Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Fattar du inget? Den yngre blev kåt på Lisa och vill ha ett äventyr. Hon var inte alls med på noterna så han våldtog henne men insåg snabbt att det skulle bli katastrof när han åkte fast. Han hade ju familj i Litauen. För att inte skaka galler i Sverige i 4-5 år så försökte han undanröja spåren och tog livet av flickan. Eventuellt deltog den äldre, i varje fall i slutfasen, mordet.

Exakt. Han fick panik när han insåg vad han gjort och gjorde saken ännu värre genom att döda henne. Idiotiska beslut leder oftast till ännu värre för att täcka upp.
2015-06-16, 15:44
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightskyInfinitum
Ett vittne säger sig ha sett bröderna samt kvinnan fika då lisa försvann.
Nja, detta påstår alltså brödernas mamma.
2015-06-16, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Det här med kvinnans rubricering. Det gick ju uppgifter i tråden om att polisen ska ha knackat på i deras bostad varav kvinnan ska ha öppnat dörren och sagt att bröderna inte är hemma, trots att bröderna fanns i bostaden. Bara en sådan liten handling kan ju gå under "skyddande av brottsling" liksom.
Jag är ytterst tveksam till att en sådan handling skulle räcka till skyddande av brottsling, speciellt av grov art som det var rubricerat i häktningsframställan.

Anledningen att kvinnan drogs med är att snuten hoppas kunna pressa henne att prata. Är en oerhört vanlig taktik från polis att ta med flickvänner/fruar och anklaga dem för medhjälp till mannens brott för att få den att lämna uppgifter om mannen. Väldigt fult men det är så de funkar..
Medlem
Ni som kan sånt här, varför hålls häktningsförhandlingen bakom stängda dörrar? vad är syftet med detta?

Finns risken att resten också blir stängt?
Medlem
KaptenKarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Är det bekräftat att LH hittades där?

Nej, det har blivit något av en trådsanning. Dock är det mycket troligt, pga. antalet tekniker kring platsen.
Medlem
kungkonkurss avatar
Nu har Skaraborgs tingsrätt lagt häktningsbeslutet för allmänheten och media på sin hemsida.

Pressmeddelande
Beslut i häktningsfråga
[2015-06-16] Skaraborgs tingsrätt

Skaraborgs tingsrätt har idag den 16 juni 2015 beslutat att häkta en 31-årig man, på sannolika skäl misstänkt för delaktighet i mord Blomberg, Götene kommun.

Den misstänkte 31-åringen har häktats såsom på sannolika skäl misstänkt för delaktighet i mord någon gång mellan den 7-12 juni 2015 i Blomberg, Götene kommun.

Det finns risk för att den misstänkte avviker eller på något annat sätt undandrar sig lagföring eller straff.

Det finns risk för att den misstänkte genom att undanröja bevis eller på något annat sätt försvårar sakens utredning.

Det finns risk för att den misstänkte fortsätter sin brottsliga verksamhet.

För brottet är inte föreskrivet lindrigare straff än två års fängelse och det är inte uppenbart att skäl för häktning saknas.

Åklagarens begäran om tillstånd enligt 24 kap 5 a § rättegångsbalken att meddela restriktioner har bifallits.

Tingsrätten har även beslutat om yppandeförbud jämlikt 5 kap 4 § rättegångsbalken avseende närvarande personer vid häktningsförhandling bakom stängda dörrar, se protokoll.

Åtal ska väckas senast den 30 juni 2015, kl. 11.00.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Notera att min notering att det tog kort tid för tingsrätten att fatta sitt beslut inte behöver ha en avgörande betydelse utan jag utgår ifrån min erfarenhet och om en åklagare spenderat två timmar med att lägga fram bevisning och den misstänkte fått chans att försvara sig mot anklagelserna ändå knappt behöver tid för att formulera häktningsbeslutet så känns det som att åklagaren hade en del på fötterna.

Det är allt.

Nu ska jag avvika från den här tråden ett tag så ursäkta om jag fått några frågor som inte besvarats, nyfikna själar får givetvis PM:a om det skulle vara så.

På återseende.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det är inte åklagaren som fattade beslutet om häktning, i detta avseende är det mer intressant att veta vem rådmannen är som fattade beslutet om häktning och av min erfarenhet så låter en tingsrätt en av deras mer erfarna och bästa rådmän ta hand om en förhandling av detta slag.

I övrigt instämmer jag i att det är väldigt intressant att veta vilken icke-teknisk bevisning som finns eftersom rådmannen endast behövde fundera 5 minuter på att fatta sitt beslut.

Skulle tippa på att bröderna inte kunnat lämna samstämmiga uppgifter i förhör. Enligt AB från mammans intervju så ska de heller inte kunnat förklara/ge en bra anledning till varför dem befann sig vid en verkstad bara 100 meter från platsen/boden där liket hittades.

Alternativt så kan kvinnan ha sjungit ut i förhör. Enligt svts rapportering ser hon "tärd ut". Jag tror hon kommer knäckas först, såvida dem redan inte har lyckats få henne att prata.
2015-06-16, 15:46
Medlem
Hoppas verkligen polisen gör sin plikt efter alla dessa misstag som gjorts i det här ärendet. Det som krävs nu är 3st nackskott. Gör inte polisen själva det hoppas jag dom här litauerna får ett rent h*lvete i fängelse, om dom nu kommer dit vill säga.
2015-06-16, 15:46
Medlem
coookiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Ni som kan sånt här, varför hålls häktningsförhandlingen bakom stängda dörrar? vad är syftet med detta?

Finns risken att resten också blir stängt?

Eftersom det (möjligen) handlar om ett sexualbrott om jag förstått det rätt, vilket iofs är ju ganska förståeligt om man ser till de anhöriga.
2015-06-16, 15:47
Medlem
Citat:
Kvinnan ser väldigt tärd ut.
Hoppas hon börjar tala. Kan hända att hon redan gjort det.

Börjar kännas som att båda bröderna är skyldiga på allt som har hänt.
2015-06-16, 15:47
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej. Vad Tingsnotarien menar är att om åklagaren kan få tingsrätten att häkta på sannolika redan utan teknisk bevisning, så måste bevisläget i utredningen vara rätt gott.

Säkerligen, men principiellt innebär det inte att bevisen måste vara hållbara för det och ibland, förvisso i undantagsfall, så visar de sig inte vara det trots att det till synes är ett gott bevisläge.

Teknisk bevisning är oftast mer robust till sin karaktär och därför kan ju avsaknaden av sådan om det nu är så betyda något.

Det blir ju väldigt generellt alltihop men det beror på att vi famlar i mörkret i brist på konkret information och så hade det högst sannolikt inte behövt vara om rättsväsendet inte tilläts fungera enligt delvis medeltida ideal.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in