Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 12:48
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjolnir
Apropå att polisen borde ha tagit tidig notis om att det jobbade utländska gästarbetare i närheten;

Samma kväll som Hagamannen begick en av sina grövsta våldtäkter hade Bilbolaget, hans arbetsgivare, en stor personalfest i närheten av brottsplatsen. Han var givetvis med på den festen. Polisen gjorde otroligt nog vid den tiden ingen kontroll av deltagarna på den festen och hade med en topsning av varje deltagare kunnat gripa honom flera år före de tog honom.

Med det vill jag säga att misstag begås, det är mänskliga faktorer inblandade. Det är dessutom många utredare och personal inblandade och ett komplext utredningspussel så det som för oss "hobbykriminalare" ter sig självklart utifrån är kanske inte helt givet inom utredningen.

Polisen är väl medveten om att det jobbar utländska gästarbetare på var och varannan gård i bygden.
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Fast just i det här fallet verkar den litauiska polisen ha bekräftat att två av MGM är medborgare i Litauen. Jag tror inte att de skulle bekräftat detta om MGM hade köpt sina litauiska pass.

Men herregud! Är det inte "svenska medborgare" som strider för IS och blir anhållna för allehanda brott runt om i världen?
Dessa män är litauiska medborgare. Punkt slut. På vilket sätt de har förvärvat sitt medborgarskap är en annan sak. Det är inte alla gånger lätt att bevisa att medborgarskapet är köpt. Men, som sagt, det är påfallande många män från trakter jag nämner som penetrerar Europa med baltiska pass och begår grova brott.
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Vad jag menar att dessa "indicier" bör göra dom så pass intressanta att man omedelbart tar deras uppgifter och begär ut deras brottsregister från Litauen. Men du kan ha helt rätt. Det kan ju faktisk vara så att polisen gjort detta och isåfall fall backar jag omedelbart.

Vad jag vill försöka säga är att troligtvis har åtminstone någon av dessa herrar ett brottsregister som skulle aktualiserad dom än mer. Ponera att polisen får upp våldtäktsdomar på någon av dom.

-Då har iallafall jag svårt att se dom som ointressanta.

Känner att jag förklarat dåligt vad jag egentligen menar. Anledningen till detta är att jag precis som godsherrar är jävlig pantad.
Det sägs att en av dem har något i det litauiska registret. En viss försiktighet kanske bör hållas inför den infon eftersom den ännu är lite vag. Dessutom sägs det inte vad det skulle handla om. T.ex en urkundsförfalskning behöver ju inte betyda att man är benägen att mörda.

Jag vet inte hur det fungerar när länder ska samarbeta. Låt oss säga att svensk polis i början på veckan skulle ha hört av sig till litauisk polis och sagt "Vi har en försvunnen person. I närheten av där hon försvann jobbar och bor två personer med litautiskt medborgarskap. Finns de med i era register?".

Skulle litauisk polis lämna ut uppgifterna med dessa minst sagt vaga indicier?

..............................

Det har florerat så mycket info och så många tidningsartiklar om detta försvinnande. Jag vet inte ens var jag ska börja leta. Slungar därför ut frågan, men vill poängtera att jag inte är säker. Jag kan minnas fel.

Frågan:

Ett vagt minne sitter i huvudet att renoveringsarbeten var gjorda i/vid ladan men att det just nu inte pågår några arbeten där. Att de är uppskjutna eller något sådant.

Någon som minns?

Anledningen till att jag undrar är förstås att jag funderar lite på huruvida de misstänkta männen kan ha haft naturlig uppsikt över caféet.
Medlem
Har det kommit fram med namn på GM än?
Med tanke, det har kommit fram att de är gästarbetare.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Kanske ni redan har löst det men vem orkar läsa igenom 1644 sidor med rasistsvammel och allt.?
Jag har tidigare slagit fast att Lisa alltså hittades inomhus. Frågan om det var i de gripnas bostad kan nu avföras. Det var det inte. Detta följer av uttalanden från Helena Trolläng i intervju med Expressen. Frågan blir nu om det var i ladan på andra sidan vägen från caféet där de gripna arbetade som kroppen hittades? Skulle det vara så har polisen all anledning att forsatt vara stumkäft så länge de bara kan.
Polisens områdeschef i Skaraborg, Helena Trolläng säger till Expressen att:
Hon har alltså hittats "i ett närområde till caféet men inte i direkt anslutning till detta". Den lada som ligger på andra sidan vägen och där det första fyndet, handsken återfanns, stämmer väl in på den utsagan som områdeschefen för Skaraborg, Helena Trollängg, ger.
Polisen har inte längre lika starka motiv som innan kroppen hittades och brott alltså kunde fastställas, att knipa käft som tidigare. Tidigare hette det att man inte ville upplysa en gärningsman via media hur långt man hade kommit i sitt efterforskningsarbete. Så långt ok. Men nu heter det att bevisvärdet av faktiska omständigheter skulle minska om polisen lättade på tunghäftan. Det är inte ok att polisen fortsatt tiger med omständigheter som vore intressant för allmänheten. Enda orsaken till den märkliga tystnaden om uppenbara fakta är att polisen är rädd för att avslöja att det är i den lada där de mordmisstänkta jobbade och där första fyndet gjordes också är den plats där Lisa hittades, och i såna fall också trolig mordplats.. Den spärrades nämligen av när handsken hittades därefter togs avspärrningen bort för att senare spärras av igen efter något dygn eller så. Polisen är med andra ord livrädda för anklagelser om grovt slarv i eftersökningsarbetet. Själv tycker jag att
denna polisstyrka har gjort ett bra jobb förutom tabbarna i en nervös början.

http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/

Om det nu är som du säger sa maste kroppen har varit ganska bra gömd? Jag fick för mig när jag läst artiklar att kroppen hade legat ganska öppet i ett skjul/lada? är jag ute och cyklar?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Låter som om dessa personer inte har någon som helst professionell distans till sitt arbete alternativt att det är första liket de ser i sin tjänsteutövning.
Tycker inte det känns seriöst när en polis som varit tjänst på plats lägger upp snyftinlägg, att ha och visa empati och medkänsla är en sak men att jaga gillaklick på sin facebook är ganska osmakligt

Tro det eller ej, men poliser är också människor. Du vet väl för fan inte vad de sett? Hur kroppen såg ut osv. Låter snarare som att du har problem med empati.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Har lite frågor som jag funderar över.

1. Vad tror ni straffet kommer bli om det är dessa tre människor har utfört brottet?

2. Kommer straffet bli påverkat om våldtäkt är iblandat efter eller före dödsfall?

3. Kommer de få spendera sin tid i ett svenskt fängelse eller blir de skickade till sitt hemland?

4. Eftersom den avlidne är under 18 år och av brottets natur är väldigt hemskt, kommer FUP samt övriga dokument bli icke-offentlig?

1. Mäniskorov, bortt mot griftefriden 3-6 år. I bästa fall vållande.
2. Efter=se ovan.
3. Svenskt.
4. Är detta verkligen praxis?
2015-06-14, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Blir det mord så blir det minst 12 år i fängelse kanske mer.

Ja precis. Allt beror på uppsåtet och jag tror inte det här var något planerat därav lägre straff.
2015-06-14, 12:49
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Blir det mord så blir det minst 12 år i fängelse kanske mer.

Elin Krantz mördare fick 16. Borde ha fått livstid kan man tycka.
2015-06-14, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Men herregud! Är det inte "svenska medborgare" som strider för IS och blir anhållna för allehanda brott runt om i världen?
Dessa män är litauiska medborgare. Punkt slut. På vilket sätt de har förvärvat sitt medborgarskap är en annan sak. Det är inte alla gånger lätt att bevisa att medborgarskapet är köpt. Men, som sagt, det är påfallande många män från trakter jag nämner som penetrerar Europa med baltiska pass och begår grova brott.

Vi får se vad som kommer fram i FUP. Vad det är språk de talar etc.
Medlem
KaptenKarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det sägs att en av dem har något i det litauiska registret. En viss försiktighet kanske bör hållas inför den infon eftersom den ännu är lite vag. Dessutom sägs det inte vad det skulle handla om. T.ex en urkundsförfalskning behöver ju inte betyda att man är benägen att mörda.

Jag vet inte hur det fungerar när länder ska samarbeta. Låt oss säga att svensk polis i början på veckan skulle ha hört av sig till litauisk polis och sagt "Vi har en försvunnen person. I närheten av där hon försvann jobbar och bor två personer med litautiskt medborgarskap. Finns de med i era register?".

Skulle litauisk polis lämna ut uppgifterna med dessa minst sagt vaga indicier?

..............................

Det har florerat så mycket info och så många tidningsartiklar om detta försvinnande. Jag vet inte ens var jag ska börja leta. Slungar därför ut frågan, men vill poängtera att jag inte är säker. Jag kan minnas fel.

Frågan:

Ett vagt minne sitter i huvudet att renoveringsarbeten var gjorda i/vid ladan men att det just nu inte pågår några arbeten där. Att de är uppskjutna eller något sådant.

Någon som minns?

Anledningen till att jag undrar är förstås att jag funderar lite på huruvida de misstänkta männen kan ha haft naturlig uppsikt över caféet.

Det framkom genom bl.a. norska medier att de arbetade med ladans tak, mittemot kaféet.
Medlem
Det måste ju väldigt fort ha stått klart för Polisen att det bodde gästarbetare bara någon kilometer ifrån Cafèt - och rimligen borde dessa ha förhörts omgående -
Och ännu bättre om man satt span på dem redan på måndagen. Och kanske därmed kunnat räddat livet på flickan.
Det pratas ju så mycket om tesen att "närstående" ofta är inblandade. Dessa gossar har ju som vissa påpekat jobbat både här och där i dessa byggnader - som alla ägs av samme godsherre.
Man måste väl på goda grunder antaga att de som jobbade på Cafèt måste ha sett dessa herrar ganska ofta.

Västra Götaland-polisen har väl heller inte glömt bort det förra mordet i Långared 2012 -när 2 äldre människor brutalt slogs ihjäl av 2 "gästarbetare" från Polen när de försökte dryga ut den snåla lön de får i Sverige med att tömma ett kassaskåp de aldrig kom in i.
Men Polis får väl inte tänka i sådana "rasistiska" banor - att utlänningar måste kollas upp --

Det kan bli intressant att läsa FU angående på vilket stadie dessa misstänkta kom in i bilden.
Alldeles för sent uppenbarligen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in