Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 12:15
Medlem
Findmypasts avatar
Det finns några saker angående de misstänkta som gör mordet obegripligt för mig.

- De misstänkta är förmodligen duktiga lantarbetare/hantverkare som är mycket användbara på en stor lantegendom.

- De har haft förmånen att få återkomma till samma arbetsgivare för säsongsarbete mer än en gång.

- De hade stadiga inkomster som gav en levnadsstandard som deras landsmän i allmänhet inte kommer i närheten av.

Varför skulle de riskera detta förhållandevis privilegierade liv genom att skända och avliva en tonåring?
Senast redigerad av Findmypast 2015-06-16 kl. 12:16. Anledning: ett ord för mycket
Medlem
Tingsnotariens avatar
Inför dagens häktningsförhandlingar:

Kl. 13.00 idag ska alltså häktningsförhandlingarna inledas.

För er som förväntar er få mer information kring utredningen efter förhandlingarna kommer bli besvikna då dessa kommer hållas bakom stängda dörrar och allt som sägs under förhandlingen samt material som ges in kommer vara sekretessbelagt. Det vi kommer få tillgång till är att höra de misstänktas inställning samt domstolens beslut i frågan.

Det intressanta i detta fall är inte häktningsgrunderna eftersom när det gäller allvarlig brottslighet såsom mord krävs egentligen inte att någon av de övriga häktningsgrunderna (1. flyktfara, 2. försvårande av utredningen, 3. fortsatt brottslighet) är aktuella utan det räcker med att uppenbara skäl mot häktning saknas. Nu kommer jag inte åt häktningsframställan från där jag sitter så vet inte vad åklagaren kryssat i och inte kryssat i men det är som sagt av mindre intresse i sammanhanget för om brottsmisstanke finns kommer häktning att ske.

Den intressanta frågan som vi bör fästa uppmärksamheten på är om domstolen finner att de misstänkta är på sannolika skäl misstänka för mord. Jag antar att åklagaren i andra hand om tingsrätten inte skulle finna att så är fallet att de misstänkta häktas såsom skäligen misstänkta för mord vilket innebär en tidspress för åklagaren och då teknisk bevisning inte verkar finnas i dagsläget kan det också finnas en risk för att detta blir fallet (även om det absolut inte är så att teknisk bevisning krävs för att häkta någon såsom på sannolika skäl misstänkt, långt ifrån).

Vad som intresserar mig med misstankegraden är inte att åklagaren i sin framställan begär det ena eller det andra utan att de misstänkta anhölls såsom skäligen misstänkta och nu när polisen fått chans att bedriva utredningen framåt ytterligare anser sig åklagaren ha på tillräckligt på fötterna för att häkta dem såsom på sannolika skäl misstänkta. Nu är det visserligen inte alltför ovanligt att misstankegraden höjs från anhållandet till häktningen men i detta fall, p.g.a. det massmediala intresset samt att personer tidigare hängts ut såsom misstänkta, tror jag åklagaren skulle nöja sig med en utredningshäktning och inte rubricera det som såsom sannolika skäl misstänkta om det inte var för att något intressant de facto dykt upp de senaste dagarna.

Om ca 1,5 timmar vet vi....
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Ja, men jobbarkompisarna såg henne gå mot mopeden och nycklarna satt i, påsen med tillhörigheter hängde på styret och hjälmen fanns inte i närheten. Varför gå tillbaka runt hörnet och gå ut på vägen iförd en hjälm, när hon kunde ha åkt samma väg på den fungerande mopeden?

Den uppgiften vill jag att du styrker, säkert sant, men jag har inte sett det någonstans förutom i ditt inlägg.
Medlem
Jag tror att det inte är mer invecklat än så att Litauerna var tända på flickan och såg sin chans när hon var ensam kvar på platsen. En tjej som jobbade med Lisa på kafeét hade ju tydligen berättat att dessa män stått och stirrat på henne och de andra tjejerna när de väntat på skjuts hem efter stängning om kvällarna.

Förmodligen våldtog de flickan och sedan har dem förmodligen strypt eller dödat henne på annat sätt, antingen av misstag men mer troligt för att tysta henne för gott för att slippa bli anmälda för våldtäkt. Enligt Litauernas mamma skulle de båda männen åka tillbaka till hemlandet inom kort och en av bröderna skulle dessutom komma hem permanent, så varför inte passa på att våldta och mörda lite innan man sticker och särskilt i snälla goa Sverige där människor är så naiva så att chansen för att åka dit inte är så stor. Det är ju bara att blåneka, har ju funkat för Mats Alm.

Kvinnan var nog knappast där när det hände, men det var väl för svårt att mörka för henne så de var väl tvungna att berätta.

Godsägaren/chefen tror jag inte är inblandad men förmodligen skraj då han förmodligen har lite skumma svarta affärer med Litauerna och antagligen betalar dem svart.
2015-06-16, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorWatson
Inte om det är så att hon gått över vägen för att hänga in en nyckel, vilket är fullkomligt logiskt på landet, vi vet dock ej om det är sant eller inte.
Men om så är fallet så har hon förmodligen gått till mopeden, ställt sin påse och satt i nycklarna, gått över vägen och haft ena handsken av för att hon hade mobilen i handen.

Återigen, vi vet ju såklart inte om detta har hänt men om det har så är det inte helt ologiskt med en olycka av något slag. Hjälmen bör hon haft på huvudet annars hade den nog också hamnat utefter vägen som telefon och skal.

Det som talar emot olycka är att det förmodligen inte finns några bromsspår vilket det borde finnas även om man inte sett personen förrän man kört på den.
Men det som även talar för att det inte finns bromsspår är att det kan ha gått så långsamt att hon knuffades till marken bara, eftersom det inte verkar finns blod eller andra spår på platsen.
Varför hänga en nyckel i någon annans lada där det dessutom pågår grävningsarbeten? Varför gå från mopeden ens en liten sträcka när hon kunde åka den lilla sträckan och slippa gå fram och tillbaka med hjälmen på huvudet?
2015-06-16, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorWatson
Att de misstänkta har kastat ut dem på väg hem.

Varför skulle de göra så, verkar inget vettigt i det, är som att lägga ut spår.
2015-06-16, 12:17
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Från Litauernas perspektiv så sitter dom i en riktig rävsax.
Tycks vara vanligt att det MGM skyller på varann,men här blir det ännu värre.
En bror måste i så fall skylla på sin bror och dessa bröder verkar även vara rätt tighta efter som dom bor och jobbar ihop eller så måste en bror skylla på sin fru eller frun skylla på sin man,eller så hänger den andra brodern ut sin brors fru.
Alla tre borde vara rätt tighta om de bor med varann.....och barn hade dom åxo.

Det räcker att de håller käften så kan det bli knivigt för åklagaren. I Sverige har man ingen skyldighet att vittna mot sig själv eller närstående.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Jag menar att alla brottsfall bör ses som unika och egna. Allt behöver inte utgå från någon sorts statistik. Enligt GW är försvinnanden som dessa gjorda av en ensam gärningsman. I detta fall verkar det vara tre gärningsmän som är inblandade. Bara för att det är ovanligt, behöver inte betyda att det inte har hänt.

Det kan mycket väl vara som GW påstår och att de andra blev inblandade efteråt för att skydda gärningsmannen. De är ju tighta.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hon tänkte kanske att det kommer att uppstå problem om de inte kommer till jobbet nästa dag, problem som de inte ska behöva råka ut för därför att de är oskyldiga.

Precis det skulle jag också göra om jag var oskyldig. Och också om arbetsgivaren kunde rentvå mig och min partner och svåger. Om jag däremot vore skyldig skulle jag nog bett grannen passa katten.
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findmypast
Det finns några saker angående de misstänkta som gör mordet obegripligt för mig.

- De misstänkta är förmodligen duktiga lantarbetare/hantverkare som är mycket användbara på en stor lantegendom.

- De har haft förmånen att få återkomma till samma arbetsgivare för säsongsarbete mer än en gång.

- De hade stadiga inkomster som gav en levnadsstandard som deras landsmän i allmänhet inte kommer i närheten av.

Varför skulle de riskera detta förhållandevis privilegierade liv genom att skända och avliva en tonåring?
Personlighetsstörning
2015-06-16, 12:18
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Varför skulle de göra så, verkar inget vettigt i det, är som att lägga ut spår.

Det är det jag menar med en ogenomtänkt handling, att det verkar oplanerat och lite panikartat.
2015-06-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Varför hänga en nyckel i någon annans lada där det dessutom pågår grävningsarbeten? Varför gå från mopeden ens en liten sträcka när hon kunde åka den lilla sträckan och slippa gå fram och tillbaka med hjälmen på huvudet?

T.ex jaga en bortblåst handske...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in