har ett eget ansvar, utan staten ska tänka åt oss..?
Nej, jag anser inte att "vi svenskar" har ansvar för vad som släpps in i landet. Det är olagligt att själva stå vid gränsen och göra kontroller faktiskt.

Vad tror du att staten har för funktion?

Vi har här en godsägare som nyttjat möjligheten att anställa okontrollerade lönedumpare .. precis som tusentals andra små företag och fastighetsägare gör.
Det är absolut statens ansvar att de släpps in i landet - inte enskildas som nyttjar lagliga möjligheter.

Vill man kritisera någon för att de här mördarna befanns sig här är det alltså mot staten du får rikta kritiken.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwildor
Mycket bra skrivet. Hur fan kan folk sitta här med nämnda pekpinnar och tro att de har listat ut en massa skit polisen inte tänkt på? Det är klart som fan att polisen haft alla möjliga scenarion och teorier i åtanke, men avfärdar givetvis de orimliga (efter noggranna underlag).

Vi har ju endast fått Medias uppmålande av det hela och i sin patetiskt desperata jakt på att få läsare så är de ju, som vanligt, duktiga på att röra ihop saker och ting.

Kanske därför att det har hänt att privatpersoner har tänkt på saker som polisen inte har tänkt på och i och med det har hittat lik. Jag känner till åtminstone ett fall där amatörer(MPS) har hittat ett lik i en bil som polisen i princip har stått bredvid utan att ens tänka tanken på att titta i bilen. I övrigt vet varken du eller jag vilka som är poliser i den här tråden, de kan skriva som privatpersoner.

Lägg nu av med att förringa människors förmåga att tänka självständigt, poliser är inte allvetande orakel, skillnaden mellan polisen och allmänheten är att polisen har tillgång till mer information, det gör dem inte automatiskt till bättre skickade att tolka denna information.

Angående medias "uppmålande" så finns det en viss del av allmänheten som har förmåga att plocka ut den information som är relevant och syna den kritiskt, alla är inte som du som köper allt som står i tidningen.

Jag tycker att oavsett hur många till synes tokiga teorier som framförs i den här tråden så är de av värde, inte som hela teorier, men en och annan detalj belyses och kan sättas in i nya kontexter.

Egentligen är det du som borde ifrågasättas tycker jag, hur kan du ge pekpinnar åt skribenternas spekulationer när du inte ens själv vet hur det har gått till, det är förmätet må jag säga.
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Det finns många muppar med noll koll i denna tråden som tycker som du.
Jag tror nog att han visste vad det var för kaliber på de han anlitat... ...men han valde att låtsas som om det regnade.
2015-06-14, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Ni som är van att följa mordutredningar så här, vad exakt söker polisen efter nu när man hittat kroppen? Har man inte redan tillräckligt starka bevis för att vara säker på att dom fälls i rättegång?
Som jag har förstått det så har de dåligt med bevis gentemot de enskilda individerna. Vem har gjort vad. Är det någon av dem som inte har varit inblandad. Osv.
Man söker med ljus och lykta efter allt. Varenda litet hårstrå kan visa sig vara viktigt för utredningen.

Det finns en risk att det här kommer att bli lite som Lindomefallet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, det gagnar många i Sverige att man kan anlita billigare arbetskraft från Baltikum och Polen. Dessutom är de så kallade sommarmord som drabbar unga tjejer inte helt okänt fenomen. Likande har hänt alla tider även innan Sverige gick med i EU. De som förespråkar stängda gränser bör vara beredda på att själva aldrig få resa till något land.
Tullkontroll är inte detsamma som att "stänga landet".
Medlem
pobeda1945s avatar
Hej Alla !!!!!

Mycket läsvärt!!!!

Har fått detta medelande från signaturen "pungont"

Mycket läsvärt !!!!

Arn* J*nsson Blomberg
Kan inte du posta detta åt mig? Jag är nyreg och kan inte. Snälla1

Arn* är inblandad i detta.

Lyssna på denna intervjun.
1. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6186601

Han talar lungt och ledigt. Börjar tom tala innan journalisten hunnit ställa klart sina frågor. Tydliga meningar. Inga stakningar. Inga eh.. Inga långa mellanrum mellan meningarna. Bra meningsuppbyggnader. Han talar helt enkelt ur minnet och har inget att dölja eller som han behöver akta sig för att säga eller för den delen försäga sig.

Lyssna nu på denna intervjun.
2. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6185594
Detta är exakt vad han säger;
"Jag fick reda på det ganska snart efter det hade hänt. Och jag tror det vara bara någon halvtimma efteråt ......... att hon var borta. (!!) (han försöker här distansera sig)
Ja först och främst så var vi på arbetsplatsen som vi mitt emot. Och när vi står och pratar där åh så vidare så plötsligt så ser vi ......... en del av klädseln som låg på golvet in i mitt emot då eh tog jag de omedelbart upp den och gick till polisen med den och sa åh om det eventuellt skulle tillhöra henne? ...."

I första intervjun är han tydlig när han pratar, inga åh eh eller konstiga meningsbyggnader.
I andra intervjun är det dåliga meningsbyggnader. Han stakar sig. Många ehh.. många pauser när han behöver tänka efter vad han ska säga.
När blir det såhär? Jo när man måste vara försiktig vad man säger. När man inte får försäga sig. När man försöker missleda. När man ljuger och hittar på en historia.

Intervju 2. Frågor!
"Halvtimma efteråt att hon var borta." Halvtimma efteråt vadå? Polisbilen kom dit? Media gick ut med det? Blir man tillfrågad om när man fick reda på något hemskt så säger man; "jag fick höra det av grannen". "Polisen berättade det". "Jag hörde det på radion". "Klockan var strax efter elva"... m.m. Han försöker här distansera sig från händelsen men försäger sig. När blev det officiellt att Lisa var bortförd? Sent på kvällen? Dagen efter?
Ändå vet Arn* det 30min efter att det har hänt!
Visste Arn* att Lisa var borta ca 18:55? Innan Lisas far ens hade anat oråd?!

Vilka är VI som hittade handsken? Var väl bara Arn* (enligt media. Polis?) som hittade handsken?
Vilka är de andra? Någon?!

"Vi stod och pratade lite och så vidare och så såg vi klädesplagget". Tränade, erfarna poliser som är ute efter att hitta ledtrådar hade ju letat innan utan att finna något. "Nu står han och pratar lite och så vidare" utan att leta efter något och hittar det. Troligt att polisen missat detta?

Arn* tar då genast upp handsken! Arn* är inte dum i huvudet. Tvärtom en världsvan, intelligent person. Inte ens en idiot tar upp handsken i ett sådant läge!

Han talar i dåtid om en del av klädseln. Hur vet han att detta är en del av klädseln som dom letar efter!? Man säger om man inte hittar på "jag såg ett klädesplagg", "jag såg handsken". Inte jag såg en del av klädseln vilket för mig låter som att man vet att det är en del av Lisas klädsel.

Fakta. Bekräftade fynden är sydost om ladan.
Intervju 1 SR. Varför börjar Arn* att prata om vägen söderut? Ingen har frågat honom vad han tror att Lisa tagit vägen.
Varför tror han att Lisa alternativt gärningsmannen/männen tagit vägen söderut? Kalkstensbrott söderut, tomma bostäder söderut?
Förvilla och sprida desinformation om att Lisa försvunnit från området när hon i själva verket är kvar i området? Försvåra utredningen?

Arn* bor på gården. Hur kan han inte hört eller sett något?! Var var han när Lisa fördes bort?! Hörde eller såg han inget då?!
Litauerna bor på hans gård. Är anställda av honom. Jobbar i hans lada, där handsken påträffas. Han har varken sett eller hört något. Fynden i anslutning till hans bostad. Utlagda efteråt.

Ena är efterlyst av Interpol för människohandel, enligt flashback! Källa?
Människohandel omsätter miljarder.
Ni är för naiva i era tankesätt. Klart detta kan vara ett svensk Fritzl fall eller värre, fler inblandade?

Kommer visa sig att Lisa blev bortlurad från platsen, i alla fall till en början. Hon har blivit våldtagen. Hon var vid liv i några dagar. Hon har blivit styckad.
Tyder detta på en impulshandling? Tvärtom. Det var planerat från början.
Arn* har inte hört eller sett något fast det är hans inneboende och grannar samt att Lisa togs förbi hans hus. Inte troligt.

Varför vill han då att polisen ska finna handsken? Jo för att det ska se ut som att Lisa varit i ladan mittemot när hon i själva verket blivit bortförd direkt bakom cafeet och upp förbi hans bostad.
Kommer visa sig att ingen nyckel förvaras i ladan mittemot.

Vem var på cafeet den 6 juni? JV? Syndabocken?

Det finns psykopater som inte har några som helst problem att ljuga om allvarliga saker och sin egen skuld utan att det syns. Men lyssna mellan raderna och vad han verkligen säger så framkommer saker som inte hörs vid en första början.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in