Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 09:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moderkakaa
Alla 3 är nu häktade på sannolikaskäl misstänkta för mord / grovt skyddande av brottsling.
Åklagare anser att bevisen har stärkts och väljer därav den högre misstankegraden. Må nu polisen ha gjort
ett bra arbete med ett bra resultat i slutända för anhörigas skull!

Källa ; NLT.SE

Polisen har jobbat strukturerar efter de rutiner som man jobbar med i Sverige. Det ledde till att kroppen hittades. Massor av fynd + kropp samt att misstänkandegraden höjs gör att fallet börjar dra sig mot sitt slut.
2015-06-16, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Är det så att BO levde i ett par dygn efter försvinnandet så måste det bli åtal för tjänstefel för ett antal snutar. Det är närmsta grannarna vi pratar om och deras dörr borde varit insparkad tio minuter efter larmet gick om det fanns minsta misstanke mot de, tex att de inte går med på att snuten GRUNDLIGT får undersöka deras bostad. Hur fan kunde det ta så här lång tid? GM hinner ju städa undan efter sig också på så lång tid. Här verkar ju snutens inkompetens och lathet gå utanför alla tidigare gränser. Skulle inte förvåna mig det minsta om det visar sig att det var MPS som hittade BO också, på en plats som snuten redan letat igenom. Hoppas verkligen att BO var död snabbt efter försvinnandet för alla inblandades skull.

Det funkar ju inte riktigt så att man bara kan sparka in dörrar för en polis lilla vän . Nä ingen kommer bli anklagad för tjänstefel i detta oavsett .
2015-06-16, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hon hittades INTE i de områden som varit avstängda tidigare. Den ladan/boden och området kring den stängdes av efter fynd på fredagen.

Det ändrar väl inte mitt påstående om att det är poliser i området?
2015-06-16, 10:01
Medlem
MoveToTheBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Uppenbarligen har bevisningen gentemot de tre anhållna personerna stärkts. Av den anledningen begärs de häktade på sannolika skäl misstänkta för respektive brottsrubricering.

Jag har under en tid funderat över den häktade kvinnans inblandning. Tidigt i tråden skrev någon (kan inte minnas vem eller när) om att den häktade kvinnan påstod att männen inte var hemma när polisen knackade dörr i området, trots att männen alltså befann sig hemma. Sedan dess har jag inte läst om detta.

Om det nu skulle förefalla vara så att den häktade kvinnan uppgav falsk information till polisen, kan detta anses vara grovt skyddande av brottsling? Att den häktade kvinnan skulle ha spritt ut Lisas tillhörigheter på ägorna får jag bara inte till grovt skyddande av brottsling, snarare medhjälp i och med att det sker aktivt (om det nu visar sig att den häktade kvinnan har spritt ut Lisas tillhörigheter på ägorna). Någon som har en tanke kring detta?

Är också nyfiken på detta om någon kan svara.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Nope, eftersom han var oskyldig hoppas jag inte att det blir samma utfall som då...vad fan tror du?
Vad jag TROR??? Att det slutar i ett justitiemord. Så klart - och till FB-FU-proffsens obegränsade glädje...
Bonnapolisen kör nog i diket...
Medlem
Varför skulle de män som sitter häktade riskera sina liv när de får 20 lax i månaden.

Jag tycker den där Arne säger mycket av hans korta svar.

"Den uppburne affärsmannen Arne Jönsson, 79, äger herrgården Blombergs säteri. Den slottsliknande byggnaden kan sägas vara själva navet i det lilla samhället, och det är in mot esplanaden och den imponerande slottsbyggnaden som grusvägarna leder.

De viktigaste kända fynden hittills, delar av Lisa Holms mobiltelefon och hennes mopedhandske, har gjorts på Arne Jönssons ägor.

Och det senare av fynden, handsken, hittade godsägaren själv när han i tisdags besökte sin ladugårdsbyggnad mittemot kaféet där Lisa jobbar, berättarP4 Skaraborg.

– Helt plötsligt ser vi en del av klädseln som låg på golvet mitt emot. Då tog jag omedelbart upp den och gick till polisen med den om den skulle tillhöra henne. Och det visade det sig att det gjorde den, säger Jönsson till radiokanalen.

Han har dessutom flaggat för att det stora antalet ödetorp på hans ägor bör sökas igenom.

– Små torp. Det finns små torp, som de kanske redan undersökt. Jag tänkte på det eftersom de ligger öde. Det kanske vore bra om de undersöktes. Man vet aldrig, säger han till*P4 Skaraborg, samtidigt som han berättar om den oländiga terrängen vid kalkgruvan, söder om kaféet".
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Polisen har jobbat strukturerar efter de rutiner som man jobbar med i Sverige. Det ledde till att kroppen hittades. Massor av fynd + kropp samt att misstänkandegraden höjs gör att fallet börjar dra sig mot sitt slut.

...och framförallt att dom inte hann göra sig av med kroppen.

Kommer vi få en FUP efter att häktningsförhandlingarna skett i eftermiddag?
2015-06-16, 10:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Häktningsframställan - IB
Häktningsframställan - NB
Häktningsframställan - AB
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-06-16 kl. 10:05.
2015-06-16, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wikOsfi
Det jag inte förstår är varför man inte sökt igenom alla bebodda hus inom en viss radie från Cafét från början? Man letade igenom ödehus, men då känns det ju mer som om man faktiskt letar efter ett gömt lik. Det viktigaste från start när Lisa försvann borde väl ha varit att 1. säkra sig om att hon inte hålls gömd (levande) i ett hus i närheten 2. Att söka igenom skog och mark så hon inte råkat ut för en olycka och ligger skadad någonstans. Punkt ett borde varit polisens prio 1 och punkt 2 gjorde missing people bra med sin mansstyrka på 800 individer.

Och ja det borde varit högst normalt att börja med människor som fanns och jobbade om och kring Lisas arbetsplats.. Som tex dessa två bröder..

Enligt media (Tv4) så topsades ju de misstänkta bröderna för DNA tidigt i utredningen så jag vet inte vad du baserar ditt uttalande på. Man har ju dessutom talat med dem tidigare (samt deras arbetsgivare) i samband med att handsken återfanns i byggnaden mitt emot kaféet.

Gällande eftersök vid försvinnanden så är det statistiskt ovanligt att den försvunna återfinns i privata/låsta utrymmen i direkt anslutning till platsen där de försvann (helt enkelt för att det för en obehörig krävs åverkan för att komma in). Polisen kan enligt Svensk lag inte klampa runt hur som helst och vända upp och ner på folks bostäder om det inte finns några tydliga misstankar eller tecken på tex inbrott eller dylikt. Däremot körde man ju väldigt tidigt dörrknackning överallt i området och pratade med alla människor man kunde hitta. Svårt att begära mer.

Det är jävligt enkelt att sitta med facit i hand när BO lika gärna kunde blivit bortförd hundratals kilometer med tex bil på bara ett par timmar.
Senast redigerad av Praetori 2015-06-16 kl. 10:05.
2015-06-16, 10:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Man kan väl för fan inte springa och sparka in dörrar för att en människa anmäls försvunnen??? Statistiskt sett är det ju ovanligt att en människa utsätts för brott då hen anmälts försvunnen. För jävla synd att inte du var spaningsledare, då hade väl Lisa funnits vid liv och GM gripna direkt.

Ställ din höga kompetens till förfogande till polisen!

Polisen får i många fall inte sparka in dörrar utan anledning, dock är det tillåtet att knacka på dörren och ställa frågor, till exempel får vi komma in och titta. De allra flesta skulle förmodligen inte neka polisen tillträde därför att de är angelägna om att hjälpa polisen att hitta Lisa, och de som nekar polisen en titt, ja det säger kanske något i sig själv.
2015-06-16, 10:03
Medlem
ThordOlavssons avatar
GW verkar lite förvånad och skepisk:

Citat:
Leif GW Persson menar att misstankegraden "på sannolika skäl" inte alls behöver betyda att det är de skyldiga som häktats, om man ska se till statistiken.

Det som oroar mig är att det här är tidigare ostraffade gärningsmän som utför ett sexualrelaterat brott, riktat mot en för dem relativt okänd kvinna genom ett bortrövande och övergrepp följt av ett mord, säger Leif GW Persson till Nyheter24 och fortsätter:

– Det är väldigt ovanligt scenario i Sverige. Det här är ju en typisk ensamsysselsättning om man säger så.
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/800998-leif-gw-persson-om-lisa-holm
2015-06-16, 10:05
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urbanurban
...och framförallt att dom inte hann göra sig av med kroppen.

Kommer vi få en FUP efter att häktningsförhandlingarna skett i eftermiddag?

Nej.
Vi kommer få FUP när förundersökningen är klar.
Det lär dröja ett tag till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in