Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 15:52
Medlem
T34Panzers avatar
Han har en mycket obehaglig blick vill jag säga:

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/1980034_529920933783856_3457574627092658561_o.jpg
2015-06-16, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Alternativt så kan kvinnan ha sjungit ut i förhör. Enligt svts rapportering ser hon "tärd ut". Jag tror hon kommer knäckas först, såvida dem redan inte har lyckats få henne att prata.

15:43
Kvinnan förs in. Hon är blek och rödgråten

15:47
Kvinnan motsätter sig häktning och bestrider brott

15:50
Den 34-åriga kvinnan ger ett helt annat intryck än den tidigare häktade mannen. Hon ser närmast förtvivlad ut.
2015-06-16, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Fattar du inget? Den yngre blev kåt på Lisa och vill ha ett äventyr. Hon var inte alls med på noterna så han våldtog henne men insåg snabbt att det skulle bli katastrof när han åkte fast. Han hade ju familj i Litauen. För att inte skaka galler i Sverige i 4-5 år så försökte han undanröja spåren och tog livet av flickan. Eventuellt deltog den äldre, i varje fall i slutfasen, mordet.

Jag tror generellt att när en person är sexuellt upphetsad, så avtar det logiska tänkandet. I detta fall räcker det med att personen har haft en kombination av narcissistiska tendenser (självgod),,, alkohol påverkad,,,lägre kvinnosyn,,,impulsiv.,för att detta ska ske.. kultur och språk skillnaderna ska absolut inte underskattas.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det där är bullshit. De visar bara själva gården på bilderna.
Nej. Gården består av flera byggnader varav den till höger i den övre bilden ska vara där hon hittades.
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Var det på morgonen eller kvällen som A hittade handsken?

I interview säger AJ själ att det var på måndag morgon;

http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/s%C3%B6kandet-efter-lisa-man-s%C3%A5g-hjulsp%C3%A5r-ned-mot-damm-5577d853b9a9f671f6000076

1:26 inne i video nr 3 säger godsägare Arn* Jönsson:
"Jo det var så at på måndag morgon så diskuterade vi dom vanliga arbetarna som skulle gøras under dagen och då låg der helt pløtsligt den handsken nere på marken mitt inne i ladan och då sa vi den där handsken verkar vara liten modell. Då tog först en av dom anställda upp den, så to såsåto så tog tog min sammarbetspartner L*** Å**** ochså upp den och sedan tog jag den och sa att den här måste vi bära till polisen och så tog jag den i fingret och sakta bar den bort polisen som dem tog hand om den..
Medlem
Är det någon skillnad på "delaktighet i mord" och "mord"? Att han häktas för delaktighet i mord innebär väl bara att han varit just det, delaktig i dödandet och att man använder den rubriceringen för att de är två om saken.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det är inte åklagaren som fattade beslutet om häktning, i detta avseende är det mer intressant att veta vem rådmannen är som fattade beslutet om häktning och av min erfarenhet så låter en tingsrätt en av deras mer erfarna och bästa rådmän ta hand om en förhandling av detta slag.

I övrigt instämmer jag i att det är väldigt intressant att veta vilken icke-teknisk bevisning som finns eftersom rådmannen endast behövde fundera 5 minuter på att fatta sitt beslut.
Jag vet mycket väl vem som beslutar om häktningen, tog min jur.kand 2007. (även om min erfarenhet från rättsväsendet är mer från "fel" sida)

Men faktum är att det är åklagaren som lägger fram bevisningen och det är ganska uppenbart att åklagare kan vinkla den liten som han själv vill speciellt när det gäller icke teknisk bevisning. Är ju bara att kolla på Quick fallet. Och angående den snabba häktningen så var det väntat med tanke på att de är utländska medborgare och allvarligheten i fallet samt den mediala uppståndelsen. Då tar rätten det säkra före det osäkra o låter den sitta.

Jag menar inte fan tar de risken o släpper ut dem, även om det egentligen inte finns nåt som pekar på att de är skyldiga, för att sen om en vecka få tillbaka DNA bevis som visar att de är skyldiga. Och att de då såklart lämnat landet.
Ingen rådman skulle ta den risken i ett så här uppmärksammat fall! Även om det kanske är juridiskt fel att häkta. Bättre att sätta dom 2 veckor för länge i häkte än att bli uthängda som personerna som släppte LHs mördare fria i hela svenska kvällspressen!
Medlem
-X-hellfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag sticker ut med något så ovanligt i den här tråden som ett upprop till genuina flashbackdetektiver, fortsätt att gräva så att vi överröstar tyckare, styrkekramare och besserwissers, jag är intresserad av hur många som arbetar på säteriet, verkar inte finnas en enda människa i den här tråden som kan upplysa om det.

Om det visar sig att de frihetsberövade inte är skyldiga, vilket jag inte är så säker på att de är, så springer mördaren lös. Att det är någon med anknytning till säteriet är jag nästan övertygad om, i det perspektivet är det intressant att veta om det finns någon jämnårig med Lisa som kan komma i fråga.

Jag har helt enkelt svårt för att se de här männen begå det här brottet gemensamt, och dessutom få med sig en av brödernas syster på en sån här grej. En knäppgök är en sak, men tre under samma tak, tveksamt
.
Det kan vara en knäppgök som rövat bort henne på något sätt, i den holländska filmen Spoorlos så tar mördaren upp några sätt

spola till 1:22 eller 1:27 för kort versionen.

https://www.youtube.com/watch?v=oE4bfzzBJuI

Trots att det är en film kan det vara tänkvärt scenario att GM lockat till sig tjejen till bilen på något sätt.
2015-06-16, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The13
15:43
Kvinnan förs in. Hon är blek och rödgråten

15:47
Kvinnan motsätter sig häktning och bestrider brott

15:50
Den 34-åriga kvinnan ger ett helt annat intryck än den tidigare häktade mannen. Hon ser närmast förtvivlad ut.

Dåså. Case closed. Hon vet att hon sitter i skiten och att hennes man är inblandad i ett mord.
2015-06-16, 15:54
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
På SVT.se

"Korrigering av uppgifter. 31-åringen häktas för delaktighet till mord och åtal ska vara väckt senast den 30 juni 2015."

Vad menas?
Om åklagaren anser att det finns tillräckligt med bevis som håller mot den åtalade så kan man säga att åklagaren lämnar in en stämningsansökan till tingsrätten mot den åtalade(Litauen) för att få stånd en rättsprocess,så nu har åklagaren fram till den 30 Juni på sig att få ihop information som kan hålla i en rättegång,denna stämningsansökan innehåller info om brottet,bevis etc lite enkelt förklarat.
Senast redigerad av 2big4you 2015-06-16 kl. 15:57.
2015-06-16, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Intressant att jämföra de åtalades reaktioner. Den yngre mannen visade inga känsloyttringar medan kvinnan ser tärd och blek ut och verkar ledsen.

Det kommer säga ganska mycket om äldre brodern är kolugn också.
2015-06-16, 15:55
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Han har en mycket obehaglig blick vill jag säga:

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/1980034_529920933783856_3457574627092658561_o.jpg

Den där blicken möter jag hundratals av varje dag där jag bor (Baltikum) och jobbar. Hyfsat normalt i mina ögon. Dock tyder Utseendet på att han är "tärd". Dricker förmodligen mycket och äter för dåligt. Extremt! vanligt att folk ser nästan undernärda ut exakt på det där sättet i öst. Pga för stort alkoholintag och för lite näringsintag.

Ser man på barnet och kvinnans kläder saknas det inte pengar på så sätt. Han prioriterar nog annat som många balter gör. Kvinnorna är kloka i Baltikum. Männen oftast inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in