Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 12:32
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Var det någon som såg Hasse Aro på tv här om dagen. Han sa ju att mycket av detta är mysko. Intressant faktiskt. http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/lisa-holm-mordet-l%C3%A5ngt-ifr%C3%A5n-l%C3%B6st-557e86d3b9a9f67a4900020d?ref=yfp
Herregud, det finns tydligen hur mycket grejer som helst kvar att analysera.
Verkligheten är inte som CSI där man löser ett brott på 50 minuter.
Medlem
Har följt denna tråd från start och det har spekulerats vilt kring motivet. I häktningsframställan så säger dom att dom inte har teknisk bevisning. Det borde ju utesluta att det är sexrelaterat. Hade det varit våldtäkt så hade den tekniska bevisningen funnits i form av DNA från GM på kvinnans kropp.

Jag börjar tveka på om de tre häktade verkligen är GM. Tror det är en rad för dom olyckliga omständigheter som gör att dessa personer blivit inblandade. Är de inte GM så är det en smärre polisiär katastrof.
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hatasnigel
Det är mycket mer sannolikt att GM har agerat utifrån ett drogrus än mördat BO till följd av ett rån eller bilolycka. Det säger sig väl självt. Jag är mycket bekant med droggruppen bensodiazepiner så jag anser mig ha rätt att uttala mig.

Det är inte "mycket mer sannolikt". Allt är sannolikt tills motsats bevisats. Du kan snacka Benzo i andra forum i så fall tycker jag.
2015-06-16, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Jag tror att det inte är mer invecklat än så att Litauerna var tända på flickan och såg sin chans när hon var ensam kvar på platsen. En tjej som jobbade med Lisa på kafeét hade ju tydligen berättat att dessa män stått och stirrat på henne och de andra tjejerna när de väntat på skjuts hem efter stängning om kvällarna.

Förmodligen våldtog de flickan och sedan har dem förmodligen strypt eller dödat henne på annat sätt, antingen av misstag men mer troligt för att tysta henne för gott för att slippa bli anmälda för våldtäkt. Enligt Litauernas mamma skulle de båda männen åka tillbaka till hemlandet inom kort och en av bröderna skulle dessutom komma hem permanent, så varför inte passa på att våldta och mörda lite innan man sticker och särskilt i snälla goa Sverige där människor är så naiva så att chansen för att åka dit inte är så stor. Det är ju bara att blåneka, har ju funkat för Mats Alm.

Kvinnan var nog knappast där när det hände, men det var väl för svårt att mörka för henne så de var väl tvungna att berätta.

Godsägaren/chefen tror jag inte är inblandad men förmodligen skraj då han förmodligen har lite skumma svarta affärer med Litauerna och antagligen betalar dem svart.

Jag tror på det stenhårt. Lägger man ihop olika saker, som att det verkar som att GM handlat i panik när det kommer till bevisen som inte känns så genomtänkt. Och statistiken om varför såna här mord förekommer så känns det tillräckligt "enkelt" och logiskt.
Medlem
Nietzschessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Inför dagens häktningsförhandlingar:

Kl. 13.00 idag ska alltså häktningsförhandlingarna inledas.

För er som förväntar er få mer information kring utredningen efter förhandlingarna kommer bli besvikna då dessa kommer hållas bakom stängda dörrar och allt som sägs under förhandlingen samt material som ges in kommer vara sekretessbelagt. Det vi kommer få tillgång till är att höra de misstänktas inställning samt domstolens beslut i frågan.

Det intressanta i detta fall är inte häktningsgrunderna eftersom när det gäller allvarlig brottslighet såsom mord krävs egentligen inte att någon av de övriga häktningsgrunderna (1. flyktfara, 2. försvårande av utredningen, 3. fortsatt brottslighet) är aktuella utan det räcker med att uppenbara skäl mot häktning saknas. Nu kommer jag inte åt häktningsframställan från där jag sitter så vet inte vad åklagaren kryssat i och inte kryssat i men det är som sagt av mindre intresse i sammanhanget för om brottsmisstanke finns kommer häktning att ske.

Den intressanta frågan som vi bör fästa uppmärksamheten på är om domstolen finner att de misstänkta är på sannolika skäl misstänka för mord. Jag antar att åklagaren i andra hand om tingsrätten inte skulle finna att så är fallet att de misstänkta häktas såsom skäligen misstänkta för mord vilket innebär en tidspress för åklagaren och då teknisk bevisning inte verkar finnas i dagsläget kan det också finnas en risk för att detta blir fallet (även om det absolut inte är så att teknisk bevisning krävs för att häkta någon såsom på sannolika skäl misstänkt, långt ifrån).

Vad som intresserar mig med misstankegraden är inte att åklagaren i sin framställan begär det ena eller det andra utan att de misstänkta anhölls såsom skäligen misstänkta och nu när polisen fått chans att bedriva utredningen framåt ytterligare anser sig åklagaren ha på tillräckligt på fötterna för att häkta dem såsom på sannolika skäl misstänkta. Nu är det visserligen inte alltför ovanligt att misstankegraden höjs från anhållandet till häktningen men i detta fall, p.g.a. det massmediala intresset samt att personer tidigare hängts ut såsom misstänkta, tror jag åklagaren skulle nöja sig med en utredningshäktning och inte rubricera det som såsom sannolika skäl misstänkta om det inte var för att något intressant de facto dykt upp de senaste dagarna.

Om ca 1,5 timmar vet vi....

Bra med faktainfo som omväxling i tråden. Så tingsrätten kan alltså sänka misstankegraden vid häktningen. Krävs väl en domare med integritet att gå emot en chefsåklagare ...
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Varför är det sekretess på häktesförhandlingen som ska hållas?

Det är av utredningstekniska skäl. Ett brett omfång som tex kan innefatta att det finns fler GM eller egentligen vilken person som helst, och att dessa inte ska ska kunna försvåra utredningen på något vis.

Som tidigare nämnts - Vi får reda på rubricering, misstankegrad samt hur dom tilltalade (asen) ställer sig.
Senast redigerad av rotesau 2015-06-16 kl. 12:37.
2015-06-16, 12:35
Avstängd
Citat:
Det är mycket mer sannolikt att GM har agerat utifrån ett drogrus än mördat BO till följd av ett rån eller bilolycka. Det säger sig väl självt. Jag är mycket bekant med droggruppen bensodiazepiner så jag anser mig ha rätt att uttala mig.

Det mest sannolika är att GM är efterbliven, har en hjärnskada, söp/knarkade och psykopat. Vid en konfrontation med en kaxig blond tjej blev han kränkt och slog till henne, alternativt ströp. Behövs inga benzo för att ett monster ska döda (av misstag om man vill kalla det så).

Grabbhalvan är en imbecill. Vänta och se!

Lenny i Möss och människor, den svarta stora mannen i Den Gröna Milen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urbanurban
Det är inte "mycket mer sannolikt". Allt är sannolikt tills motsats bevisats. Du kan snacka Benzo i andra forum i så fall tycker jag.
Givetvis är det mycket mer sannolikt. Det talas om att många ser det som osannolikt att två familjefäder begår ett mord på en 17 år gammal tjej. Många försöker rättfärdiga teorierna genom att påstå att de kan ha varit alkoholberusade under brottet. Då vill jag mena att det är mycket mer sannolikt att de hade inmundigat bensodiazepiner än alkohol.
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Exakt. Lägg ner alla olycksteorier. Rånmord kan man såklart inte utesluta helt innan hela händelsen blir kartlagd, däremot finns det absolut inget som tyder på det och därför bör även den spekulationen läggas ner.

Jag har en teori om att GM kan ha varit påverkad av bensodiazepiner under mordet. Det skulle förklara mycket; Denna drog kan skapa ett okontrollerbart agg från tomma intet. En påverkan skulle även kunna förklara den bristfälliga och uppenbarligen icke genomtänkta spridningen av bevis.

Benzo, ja. Eller något likvärdigt preparat som gör gärningsmannen fullständigt samvetslös, förvandlar honom till en galen och gränslös psykopat. Lagom roligt att vakna upp efteråt och påsen är tom... och så kommer polisen..
Det är därför som droger är så farliga, det är därför som knarkhandlare straffas hårt.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Varför är det sekretess på häktesförhandlingen som ska hållas?

Offentlighets - och sekretesslag
18:1 Sekretess gäller för uppgift som hänför sig till förundersökning i brottmål eller till angelägenhet som avser användning av tvångsmedel i sådant mål eller i annan verksamhet för att förebygga brott, om det kan antas att syftet med beslutade eller förutsedda åtgärder motverkas eller den framtida verksamheten skadas om uppgiften röjs.

35:1 Sekretess gäller för uppgift om en enskilds personliga och ekonomiska förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till honom eller henne lider skada eller men och uppgiften förekommer i utredning enligt bestämmelserna om förundersökning i brottmål.

Kan även finnas andra grunder för sekretess, om det t.ex. förekommit tecken på sexuellt tvång m.m.
2015-06-16, 12:37
Medlem
Faxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
"Det är slottsherren och vd:n Arne Jönssons, 79, ägor som nu finkammas i sökandet efter Lisa, 17.

De hetaste fynden har gjorts på hans mark – och han hittade själv flickans handske.

– Då tog jag omedelbart upp den, säger han till*P4 Skarabor".

När man hör intervjun med Arne så säger han att en av dom anställda först hittar den på backen inne i ladan, sen tog hans samarbetspartner också i handsken för att sist men inte minst ska Arne också kladda lite på den....för att slutligen med fingret bära bort den till polisen, han hade i alla fall koll på att det kunde vara bevismaterial.

http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/s%C3%B6kandet-efter-lisa-man-s%C3%A5g-hjulsp%C3%A5r-ned-mot-damm-5577d853b9a9f671f6000076
2015-06-16, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHollyhockGod
Leif GW Persons deckarmetodik är enkel:

Han googlar lite statistik på nätet, och om nånting är ovanligt, har det inte hänt.

Om det t.ex. är ovanligt att tidigare ostraffade döms för våldtäkter, är det enligt GW omöjligt att våldta någon om man tidigare är ostraffad.

Case closed.

Omöjligt nej, osannolikt ja. Det är precis vad statistik går ut på och fungerar utmärkt både för placering av dina pengar (oavsett om vi pratar statspapper eller senaste bettet på Champions-league), sociologiska studier, medicinen du stoppar i kroppen och partikelacceleratorn i CERN.
Rätt insamlad, tolkad och använd så har statistiskt underlag sällan fel (eller inte större fel än vad det själv anger). Om 95% av alla mördare är tidigare straffade (siffra dragen ur röven för diskussionen) så innebär det att det är 95% chans att även en mördare i ett aktuellt fall är det. Svårare än så är det inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in