Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 16:28
Medlem
Kycklingmedcurrys avatar
Med tanke på att det tog över en dag att identifiera den döda kroppen som Lisa Holms, så måste hon väll vart styckad också?
RIP
2015-06-16, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Du tror alltså att litauiska gästarbetare utan utbildning utför arbeten som ses på bilden?

http://nlt.se/image_processor/1.4058486.1433951683!/image/3961677902.jpg_gen/derivatives/wide/3961677902.jpg?maxWidth=1903&maxWidthInline=595&ma xHeight=955&maxHeightInline=400
Har du koll på deras utbildning?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Att det inte finns någon teknisk bevisning måste väl tyda på att inget sexuellt har begåtts eller tar det tid att undersöka sådant. Jag menar, sperma(dna) och sådant är väl inga problem att testa mot dom häktade männen och borde gå ganska fort.
Flickans kropp borde väl vara obducerad vid det här laget.

Da min datter ble myrdet tok det ganske mange uker før alle obduksjonsresultatene var klare.
Senast redigerad av RumleGaasegg 2015-06-16 kl. 16:30. Anledning: felstavning
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Att det inte finns någon teknisk bevisning måste väl tyda på att inget sexuellt har begåtts eller tar det tid att undersöka sådant. Jag menar, sperma(dna) och sådant är väl inga problem att testa mot dom häktade männen och borde gå ganska fort.
Flickans kropp borde väl vara obducerad vid det här laget.

Provsvar brukar inte komma riktigt så snabbt, inte ens om förtur begärs.

Räkna med att det kommer att droppa in svar under de närmaste veckorna på vad det nu är för olika prov som tagits.
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det finns när det är tänt också.
http://z.cdn-expressen.se/images/83/14/8314730e022e4c6dbbd56193d92ac0f7/16x9/760.jpg
http://z.cdn-expressen.se/images/af/3c/af3c18903b23436d9cb2ec4ec93fb38e/16x9/265@70.jpg

Bra! Jag gillar dokumentation! Men skaraborgsläns tidning pekar ut ett annat hus på platsen och jag skulle vilja säga att det faktum att dörren är öppen på första bilden men ljuset släckt medan alla är framför huset visar att de inte håller på med något där inne. Bilden med ljus i huset är dessutom taget när det är mycket mörkare ute.

För min del är det skitsamma var hon hittades för det verkar klart att polisen brutit sig in där hon är. Det är graverande för alla som har nycklar till huset vilket det än är.
2015-06-16, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vilket ger en enorm obalans i skuldfrågan till nackdel för den misstänkte. Om de misstänkta i detta fall är oskyldiga har eventuella faktamässigt felaktigheter på detta stadie haft möjlighet att bli till rättegångssanningar som kan leda till fällande dom så småningom. Det är en negativ följd av bristen på insyn och yppandeförbud. Åklagaren kan föra sin talan med hjälp av media och försvaret och de misstänkta kan inte göra något.

Att detta inte bara är en teoretisk risk visar fallet Quick där myten om seriemördaren Quick var en grundläggande beståndsdel i att Van der Kwast lyckades få honom fälld trots att sunt förnuft borde satt stopp. Visserligen är det i relativa undantagsfall det händer, men det händer.

Bristen på insyn missgynnar de misstänkta bröderna och hustrun här och gynnar åklagaren som får igenom restriktioner rutinmässigt och utan skäl, vilket allmänheten tolkar som att det är givet att de är skyldiga.

Ja, svårt att säga emot. Så är vårt rättssystem skapat. Dock har åklagaren vissa nackdelar under huvudförhandlingen som svarande inte behöver bry sig om, som t.ex skyldighet att tala sanning och att de inte får dölja saker som kommer fram som inte talar till åklagarens fördel
Senast redigerad av adminulator 2015-06-16 kl. 16:33.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Det är min praktiskt erfarenhet också. Det är ytterst sällan någon går fri på en häktning.
Visst villfar ofta domstolar häktningsframställningar, men det kan ju i sig lika gärna bero på att åklagarna gör sitt jobb bra som att domstolarna är släpphänta. Däremot vill jag påpeka att domstolen i det här fallet har häktat på den högre misstankegraden. Då är det inte riktigt vad skit som helst.
Medlem
Citat:
rockdoll Alltså med tanke på att det jobbat svenskar i ladan också vad är det som gör att just litauerna blir misstänkta?
Alla i närområdet har blivit förhörda

Citat:
Är det enbart MPs luddiga uppgift att de betett sig "konstigt"? Är inte det isåfall lite väl svag anledning att så ensidigt rikta in sig på just litauerna?

Fyndplatsen ligger en kilometer från ladan och kaffet. Där stött MP på dem det har framgått i media.
Vad gjorde de där ????
Hur de såg ut minspel, känslouttryck, uppträdde sa, till MP är inget vi vet något om och antagligen helt avgörande för att ta in dem.

Citat:
Jag skulle så jävla gärna vilja veta vad MP har sagt till poliserna angående litauerna. Och var fanns litauerna när MP såg dom? Och vad gjorde MP samt litauerna där? Har litaurna varit inblandade med MP på något sätt? Eller har de helt ignorerat hela härvan med LH ?

Är det någon som vet något om det?

Det är ingen som vet. MP personerna är, vid vite, belagda med munkavle det kan man vara helt säker på
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingmedcurry
Med tanke på att det tog över en dag att identifiera den döda kroppen som Lisa Holms, så måste hon väll vart styckad också?
RIP
Nej. Hon hittades på natten, säg kl 23.00 på fredag och blev identifierad kl 08. Inget tyder på styckning.
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Du tror alltså att litauiska gästarbetare utan utbildning utför arbeten som ses på bilden?

http://nlt.se/image_processor/1.4058486.1433951683!/image/3961677902.jpg_gen/derivatives/wide/3961677902.jpg?maxWidth=1903&maxWidthInline=595&ma xHeight=955&maxHeightInline=400

Ja, eftersom mina helt obildade släktingar som är lantbrukare gör det. Jag menar lägger ned rör och gräver med grävmaskin.
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
De kanske hade kollektivavtal och åkte hem till sina familjer runt 16.00?

"Kanske" räcker inte, jag vill gärna VETA.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
16:27
Nu ska även den äldre brodern, en 34-årig litauisk medborgare, vara transporterad från polishuset till tingsrätten.

Vi väntar fortfarande på tingsrättens beslut om den 34-åriga kvinnan.

Vilken skillnad gör det med misstankegraderna? Får de hållas längre eller nåt om de är skäligen misstänkta eller är det bara beskrivande term?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in