Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 13:24
Medlem
Ynfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Men, HerreGud, mördad är hon väl oavsett! sen om det bedöms till mord eller dråp så är Lisa stendöd, så det kan ju inte vara att fara med osanning, spela roll nu så här i efterhand hur de "gjorde"...
Nu pratade begåvningsreserven. Modus operandi är i högsta grad relevant. Dåre.
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hax-.-
Nu var det inte vad jag tyckte dem skulle få för straff utan vad jag tror att dem får, och jag står fast vi att jag inte tror det här var planerat utan i stundens hetta och att dem hade ihjäl henne redan dag 1.

Finns inget som säger att hon blivit våldtagen heller utan det återstår att se...

Dom är anhållna och förhörs för mord inte dråp.
Så mest sannolikt är att Polisen har mer fakta än oss som pekar på ett planlagt mord.
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrissey1

KINNEKULLE/STOCKHOLM. Polisen bedriver en intensiv jakt på bevis mot dem som är anhållna misstänkta för mordet på Lisa Holm, 17.

Stort fokus riktas nu på en lada nära kaféet där Lisa arbetade.

– Polisens tekniker gräver i marken i ladan, säger Oskar Forsberg, Aftonbladets reporter på plats.

Vad tror ni dem letar efter?

Hjälmen?
Att GMs grävt ner något är inte osannolikt. Det var ju stora gropar där inne.
Någon som har kvar bilderna innefrån ladan? (När avspärrningen var lyft en kort tid)
2015-06-14, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xparn
Tycker dock att man ska kunna tänja på olika regler i lagboken, jag menar om drägget innehar 0 kompetens för empati och har gjort dåd som en medmänniska inte ska kunna göra för dådet är för hemskt då tycker jag att man ska antingen deportera människan till ursprungs land eller avrättas. Det är så hemskt fel att veta att en person kommer göra dåd igen när personen släpps ut och det gör vi för att det står i en bok.

De allra flesta mord, förutom kanske hämndmord av föräldrar till ett våldtaget/mördat barnm alternativt misshandlade flickvänner som tar livet av sin partner, är ju brist på empati. Jag skulle inte rakt av kunna slå ihjäl nån för att jag var rädd för att hamna i fängelse för inbrott eller nåt. Mord tyder på brist på empati. Personligen är jag dock för dödsstraff för mord, men jag tycker man ska vara förbannat försiktig med att börja dela upp mord i skalor. Det blir väldigt lätt att känslor tar över.

Det bevisas ju av intresset för den här bruden. Hade det varit en 45 årig muslimsk kvinna hade folk sagt "tja karln hade väl ihjäl henne" och sen hade ingen jävel brytt sig. Nu är det en ung snygg tjej och halva Sverige rasar och gör förstasidesnyheter av skiten.
2015-06-14, 13:25
Medlem
korrekturlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ynf
Det ÄR faktiskt uppsåtet straffet grundas på. Planlagt sedan veckor är mord. Ögonblicks verk är dråp.
Guds lagar skiljer sig en smula från tingsrättens. Håller pungen om man hänger aset upponer? Eller går den av? Jag vet inte..

Ja, pungen verkar kunna hålla men jag tror man måste vara försiktig

http://i.imgur.com/kZs25.jpg

Att det skulle kunna bli dråp är ändå sannolikt. I Vachareeya-fallet så blev det ju den något märkliga domen "styckdråp". Det skulle räcka med att gärningsmännen säger att de skulle råna henne och "försöka tysta henne" med handen, sen blev hon plötsligt slapp och de försökte göra HLR på henne men fick inte igång henne. Då är det inte mord. Men då måste detta kunna styrkas iom obduktionen ,såklart.

Jag tror även det finns något fall i svensk kriminalhistoria (Polismorden i Malexander?) där de mordmisstänka skyllde på varandra i hopp om att de inte skulle kunna bli dömda men att det istället resulterade i att båda blev dömda för mord, något som var en unik händelse vid tillfället.
2015-06-14, 13:26
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Vi får verkligen hoppas att Malin Wigren på Nyheter24 (!!!) hörsammar dina önskemål och ger polisen en och annan pekpinne!

Jag tror och har fullt förtroende för polisen i det här ärendet. Det är, som hon polischefen sa på presskonferensen igår, inget dussinärende utan högt prioriterat. Således kommer de vända på varenda sten två-tre gånger om och Lisas mördare hade tyckt att ett nålsöga var gigantiskt i jämförelse med det utrymme han nu lämnas.

Handlar inte om att ge pekpinnar. Jag vet sen tidigare att det ofta är mer effektivt att gå via journalister än försöka etablera någon linje i en grotesk stor tipshög.

Men du får gärna komma med konstruktiva tips om hur man skaffar information under en hektiskt pågående polisutredning. Vad gjorde du själv tex?
Medlem
Jag tror inte LH blivit styckad eftersom jag inte tror att föräldrarna vill identifiera ett huvud, det är nog alldeles för mycket. Som många skrivit i tråden tror jag de letar efter mordvapnet eller andra saker som kan koppla GM till mordet.
Medlem
Sett att det pratats en del om Dafgård och att det sker mkt byggarbeten där med gästarbetare.

Det finns fyra stycken kvinnor bokförda i blomberg i 30års åldern. Vad jag förstått det så var kvinnan inte litauisk medborgare?

Denna person https://www.facebook.com/noppaluck.somsinyotkul?fref=ts arbetar på numera på Dafgård, kan det vara den fd städerskan som är anhållen för skyddande av brottsling?
2015-06-14, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror att mordet på Lisa var ett sexuellt sådant.
Motivet är ju antagligen av den arten. Däremot så vet vi inte om hon kämpat i mot så mycket att de råkat ta livet av henne innan akten. Eftersom hon nu är död så hoppas jag att de jävlarna använt övervåld och heller aldrig fått det de var ute efter. Ett i så fall komplett misslyckande från deras sida är vad jag hoppas på.
Medlem
Beatriceaurores avatar
Utlänningar kan nog missbedöma svenska kvinnors beteende. En grek som kom hit på sjuttiotalet berättade att han förvånades över att alla svenska kvinnor var prostituerade. Eftersom de mötte hans blick på gatan, någon kanske smålog också (han såg bra ut). Hemma i byn i Grekland mötte ingen ärbar kvinna en mans blick - gjorde hon det var hon en hora!

BO kan ha varit vänlig och leende i sitt jobb, killarna trodde att det betydde att hon var intresserad.
Jag tror att narkotika var inblandad, hoppas poliserna kollar sånt. Försent med blodbrov förstås, men de bör leta. För att först vara så bestialisk och sedan bära sig så korkat åt verkar de ha varit påverkade av något.
Men fortfarande gäller att polisen inte släpper tanken på en helt annan gärningsman än de här typerna. Han kan ha hunnit väldigt långt bort vid det här laget. Han kan t ex vara yrkeschaufför, utan någon som helst koppling till området, som i fallet Engla.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrekturlack
Ja, pungen verkar kunna hålla men jag tror man måste vara försiktig

http://i.imgur.com/kZs25.jpg

Att det skulle kunna bli dråp är ändå sannolikt. I Vachareeya-fallet så blev det ju den något märkliga domen "styckdråp". Det skulle räcka med att gärningsmännen säger att de skulle råna henne och "försöka tysta henne" med handen, sen blev hon plötsligt slapp och de försökte göra HLR på henne men fick inte igång henne. Då är det inte mord. Men då måste detta kunna styrkas iom obduktionen ,såklart.

Jag tror även det finns något fall i svensk kriminalhistoria (Polismorden i Malexander?) där de mordmisstänka skyllde på varandra i hopp om att de inte skulle kunna bli dömda men att det istället resulterade i att båda blev dömda för mord, något som var en unik händelse vid tillfället.
Nej, i Lindomefallet skyllde de på varandra - -- i Malexander nekade alla istället .. och det var tre, inte två, som dömdes för mord i Malexandermålet.
2015-06-14, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
FUP blir offentlig eftersom det är en av stommarna i vår rättssäkerhet att det finns insyn i processen, däremot kommer delar givetvis sekretessbeläggas av hänsyn till anhöriga etc..

Så delen av att hon motivet var av sexuell handling kan sekretessbeläggas? Tycker det är rätt att man ska kunna läsa FUP:en dock tycker jag att det är dåligt att man inte får veta hela sanningen då det kan sekretessbeläggas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in